{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.252 visninger | Oprettet:

(Gen)Optræning af ryggen og nedbrydning.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg var utrolig dum forrige år, og fik ikke fokuseret nok på at Tindur ikke smed ryggen da vi red en masse ture. Dette har gjort at han har tabt en masse rygmuskler og er en smule svajrygget når han er oprejst smiley dette arbejder jeg på at ændre så vi rider kun på banen med fokus på at opbygge rygmuskler igen.. MEN.. Jeg er i tvivl om dette kommer til at hjælpe, fordi han formår sjældent at bruge ryggen korrekt hele vejen til/fra ridebanen (pga trafikken) som er halve træningen.. smiley også tænker jeg.. Hvor lang tid går der så før han er smadret? smiley
Han er rigtig god til at bruge kroppen korrekt på folden medmindre han bliver ophidset af noget.. Men det er jo en ringe trøst.. Jeg bliver selvfølgelig ved med at træne ryggen.. Men behøver lidt mere info ift nedbrydning/hvor lang tid Ca en hest kan holde når den smider ryggen.. Og evt gode råd til hvad jeg kan gøre.. (at trække ham dugger ikke)

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (Gen)Optræning af ryggen og nedbrydning..
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   11. jan 2018 nogle heste vil være ødelagt efter 6 måneder, mens andre kan holde til at de er 35..
    man kan ikke sætte et facit på og sige hvor lang tid der går.


  • #2   11. jan 2018 Du kan lomme rigtigt langt med strækøvelser der aktiverer mavemusklerne for at hjælpe ham med at løfte ryggen og holde den. derudover er der kun træning til han finder ud af at det er rart at gå 'korrekt'

  • #3   11. jan 2018 Vi laver strækøvelser hver gang vi rider, og har gjort i alle år smiley han smider kun ryggen når han ikke er tryg/er på utrygge steder, og da han er meget nervøs og har dårlig selvtillid(har altid været sådan) så er det rigtig mange steder han er sådan smiley

    Mvh TT


  • #4   11. jan 2018 Sådan ser hans ryg ud nu, hvor der også har været en måned uden ridning smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #5   11. jan 2018

    profilbillede
  • #6   11. jan 2018

    profilbillede
  • #7   11. jan 2018 Dette er fra halv andet år siden smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   11. jan 2018 Hvis en hest har tabt så meget muskelmasse på en måned, at det er synligt (dårligt eksempel med et billede fra nu, op mod et billede der er over 1 år gammel), så bør man se på hestens generelle fysiske tilstand og foder.

    En sund hest, der bliver fodret korrekt, og som går på fold, taber ikke muskelmasse ved ikke at blive redet i 1 måned.

    Nu ved jeg ikke hvad i mener som strækøvelser, med er det ala udstrækning, så har den ingen effekt på muskelsætning, da muskel sætning kræver at musklerne belastes, og trækkes sammen. udstrækning når bare musklerne mere "elastiske" hvis man kan sige det sådan.

    Men ja, han er meget pænere på billedet fra 1,5 år siden end nu. Nu ser han meget muskelfattig, og lidt vommet ud.


  • #9   11. jan 2018 Han har været syg siden Juli.(dette blev konstateret sidst i november) så han måtte stå stille hele december. Nok også derfor jeg syntes at han ikke satte de muskler jeg mente han burde have sat... Dette billedet er taget kort efter han kom hjem fra træning, taget i Juli kort efter han blev syg... Her var han for tynd ift hvad der er hans trivsels vægt.

    Mvh TT


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   11. jan 2018 Jeg kan ikke se en forskel på billedet fra i sommers og billedet fra nu.

    hesten ser lige myskelfattig ud.



  • #11   12. jan 2018 Ok.. smiley Han "døde" ugen efter han kom hjem fra træning.. Så måske han blev syg før.. Jeg tænkte at det nok var da han blev syg, men måske han har haft det skidt før og har bare holdt sammen på sig selv indtil han var trygt hjemme.. Han er jo desværre lidt af en underlig en..

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   12. jan 2018 eller også gør du ham mere syg end hvad han er.

  • #13   12. jan 2018 Nogle gange kan være nød til at sælge lidt ud af sine ”principper”, for at komme videre.

    Man er nød til at se på hele hesten, fungere den med det foder den får?
    Får den den nok hø/wrap?
    Bliver den trænet optimalt?
    Skal den have dækken på? Eller skal den gå uden dækken?
    Skal den have sko på eller kan den gå uden sko?
    Kan den uden bid eller skal den gå med bid?
    Ligger sadlen korrekt?
    OSV...

    Der er så mange ting der har indflydelse på om vores heste trives med det vi tilbyder dem, og mulighederne er mange.

    Jeg har selv stået med en hest, hvor jeg måtte ændre fuldstændigt på min opfattelse af hvordan jeg mente at en hest skulle/skal håndteres – Og hold da kæ… hvor jeg lærte meget i den periode.

    Når Tindur, nu er som Tindur er, så kunne det måske være en fordel at give ham noget til lige at tage toppen af hans ”nerver”, feks. magenisium med L-Thyptophan eller ligende.


  • #14   12. jan 2018 AMT - Det var dyrlægen der var meget bekymret da han havde haft meget høje levertal. Og hun der har beordret fuldstændig trænings fri indtil Januar.

    Karin - Mht foder så fik han ekstra stivelse imens han var syg(før jeg vidste at det var sygdom), når vi nu kommer ordentlig i gang igen får han dette hvis der er behov ift energien.
    Wrap ad libitum
    Han kapere ikke psykisk at blive trænet hver dag, og kan ej heller stå stille i mere end 2 dage før han kammer over.
    Behøver ikke dækken
    Sko får han på når der er behov.
    Han kan desværre ikke med biddet, så rides uden.
    Hans sadler er tilpasset og bliver tjekket Ca en gang årligt.

    Han har før fået magnesium i en lang periode, det var penge ud af vinduet. Hvilken type indeholder L-thyptophan?

    Mvh TT


  • #15   12. jan 2018
    Hesten bør ikke tabe hele dens muskelmasse og endda få det værre, på en måned - især ikke hvis den går på en stor kuperet fold.

    Der er ingen facit på hvor lang/kort tid det tager med muskler at nedbrydes - men kigger man på ældre topheste, der ikke længere bruges på samme plan, så holder de musklerne ganske glimerende på kroppen alligevel og smider dem ikke.

    Virker det du gør ikke, så lav det om. En klog mand sagde en gang " hvis du gør hvad du altid har gjort, så får du det du altid har fået " eller noget i den stil.


  • #16   12. jan 2018 TS, Magnisiun der indenholder L-Thoptophan :
    Nerve Control, PAVO
    Relax Amino
    No Stress Solanum
    AnixKalm

    Jeg har selv brugt AnixKalm, og det synes jeg virker fint. Du skal dog være opmærksom på at indholdet af L-Thyptophan, svinger lidt fra produkt til produkt.
    Der findes muligvis flere end dem jeg har nævnt, men dette er dem jeg kender til smiley


  • #18   12. jan 2018 Phoenix - Hvis du kigger på hans profil, og kigger på billeder fra 2016. Så ser han ikke ud som en typisk traver, det er han alt for bred til, og han har blevet forvekslet med Dv når han gik med disse, af Dv avlere.. Men ja jeg synes virkelig han det sidste år har ændret sig fysisk, og ikke til det bedre, i 2016 kørte det for os, han taktet rent i galoppen, og vi red 15 meter volter uden problemer.
    Mine ambitioner har ikke været andet end at han skulle bruge sig korrekt og stabilt i alle gangarter, og at kunne springe enkelt spring på 130 cm, og bane på 110 cm. Vi har sprunget 90 cm enkelt spring, og bane 75 cm, sådan som det går nu, så er der desværre lang vej endnu.
    Jeg klør bare på videre også må vi se hvad der sker fremadrettet.

    Krikken - så burde han bestemt ikke se sådan ud.. smiley
    Billedet er fra tidligt på sommeren 16.

    Mvh TT


    profilbillede
  • #19   12. jan 2018 Jeg er super enig med Phoenix smiley Selv på det billede, du ligger ind nu, ville jeg ikke være i tvivl om, at din hest var en traver. Han er så fin, men racen vil jo altid skinne igennem - lige så vel, som man ikke er i tvivl om, at min er en pinto smiley På billedet, du ligger ind nu, kan man også se, at hesten jo går på forparten - sådan bygger man ikke muller smiley

    Jeg ville, hvis jeg var dig, få en god hestefys ud. Få hende/ham til at gå den igennem, finde ud af, om han har ondt nogen steder / har noget, der skal rettes. Ligger de pludseligt ikke muskler til, kan det altså skyldes, de har noget låsning / et og andet, der gør, de ikke bruger kroppen rigtigt og derfor ikke sætter de rigtige muskler smiley Derefter ville jeg starte op med muskeltræning med en god underviser, der ved, hvad han/hun laver. Så må man bygge ham op stille og roligt. Det tager laaang tid med en hest, der ikke helt er den typiske dressur-model, men kan sagtens lade sig gøre smiley

    Min første hest var noget DV/Oldenborger. Han havde en del låsninger og issues pga. et bagben, der ikke fungerede (gammel seneskade, masser af arvæv), derfor fulgte vi ham tæt med fys/osteopat smiley Det var en lang, sej kamp at få ham bygget op - men det lykkedes da at komme et stykke smiley Vejen dertil er nem at snakke om, svær i praksis. Opskriften hedder: HÅRDT arbejde, vilje, sved, en KANON dygtig underviser, dyrlæge og fys smiley Til inspiration vedlægger jeg et før og efter-billede smiley Ikke så mange overvejelser, dygtig berider ud, og igang med at bygge på og ligge træningsprogram - det er sådan, man rykker.

    Rigtig god arbejdslyst, det skal nok blive godt smiley


    profilbillede
  • #20   12. jan 2018 smiley
    Samme rytter, samme hest smiley
    https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/490788-_udvikling_hvad_ridning_kan_goere_ - for lidt flere billeder smiley

    Havde engang gemt et andet album med en, der havde lavet en vanvittig forandring med sin hest. Desværre kan jeg ikke finde det nu smiley Øv


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   12. jan 2018 Anna: Dit eksempel er nemlig et rigtig godt eksempel.

    Hvis der ikke er noget galt, så vil der hurtigt ske en udvikling - og ikke en tilbage gang.

    Ts: Man kan ikke bare blive ved og blive ved med at klø på, det vil ødelægge hesten, hvis man bliver ved og bliver ved. Det er godt at have nogle mål, men målene skal være realistiske.

    og et realistisk mål er ikke når man skal presse hesten ekstremt, og arbejde for det i i flere 100 år, for at det lige og lige lykkedes. Ingen tvivl om at mål er alfa omega for at have motivation, og for at kunne udvikle sig, men man skal også se på vejen der til, hesten, og ens egen kunnen. Det hele skal gå op i en helhed.

    Selvom at du ikke gider hører det. Så ville jeg stadig få tjekket den for mavesår. Du nævner SÅ tit at hesten stresser, og nu ser man så også at der er tilbagegang i dens muskelsætning. Så er mavesår altså ikke helt usandsynligt.

    Jeg ved og er ikke i tvivl om at du vil hesten det bedste, Men du bliver nødt til at lytte til folk, og ikke bare stå fast i hvad du gør, for det virker ikke længere.
    Om det er dig som rytter der ikke gør det godt nok, om det er hesten som bare ikke fungere som ridehest, om det er fysisk, eller om det er psykisk - man kan kun gætte, men du bliver nødt til at ændre din tilgang til hesten, og ændre på noget af det du gør, for lige nu fungere det slet ikke, og det har det tydeligvis ikke gjort længe.


  • #23   12. jan 2018 Phoenix - Nej bestemt ikke, jeg vil under ingen omstændigheder have en Dv! Jeg synes bare det var SÅ sjovt at avlerne ikke kunne se forskel, og jeg har før 2017 fået mange spørgsmål og overraskende tilbagemeldinger når de har fået at vide at han er traver.

    AMT - 2017 Har været et LORTE år for os.. Så ja.. Det har ikke fungeret.. Havde jeg dog ikke været så vild med skoven og opsat på at han skulle lære at slappe af der ude, så havde det ikke gået så vidt... smiley

    Anna - Han skal op til Susan Kjærgård her nu, så må vi se hvordan det bliver smiley tak for billederne, det var en rigtig stor forandring smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   12. jan 2018 er det ikke tindur der bliver så stresset og nervøs nye steder?? :s

  • #25   12. jan 2018 Jeg havde i stedet fundet mig en dygtig og engageret berider, der kunne hjælpe mig i den daglige træning 1-2 gange om ugen og guide. Susan er der ikke til at hjælpe til hverdag smiley Det tager laaaang tid at bygge muskler. Så synes i hvert fald, du skal overveje at finde en berider til at hjælpe dig videre, når han kommer hjem smiley Så kan Susan kickstarte jer og lige få ham tjekket igennem og startet op, og så kan du sikre dig en fortsat udvikling bagefter smiley

    Det var så lidt. Det har inspireret mig meget, at man kan se resultater. På den måde, så får man en tro på, at man ikke behøver starte med en "lækker" dressurhest - man kan godt selv lave dem smiley Og som Hasse Hoffmann siger, så skal dressuren opbygge hesten, ikke nedbryde. Det var dét, vi brugte den til med min gamle hest. Han fik ALDRIG fri efter besked fra dyrlæge. Blev skridtet 2 gange om ugen som "fridage", fordi det var ridningen, der holdt hans krop lige og gående. Efter blot 2 mdr på fold uden ridning, da hans ben gik i stykker, kunne man se, han blev skæv. For ham var ridning dét, der gjorde, han kunne bevæge sig, bukke på folden, gallopere og bruge sin krop smiley


  • #26   12. jan 2018 AMT - Jo.. Og hvad tænker du på?
    Anna - Nej tak, jeg bruger min BBH underviser der er uddannet under bla Susan.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   12. jan 2018 Team tindur: så forstår jeg bare ikke hvorfor du vil byde ham at sende ham afsted for sølle 5 dage.

    Men det er nok bare mig..


  • #28   12. jan 2018 Fordi jeg kan få en rigtig god og professionel vurdering, træning og en helhedsplan over hvordan vi bedst griber det hele an fremover smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #29   12. jan 2018 team tindur: på bekostning af hesten ustabile psyke?

    men hvis din underviser er BBH underviser, så burde hun da kunne gøre det samme? hun kender vel hesten bedre, end en som kun får et kort indblik.


  • #30   12. jan 2018 AMT - Man kommer ingen vegne ved at pakke ham ind i vat, og det er god lærdom i at komme ud, og lære at han kommer hjem igen. Og også at blive redet af flere end mig. De kan når de nu kommer op på ryggen af ham, byde mere ind med ting og højst sandsynligt få ham til at arbejde bedre end hvad jeg kan, også kan de, udfra at selv have redet ham, nemmere fortælle hvad jeg skal gøre anderledes eller mere af smiley

    Mvh TT


  • #31   12. jan 2018 Jeg må desværre sige at jeg på de forskellige billeder heller ikke ser den store forskel i overlinjen. Dog er det jo mega svært at vurdere på billeder og forskellig pelssætning, og så kan det godt ligne andre muskelgrupper har ændret sig.

    Til sammenligning kan jeg sige at jeg havde en hest med KS i slem grad som også endte med at stå næsten stille i over 2 måneder pga. forsikringssag. Han stod stadig flot i overlinjen som inden og det var på trods af smerter, som formentlig ikke gjorde det særlig rart at aktivere ryggen. Han gik i løsdrift noget af tiden og stod i boks(med fold i et ukendt antal timer), og blev redet meget lidt da den bestemt ikke var fan af at få rytter på ryggen. Vil mene han var et eksempel på en af de typer heste som virkelig burde tabe muskelsætningen hurtigt i overlinjen, men det var altså minimalt. Ham havde dog også en god overlinjen forvejen at "tage af", men det havde så også taget 2 års nogenlunde kontinuerlig ridning (nogle måneders pause et par gange om året pga. skader) at få lagt en pæn muskulatur på.

    Så hvis du mener du mener han virkelig har tabt mange muskler, så ville jeg få ham tjekket for så burde der være noget grueligt galt.


