{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Genoptræning af avlshoppe
  • #1   9. aug 2017 jeg tror sku bare jeg ville sætte mig op (hvis den er sød at komme op på), og så ride ganske kort i 2 eller 3 gangarter i starten og så langsomt øge smiley lige som man ville gøre med en der er i tilridning smiley

• #2   9. aug 2017 Hvor mange gange om ugen ville du så ride den? smiley

• #3   9. aug 2017 hmm hver anden dag i starten tror jeg og så gradvist øge.. jeg ville lytte til hesten - virker den med på legen ville jeg nok vare ride, virker den lidt presset ville jeg nøjes med skridt osv--

• #4   9. aug 2017 Hver anden dag og så selv mærke efter hvordan hun tager det. Vær OBS på galoppen da hun kan mangle balance på en ridebanegalop. Kombiner det evt med longearbejde og gåture i naturen. God fornøjelse smiley

• #5   9. aug 2017 Man skal tænke på at en avlshoppe har fået strukket rygraden nedad hvor den nu skal til at bruge rygmusklerne og løfte ryggen igen. Derfor ville jeg starte med at longere den et par uger hvor fokuset ligger på at den løfter ryggen og bruger sig korrekt i longen. Når den gør dette, ville jeg begynde at ride den med fokus på at den strækker sig og løfter ryggen og skridte og trave den. Efter et par uger med dette ville jeg påbegynde galoppen, her gerne i naturen til at starte med smiley

Mvh TT

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #6   9. aug 2017 Skridte på fast underlag så du får aktiveret led og knogler, hvis heste har stået uden blive brugt så afkalkes deres knogler så før du går igang med baneridning og longearbejde så træn kondi og styrkelse i bevægeappararet i skoven hvis du har sådan en i nærheden ellers cykelsti, vej eller noget helt 3. Vigtigst det skal foregå ligeud.

Hvis du starter med at longe i blød bund så overbelaster du bagknæene idet sener og ligamenter slet ikke er klar.

Her er et link der er mere fyldstgørende, der gælder de samme "regler" om den har stået stille eller om det er efter en skade.

http://www.hestehospitalet.dk/vi-tilbyder/halthedsundersoegelse/genoptraening/

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #7   9. aug 2017 Har lige lånt denne plan fra netdyredoktor så har du noget at planlægge udfra smiley

Hvordan genoptræner jeg min hest?
    Varigheden og intensiteten af genoptræningen skal tilpasses efter årsagen til arbejdspausen. En skræddersyet genoptræningsplan skal du drøfte med din egen dyrlæge. F.eks. vil genoptræningen af en hest med rygproblemer tage sig noget anderledes ud.

Generelt kan følgende plan anbefales til heste, som har været ude af arbejde mere end 6 uger:

1. - 3. uge:
    Skridt lige ud på hårdt, plant underlag - startende med 20-30 minutter dagligt for til slut at ende med 90-120 minutters skridt dagligt sidst i perioden. Dette kan deles i 2 skridtperioder pr . dag. Skridtperioden kan med fordel øges til 5-6 uger, specielt efter alvorlige sene/ligamentskader.

4.-5. uge:
    Træningen fortsætter på hårdt plant underlag, og nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver eller hver anden dag, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt).

6.-7. uge:
    Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 minutters travarbejde og øg gradvis til 30-40 minutter dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.

8. uge:
    Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter hestens brugstype (spring, dressur eller væddeløb). Start med de lette øvelser og øg kravene gradvist. Forlang aldrig mere af hesten, end dens træningsniveau kan bære!

• #8   15. aug 2017 http://dyredoktor-heidinielsen.dk/saadan-kan-du-faa-din-hest-tilbage-topform-laengere-pause/ Jeg har brugt denne super gode plan. Den er dog brugt på dressur hest der har været i god form inden pause som så har stået stille i 6 uger smiley

Kommentér på:
Genoptræning af avlshoppe

Annonce