Nervøs hest og træningstilgang/metode. Hvad synes du er ok? {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Jeg som også flere andre ryttere, har en hest der hurtigt bliver nervøs og ofte bliver hylet ud af den for den mindste ting. Dette resulterer selvfølgelig i at han smider ryggen og skynder sig afgårde. Nogle gange kan jeg få ham hurtigt ned så han kan bruge sig korrekt. Og andre gange tager det rigtig lang tid... Det er jo så store udfordringer i at få en sådan hest uddannet og til at bruge sig korrekt. Især når han kan blive ret eksplosiv hvis han præsses og oplever meget ubehag.
Mit spørgsmål til Jer.
Hvor mange af jer ville tage i brug "hjælpemidler" med sådan en hest? Og hvilket hjælpe middel ville du bruge og hvorfor?
Hvorfor ville du ikke bruge det?
Og hvad ville du så gøre?
Og hvis hesten ikke kunne bruge bid, hvad så?
Mvh TT
(og jeg spørger for at finde ud af hvor mange der synes det er en god/dårlig ide med brugen af "hjælpemidler")
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.343
Han er dog, i følge hvad ejerne har fortalt mig, blevet meget bedre. Hos ham er det kommet med alderen. Han er vel 8 nu, og er stadig ikke helt moden i hovedet endnu.
Er det Tindur du tænker på? Er det med ham blevet bedre med alderen, eller synes det uforanderligt?
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
MEN der kan være forskel på heste, hvor Pinot fx gerne vil stå stile på lidt afstand og kigge, og “afstresser” ved at stå stille, så “afstresser” Caspian ved at få lov til at bevæge sig - her er at stå stille nærmest en afstraffelse og øgning af stress.
Jeg kan komme med et eksempel, den velkendte “porten er farlig i ridehuset”, som vi fleste kender.
Og i hestens logik er det da ganske rigtig, da der jo nogen gange kommer nogle bragende ind uden at advare først.
Her vil jeg starte med slet ikke at ride ned til porten, men få et godt ridt væk fra porten på volte, hvor hesten kan roses og slappe af.
Stille og roligt kan man ride tættere på porten, begynder hesten at spænde op, så drej af FØR man ender i en løbende hest der smider ryggen. Ros med det samme hesten slapper af, og gå tilbage på den gode volte med ros og afslapning.
På en “dårlig dag” - det blæser orkan udenfor og porten klapper og er derfor farlig, nogle brager ind i ridehallen og skræmmer livet af din hest, de lukker heste ind udenfor ect - ja der kommer vi måske ikke hen til porten den dag - men gør det noget ?
Er det en “god dag”, så begynder hesten måske at være med på at gå tættere og tættere på porten, her ville jeg så fx tage ned i skridt, rose hesten overvældende og ikke mindst smide tøjlen og lade den gå som om at jeg da på ingen måde forventede problem - og oftest så finder hesten ud af, at porten på en måde er et godt sted, for der må man skridte forbi og få ros samtidig.
Jeg ved at mange, og jeg er også selv tidligere blevet undervist i det, presser hesten forbi fx porten ved fx at ride versade e.l - men jeg oplever at det hele ender i et spændt ridt, fremfor at aksepterer at det kan tage tid at træne sig ud af et problem. Og spænder hesten op, er det hverken en øvelse du får noget ud af, resten af ridtet bliver spændt, og hesten synes slet ikke det er et godt sted at gå forbi, hverken i versade eller noget andet.
Jeg vil helt overordnet gerne have enhest, som synes det er godt at gå til ridning, og tror på at rytteren ikke udsætter den for noget den ikke kan magte.
Så jeg var meget bevidst om, da mine heste var unge, ikke at udsætte dem bevidst for noget farligt, hvor der var stor risiko for at den ville blive skræmt.
Så fx Caspian som er en tændt hest, ham tog jeg med over til den lokale rideskole de dage hvor der var rideskolehold - her var børn, barnevogne, bedsteforældre og masser af uro, larm og uvante ting. I starten bare i grime og snor, og så stod vi bare eller gik rundt og kiggede, og snakkede med folk ved barrieren. Da det efter et par gang var blevet forholdvis ok, så red jeg rundt i skridt, og hyggesnakkede igen med folk ved barrieren - vi skulle ikke noget, bare slappe af..... og på den måde kom vi lige så stille i gang med at kunne ride sammen med børn, kegler, bolde, barnevogne og løbende søskende
Samme med skovture, så red jeg da de var unge kun ud på dage med godt vejr, og sammen med en god rolig rutineret turhest - hvorfor ikke lærer unghesten at tur er hyggeligt, fremfor en alene overlevelsestur med angst og spændinger.