  • #33   12. jan 2018 Sabrine - Jeg fik dyrlægen ind over i sommers pga at der pludselig flere ting der ikke gik op, og fungerede. Så hun har været indover det sidste halve år +, jeg har også haft vores behandler indover i foråret da han var låst, og der var der intet problem mht hans ryg.
    Christina - Nej han bliver aldrig en dressur musse. Han er trods alt en traver, og det har aldrig været planen han skulle være. Men han skal alligevel lære at bruge sig korrekt. Jeg har ikke (før i november) haft (dressur) undervisning på et år. Og min underviser var ikke glad da hun opdagede at jeg ikke havde haft nok fokus på at han brugte sig korrekt da han kom hjem fra træning. Så alt dette (mht ridningen det sidste halve år) er KUN min fejl.
    Jeg er bare lidt nede for tiden.. Så jeg ville måske bare høre at det nok skulle løse sig så længe jeg sørget for at han ikke smed ryggen og drønede derudaf med sænket ryg og hovedet i sky.. smiley
    Jeg tager en snak med min dyrlæge igen mht mavesår da de ikke (for tredje gang) mente det kunne være det..

    Mvh TT


  • #34   12. jan 2018 Altså ting tager tid, og er hesten udfordret ifht knoglebygning og muskelbygning så tager det formentlig lidt længere tid end normalt.

    Så hvis du havde forventet at muskulaturen over hele kroppen stod knivskarp efter 6 måneders træning hvor en stor del af fem har været præget af sygdom i større eller mindre grad, så det måske mere for høje forventninger end for lille fremskridt vil jeg tro. Tror ikke du skal være så udslået, det ikke fordi du har en hest stående helt uden nogen rygmuskulatur. Det er set meget værre også på heste i kontinuerlig ridning.


  • #35   12. jan 2018 Sabrine - Jeg er udslået og rigtig ked af det! Jeg er rigtig ked af at jeg var så glad for at komme på ture igen, at jeg ikke var fokuseret på at han brugte sig mere korrekt. Havde jeg primært trænet på ridebanen (hvor han er forholdsvis tryg) så havde jeg opdaget hurtigere at han var syg. Ja jeg talte med dyrlægen om at han ikke satte de muskler jeg mente han burde have sat, jeg talte om mavesår, orm, ikke nok energi rigt foder osv. Så vi tog det fra en ende af. Nu har vi jo lige startet op igen, men jeg bliver bekymret fordi jeg jo synes han har blevet svajrygget osv.
    Han betyder ALT for mig, så jeg ønskede bare at vide Ca rammerne for hvornår jeg evt burde sige STOP (mht ridningen) hvis det ikke lykkedes mig at få ham til at slappe af.. Jeg har nemlig ikke mulighed for ridebane/ridehus tættere på. Så jeg bliver nødt til at ride frem og tilbage, og her er det rigtig svært for ham at slappe af.. smiley

    Mvh TT


  • #36   12. jan 2018 Den tur frem og tilbage burde altså ikke påvirke muskelsætningen så meget medmindre han bliver så stresset af der sker nogle kemiske ubalancer som modvirker træningen på forhånd eller at han skal bære over evne med inaktiv ryg. På skridtturen til banen bør du jo bare smidiggøre muskulaturen og ikke nødvendigvis kræve direkte træning af den, det vil han alligevel ikke kunne holde særlig længe ad gangen her i starten og slet ikke hvis fokus ligger på alt muligt andet. Så burde det at han er lidt oppe og køre og smider ryggen ikke betyde det store ifht. muskelsætningen. Men hvis du stadig synes det går den forkerte vej så ville jeg genoverveje træningen især på banen, om det faktisk har den effekt du mener det skal have.


    Stoppe med ridningen kan der ikke gives en tidsramme for, i det sekund muskulaturen er så lille at han ikke længere kan bære rytter uden aktiv ryg så det tilbage og starte med at træne ryggen fra jorden. Men tror næppe det sker mm. hesten virkelig er dårligt disponeret for brug af overlinjen, eller bliver redet dårligt hele tiden og ej heller får brugt sig i dens "fritid".

    Tror du har fået kørt psyken lidt skævt af problematikken og overfokuseret på de muskelændringer du har set imens han har været syg.


  • #37   12. jan 2018 Vi har kun haft tre træninger siden opstart, så jeg kan overhovedet ikke sige noget ift muskulatur endnu.. Og vi skridter varm/af til/fra ridebanen, og traver kun 4-6 runder lige pt. Men som sagt bliver jeg bekymret for at han ikke kan holde som ridehest pga hans nervøsitet ødelægger det for ham.. smiley
    Og ja, det er også rytterens ansvar at minimere stress faktorer! Men pga manglende faciliteter, og åresvis med miljø træning der ikke har givet den største pote, så ved jeg ikke rigtig hvad jeg kan gøre, andet end at forsøge at gøre det jeg nu gør..

    Og undskyld alle sammen! Der er rigtig mange private faktorer også, der gør at alt synes sort ud lige nu.. Så hjælper det ikke at min største afkobling og restitution, også volder mig bekymring..

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   12. jan 2018 ærligt fra hjertet.

    Hvis hesten er så påvirket af den tur til og fra ridehus, så bør du skåne ham for den. enten ved at flytte ham, til et sted hvor der er faciliteter til ridning, eller overveje om han bare ikke vil du som ridehest.

    jeg kan ikke rigtig finde hoved og hale i din måde at omgåes hesten på. For på den ene side så pakker du den ind i vat, forventer at den er nervøs og stresset, alligevel så vil du gerne kører den væk, 5 dage, for at DU kan få nogle redskaber (som du kunne have fået på mange andre måder), fordi at du ikke pakker den ind i vat.

    Men en hest man ved er så nervøs og stresset som du lægger det op til at Tindur er, sådan en hest vil netop ikke få noget ud af at blive kørt til et fremmed sted, blive håndteret og redet af flere forskellige, på kun 5 dage. havde det været 3-4 måneder, så kunne jeg forstå det, for så kunne han nå at falde til, men 5 dage, det er jeg inderligt meget forundret over at man vil tilbyde sådan en type hest. Det giver ingen mening at du har så travlt med at genoptræning skal ske over flere uger, osv osv osv. Men du vil hjertens gerne sende den derop, hvor den skal rides af flere forskellige, dybt stresset og nervøs selvom at den lige har stået stille i 4 uger, og været syg i snart et halvt år??

    jeg håber virkeligt at du finder en løsning på det hele, for du har så gode intentioner med hesten. Men dine overvejelser, valg og håndtering går ikke op i en højre enhed.



  • #39   12. jan 2018 AMT - Han er en kompleks hest.. Og igen meget simpelt indrettet.. Har aldrig mødt en som ham før, og har ellers haft rigtig mange heste i hænderne igennem årene.. Han har tillid til ukendte mennesker på et overfladisk niveau. Men er skeptisk af natur, han er ikke ond, men prøver grænser og er en "hård nød at knække" (mangel på bedre ord) så man får en kamp til stregen hvis det er noget der ikke passer herren. Men har man formået at bestemme, er han villig til at indrette sig så længe der ikke er tale om smerter/stort ubehag. Han er ikke tryg på steder han ikke har været 100 gange før, men han følger en, og hvis han skulle tabe en, løber han ikke men står og tripper og vil have en på plads i sadlen så man kan flygte sammen fra det farlige, for man kan ikke flygte alene.. smiley smiley en meget underlig hest med stor personlighed. Det er ikke meningen at du skal forstå, men det vil gavne os at komme derop og få noget kyndig hjælp.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   12. jan 2018 Team Tindur: jeg kan faktisk sagtens forstå dit skriv. det giver en god mening, og en forståelse af hesten.

    og hvis du mener at den tur er det rigtige, jamen så er det selvfølgelig det du skal gøre, også selvom at nogen stiller sig uforstående over for valget, når der er så mange andre alternativer.


    Men jeg tror uanset, hvad det bringer det oppe, at du skal overveje dine planer, mål, og håndtering en ekstra gang. strukturer det anderledes, så du ikke fokusere på for mange ting af gangen, få det fungere sjældent - eller ikke for de bedste.

    Men kan man også træne ting for meget? og hvad hvis al den træning man har lagt i noget specifikt ikke fungere, og ikke har rykket hesten besynderligt? Er det så fordi at man griber det helt forkert an, eller er det fordi at det er en af de minuser, som man bliver nødt til at acceptere, også undgå?
    Jeg syntes virkeligt at du skal overveje om de rideture til og fra ridebanen er det værd for hesten, om dens nervøsitet og stress, er så skadeligt for dens sind, at arbejdet på ridebanen ikke kan opveje det.


