{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

Har i problemer med at hesten skraber? :) {{forumTopicSubject}}

Undskyld at emne navnet blev så langt men kunne ikk lige finde på noget andet ^^

- Men altså .. Når i lære jeres heste spanske skridt så starter i jo med at lære dem det mens de står stille og så bare skal løfte benet/skrabe i jorden.
Jeg har altid ville lære min gamle pony (er solgt nu) spanske skridt men har bare altid tænkt over om ikk de kunne finde på at skrabe i jorden uden komando og så gøre det som en slags "Unode" ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har i problemer med at hesten skraber? :)
  • #1   1. jul 2013 Det kan godt blive en unode, men det kommer an på.. Har du f.eks lært din hest at kysse? Gør den det uden du har bedt den om det?
    Det er meget forskelligt fra hest til hest! (;


  • #2   1. jul 2013 Jeg har øvet det lidt med min unghest, men det er i hvert fald ikke blevet et problem endnu.

  • #3   1. jul 2013 Jeg øver det forresten også med Ecko, og han skraber ikke.
    Han skal s også have tingene at vide to-tre gange hver gang. Det syntes jeg dog bare er godt ^^


  • #4   1. jul 2013 haha når okay smiley
    tark for svar smiley


  • #5   1. jul 2013 der er jo en grund til de skraber på staldgangen, det kan være den er utålmodig, keder sig, eller hvis der er mad i nærheden. Hvis du sørger for den ikke kommer til at kede sig, burde den ikke gøre det. viktor skraber for det meste, hvis jeg går fra ham på staldgangen, der er mad, eller han er utålmodig.



  • #6   1. jul 2013 Les - Hvis den har lært spanske skridt, kan den gdt begynde at skrabe som at tigge? c:

  • #7   1. jul 2013 har ikke oplevet de heste jeg har lært det er begyndt at skrabe mere end de har gjordt før de lærte tricket.

    måske har de begyndt at lave spanske skridt for at tigge, men ikke skrabe.


  • #8   1. jul 2013 Ja kender det alt for godt smiley De behøves nødvendigvis ikke havde lært spanske skridt - de kan sagtens bare gøre det :-)) Min hest gør det også. De gør det typisk(som skrevet^^) hvis de keder sig, er utålmodige, tiger efter mad, el. lignende.
    Jeg har før trænet heste og lært den spanske skridt og så har de brugt, fordi de tror de så får en godbid fordi de gør det. Det det dårlige ved at lære dem det.


  • #9   1. jul 2013 Min hest skrabede ikke - han langede ud efter folk med forbenet i den første periode han lærte spanske skridt, efterhånden som han fandt ud af at det ikke var en god ide, gør han det aldrig mere uden signal xD! Han har også lært at skrabe på kommando, det har han til gengæld aldrig musbrugt smiley

  • #10   1. jul 2013 det har aldrig været et problem for mig, for først lærte jeg min hest og skrabe i jorden, men så tager man jo andet skrit, og for den til og løfte benet istedet for og skrabe, så automatisk glemme den alt om at den skal skrabe i jorden, for nu er den jo gået over til og løfte. så den løfter istedet. det er lidt svært og forklare, så ved ikke om det har været volapyk.. smiley

  • #12   1. jul 2013 jeg mente bare om det kunne gå væk igen, ved skam godt at nogle heste skraber når der er mad osv. Jeg tænkte bare om ikk de kunne finde på det fordi at de havde fået ros for det på et andet tidspunkt smiley
    Altså hvis nu at hesten ikk plejede at skrabe før, men da man så lærte den spanske skridt så begyndte den på det, det var bare lige om det var alle heste der gjorde det eller ^^


  • #14   1. jul 2013 Det skal siges at man ikke skal belønne skrab, det er ikke at løfte benet :P! Det er kun almindeligt løft der skal belønnes, og så kan man udvide det til at hesten strækker benet :3

  • #15   1. jul 2013 Du har helt ret i, at det kan blive en dårlig vane - akkurat ligesom alle andre tricks/øvelser, vi lærer vores heste. smiley
    Lige meget om man bruger klikker, godbidder eller ingenting, er det vigtigt aldrig at rose hesten, hvis den udfører øvelsen/tricket uden dit signal. Jeg plejer at ignorere det, hvis Chanel gør det uden signal, fordi så får gun ikke den opmærksomhed, hun ellers beder om. Jeg synes nemlig ikke, man kan straffe hesten for at gøre noget, vi har lært den er godt.


  • #17   1. jul 2013 Bettemus - Hun skælder den ikke ud? Slår til den, eller råber af den (:

  • #19   1. jul 2013 Bettemus - Tror hun mener straf som - Hårdt toneleje, give den et dask osv (:
    Men hæng mig ikke op på det ^^


  • #21   1. jul 2013 Høhø ^^

  • #22   1. jul 2013 Du har selvfølgelig ret Bettemus. smiley Jeg stiftede bare først bekendtskab med disse begreber sent, så min opfattelse af 'straf' er positiv straf. Jeg gik ud fra, at det var den generelle opfattelse, men det kan godt være, at dette ikke er tilfældet. Jeg ville bare ikke forvirre med tekniske begreber.

  • #24   1. jul 2013 Bettemus
    Er ikke helt inde i de der begreber med positiv og negativ, hvad menes der med at det er negativ straf( forstår jeg som dårligt) at ignorere dyret? hvorfor er det dårligt at ignorere en tiggen? Ved ikke om jeg har misforstået det?


  • #26   1. jul 2013 Les - Det er det samme som positiv og negativ forstærkning, hvis du kender til det. smiley

    Positiv forstærkning er når man lægger noget til, altså fx giver hesten en godbid, nusser den eller roser med ord. Når hesten fx gør som du vil have, giver du en godbid, så den motiveres til at gøre det igen.

    Negativ forstærkning er når man tager noget fra, altså fx fjerne et pres. Hvis du fx vil have hesten til at flytte sig, så skubber du til den, og når den flytter sig, så fjerner du presset, hvilket i sig selv er en ros for hesten, fordi den slipper for noget, der er ubehageligt. Det motiverer den til at gøre det igen, fordi den ved den slipper for presset, hvis den gør sådan igen.

    Det er det samme med positiv/negativ straf.
    Positiv straf er når du lægger noget til, altså fx rykker i hesten, når den går frem uden at må, eller skælder den ud med stemmen. På den måde reducerer man hestens lyst til at gøre det igen, fordi den får ubehag ved at gøre det.

    Negativ straf er når du tager noget fra, altså ikke giver den ros, men ignorerer det den gør. Hvis du fx vil have hesten til at udføre et trick, og den ikke gør det rigtige, så lader du være med at rose den eller skælde den ud (som er positiv straf), men bliver ved med at give signalet, indtil hesten gør det rigtige. Eller når du fx ikke giver den opmærksomhed, for det den gør - så er det også negativ straf. Det reducerer hestens lyst til at gøre det igen, fordi den ikke får noget godt ud af det, men kun noget skidt - altså fx manglende opmærksomhed, eller manglende ros/godbid.

    Så positiv/negativ har ikke noget at gøre med, at den ene er bedre end den anden, men simpelthen om man lægger noget til, eller tager noget fra, når man roser/straffer hesten. Og straf skal ikke forstås negativ heller, da det blot betyder, at man reducerer en uønsket adfærd. smiley


Kommentér på:
Har i problemer med at hesten skraber? :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce