{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.815 visninger | Oprettet:

Hjælp.. bløde såler! Jeres bedste råd? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Min hest har ikke været ridehest i nu 3 måneder... grundet forskellige små skader. Men er nu endt op i en hest med så bløde såler på forbenene, at hun er uren/halter/ømtået.

Det har stået på i 6-7 uger dette problem. Hun gik uden sko før, men fik forsko på for 6 uger siden og såler indenunder skoene for 3 uger siden.

Det er smeden der har visiteret hende og sagt hun har meget bløde såler.

Bonus info: Hun har haft hovbyld på begge forhove i forlængelse af hinanden(så har jo fodbadet flittigt). Hun går på mudderfold.. som så mange andre dette år.

Jeg har overvejet gummisko til hende og fodre med biotin tilskud også.

Men hvad mere kan jeg gøre? Tager imod ALLE råd med kyshånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp.. bløde såler! Jeres bedste råd?
  • #1   13. jan 2018 synes jeg har hørt man kunne smøre hovene med noget med højt biotin indhold måske du kunne ringe og spørger om din smed kender noget til det og om det i din situation er godt at gøre? smiley ellers er min tanke de skal være tørre nærmest hele tiden indtil de er blevet bedre for tænker de er blevet for bløde er for meget fugt i hoven? smiley

  • #2   13. jan 2018 Jep, det er helt klar mudder og så mine daglige (flere gange om dagen) fodbade i en langperiode der har gjort udfaldet smiley og så sker der ikke rigtig nogen bedring når hun jo stadig kommer på fold hver dag.

    Men tak! Det notere jeg. Min smed kommer på tirsdag nemlig, så suger alt til mig så jeg har lidt at vende med ham. smiley


  • #4   13. jan 2018 Tak Stald Phoenix - Det har jeg med i mine overvejelser. Hun syner dog til at have sunde hove og har altid haft meget stærke hove. For lidt motion og for meget fugt er de eneste mulige grunde i lige det her tilfælde. Men tak for dit svar og linket! Jeg tager også dette med smiley

  • #5   13. jan 2018 Du bliver nødt til at stimulere din hest sine såler. Tindur havde for bløde såler i starten da jeg skiftede til trimmer. Skoene skulle af, og han skulle gå lidt på grusvej hvor man langsomt skulle øge længden. Først nogle få hundrede meter, så længere. Efterhånden kunne man begynde at ride nogle få hundrede meter, og så længere og længere. Min trimmer sagde til mig i mandags at Tindur har meget hårde såler og hove nu, han slider desværre bare hovene for meget. Så derfor bruger vi Boots på for hovene, og sko et par gange årligt max, da sko jo gør hovene blødere da de ikke bliver stimuleret.

    Mvh TT


  • #6   13. jan 2018 TT, jeg var faktisk ude i at bruge en trimmer mens hun var barfodshest smiley Han roste hendes stærke hove og vi red også asfalt godt 3 gange om ugen. Problemet opstår da hun først bliver halt på det ene bagben, grundet spark i boksen (uvenner med sin nye nabo).

    Derefter halt på det andet bagben grundet slem mug, med hævet ben. Dernæst en hovbyld på den ene forhov, og da den næsten var ovre, hovbyld på den anden forhov. Jeg vil jo ikke træne en hest som er halt... derfor ophørte træningen og hun har haft meget ro. Så nu bider det mig i røven med fodbade og mudderfold.

    Vil gerne tilbage til at hun skal gå uden sko, og trænes op igen på asfalt. Men ind til da må jeg finde en overgangsløsning, så hun ikke hele tiden har ondt smiley


  • #7   13. jan 2018 Så kan jeg/min trimmer anbefale wraps i en overgang smiley

    Mvh TT


  • #8   13. jan 2018 Du skriver hun har fået såler på, har hun også fået pakninger under sålerne? Hvis ikke der er pakninger under sålerne hjælper de ikke meget så kan det komme skidt og møg ind og side og trykke og holde hoven fugtig.

    Min har ikke før haft problemer med ømme såler, hun går med sko men ellers ikke noget. Efter sidste weekend med frost fik hun voldsomt ømme såler, stak på forbenene i ridehuset. Var ved at ligge sig af bare ømhed når man renset Hove. Hun fik såler og pakninger på og det hjalp med det samme.


  • #9   13. jan 2018 Hvilken smed bruger du og ved man hvad årsagerne til hovbyld er? smiley

  • #10   13. jan 2018 TT; Hvad er wraps? smiley

    Annika; Hun har fået såler på, men ikke pakninger. Tak for din besked! Vil jeg lige forhører mig om. For der sidder nemlig meget skidt inden under som jeg ikke har kunne rense ud siden hun fik dem på smiley Omkring strålen kan jeg sagtens, men ikke rundt i hoven.

    Madie; Jeg har haft brugt Gerners, men gik over til Ian som barfodstrimmer. Har nu gang i en smed som var tættere på, fordi det med sko og såler blev lidt hastesag for at hun ikke skulle gå og være halt. Har dog INTET ondt at sige om nogen af smedende, bare for at pointere det smiley
    Jeg er ikke sikker på hvorfor hun har haft fået hovbylderne smiley Men tror det er for vådt et miljø i et stykke tid, efter kun at have gået som barfodshest siden i sommers.


