{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

Hingstet hoppe {{forumTopicSubject}}

Min hoppe og jeg har et problem! Som desværre bliver større og større som tiden går. I dag er hun 4 og vi går jævnligt ture på vej og i kvarteret uden de store problemer. DOG når vi skal passere andre heste går hun helt amok som en hingst. Vi øver og øver med de samme heste og jo det går da fremad vi kan gå forbi og hun bliver nu i torvet. Vi har haft et par uheld med det, hele min hånd mistede huden da torvet brændte igennem fordi jeg ikke kunne holde hende på vejen. Så forsøgte vi igen en anden gang hvor hun væltede da jeg hev hårdt igen og benene forsvandt under hende og hun fik sår på benet pga. asfalten.

Jeg lader hende kigge på hestene, hun pruster højt, løfter hale og løfter ben meget højt, hovedet er 90 grader og langt højere end mig selv (som en hingst der vil bedække).

Jeg har stik med bruger den nødigt da jeg ikke vil have hun bliver utryk. Hvad ville i gøre hvis det var jeres heste i skulle gå med?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingstet hoppe
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #1   24. apr 2017 Det kan være noget hormonelt, jeg kendte en hoppe der havde indkapslede æg siddende i æggestokkene samt en stor cyste, den ændrede fuldstændig adfærd og blev hingst bedækkede også på folden hvis den kunne komme afsted med det smiley

    Det behøver ikke være så voldsomt som det men jeg ville da have det i mente hvis ikke træningen begynder at virke smiley


  • #2   24. apr 2017 Hvad mener du med du har stik? (hvad er stik?).
    Hvordan er hun med de heste, hun går på fold med/andre heste i stalden?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #3   24. apr 2017 Tror det er pisk med et andet ord smiley

  • #4   24. apr 2017 Aaah ok -troede jeg havde hørt de fleste ord for det, men ikke lige det. Stick havde givet mening (hentet fra engelsk), men kunne simpelthen ikke lige gennemskue det smiley

    Nå, men hvordan en pisk skulle hjælpe her, ville jeg også have svært ved at se -udover som synlig begrænsning, hvis hesten også har tendens til at skubbe/mase for at komme over til hestene.

    Umiddelbart ville jeg så ikke stoppe op, men netop kræve af hesten, at den går videre -at stoppe op vil, som jeg ser det, blot optrappe konflikten.

    Men som sagt ville jeg mægtig gerne vide, hvordan hesten er med andre heste derhjemme -om der også er problemer der, eller kun når der skal passeres nogen på tur. I tilfælde af sidstnævnte, ville jeg nok i første omgang antage at det mere er et træningsspørgsmål.


  • #5   24. apr 2017 Kæde på og så som Michelle skriver ikke stoppe op, men gå videre

    Brug handsker når du går med hende, så undgår du brandvabler hvis hun trækker torvet ud af hånden på dig


  • #6   25. apr 2017 Jeg har købt en hingste kæde er dog lidt i tvivl om hvordan den skal bruges? jeg ville umiddelbart bare bruge den som almindeligt torv men har set andre snøre den ind under grimen så den lukker helt til om hovedet. Hun er ikke dominerende på fold, ville kalde hende underhest og min gamle hoppe er meget efter hende og hun er bange for hende men den sidste hoppe der går der har hun det fint med men hun dominere ikke sine venner. Men kommer der nye heste forbi folden galoperer hun rundt og vrinsker helt vildt og har høj hals og vender det hvide ud af øjnene :S
    Ordet var pisk hehe glemte c'et sorry.


  • #7   25. apr 2017 I øvrigt har hun kapsun på når vi går fordi jeg synes jeg bedre kan styre hende i den end alm løs grime smiley

  • #8   25. apr 2017 kæden skal sættes ind under grimen sådan at den ligger under hovedet. Giver det mening? jeg kan se om jeg kan tage et billede senere i dag

  • #9   25. apr 2017 På min gamle lånehest, vallak, brugte jeg kæde når han begyndte at té sig sådan, jeg lagde den dog i munden på ham.
    Så må folk sige hvad de vil, men det var det eneste der fungerede.
    5 gange og så kunne kæden under kæben på ham, uden at trække i den og gå tur som normalt.
    Alt jeg gjorde var at trække ham videre når det begyndte, deraf lærte han at det ikke nyttede noget, samtidig med kæde gjorde en smule ondt. Brugte aldrig vold, men kæden strammede jo så lidt og det var ubehageligt smiley


  • #10   25. apr 2017 Arh jeg tror jeg er med på hvad i mener, men et billede ville være godt hvis det ikke er til for megen ulejlighed smiley

  • #11   25. apr 2017 Jeg kommer sådan til at tænke på om du slet ikke har interesse i at finde ind til kernen i HVORFOR din hoppe har den adfærd overfor andre heste, som den har?

    Altså der kan jo være utrolig mange årsager, det kan være hormonelle problemer (produktion af hingstehormon f.eks.), adfærdsrelateret, det kan stamme fra hendes fortid, hun kan være ekstremt usikker, dominerende, ikke have lært sociale færdigheder, være usikker/mangle respekt for dig som leder osv.

    Jeg har selv sådan en hoppe, som har gjort præcis det samme som det lyder til at din gør. Og det har også taget mig laaaang tid at nå ind til forståelsen af hvorfor hun gør det, men nu har jeg efterhånden knækket koden og kan passere andre heste i en rebgrime, uden hun gør udfald imod dem, hvor jeg for bare en mpned siden havde svært ved at have hende under kontrol selv i trense og med snor gennem bidet, under hagen.

    Jeg opfattede min hoppe som dominerende med mangel på respekt, sammenholdt med at vi har været meget omkring hormonelle problemer.

    Men da jeg opsøgte en træner som er rigtig skarp på kropssprog og træning fra jorden, fik vi pillet det hele fra hinanden og fandt egentlig ud af, at hun er MEGET usikker på sig selv, og ikke har nogen selvtillid.

    Og da vi arbejdede målrettet med det, SÅ faldt femøren. Hun gik på 2-3 uger fra at springe rundt, stejle og eksplodere ud af det blå, til at hun nu har fundet ro i rammen, går med løs snor og rebgrime, holder sig langt bag mig og følger mit spor og mine reaktioner på omgivelserne. Der er selvfølgelig stadig udfald indimellem, men det er reduceret med 80-90% på nuværende tidspunkt, her 4-5 uger inde i træningen.

    Det lyder som om at du er interesseret i her-og-nu lappeløsninger og anskaffer dig remedier du føler der gør dig fysisk overlegen i forhold til at holde hesten under kontrol- det vil jeg mene ikke er muligt, ligemeget om du sætter hingstekæde eller andre former for hjælpemidler på hende.

    Jeg tænker du ville få meget mere ud af at arbejde med dit lederskab til hesten, istedet for at forsøge at overtage magtforholdet mellem jer fysisk smiley

    Hvis du vil se hvad jeg mener, så kan du kigge på linket her. Der ligger både videoer fra begyndelsen af træningen hvis du scroller ned, og så til hvad der arbejdes med nu.

    https://www.facebook.com/dvdragenteaser/?ref=aymt_homepage_panel


  • #12   25. apr 2017 Her er mange muligheder jeg havde nu ikke tænkt mig at bruge kæden med mindre det er højest nødvendigt (f.eks. når vi går på den store vej til sommegræs hvor vi har været ved at blive kørt ned pga. hun løb ud på vejen) ellers vil jeg blive ved med at træne i min kapsun hvor hun kender signalerne fra. Jeg glæder mig til at se dine videoer smiley

  • #13   25. apr 2017 Nej, men det ville da være rart du kunne gå til sommergræsset uden alle mulige redskaber, men bare i en grime, tænker jeg smiley

    Lyder fornuftigt med kapsun hvis det er den hun kender og forstår signalerne i.

    Lige i øjeblikket arbejder jeg f.eks kun i nærområdet, som hesten kender og som både hun og jeg er trygge i. Vi har 800 meter til det ridehus jeg rider i normalt, men der går jeg slet ikke ned i øjeblikket, da det er på en lidt trafikeret vej hvor der kan ske en masse ting, som kan udløse nogle uønskede reaktioner.

    Vi holder os til naboens bane, det stykke vej og de ridestier der ligger omkring gården. Når vi træner med vores træner, bevæger vi os så ned af vejen mod ridehuset, hvis vi kan mærke at hun er tryg i det den pågældende dag. På den måde øger/udvider vi hele tiden det område vi arbejder i, og jeg er på egen hånd begyndt at arbejde mig længere og længere væk fra gården i en ny retning end hun er vant til. I starten var det mere end rigeligt bare at gå 200 meter væk, det var hun tydeligt usikker ved, men kunne godt blive i rammen uden at gå i baglås.

    Gangen efter øgede jeg så længden af turen med yderligere 200 meter og kunne mærke på hende, at nu skulle vi ikke længere væk hvis hun ikke skulle falde fra hinanden. Måske kan vi så tage yderligere en bid næste gang, og på den måde øge trygheden og længden for hver gang smiley



  • #14   25. apr 2017 Det er bestemt også det vi arbejder imod.

    Vi har også 1 km til ridehuset så der går vi ikke ned men mest fordi deres fold står op ad ridehallen. Så man skal gå i en smal gang mellem hegnet hvor hestene løber og går langs. Det var selv svært for min 18 årige pony som er rutineret.

    Min unge hoppe kan heller ikke være væk fra de andre så længe endnu men det træner vi også vi udvider turen med nye veje og længere veje hver gang.

    I øvrigt når jeg rider væk på min gamle pony skaber hun sig også helt vildt lige indtil vi kommer tilbage (der er en anden hest hos hende så hun er ikke alene)


  • #15   25. apr 2017 - umiddelbart kan jeg ikke se nogle videoer med træning omkring at gå forbi andre heste i videoerne måske du kan linke til den præcise? :S

  • #16   25. apr 2017 Der ligger heller ikke nogle videoer decideret af det, at passere andre heste (det kan jeg dog tage smiley ), men det er heller ikke selve situationen, der er det essentielle i det.

    Det du skal kigge efter er hvordan hesten placerer sig bag træner og holder fokus på træner, ligemeget hvad der sker omkring hesten. Gør den det, så kan du i princippet gøre hvad som helst inklusiv at passere andre heste. Nu har min også haft det meget svært med tung trafik, og det kan få hende helt op i de høje toner hvor hun panikker. Der er f.eks. en video med en meget stor og lang lastbil der passerer, hvor hun har så meget fokus på træneren, at hun faktisk ikke reagerer på den.

    Vi har ikke trænet målrettet med at møde andre heste, men hun er stoppet med at reagere på dem som følge af den anden træning smiley


  • #17   25. apr 2017 Nårh hehe det daglige har vi ingen problemer i, vi longere også på samme måde og hun går efter mig selv uden snor (dog af sikkerhedsmæssige grunde ville jeg aldrig lade en hest gå bag mig). - Jeg har en af landets dygtigeste akademiske ryttere i ryggen hun har lært mig alt hvad jeg ved og jeg har tilredet flere heste og haft mange problem heste som er udredet.
    Det er kun et problem når vi skal forbi andre heste og dette problem har jeg aldrig stødt på før i samme omfang smiley


Kommentér på:
Hingstet hoppe

Annonce