  • #41   13. jan 2018 Nervøse heste er der massere af, (jeg er selv heldig ejer af en michellino-hystade, der kan gå fra nem og rolig til nervøs hysterisk kæmpe hingst på under 2 sekunder).

    Ja og en del topheste er faktisk nogle hystader i virkeligheden, (hystade-niveauet kan give dem det ekstra, der til tider skal til), og varme, ædle heste er ofte (ikke altid) bare med nerverne lidt udenpå tøjet. MEN de kan jo fungere smiley Hvorfor? Fordi de bliver brugt, stimuleret OG får så meget ridning i sig, at man kan håndtere dem og få dem til at koncentrere sig, når de bliver utrygge. Man får omsat alt den energi, OG de er trygge i ridningen - i det arbejde, man beder dem om. På den måde har de tryghed i en utryg situation.

    Jeg ville få den igang. En ond cirkel er ikke at ride ret tit/arbejde med dem ret tit. Min har haft en del boksro her de sidste par måneder af forskellige skadesårsager. Han bliver en helt anden hest, for han har VIRKELIGT brug for den stimulering, det er for ham at blive redet smiley Så igang, få vaner, ro og tålmodighed ind i arbejdet. Men samtidig koncentration, fokus og arbejdsopgaver smiley Heste er vanedyr, så ind i en rytme smiley

    Jeg ville smide bekymringerne. Få en god underviser på (så slipper du nemlig for at stå med problemerne selv! smiley ) og så bare komme igang. Ikke så meget nervøsitet, ikke så meget usikkerhed. Den eneste måde at ændre tingene på er AT KOMME IGANG smiley

    Får du en god genoptræningsplan, så følg den og hold dig selv i nakken. Bare i løbet af de første 14 dage vil du se en ændring i hans temperament - det er jeg næsten sikker på smiley Så kan man altid ændre lidt på foderet m.m. hvis man stadig har for meget "forkert" energi smiley Når de kommer mere i ridning kan man skifte gradvist tilbage, så man kan få omsat den energi, man tidligere ikke kunne styre smiley

    Nogle heste kigger mere end andre ja, men man kan nu engang ride sig ud af en stor del af det smiley Du kan jo også præsentere ham for et par longedage med f.eks. en gammeldags chambon (ikke den af elastik). De er så gode til at bygge rygmuskler. Min fys/osteopat henviser til dem, læs selv mere her: http://www.fynshestefys.dk/pdf/fynshestefys-gamchambon.pdf#zoom=90

    smiley


  • #42   13. jan 2018
    Hvis han er så nervøs, så giver det ikke mening at sende ham op til Susan i fem dage.
    Men hvis han er så nervøs og stresser så let op så ville det ikke gavne ham noget. Omvendt hvis det går ganske glimerende og uden problemer - så vil pilen nok pege tilbage på dig. Hvis han fint der kan rides og har det ganske glimerende.

    I kan helt sikkert finde nogle redskaber og lære noget, men hvis man ikke har en til at holde en i ørene når man kommer hjem så falder det ofte fra hinanden.

    Jeg synes også jeg har skide meget styr på det versade, men det har jeg bare ikke så derfor er jeg nød til at have en underviser der holder mig i ørene så jeg ikke rider den på for mange spor og får stillet hesten korrekt.

    Man falder bare let tilbage i gamle riller og ser ikke tingene ud fra som en underviser ville gøre det. BBH instruktører arbejder ud fra samme principper så de burde alle kunne hjælpe lige godt - om end de selvfølgelig alle har deres speciale.

    På Fyn findes der også masser af dygtige undervisere i alskens retninger.

    Hvis det er et så kæmpe problem at han stresser så meget fra og til ridebanen, så havde jeg flyttet ham så man ikke skulle ud i det hver gang. Samt fået en underviser på - 1-2 gange om måneden så der bliver noget kontinuitet over det. Og der ikke går længere tid imellem.

    Har du ikke råd til det ene eller andet, så er det en ærlig sag. Men så er det nok også at du må ligge kravene væk og bare ride tur og nyde det i nu kan, istedet for at fokusere på at han skal være en dressur eller springhest.

    Rideturen til og fra banen burde ikke ødelægge hans muskler - de fleste rider tur hvor de ikke kræver hesten går i en bestemt holdning, den ødelægger ikke resten af ugens dressur, longe mm. træning hvor hesten opbygger nogle andre muskler end når den går højt med hovedet på tur.
    At ride 4-6 runder er også meget, meget lidt. Jeg havde nok brugt 20 minutter i primært trav ( evt. galop ) når hesten er skridtet varm når man kommer der hen. Også på en hest uden kondi.
    Min erfaring er at nervøse heste også har brug for tid til at falde ned og at de skal rides ud af det - jeg er med på Tindur er speciel, men jeg gætter ikke på han er en mars mand som ingen andre kan finde ud af og som du er den eneste i hele verden der kun kan finde ud af.

    Det billed du har inde på Tindurs profil, fra 2012 ser han pæn ud - der er en del mindre traver over ham, end der er nu. Nu ligner han er en flad pandekage.
    Jeg ved godt du ikke er fan af min nuværende ridning, der er heller ingen der siger du skal. Jeg kan dog konkludere at efter jeg har ændret ting i ridningen, ligner Fleur ikke en flad pandekage. Ingen siger du skal gøre det samme - det er bare for at sige; gør man det samme, får man det samme.

    Vdr. mavesår mente hverken dyrlæge eller behandler at Fleur havde det. Derfor ringede jeg selv til Højgård og bestilte tid til en gastroskopi, fordi det var hvad min mavefornemmelse sagde. Der er 117 tegn på det og overraskende få heste ligner lort i pels, mave og huld og krybbebider. De fleste har andre tegn, mange af dem bare små.

    Du er nød til at ændre noget i det du gør - det du gør har du altid gjort.
    Dine metoder er som AMT meget ambivalente - du gør både det ene og andet. På den ene side pakkes han ind i vat og på den anden side gør han ikke.

    Du fortæller om alt det du har prøvet og mener han ikke kan og duer og at der kun er en ting der duer, kun er en måde og gøre tingene på - alt andet er totalt umuligt og kan ikke lade sig gøre.
    Men det du selv gør kan jo heller ikke lade sig gøre - for tingene er ikke anderledes end de var tidligere. Folk vil så gerne hjælpe og har forsøgt så mange gange, men de møder bare en kæmpe stor mur med " det duer ikke " - når ingenting duer, så er der jo ingen grund til at prøve og hjælpe.

    Som andre nævner så er han en travhest, de har sine begrænsninger og sådan er det nu en gang. Nogle gange er folk heldige. Men det er få tallet. Og de der kan kræver stadig en del arbejde og langt de fleste firtakter i galoppen når de kommer op i noget nogenlunde samlet galop.
    Det sætter bare sine begrænsninger - som man skal afstemme med sig selv, om man er ok med.
    Ligesom det at jeg rider på en pony imod heste, giver sine begrænsninger og det skal jeg også være okay med ellers skal jeg lade være.

    Det virker til at du er nød til at cleare hovedet og finde ud af hvad du vil, om det er noget du selv kan og om det er noget Tindur kan sammen med dig. Eller om du vil andet end det Tindur kan. Eller om det "bare" er piloten der skal have ændret måden og gøre tingene på - hvis piloten kan det.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #44   13. jan 2018 Anna: du har helt ret omkring top-heste. men forskellen er at de ikke stresser og er nervøse smiley

    du vil aldrig kunne få en hest til at præstere hvis den er meget nervøs og stresset, for det vil tydeligt kunne ses i dens bevægelser og performance.

    ligesom at Michellino afkom heller ikke er nervøse, men bare meget tændte ernærgiske heste - som i mange tilfælde bliver nervøse pga at de ofte overrumpler rytteren, og derfor gør denne nervøs smiley


  • #45   13. jan 2018 Krikken - problemet er at jeg i 2017 IKKE har fået gjort det der virkede. Jeg var en idiot og fokuserede på at ride ture og at han skulle lære at slappe af der.. Det lykkedes en lille smule, men bare ikke nok. Derfor ser hans ryg ud, som den nu gør.. (og som er min bekymring sammen med resten af hans udseende) Resterende skyldes nok at han var syg.
    Jeg begynder nu at få jævnlig undervisning igen, at flytte ham har jeg ikke råd til. Ift mavesår, så bliver han tjekket for dette hvis han nu ikke bliver sig selv igen. Han har dog ingen af de tegn.

