{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

Hesten skraber {{forumTopicSubject}}

Lidt en øvdag med basse.

Idag stod han konsekvent og skrabede, konstant. Jeg har lidt på fornemmelse at det var en form for frustration, men selv da jeg irettesatte ham, så blev han ved det minut jeg vendte mig om.
Måske kan det også bare være han er lidt små mobset over jeg ikke havde striglet ham i et par dage, fordi sidste gang stod han så fint.

Jeg stoppede ham enten ved at bakke ham, eller klappe ham på det ben han løftede på. Jeg var klar i stemme og kropssprog, at det ville jeg ikke have noget ad.

Det jeg gerne vil have ud af mit opslag er-
Hvorfor tror i at heste skraber?
Hvad gør i for at de holder op?


Kommentarer på:  Hesten skraber
  • #2   15. apr 2017 Lad vær med at give ham opmærksomhed, når han skraber. Han gør det for at få din opmærksomhed smiley

  • #3   15. apr 2017 Det var også det jeg tænkte var grunden, og det er derfor jeg skrev at han sikkert var mobset over jeg var væk i et stykke tid.

    Men jo, det har jeg også prøvet, men han kan blive ved i sååå lang tid. Han har dårlige hove på forbenene, så jeg bliver nød til at være virkelig hys omkring dem desværre..
    tideligere har jeg ignoreret ham, eller stået på en afstand og irettesat ham og så gået, men nu med hans hove så skal jeg virkelig være over ham.


  • #4   15. apr 2017 Det kom fra den ene dag til den anden. Han gjorde det de første dage han skulle stå på staldgangen, men det fik vi hånd på.

    Han er normalt så rolig og fin. Går maks lidt frem og tilbage fordi han keder sig.

    På billedet står lille hingste mand sammen med en hoppe i brunst, og kunne ikke være mere uimponeret


    profilbillede
  • #5   15. apr 2017 Du skal bare blive ved at ignorere ham. Han stopper, når han finder ud af, at det ikke er sjovt mere - når han ikke får din opmærksomhed ^^'

  • #6   15. apr 2017 Ja det har jeg forstået smiley men som sagt vil jeg gerne høre om der er andre måde at håndtere det på, sådan jeg ikke får ødelagt hovene i mellem tiden

  • #7   15. apr 2017 Læg gummimåtter på gulvet hvor de bliver striglet..
    Det er sådan nogle kvægmåtter.. For ved at gøre noget andet end at ignorere ham, så får han stadig det han vil - opmærksomhed..


  • #8   15. apr 2017 Se det med gummi måtter kan jeg bruge til noget - tak!

  • #9   15. apr 2017
    For opmærksomhed :o)

    Derfor er "kuren" også at lade være med at give opmærksomhed når hesten gør det. Ikke noget med at råbe, skælde ud, sige " ah ah", kigge på hesten, røre ved hesten, give den et tjat. Ingenting, ignorer hesten, kig væk og gå væk.

    Når hesten står stille, så kan den få opmærksomhed igen.

    Hvis hesten kender til klikkertræning eller det er noget du kunne tænke dig og gøre i, kan det også aflæres med det :o)


  • #10   15. apr 2017 Det også det jeg gør hvis jeg kan skaffe en gummimåtte til ham smiley

    Jeg har virkelig overvejet at begynde med klikker træningen, skal bare lige undersøge det lidt mere smiley


  • #11   15. apr 2017
    Klikkertræning er ikke så kinesisk, det der kræver mest ved det er at man ved hvornår man skal forstærke hesten og at hesten forstår hvad klikket betyder.

    Det hjælper ikke noget hvis man klikker løs - hvis det er på de forkerte tidspunkter.

    Og at man ikke får lært hesten at tigge/være voldsom - fordi man er uheldig med timingen af signalerne.

    Jeg er pt. ved og lære den jeg rider og gå i vandspiltov. Hun lærte hurtigt at gå der ind, det gjorde jeg til hun kunne stå der roligt, i løst tov uden at forsøge at vende om eller gå ud. Næste skridt, som vi har prøvet i dag er så at lade en vandslage ligge på gulvet med vand der løber - faaaaarligt synes damen, så det "step" skal vi nok lige prøve nogle gange, før der bevæges videre til næste ;o)

    Men det er en super effektiv ting, hvis man kan få timet klikket godt :o)


  • #12   15. apr 2017 Ja det er nemlig det jeg også tænkte, men jeg kan godt lide at undersøge ting inden jeg springer ud i det.
    Også for at gøre op med mig selv om det er en træning jeg kan holde ved smiley

    Men ja det er super effektivt!

    Og vand er også en af de farligste ting i heste verden smiley


  • #13   15. apr 2017 Hvis hesten begynder at skrabe fra den ene dag ville mine alarmklokker ringe. Der er mange heste der skraber når de har ondt i maven.

    Når der er sagt er der mange der har fundet ud af at de kan få opmærksomhed, og gør det når de er utålmodige. Min gjorde det lidt i starten da hun skulle lære at stå inde i stalden alene. Hvis hun begyndte at skrabe stoppede jeg med det jeg havde gang i og gik væk og vendte ryggen til hende. Når hun stoppede gik jeg hen og fortsatte mit arbejde, og snakkede til hende. Hvis hun begyndte gik jeg igen.
    Nu gør hun det ikke mere med mindre vi f.eks. er på tur og hun synes at det er træls og stå stille og vente i 5-10 minutter, så bakker jeg hende. Men der gør hun det også kun meget lidt.

    Men måtter er en god ide og så ignorer ham når han gør det.
    Jeg tror ikke på at en hest kan være mopset over ikke at være blevet striglet flere dage i træk.

    Når det er sagt hvordan havde du det? var du glad, havde du travlt eller anden uro i kroppen eller i hovedet? Det kan hestene mærke og så reagere de ud fra det. Min gamle hest begyndte at "få problemer" med basale ting, som vi ellers bare kunne til UG, jeg synes jeg havde det fint, men når jeg virkelig tænkte mig om, så bekymrede jeg mig måske lidt mere end normalt, eller var stresset over en skole opgave, og det smittede bare af på ham, selvom jeg ikke var bevidst om at det påvirkede mig. - så han var indikatoren på at jeg skulle passe på mig selv, fordi han kunne mærke når jeg var ved at blive presset.
    - Måske er din også så sensitiv.


  • #14   15. apr 2017 Er ret sikker på han sagtens kan blive mobset over at ikke være mere i hænder end ind og ud om morgenen og aftenen. Det er tydeligt at han er ekstremt kontakt søgende og vil være sammen med os.
    Det er ikke første gang jeg hsr oplevet en hest har skiftet adfærd fordi den mindre opmærksomhed end den var vant til.

    Og jeg havde det som jeg plejede, men i ekstra mange smerter, men det var ikke noget jeg tænkte meget over. smiley

    Jeg tror han er opmærksomheds krævende uden lige - og det er også grunden til hans skraben.
    Måske med et snært af ondt i maven da han er på smertestillende


  • #15   15. apr 2017 accord har også virkelig været træls når jeg gik væk. han gjorde det fordi at han syntes det hele gik for langsomt, så jeg stoppede op når han begyndte eller også så ignorerede jeg ham. det virkede også godt at lade ham stå imens jeg fx ordnede boks, da han så til sidst fattede at det ikke gik stærkere af at han skrabte.

Kommentér på:
Hesten skraber

Annonce