Nu er de jo blevet ældre, mere modne og mere rutineret - men kan selvfølgelig stadig blive tændte og spændte. MEN det går aldrig helt over gevind, og vi kan nemmere komme ud af det, end da de var unge. Fx synes begge heste de er verdensstjerner, hvis de får lov at gå piaff eller passage, så hvis de begynder at spænde lidt op og danse lidt, ja så rider vi da piaff eller passage, hvor de jo så kan roses til månen for at gøre det godt, og så kan man ride ud af det frem i trav, og vupti er man forbi det farlige sted på en god måde
Jeg har fravalgt hjælpetøjler, da jeg er mere nervøs for at jeg ikke kan håndterer fx en glidetøjle korrekt, og især kan give korrekt efter på rette tid. Så hellere bruge nogle dage eller uger ekstra på at gøre det lige så stille og gelinde uden at sætte hårdt mod hårdt.
Mvh Charlotte
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis jeg skulle vente på at Fleur når hun spænder op, selv overvejer at slappe af så kunne jeg vente flere timer. Som fx den anden dag vi var til stævne.
Så der korrigere jeg hende med hænderne/tøjlen og beder hende om at slappe af/søge ned. Hendes spændninger forsvinder ikke af, at jeg lader hende blive ved med og spænde op. Hendes pasgang i skridt, bliver på ingen måde bedre af at hun luller rundt med næsen i vejret og jeg så ventede på hun slappede af selv.
Hvis hesten er bange for ting, er det mest på fornemmelsen. Nogle duer fint med at man rider hen til tingene, lader dem snuse til det og så rider forbi det bagefter og ignorer deres pyller og korrigere dem og beder dem holde fokus.
Andre virker det med at ride tættere og tættere på tingene, så man gør en volte stærkere og stærkere.
Hjælpemidler til en spooky hest kan være noget man kan bruge, men så skal det være en glidetøjle så man selv har mulighed for at justere. Jeg kunne dog finde andre formål hvor den var bedre tjent. Skulle jeg vælge det til en nervøs hest, ville det være i tilfælde, hvor den var umulig og "snakke" med og det jeg ellers ikke brugte, ikke virkede.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Min, desværre afdøde, hyp var da jeg fik ham, ret grøn. Han kunne trækkes strigles osv. men feks var han blevet opereret i benet som føl, så han var så angst for at man rørte ham, han havde ikke oplevet ret meget og slet ikke trafik.
Her brugte jeg tid på ham og som Charlotte skriver, brugte jeg tid på at finde ud af hvordan han bedst blev rolig i en presset situation.
For min var det at spise, jeps dejligt nemt, at spise og så sjovt nok lige at lugte til mig. Gik vi ture (vænnede ham bla til jernbane) og han blev bange, gemte han hovedet hos mig, men blev han rigtig bange så løb han lidt, men kun til næste måltid, det kunne være græs, eller de æbler jeg så havde i lommen. Red vi, så viste han at han var presset ved at vende mulen mod min venstre støvle og lige snuse/mule lidt. Her kunne jeg ikke give godbidder, men jeg kunne klappe ham og snakke med ham for at lade ham vide at jeg var der sammen med ham. Jeg brugte så også næsten 2 år fra jorden på bare gåture, og træning og knytte bånd.
Så det blev sådan til sidst at han foretrak mig og blev ved mig for tryghed det meste af tiden, de gange han ikke gjorde og løb, der var faktisk tydelig forskel på om det var fra jorden, for var det på gåtur, så var verden ikke farligere at man kunne løbe til tovet strammede og så trøste sig med nærmeste græstot eller gren.
Fra ryggen de to gange han løb med mig, tror jeg kun hjælpemidler ville have gjort det værre, altså indspænding eller ligebenede ville nok have givet mere panik. Jeg kunne stoppe ham fra jorden med og stååååå, og det sad jeg så og sagde fra ryggen, hvilket jeg kunne mærke han reagerede på ret hurtigt og han kunne tages ned i skridt.
Gik han i begyndende panik over feks lastbil eller lignede mens jeg var på ryggen, så hoppede jeg af og trak forbi, trak jeg så var panikken virkelig lille.