    Anna - Jeg har haft faste rutiner hele tiden, det fungerer godt. Men nu hvor han har stået så skal vi igang igen. Hvor meget han stresser kommer an på hvordan hans psyke er den pågældende dag. Nogle dage fnyser han og tripper forbi to steder, en sjælden gang kigger han bare et sted, og ofte tripper vi næsten hele vejen til banen. Men jo flere gange vi rider ruten, jo mindre farlig bliver den, medmindre der kommer et stort køretøj..
    Phoenix - Jeg svarede dig i den anden tråd.

    AMT - Forhåbentlig så lærer han at falde ned. Når vi er på vej hjem, så er han ikke så oppe at køre, her kan han slappe af på meget af ruten.
    Jeg håber de oppe hos Susan kan give mig en tilgang, arbejdsmåde, der vil fungere for os.

    Mvh TT


  • #46   13. jan 2018 AMT: Jeg mener, mange heste har tendensen til at reagere og være vågne - det handler om korrekt håndtering smiley Derfor nævnte jeg eksempler derpå smiley Min pointe var: Stort set alle heste kan rides til et vist punkt, det handler bare om, at man får gjort det rigtigt og får trænet smiley Som de netop gør med tophestene, der nok ikke ville fungere med lille Lotte fra rideklubben (overdrivelse fremmer forståelse smiley ).

    Michellinoerne kan reagerer voldsomt over småting og fremstå nervøse, hvis man ikke får dem håndteret rigtigt og får fralært dem adfærden smiley

    Og nej, en hest kan ikke præstere sådan. DERFOR man skal træne dem ud af situationen smiley

    Det har jeg i hvert fald gjort med min michellino, og den er super ridelig, selvom han i pressede situationer i hånd med eks. boksro og mange stresfaktorer, hvor han netop ikke bliver stimuleret nok, kan få et flip smiley Men forskellen fra nu ift. da jeg købte ham er, at han kun stresser kort og så slapper af igen smiley Derfor mener jeg, man kan komme langt med træning - og som du selv siger, så kan man også komme til at gå den anden vej.

    Min pointe var nu bare, at der findes mange heste med samme sind som eks. Tindur. Alle heste kan være nervøse - det er nu engang flugtdyr. Så synes ikke, det skal være en undskyldning for ikke at træne. For så sker der slet ingenting smiley


  • #47   13. jan 2018 Men det er gennem håndteringen, man lærer sin hest at reagere anderledes smiley Og jeg tænker, det er dét, der skal ske med hesten her i tråden i forløbet med genoptræning smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #48   13. jan 2018 Team tindur: Din hest er på alle billeder muskelfattig, også ved ryggen.

    Det billede hvor han faktisk ser mest muskuløs ud, er det fra 1012, og det er immervæk 6 år siden.



  • #49   13. jan 2018 Kan ikke se den store forskel på billederne nu og fra dengang. Slet ikke graverende. Men ja selvfølgelig ser han muskelfattig ud, det er en traver på amatørplan, der ikke engang bliver brugt til trav. Det er ikke overraskende at han ser ud som han gør, og slet ikke når man kender baggrunden af hans træning. Der skal altså mere arbejde i det hvis den konsekvent skal ændre muskulatur. Der er en tur i ridehuset 3 gange om ugen altså slet ikke nok. Men det er din måde at gøre det på, og det respekterer jeg. Så kan du bare ikke forvente et muskelbundt af en hest, eller at du overhovedet ser de store forandringer i hverken ryg eller andet smiley

    Synes også snart det er på tide at du faktisk lytter til de råd du får. Jeg synes at der herinde og i mange andre forums du har lavet, har været mange utrolig gode råd. Men alligevel har du altid din egen måde at gøre det på, og vil ikke ændre når det kommer til stykket. Ud fra alle de forums du har lavet gad jeg godt du kunne nævne i hvert fald 5-10 råd du har taget imod og har prøvet mere end bare en enkelt gang eller to.

    Jeg laver ikke særlig tit forums med henblik på hjælp på min egen hest, men alligevel kan jeg nævne flere ting som jeg har taget imod og bruger den dag idag. Siger ikke at man skal tage imod alt, men der kommer rent faktisk nogle guldkorn ind imellem. Men hvis du bare mener at ingen har forstået din hest og ingen kan komme med gode input, så tvivler jeg på at hende Susan overhovedet kan det på bare 5 dage. Der skal åbenbart mange år til at forstå din hest så.
    Lyder måske lidt hårdt nu, men det må der også snart til nu når i slet ikke rykker jer i lang tid, hvilket du jo også er bevidst om.

    Men god vind fremover, håber du får en åbenbaring og pludselig ved hvad der skal til smiley


  • #50   13. jan 2018 Men for halvandet år siden så han lige så fesen ud, det eneste billed han ikke ser fesen ud på er på det fra 2012 og det er alligevel en del år siden.

    Jeg stemmer i med LM's indlæg.


  • #51   13. jan 2018 Vel ifølge min behandler havde han ikke muskelfattig ryg for 1,5 år siden. Men I ved vel bedre..
    Jamen det er da ingen af Jer der fortæller hvordan jeg kan opbygge hans muskler ved at ride hver anden dag. Jeg rider temposkift, overgange og tilbagetrædning. Og så kan jeg ikke hvis jeg skal styrke hans ryg ride i tærren pga hans nervøsitet.
    Jeg stoler på min underviser, og hvis I ikke har nogle decideret træningsråd der er i tråd med min og mine underviseres overbevisning og tilgange så er det desværre ikke til nogen hjælp..

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #52   13. jan 2018 Team Tindur: det er netop det der er problemet.

    du vil IKKE lytte.

    Heller ikke selvom at det du foretager dig, og har gjort de sidste år, ikke fungere.

    Du bør virkelig få øjnene op for at de metoder og teorier du benytter ikke virker for din hest.
    Du har lavet så mange indlæg om problemer med din hest, og havde jeres ridning fungere, så var halvdelen af emnerne ikke nødvendige, for så havde der ikke været alle de problemer.

    Men hvorfor blive ved med at oprette tråde, hvor du beder om hjælp, når du har så indsnævret syn på ridning af din hest?

    Og hvis din underviser er så ekstremt dygtig, hvorfor kan hun så ikke vejlede jer, hvorfor skal der så flere og andre til det??

    Du lukker af for al hjælp og vejledning, du gider ikke lytte, og du kommer aldrig til at rykke dig videre, hvis du ikke begynder at overveje andres råd. Men det må du også selv om - så skal du bare lade være med at spørge om hjælp, når du alligevel ikke vil lytte til andre end din underviser.


  • #53   13. jan 2018 AMT - Fordi jeg det sidste år ikke modtog undervisning af hende før til November, hvor jeg fik "skældud" pga mit forkerte fokus. Også ville jeg høre med Jer om I vidste noget omkring det mit emne handler om..
    Hvis du vidste hvordan vores sidste år har været, ville du nok have et andet syn på det. I november 16. Havde jeg en hest der brugte sig korrekt og taktet rent i alle gangarter. Jeg var SÅ glad. Der havde jeg også jævnligt undervisning. Så beklager at jeg vil tilbage til det igen og følge den vej vi fulgte med succes.
    Men hvis disse metoder ikke virker mere vil de nok finde nøglen oppe hos Susan.

    Mvh TT



  • #54   13. jan 2018 Jeg forstår godt man følger sin overbevisning om hvad der er det bedste for hesten, men når du i alle de år jeg har været på HG har oprettet emner om din "meget nervøse hest", "helt specielle af sind"-hest og på trods af al din træning med miljø m.m ikke har fået det til at fungere, så er det på tide at se indad. Det du gør virker ikke og har - ifølge dine tråde herinde - ALDRIG gjort det, at blive ved med stædigt at fastholde tenderer dogmatisme og fanatisme. Se på hesten, få andre øjne på med en anden træningsform, lyt til råd herinde.....eller forbered dig på endnu 4 år med opslag om jeres (dine?) problemer smiley
    Nogle gange må man tilsidesætte principper for pragmatisme, og jeg er på ingen måde i tvivl om at du virkelig gerne vil gøre ALT for at hjælpe Tindur.....undtagen at prøve at forandre på din tænkemåde smiley
    Du har så meget kærlighed til din hest, og du kunne udrette alt med ham med den determinisme, men det kræver en ændring af tankemønstre (og det er sindssygt svært!! At skifte foder/sadel/bid er utrolig nemt, men at ændre på sig selv er hårdt, men kan være ekstremt lærerigt og givende).
    Håber du finder en god løsning, det fortjener i begge smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #55   13. jan 2018 Team Tindur:
    Du siger allerede fra start at du ved hvad du skal gøre, og at du har en plan.

    hvorfor spørger du så??

    i følge dine egne ord så ved du jo allerede hvad der skal til, og hvorfor tingene er som de er.


