{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.367 visninger | Oprettet:

Uglen F
Uglen F
Tilmeldt:
14. aug 2017
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 7

Næste skridt, landbrugs hest (træk hest) {{forumTopicSubject}}

Hej.
Vidst ikke lige hvad jeg skulle kalde det smiley
Men jeg er i gang med at træne min hest til at kunne trække en plov, harve, radrenser osv.
Hun er ikke så gamle (små 4 år) men det går støt frem af med træningen.
Men tænkte på hvornår man går man videre til at spænde noget "rigtigt" for, noget som giver lidt modstand.

Hun kan styres frem - højre, venstre og stop i de lange linjer på mundlig kommando. har dog mest trænet der hjemme har ikke været så meget "ude i verden"

pft


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Næste skridt, landbrugs hest (træk hest)
  • #1   14. aug 2017 Jeg synes du skal kontakte en erfaren kusk eller en køreforening og få korrekt råd/hjælp derfra så du ikke risikere at gøre noget forkert. Kørsel med hest kan være rigtig farligt hvis man ikke ved hvad man laver smiley

  • Uglen F
    Uglen F Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 2 Svar: 7
    #2   14. aug 2017 Ok, hedder det også kørsel når man "trækker" andet end en vogn?Hvordan tænker du det er farligt? altså hvis man for exp starter på folden med lad os sige et tungt dæk?


  • #3   14. aug 2017 Det hedder brugs kørsel smiley
    Det er farligt fordi hesten et spændt fast og kan få ven i skagler mm. Hvus den bliver forskrækket. Ydermere kan en forkert tilpasset sele gøre rigtig meget skidt for hesten smiley
    Jeg er ikke ret meget inde i brugs kørsel men de fleste foreninger har gerne medlemmer der praktisere dette eller kan henvise videre.


  • #4   14. aug 2017 http://www.koereforbund.dk/koreselskaber-kort

    http://www.koereforbund.dk/plojning/kontaktpersoner

    Her vil du sikkert kunne finde noget mere brugbart hjælp smiley


  • #5   14. aug 2017 Skrider hesten med noget bundet fast til sig, så kan de altså lave temmeligt meget ravage, foruden at de kan blive så bange, at du aldrig får noget spændt efter dem igen. Tænk på, hvor meget man piller ved hestens flugtinstinkt, når man sætter noget fast bag ved den, som den ikke kan komme fri af, hvis den bliver utryg.

    Så jeg ville også hive fat i en erfaren hjælper - hvis ikke du en køreforening i nærheden, så er der også mulighed for at kontakte f.eks. Dansk Koldblod, hvor der også er en del, der bruger hestene til pløjning, tømmerkørsel o.l.
    Dels er det altid godt at være to i begyndelsen (det bør man uanset om man er erfaren eller ej) og dels er det jo ikke kun hesten der skal lære det, men også dig selv. Så lidt hjælp fra erfarne folk, er bestemt ikke af vejen smiley



  • #6   14. aug 2017 I øvrigt, hvis du vil pløje, kommer ud nok til at skulle have fundet en hest mere -det er tungt arbejde og bedre egnet for et tospand (eller flere, om man vil smiley )

  • Uglen F
    Uglen F Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 2 Svar: 7
    #7   15. aug 2017 Tak for svarende.
    Vi træner lidt videre selv og finder en træner når vi skal have noget spændt fast.
    Altså skal ikke pløje noget særligt det er mest for sjov, så tror godt hun kan trække den til midt behov.
    Hun er sådan et stort lokum smiley der er vidst mere end en hest kraft bagved

    Det er sjov træning, har aldrig trænet hest før - så vi hygger os bare med det (min kone har trænet meget, dog kun alm riding med spring og dressur så vi for lidt hjælp)


  • #8   15. aug 2017 Jeg kender til mange der kun bruger en hest til brugskørsel, specielt de lidt større racer.

    Jeg vil dog stadig anbefale dig at tilkøre hende også. Det er simpelthen det fedeste. Du behøver ikke tilkøre til stævne brug mm, men bare til hyggeture med familien.

    Personligt køre jeg med min shetlænder, mest af alt fordi han blev for tyk af bare at være hygge pony, men jeg er faldet for sporten og nu køre vi stævner. smiley


  • #9   15. aug 2017 Brugskørsel er altså en anden disciplin end pløjning, slå det op.
    Pløjning er tungt arbejde uanset om man pløjer til konkurrence eller blot for sjov... og om jeg havde shetlænder eller shire ville jeg ikke byde en hest at pløje alene... er faktisk ikke engang sikker på plov til enspænder er til at opdrive. Og VIL man pløje med kun en hest, så håber jeg man bor i den vestjyske sandjord, der trods alt er knapt så tung at pløje som f.eks. lerjord, steder med mange sten mm. smiley Meget af det andet kan man dog sagtens klare med en enspænder.


  • #10   15. aug 2017 Det her er blot en af dem jeg kender der pløjer som enspænder. Den klare det til ug smiley
    Jeg er som sagt ikke indenfor den verden, men har altid fået fortalt at det hed brugskørsel når man brugte hesten til pløjning, hentning af træer mm.
    BTW så bor vi (kusken på billedet og jeg selv) på vestsjælland smiley

    Men jeg synes ikke vi skal diskutere hvad der er korrekt eller forkert her, jeg tænker trådstarter selv vurdere dette med hjælp fra en erfaren der kommer ud og ser ham og hans hest og kan hjælpe ham derfra smiley


    profilbillede
  • Uglen F
    Uglen F Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 2 Svar: 7
    #11   15. aug 2017 Heldigt jeg har en enspands plov og sandjord (dog ikke i Vestjylland :P)
    Men jeg har forstået dit budskab - vi staser mere på radrensing osv.

    tak


  • Uglen F
    Uglen F Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 2 Svar: 7
    #12   15. aug 2017 Fedt billede smiley
    Vores hest er af samme type.


  • Uglen F
    Uglen F Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 12 Emner: 2 Svar: 7
    #13   25. sep 2017 En opdatering til jer der var så søde at hjælpe mig i denne tråd.
    Vi har ny kontakt med en der kan alt det der smiley Hesten træk for første gang i går, bare et dæk men både jeg og træneren var tilfredse.

    Træneren har også hjulpet med at finde og juster seletøjet.
    Vores største problem er at starte (altså at gå) men det sagde han var meget normalt for de store koldblods - og det var meget bedre at have et godt stop. det andet arbejder vi på



  • #14   25. sep 2017 Tillykke med debuten, dejligt i er kommet i gang og har fået den rette hjælp smiley

  • #15   25. sep 2017 Det burde nu ikke være et problem at gå frem, blot fordi det er en koldblodshest (vi har haft og kørt med flere af slagsen), så det ville jeg få arbejdet på.

    Men dejligt det går godt, og at du har fået en erfaren hjælper, så i kan komme godt fra start, både dig og hesten - kørsel er en dejlig hobby, når man får lært det rigtigt smiley


  • #16   26. sep 2017 Jeg tror heller ikke at "start-problemet" skyldes racen - men nok mere at det er noget nyt. Og så er det, som din hjælper siger, meget bedre at den er lidt tilbagelænet i starten. Det er ret forfærdeligt hvis man skal hænge i linerne hele tiden for at undgå at den render ad h... til smiley
    Godt at du har fået hjælp til selens tilpasning og opstarten på køre"karrieren". Der kan gå rigtig mange gode timer med den slags, men det kræver jo naturligvis at begge parter har det godt med opgaven, og har lært det rigtigt.


Kommentér på:
Næste skridt, landbrugs hest (træk hest)

Annonce