Hvis det så var vind og blade der rasler osv, så følte jeg nogen gange til sidst i vores rejse sammen at det var "nu vil jeg være bange" selvom jeg ved hesten ikke tænker sådan, men så kunne han "flyve" rundt om mig, pruste og løbe "på tæer" men aldrig nogensinde ind i mig, eller til strakt tov. Og det sjove er at gav jeg tovet med 650 kg 170 stor hest, der er "vil bange" til min datter på 9, spinkel pige på 25 kg, så faldt han helt ned, sænkede hovedet helt ned til hende og listede næsten efter hende.
Så jeg tror det har meget at gøre med både hvordan man håndterer/læser hesten og hestens humør (arg ikke det rigtige ord, men håber det giver mening) Jeg tænker at måske nogle gange rytter bidrager til panikken?? Så istedet for at afhjælpe med hjælpemidler, så ville jeg prøve en masse andet først. Hvis man er der hvor noget så bliver farligt for rytter, så må man selv bedømme hvad man gør, for klart rytterens sikkerhed er det vigtigste.
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Ville ALDRIG smide glidetøjle mv. på, (hvis det er den slags, du mener med hjælpemidler). Glidetøjle er for mig at erklære fallit = at man ikke selv kan løse problemet. Jeg ville klart få noget god undervisning i stedet og lære at ride mig ud af problemet med egne hjælpere i stedet
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg er stor tilhænger af "desensibilisering", dvs at man udsætter dyret for en mild omgang af det dyret skal vænnes til og så trapper op, fx ved at dyret første gang ser ting på afstand og senere tættere og tættere på.
Man kan have brug for "nødudstyr", fx en hundesnor på hunden når man besøger en togstation, og en glidetøjle som man planlægger efter ikke at skulle tage fat i når man rider langs vejen.
Men hvis dyret bare ikke bliver ligeglad med hvad dyret over tid burde gennemskue er fuldstændig ufarligt, hvad vedligeholder så dyrets anspændthed??
Jeg kan da se, at hvis jeg ikke har "god kemi" med en hest, så lærer JEG at i x situation spænder hesten op. Pga forventningens u-glæde, så kan jeg spænde op før hesten nærmer sig x stimuli, så jeg er forberedt på at hesten om lidt spasser skråt.
Men i virkeligheden reagerer dyret ikke på tingen, men på min reaktion og en anden rytter har på magisk vis ikke samme problem. Eller, en anden rytter kan have et problem jeg ikke har pga jeg ikke ved at der er noget -
Nogen gange virker diverse øvelser og hjælpemidler måske ved at rytter stoler på at det virker, og derfor ændrer rytter kropssprog og derfor virker det.
Kære TT.
Hvis du ikke kan ændre hesten, kan du ændre din reaktion?.
apr 2008
Følger: 243 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.407
Jeg tænker, at hvis det var på en tur, ville jeg ride forbi, lade hende blive bange. Stoppe hende op, vende om, og ride forbi igen. Og det ville jeg gøre 5-6 gange, og så ride videre, eller ride hjem. Hvis hun var en stærk hest, og jeg vidste hvor hun så spøgelser, og ikke havde mulighed for at holde hende tilbage, uden hun ville flippe ud, så ja, så kunne jeg godt finde på at bruge et hjælpemiddel, men udelukkende kun for at arbejde på situationen. Men først ville jeg helt klart se på, at der er en finger der peger på hesten, resten peger på mig selv, og den tanke har jeg i alle situationer.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Jeg udnytter gerne den energi hesten får når den er bange for noget, så kommer der nemmere lidt mere drift bagfra, hvilket man bare skal gribe og udnytte og ellers ignorere det hesten spænder op over. Det meste sidder i rytteren selv fordi man selv reagerer på det, også selvom man ikke lægger mærke til det. Når hesten ser det den nok tror er en sabeltiger, tænker rytteren “åh, hvad nu?”, så spænder rytteren op og spiller nogle gange lidt død (tro mig, det gør man hvis ikke man er bevidst om at slappe af i kroppen). Derefter tænker hesten “sh*t hun kan også se sabeltigeren, vi må hellere løbe eller være vildt bange så. Dermed bekræfter man tit selv hesten i det “farlige” og er medvirkende til at den spænder op. Så ingen hjælpemidler nej, bare en rytter der skal være bevidst omkring sine tanker og kropsbevægelser.