    Tror du virkelig selv at en person på 5 dage kan finde nøglen til sådan en type hest? Susan, og alle hendes instruktører er ikke genier. Det er jo ikke kun hesten fejlen ligger ved, det er lige så vel rytteren.


    Man bliver sgu lidt træt af dit evige spørgen, og afvisning af alt hvad folk skriver.
    Alt er så hårdt, og svært, og der er så mange problemer, og folk er så søde og behjælpelige hver evigt eneste gang, de bruger tid på at rådgive, og hjælpe, og hver evigt eneste gang har du på forhånd allerede afskrevet alle råd - med mindre at det er en BBH instruktør, eller Susan selv..

    fint at du er så optaget af deres arbejde, og deres tilgang til heste, det skal man have lov til. Men så skal man måske overveje om det er værd at bruge folks tid på hjælp, når du alligevel ikke gider lytte.

    ja, nu blev det alligevel til et surt opstød, men nogen gange så bliver det bare for meget.


  • #56   13. jan 2018 TT
    Nej der er ingen der skriver hvordan du kan opbygge hestens ryg ved ridehusridning hver anden dag.... Måske fordi der seriøst skal mere arbejde i det end det. Men hvis ikke din underviser kan fortælle dig hvad der skal til, så forstår jeg ikke du bliver ved med at ride ved hende.
    Og efter alle de forumemner ang ridning, springning, nervøs hest osv, så kan jeg ikke se hvordan det kan være den rette underviser du har, hvis du nødt til at spørge herinde. Jeg søger altid råd ved min underviser når det kommer til ridning, for hvad er pointen i at bruge tid og penge ved en, hvis hun ikke kan hjælpe med sådanne ting?

    Hvis hun ved hvordan i får opbygget ryggen korrekt, hvorfor så spørge herinde? Hvis ikke, så ville jeg virkelig finde mig en anden underviser.


  • #57   13. jan 2018 Muligvis bare mig som bliver lidt provokeret over noget som ikke nødvendigvis var rette mod mig men altså...

    Det eneste spørgsmål jeg kan se ud fra dette emner er du spørg efter en tidslinje for at ride en hest med dårlig rygmuskulatur - deraf forstået om det er skadeligt at du ride på ham når han stresser til og fra banen. Så nej der er ikke kommet råd til træningen, da det ikke var det du spurgte efter.

    Du skriver også at du heller ikke vil modtage råd som ikke er i tråd med din og din undervisers overbevisning. Som en person som altså ikke har fulgt med emne for emne i jeres træning så har jeg da absolut ingen ideer om hvordan du mener I skal træne, så vil jeg ikke begive mig ud i at bruge tid på at give råd som muligvis bliver bortkastet fordi det ikke passer i den teori-kasse I arbejder ud fra.


  • #58   13. jan 2018 Sabrine - Jeg har overhovedet ikke bedt om (fra start af) forslag og hjælp til undervisning/træningen da jeg ved vi ikke er enige om hvordan. Alt jeg ønsket var at modtage noget viden omkring. Ca hvor lang tid man har før en hest sin ryg er smadret.. Således at jeg havde mulighed for at sige stop. Dog er dette ikke muligt her inde desværre.. For der er altid nogle der ikke kan holde sig til emnet. Også gav jeg disse en chance til at komme med deres træningsforslag, men ligesom de(I) ikke vil ændre jeres tro mht korrekt ridning, vil jeg ej heller gå på kompromis med min overbevisning. ALT jeg bad om var det jeg spurgte om mht forum emnet.

    Mvh TT


  • #59   13. jan 2018 Du skrev bare i #51: "Jamen det er da ingen af Jer der fortæller hvordan jeg kan opbygge hans muskler ved at ride hver anden dag"
    Og havde svært ved at sætte mig ind i den forundring omkring manglende råd til træning når emnet handlede om noget helt andet og jeg overordnet set synes emnet har holdt sig rimelig godt til konsekvenserne af ridning af en stresset hest og dårlig muskulatur som du ligger ud er situationen for emnet.

    Der udspringer så en debat ifht. ændring af situationen på generelt niveau ud fra både dine og andres tilbagemeldninger på de forskellige beskeder om det er en afvigelse fra debatten eller ej er nok et tolkningsspørgsmål.

    Jeg vil ikke forholde mig til hvilken tro/teori-kasse/træningsmetode/etc. da jeg absolut ikke aner hvem der står inde for hvad herinde. Og synes egentlig ikke nogle har gået imod brugen af Susan Kærgaard eller BBH som metode/teori men mere stillet spørgsmål til at sende hesten på ophold og så om det er Susan, Dufour, Berdino eller en helt 4. tror jeg ikke var så væsenligt ifht. holdningerne om træningsophold.

    En bemærkning om råd til træning, så er jeg kommet til at tænke på om du har prøvet at have din underviser med på vej til og fra banen - måske hun havde nogle fifs der kunne hjælpe jer i situationen?


  • #61   13. jan 2018 Kan se jeg har faktisk misset spørgsmålet om råd til handling omkring det fordi der ikke var et spørgsmålstegn. Så det om hvorvidt der er bedt om råd trækker jeg tilbage, for det kan jeg jo så se der faktisk er. Det gør mig så endnu mere forvirret over irritationen over både at der ikke kommer råd men også at der kommer råd som ikke nødvendigvis er i tråd med dit værdisæt omkring hestetræning.

  • #62   13. jan 2018 Jeg ønskede bare viden omkring ryggen og nedbrydning.. Hun har været med ude i skoven, det er dog nogle år siden. Men ja det kunne jeg jo spørge hende om.. smiley

    Mvh TT


  • #63   14. jan 2018
    " Jamen det er da ingen af Jer der fortæller hvordan jeg kan opbygge hans muskler ved at ride hver anden dag. Jeg rider temposkift, overgange og tilbagetrædning. Og så kan jeg ikke hvis jeg skal styrke hans ryg ride i tærren pga hans nervøsitet. "

    Folk HAR forsøgt med råd om træning 117 gange i dine 117 emner, men det er som at snakke til en dør. Da du virker til at have besluttet dig inden emnet er oprettet, at det kun er dig der kan finde ud af hesten og kun er dig der kan løse dem.

    Der er ingen pointe i at oprette emner, hvis du alligevel har løsningen selv fra starten. Som du selv skriver " Jeg stoler på min underviser, og hvis I ikke har nogle decideret træningsråd der er i tråd med min og mine underviseres overbevisning og tilgange så er det desværre ikke til nogen hjælp. "
    Så er der jo ingen pointe i at oprette emner og bede om hjælp og råd når du har det sådan.

    Hvis han ikke bære sig selv i temposkift, overgange mm. du laver men pløjer derud af på forparten lang og løs så bygger det nada muskler. Det bygger intet på hesten, aldrig og udfordre den og dens krop.

    Du elsker viden ja - men der findes bare ikke viden på alting, på ingen måde. Og de undersøgelser der er lavet er der bare så mange faldgruber i så halvdelen kunne være nok. Ligesom der er så mange ting der spiller ind når man laver en undersøgelse, så man umuligt kan få alt med.
    Og alting er bare ikke undersøgt.

    Tindur bliver ikke anderledes og kommer ikke til at se anderledes ud - og i kommer ingen vejne, før han bliver bedt om at lave noget istedet for og ikke pakket ind i vat og får lov til at bestemme alt selv og hans krop ikke udfordres.
    Og fordi han er traver, så er det især møg svært med alting - ligesom en frieser har ting imod sig, så har traveren også og det er man nød til at tage hånd om hvis man vil ha' noget ud af det.