Hvis jeg skal forbi noget farligt med min hest, eller den spænder op over noget. Så plejer jeg at have hælene lidt ned og holde i manen (for ikke at falde af). Så snakker jeg til hende, tager et smil på læben (smilet virker også i hjernen så du tænker positivt og er glad), og så slapper jeg fuldstændig af i kroppen, dybe indåndinger og syng evt. En lille sang.
Sker det mens jeg rider fx i trav eller galop, så kan plejer jeg også (udover det andet), at øge tempoet lidt eller lave en øvelse, så hun koncentrerer sig noget mere. For let’s face it, det er nu også MEGET ofte fordi hesten bare keder sig og så finder den på noget, fordi du ikke gør.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Dr Who - jeg er fuldstændig med på hvad du taler om
Og nej jeg tænker ikke at smide noget på ham..
Mvh TT
aug 2016
Men skidt med det.
Det er godt, hvis du er opmærksom på egne reaktioner. Det gør det lettere at arbejde med den del, der kommer fra rytteren. Og hvis du prøver at sige, at du ikke er bevidst om anspændthed fra din side, er det fair nok.
Hvis man er meget anspændt af anden årsag, kan man evt snyde og tage en lille dosis betablokker. Det er ikke beroligende, men blokerer sympaticus' beta adrenerge receptorer = hæmmer kroppens stress respons.
Man skal ikke gøre det for tit. (Ikke af moraliserende grunde - men fordi det ikke virker, hvis kroppen er vant til betablokerende medicin)
Men det kan nogen gange give en aha oplevelse, for nogle heste reagerer på om rytteren har taget 25 mg selozok eller ej, uanset om man føler sig anspændt eller ej. Og det synes jeg er tankevækkende
mar 2011
Jo oftest så er jeg bevidst på hvis jeg er anspændt. Men der sker også at jeg overser det. Feks vi rider ud. Også sker der noget hvor jeg reagerer bagefter ved at være shaky, vi rider videre også opdager jeg at pludselig sidder og spænder lidt. Her plejer jeg at stoppe Tindur, rejse mig i sadlen, sætte mig på plads igen og sørge for at slappe af før vi rider videre. (jeg forsøger at starte på nyt) og det plejer at virke medmindre det er de dage hvor alt sidder udenpå tøjet
Mvh TT
aug 2016
Hvis du har brug for at visualisere at hesten ikke laver ballade - så lyder det altså somom fin underbevidsthed HAR opfattet at hesten kan finde på at hoppe til side uden varsel - og udgangspunktet for din underbevidsthed er "Tindur hopper altså rundt", og så kan fornuften ellers få lov til at mumle om andre ting, men underbevidsthed og krop har bestemt sig.
Det kunne altså være sjovt at se, om der er forskel på om fx den lille tremor fra anspændt krop eller lignende i virkeligheden er det han spejler sig i.
Du kan også prøve hypnose eller tricks fra kognitiv terapi, hvis du godt kan lide at arbejde med det mentale.
Men tabletten er langt billigere.
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Jeg kan ikke helt gennemskue, om du stoler på, at han nok skal blive forskrækket?
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Så er det fordi du har en forventning til ham - og som den gode hest han er, prøver han at leve op til dine forventninger!
... Selvopfyldende profetier...
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Men det er ikke fra rideundervisning, men fordi jeg var meget tæt på at blive psykiater i stedet for geriater. Så det faglitteratur jeg har læst, er med henblik på at anvende kognitiv terapi som fagperson...
Anyway, det er +4 år siden.
...
Anyway.
Hvis træningen fungerer korrekt, burde hesten med tiden udvide hvad han anser for ufarligt.
Hvis ikke, sker nogle andre ting.
Enten er der noget der vedligeholder. Fx os mennesker. (Jeg hylder princippet om, at årsagen til 9/10 af dyrenes fejl kommer fra dyrets menneske)
Eller også er han bare en af de heste, der har øjne i hovedet og derfor ser ting. Nogen kan lide det, kan lide ekstra liv, andre kan ikke.
Langt hen ad vejen er jeg en af dem, som ikke gider det. Men hvis du ikke har succes med det mål du har nu, skal du måske ændre målet? Du er nødt til at ændre noget, hvis det du gør ikke virker- og du har kontrol over at ændre dig selv.
-Jeg tror på, at mennesker har nogle korte læresætninger om Universelle Sandheder, noget som vi tror på grundlæggende er sandt.(De hedder vistnok grund antagelser indenfor psykologi.)