    Susan er en dygtig dame til nogle ting - men dressurrytter er hun ikke, derfor hiver hun også Manolo Mendez til Danmark nogle gange om året for at få undervisning selv.
    Hvis Tindurs problem er til og fra banen så kan Susan ikke hjælpe med det, når hun ikke ser jer i situationen - ligesom det at hesten bruges som testhest ikke er = at Susan kigger på den, det er instruktørerne der skal undervise og Susan der skal dømme.

    Undre mig iøvrigt over Tindur er kommet med når der står at " Og så må du ikke være fast elev på BBH eller hos en allerede eksamineret Basisinstruktør. "

    Jeg skal indrømme at jeg bliver ganske overrasket hvis dig og Tindur om et år viser en video af ham stabilt i tre gangarter, på et LC ish niveau med bæring i eller at springe 1 meter bane uden hesten skøjter rundt, falder i trav og sætter af med uens ben.


  • #64   14. jan 2018 Krikken - Jeg svarede således for at ikke lukke Jer fuldstændig af. I kommer med en masse andre ting end hvad jeg havde bedt om. Og brokker Jer over at jeg ikke lytter til råd, men der var jo ikke kommet nogle råd mht ridningen selvom I havde for travlt med at være efter min måde at ride på... smiley Man bliver ærlig talt også lidt træt af at man ikke bare kan få svar på det man spørger om.. smiley
    Og ja mht Susan og det der står med test heste, så blev jeg også meget overrasket over at hun gerne ville bruge Tindur da hun ved at jeg har haft Mette for år tilbage, og har brugt Lotte de sidste år. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #65   14. jan 2018 Hvorfor overhovedet spørge, når du kun vil lytte til din underviser/ bbh instruktører??

    Du ved at størstedelen af brugerne ikke rider ved dem.

    Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide, hvorfor opretter du så mange forum emner, når du fra start mener at du ved bedst og allerede har afskrevet folks råd??


  • #66   14. jan 2018 For der kunne jo være der kom nogle guldkorn.. I er jo ikke nogle forfærdelige ryttere, jeg red også på den måde for mange år siden, mange af jer er nok meget meget dygtigere end mig, vi har bare vores egne overbevisninger som vi ikke ønsker at gå på kompromis med. Dermed ikke sagt at nogle enkelte ting kan man godt bruge.
    Feks. I går valgte jeg at lytte til Maria sin kommentar om at det var ALT for lidt jeg travede ham. Så jeg travede 2/3 længere. Det var jeg også rigtig glad for at jeg gjorde da det samtidigt gav mig en større følelse af hans form. Jeg blev beroliget da han ikke stod og pustede som om han havde løbet marathon, noget han gjorde da han var syg. Så det kunne jeg bruge til noget smiley og der er jo også nogle brugere der bruger disse, og havde ønsket at der kom nogle råd fra disse også smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #67   14. jan 2018 Jeg tror slet ikke at du faktisk fanger de guldkorn folk kommer med, hvad der bliver skrevet her burde virkelig være en øjenåbner for dig.

    Du er fast besluttet på at dine metoder, og din undervisers metoder er det der dur. alligevel så spørger og spørger du.

    i rykker jer ikke videre, hvad din hest kan kan de fleste 3 års uden at være blevet presset.

    hvis du tænker lidt over det ironiske i at holde fast i sine metoder, og sin underviser, og alligevel spørge om det ene og det andet, fordi at der hele tiden er problemer...

    ^ kan du se at det ikke hænger sammen.

    At bruge som undskyldning at man ikke har haft undervisning i en periode, understreger jo bare at underviseren ikke er god nok til at udvikle sine elever til at blive en bedre rytter.

    jeg gad godt se hvor meget i ville rykke jer hvis du ændrede ridende - det er det eneste du ikke har prøvet, og jeg er faktisk sikker på at det vil bærer frugt.


  • #69   14. jan 2018 TS.
    Vi svare som vi gør, fordi at vi har fuldt dig og Tindur, og læst div. opslag og spørgsmål gennem tiden.
    Og det ender på samme måde hver gang, sådan lidt mislykket Jeopardy, hvor du både har svarene og spørgsmålene......

    Måske du skal åbne lidt op og rent faktisk prøve nogle af de råd af som du får, hver gang du har spørgsmål.

    Der er IKKE kun en rigtig vej, der er rent faktisk flere veje frem, og det kan godt være at Tindur skal ned af en anden vej, end den du har låst dig fast på. Og så er det dit ansvar som rytter at finde den rigtige vej for lige netop jer. Det hedder også udvikling.

    Jeg er så heldig at I det ridehus, jeg benytter her i vintermånederne, at der rides mange forskellige former for ridning. Nogle af dem fatter jeg ikke hvad de har gang, mens andre griber tingene an ganske anderledes end jeg, og JEG LYTTER OG LÆRER. Jeg udvikler mig og hesten.

    Men jeg kan ikke svare dig på om du ødelægger hestens ryg, hvis du forsætter som du plejer.


  • #70   14. jan 2018 Karin J: jeg grinede højt af "mislykket Jepardy", fed formulering! smiley spot on smiley

  • #71   14. jan 2018 Det dut ikke at trække ham til/fra ridebanen? Det kunne ellers være en fin mulighed for at hjælpe ham til at slappe af smiley Lær ham en kommando til at sænke hovedet. Min hoppe reagerer på et let tryk bag ørerne og det hjælper hende rigtig godt til at slappe af i kroppen og mentalt.
    Bomøvelser kan være rigtig gode til at aktivere ryggen.
    Måske har han brug for et muskelopbyggende supplement i sit foder? Min hoppe tabte også en masse muskler over ryggen, og det viste sig at hun havde brug for mere protein i sit foder. Det har hjulpet rigtig godt, selvom vores træning ikke er anderledes smiley
    Og skovture! Ud og gå i bakker! Så kan man næsten ikke undgå, at ryggen kommer i gang.
    Held og lykke smiley


  • #72   14. jan 2018 Super super godt ment, men prøv lige at kigge inde på Blueberry Hill. Der står som følger omkring den uddannelse som BBH-instruktør, - som er de mennesker, du støtter dig så meget til:
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/udd og dertil kan man tage træneruddannelsen á 2 år: http://www.blueberryhill.dk/index.php/traener-overbygning

    Til sammenligning varer en berideruddannelse altså 5-6 år smiley

    Det er bare værd at overveje smiley Undervisning er en tillidssag, hvor man til tider må tro på, at ens underviser ved bedre end selv. Jeg ville ALDRIG stole på nogen, der havde taget en uddannelse ved at have et "almindeligt liv" ved siden af, aflevere skriftlige opgaver/materialer, videooplæg og være samlet i 4 større weekend, 4 x 1 dags workshops og 2 eksamener (som der står på siden) smiley

    Det er dén uddannelse, de mennesker har smiley

    Jeg ville i hvert fald heller ikke lytte til en jurist, der havde taget sin uddannelse på et par weekender eller en kiropraktor, der havde set nogle videoer med, hvordan man skulle gøre smiley Bare en tanke om, at man nogle gange skal se på, hvad det egentligt er, man lærer smiley Være lidt kritisk smiley

    En stor forskel ofte fra beridere til andre er altså også deres evne til at forklare afhængig af hesten og rytteren - det er især her, min berider er sindssygt dygtig. Hun kan få tingene sat sammen, så jeg forstår det. Her går der ikke 1 undervisningstime, hvor jeg ikke føler fremskridt smiley

    Bare lige et helt andet aspekt at kigge på smiley Men stoler du på din underviser og har set reel forbedring, (som andre også kan se omkring dig, nogle gange kan man blive blændet selv i noget, der ikke er rigtigt, fordi man tror, det bare skal føles sådan og se sådan ud), så må du jo holde ved og knokle i smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #73   14. jan 2018 anna: er det seriøst hvad bbh instruktør går du på???

    og det forguder folk så meget?? :s

    jeg troede faktisk at det var markant mere dybdegående.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #74   14. jan 2018 Det svare jo til fitness verdenens instruktører og personlige trænere.

    der tages personligtræner/instruktør fordi man ikke er god nok til at blive fysioterapeut eller tage den 1,5 års instruktør

    der kan fysioterapeut/ 1,5 års instruktør sammenlignes med berider uddannelse.

    hvor alle de små "falske" uddannelser og kurser er for dem der ikke er gode nok, eller gider bruge tiden det tager på den "rigtige" uddannelse. (sat meget firkantet op)


  • #75   14. jan 2018 Jeg forholder mig ikke lige til trådens essens og evt debat om hestetræning, men din kommentar # 74 ATM synes jeg måske er lige firkantet nok (som du også selv skriver), hvis ikke måske lige på grænsen til ignorant.
    Jeg tror man skal sætte sig ind i de forskellige uddannelser, deres virke og formål. Jeg tror ikke du kan sammenligne en fysioterapiuddannelse med en fitnessinstruktøruddannelse. Det er næppe de samme kompetencer der opnås, selvom der vil være opgaver begge kan løse på samme tilfredstillende vis.
    Jeg tror generelt man skal være varsom med at forklejne andres interesser og uddannelse. Og jeg tror heller ikke at der er nogle/eller ret mange der fx nøjes med at blive det ene frem for det andet pga manglende evner. Man må se lidt på hvad det formålet er og hvad man gerne vil bruge sin uddannelse til. Der er heller ingen grund til at være overkvalificeret.
    Inden for både fitness og hestetræning synes jeg netop der er plads til en forskellig palette.
    Det kommer an på behovet og niveauet man ønsker. Man skal ikke skyde gråspurve med kanoner og man skal nok også forvente at den uddannede(lang eller kort) også har nogle forventninger til det niveau man vil arbejde på.
    Jeg vil dog give dig ret - man skal være skeptisk og kritisk smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #76   14. jan 2018 malene: som jeg skrev: for at sætte det meget firkantet op..

    men faktum er, at det er sandheden.
    jeg er i de i fitness verdenen, jeg ved hvordan det forholder sig.
    Men igen, MEGET FIRKANTET SAT OP, men stadig en rigtig god sammenligning. så intet ignorant i det smiley

    det havde det været hvis jeg skrev at de dumme kun tager instruktør kursus, mens de kloge læser til fysioterapeut.

    eller at de dumme bliver BBH instruktør, mens de kloge bliver berider - men at sige det sådan er løgn, og det ville være ignorant.


  • #77   14. jan 2018 ATM, jeg kan ikke afvise hvordan du oplever fitnessverdenen og sandheden kan jeg jo ikke argumentere imod smiley

    Jeg ved bare at jeg selv ville kigge på hvilket behov jeg har og finde den bedst egnede til at løse det. Firkantet sat op:
    Jeg ville ikke hyre Danmarks bedste berider til at undervise mig (som i negativt term kunne betegnes som konerytter/skovtursrytter) eller træne min hest i at gå pænt i grime og trækketov. Det ville være spild og jeg tror også at Danmarks bedste berider ville synes at han/hun var overkvalificeret.
    Det ville ganske enkelt være dumt, da jeg er sikker på der ville være mange andre undervisningalternativer der kunne berige mig, tilføre mig viden og udvikle mig inden for ridning/heste pga mit niveau. Også selvom vedkommende ikke har en berideruddannelse.
    Det er blot et groftskåret eksempel og jeg ved godt at der er mange forskellige tilgange til hestetræning osv.
    Nå nu skal vi heller ikk ødelægge denne tråd med ordkløveri smiley god søndag




  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #79   14. jan 2018 Malene: der er intet personligt i det, det var et meget overdrevet eksempel. intet andet smiley

  • #80   14. jan 2018 ATM, jeg tager det slet ikke personligt smiley
    Jeg synes bare dit oprindelig indlæg som jeg kommenterede på, var lige til den grove side. Måske jeg bare har overfortolket?


  • #81   14. jan 2018 Og så opdager jeg lige at jeg konsekvent skriver dit navn forkert - det må du sgu undskylde smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #82   14. jan 2018 Det malene: ja, du overfortolkede det meget smiley

    men jeg kan godt se at det er meget uheldigt formuleret, så jeg kan sagtens forstå dig.

    Du er ikke den eneste der staver det forkert


  • Maria L
    Maria L Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #83   20. jan 2018 Jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i, hvorfor man ikke vil modtage gode råd til hvordan man kan undgå muskelsvind, men udelukkende vil høre til hvor hurtigt det går. Det vigtigste i det her må da helt klart være at nå derhen hvor det helt undgås, her sætter jeg hestens trivsel i højsæde, ikke min egen stolthed.
    Jeg ser ofte heste misforstået som nervøse eller grænsesøgende, når de i virkeligheden har ondt i kroppen pga. forkert træning. De er flugtdyr og reagerer på smerte ved at prøve at flygte fra den, og det tolker vi som at de er trodsige eller nervøse. Det at du skriver, at din hest ikke mentalt kan klare at blive redet hver dag, skriger jo til himlen om at du bør lave noget om og dine kommentarer fortæller mig at din hest ikke hviler i sin krop.
    Nu vil jeg ikke kloge mig på hvordan du kan hjælpe den, for det har du gjort klart at du ikke ønsker råd om (guderne må vide, at det er svært når man bare vil heste det bedste), men du får min undring med på vejen?


  • #84   20. jan 2018 Maria - Jeg har haft ham fra han var 7 mnd, og han tåler ikke at blive brugt hver dag, lige meget om det er fra jorden. Du skal til at begynde at undersøge/læse hvad der står før du udtaler dig om forståelse af ham! Desuden kører det på skinner for os for tiden, så der er faktisk ikke et behov for flere kommentarer medmindre der er en der kan besvare på det mit emne handlet om da jeg på trods af at det kører for os, gerne vil have den viden.

    Mvh TT


  • #85   20. jan 2018 Og desuden Maria, så har jeg dyrlæge eller behandler på ham hver gang der er nogle anormaliteter i sundhed eller bevægelsesapparatet. Så han fejler intet andet end at hans forældre aldrig skulle have produceret ham da deres sind/gener ikke egner sig til at blive mikset. Han er eneste hest ud af de forfædre og både hans morfar og farfar har fantastiske resultater på travbanen. Men der er aldrig blevet lavet en mix af disse gener, og nok med god grund..

    Mvh TT


  • #87   20. jan 2018 Kunne det overhovedet ikke tænkes at jeg kan læse min hest således at jeg ved hvad han kapere og ikke.. smiley ikke alle heste er ens, og jeg har aldrig mødt en så speciel hest som ham, og jeg har mødt mange heste med mange problemer som også handlede om management. Jeg har i 7 år forsøgt mange forskellige ting afprøvet meget, og hver gang kommer jeg frem til at han ikke kaperer psykisk at komme ud at lave noget dagligt, uden at karte rundt og være bange for alt muligt der ikke har været farligt før...
    Men vi kan bare stoppe den her, for der kommer ikke ret meget jeg kan bruge til noget.

    Mvh TT


  • Majbritt J
    Majbritt J Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 4 Svar: 1
    #89   20. jan 2018 Jeg har ikke læst alle kommentarerne, så jeg ved ikke, om der er andre. som har skrevet det samme. Jeg beklager.

    Rider du, imens du arbejder med rygmusklerne??
    Lad være med det!!
    Lav strækøvelser og smidighedsøvelser på staldgangen uden udstyr/dækken/tæppe på, så du kan se hans ryg bevæge sig.
    Kig eventuelt på www.densmidigehest.dk for at få de rigtige øvelser.

    Vores 2'er pony har haft (næsten) kronisk ondt i ryggen - min datter laver øvelser med hende minimum 4 gange om ugen for at holde rygmusklerne ved lige.

    Løsspringning over bomme eller lave spring (højden kan med fordel øges løbende) er osse godt for ryggen.
    Hvis du har mulighed for det, så er aquatræning rigtig godt - både til opbygning af muskler og vedligehold.

    Vi har haft både kiropraktor og massør til hende.
    Kiropraktoren har lært os øvelser. (Hun elsker øvelserne, for min datter og Darling er sammen på en helt anden måde end "kun" ridning)
    Og vi er til aquatræning med hende ca. 1 gang om måneden.

    Alt det - plus køb af en sadel, der passer - har gjort, at Darling ikke har ondt i ryggen hele tiden.

    Ja, vi har brugt/bruger mange penge på hende - men vi har osse fået en meget gladere pony, end da vi lærte hende at kende for 3 år siden


  • #90   20. jan 2018
    Mig som troede min pony var meget sær, apparently not.


  • #91   20. jan 2018 Maria - Fleur er også sær.. smiley bare på en anden måde smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
(Gen)Optræning af ryggen og nedbrydning..

Annonce