Folk kan ændre deres reaktioner og dermed adfærd, hvis de kan omskrive deres Grundantagelser.
Hvis du ikke helt kan ændre Tindur, kan du måske ændre dig selv? Ændre dine Grundantagelser?
Når jeg læser dine kommentarer igennem, så gætter jeg på, at du har en Universal Sandhed om, at "Tindur pludselig får øje på ting, bliver forskrækket, smider ryggen og løber" . Den "sandhed" skal du omskrive, for at gøre det lettere for hesten at ændre sig. For ellers bliver du ved med at være irriteret over, at han laver ballade.
- Jeg tror ikke på, at du ikke forventer at han laver ballade. Hvis du ikke forventede det, havde du ikke skrevet denne tråd.
- Jeg tror, at det er dig selv du skal arbejde med.
Du har dels kontrol over dig selv. Dels vil det virke, hvis du har en ubevist reaktion, som vedligeholder det. Dels fordi hvis Tindur bare er en af de heste der glor, så kommer du ikke 100% af med at han glor og måske også smider ryggen, uanset hvor meget du træner. Så du kan lige så godt tænke på en anden måde.
Jeg ved ikke helt nok om jer til at sige, hvad der er en ny sandhed, du kan bruge som Grundantagelser.
- Men selv er jeg begyndt at ride på en ny hest. (Sådan er livet som part.) Og jeg har gjort en sjov observation. Den hest fortæller hele tiden ting. Jeg ville gå den lige vej over folden. Wiz gik og småprustede bag mig, puffede til mine fingre, prustede igen. Jeg opdagede, at der stod vand mellem alle græsstråene foran os - da jeg ændrede rute holdt Wiz op med at puffe.
Og sådan er Wiz. Han deler informationer.
Måske din sandhed burde være - Tindur ser ting, nogle gange er han i tvivl om det kan være farligt, andre gange bliver han forskrækket. Og det fortæller han moar om. I arbejder med at bruge små ord når han fortæller om forskrækkelse, og I arbejder med at han oplever en masse ting, så han kan se hvor meget i verden det ikke er værd at blive forskrækket for.
Er den sandhed ikke også sand, og lettere at komme videre med?
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 885 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
VH Annette
aug 2016
Tak for dit kompliment!
Du gav lige min dag en rigtig god start!
mar 2011
Havde jeg været fokuseret på det negative uden at gøre det bedste ud af situationen, så havde jeg aldrig kunne skrive vi havde en fantastisk eller rigtig god/super træning. Men heldigvis er det noget jeg rigtig ofte kan gøre, og jeg kommer glad ind af døren 95% af træningen.
Men dette indlæg er kørt af sporet. Jeg vil stadig rigtig gerne høre fra andre hvad de synes er acceptabelt, og hvad de gør med sådanne heste. Da det var det jeg var ude efter. Ikke efter noget omkring mig og Tindur
Mvh TT
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
mar 2011
Mvh TT
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Der var stadig perioder hvor han kunne være ekstra på dupperne, men slet slet ikke i samme omfang.
sep 2013
altså istedet for at komme et stærkere bid i munden for at bedre kunne styre sin hest når den bliver skræmt, mener jeg at man burde sørge for at hesten så best muligt ikke bliver skræmt til at starte med. Det er efter min over bevisning langt mere effektivt og holdbart, men kræver samtidigt at man ved hvad man laver, og at man gider at bruge tiden til det.
hjælpemidler kan i nogle tilfælde gøre situationen værre da et stærkt bid kan gøre ondt i hestens mund hvis man kommer til at hive hårdt i tøjlerne når hesten hopper til side, eller når man prøver at stoppe den. Hesten vil derved forbinde det den blev bange af med smerte.
desuden er det også utroligt vigtigt at man håndterer en skræmt hest korrekt, så man ikke gør problemet værre (skælde hesten ud/ afstraffe den istedet for at ignorere eller rose hesten for at stoppe)
mar 2011
Mvh TT
sep 2013
mar 2007
TRT er vejen frem. Solle var trænet i Det, og han er ikke bange for noget..
mar 2011
Mvh TT
mar 2007
Det er en helt ny måde at anskue hesten og dens indlæring på og Det er virkelig en fantastisk måde at træne med sine dyr på. Det bliver pludseligt så let at rose og hestene elsker opgaverne fordi det er simpelt og ligetil
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 41
mar 2011
Mvh TT
Nervøs hest og træningstilgang/metode. Hvad synes du er ok?