  • #11   13. jan 2018 Adam kan hjælpe dig her smiley
    Men her er et link (på engelsk) der kan forklare dig det smiley
    http://www.polyflexwrap.co.uk/how-does-the-pfw-work/4560467121

    Mvh TT


  • #12   13. jan 2018 Min umildbart tanke var faktisk at hun muligvis kunne være sømstukket eller eventuelt have for små sko på/ være beskåret for hårdt smiley kan være at der sad en rest af hovbyld tilbage der gør at hun kan være øm.
    Med hensyn til tilskud er der en hovkur der hedder hoofmaker eller sådan noget i den stil som er rigtig god, dog lidt dyr smiley


  • #13   13. jan 2018 TT; Tak smiley så blev jeg dét klogere!

    Madie; Min smed mente vi skulle være udover hovbyldsresterne. Men hun har faktisk bevidst fået lidt for "små" sko på smiley Men det er fordi hun er mester til at træde forskoene af i siderne. Så han tilbød dette og jeg sagde god for. Det har jeg lige med i min overvejelser også på tirsdag, når han kommer til hende. Tak! Og tak for anbefalingen af tilskud, det må jeg lige kigge på smiley

    Tak alle for jeres indvendinger og erfaringer smiley


  • #14   13. jan 2018 Ift stærkere hove så kan jeg varmt anbefale Havens Nutricell eller Horselux Ølgær. 100% ren ølgær der er godt for hud, hår og hove. Dette skal gives fast i foderet. 1 dl dagligt. smiley
    Det er et fast tilskud hos mig smiley

    Mvh TT


  • #15   14. jan 2018 Jeg har lige snakket med min smed, hvor jeg nævnte at frostvejret forleden måtte have givet mange hovbylder.

    Her sagde smeden at nej, frostvejret havde givet mange forvridninger - men hovbylderne hadve de pga det våde vejr og de mudrede fold. Aldrig havde han tidligere oplevet så mange bløde såler og hovbylder.

    Eneste heste der for tiden ikke havde bløde såler var heste, som stod inde på træpiller 24/7 , deres hove var stærke. Mennnn smeden foretrak nu at de kom ud hver dagaf andre årsager.

    Min den ene har også fået bløde såler for første gang, og her var anbefalingen at han ikke var så meget på fold, så han mere af tiden stod tørt i sin træpilleboks. 8 timer på fold i stedet for 12 timer.
    Jeg har dog valgt at inddrage mit sommergræs til fold også, så må de pløje den op, men i det mindste undgå det værste mudder.

    Mvh Charlotte


  • #16   14. jan 2018 Charlotte - så er Tindur en undtagelse smiley Jeg har dog lavet en halm madras rundt om høhækken. Så det er kun frem/tilbage til stalden for at drikke, sove og få krybbefoder hvor de må få våde fusser, og det behager bestemt ikke herren smiley
    Mvh TT


  • #17   14. jan 2018 Min står på tør træpilleboks og er på fold fra 8.30-9.00 til ca 14 og alligevel har hun fået tynde ømme såler.

  • #18   14. jan 2018 TT; Tak! Det er noteret smiley Kigger lige på det med pris osv.

    Charlotte M; Ja præcis, mente også at have forstået det var det våde vejr og mudder der gav problemer. Min smed sagde også at han kendte flere, både barfodsheste som heste med sko, der døjer rigtig meget med hovbylder og bløde såler specielt i år smiley Så der er desværre mange som er ramt.

    Vil heller ikke byde hende boksliv, så tror jeg bare først jeg får taget kampgejsten af hende smiley

    Annika; Ja, samme her, bare til kl. 15:00 cirka.. men stadig meget bløde såler, trods tør træpillebund.


  • #19   14. jan 2018 Det lyder rigtig træls... jeg tænkte på, om smeden ikke har et bud på hvad der kan gøres? Det burde han da have, skulle man synes smiley

    Måske kan boots hjælp jer? Har I prøvet det? smiley


  • #20   14. jan 2018 Ane; Ja det er virkelig surt.. Snakker også med smeden på tirsdag, tænkte bare jeg ville forhører mig om andres erfaringer også, så jeg har noget at vende med ham smiley Alt hvad hun får på smadre hun smiley desværre. Lige fra mud-boots(gamacher) til en gummisko hun vil lynet på. Hun har oveni meget smalle hove, så de er længere end de er brede. Hvilket resulterede i at hun skulle op i "to størrelser større" boot, for at kunne passe dem i længden. Så dem jokkede hun hurtigt i stykke - 3 dage smiley

  • #21   14. jan 2018 Stald Phoenix : har du noget på skrift om stivelse og tynde såler?

    Vi har en hest i stalden, med tynde såler. Og vi diskutere hvad vi skal gøre fremadrettet.


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #23   16. jan 2018 Keratex hoof hardener.
    Det virker og gør hov og sål stærkere og hårdere


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
  • #25   16. jan 2018 Emka; Tusind tak! Har du selv prøvet det? Er meget interesseret i dette produkt! Er det noget man smører på/i hoven eller er det tilskud i foderet? smiley


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #28   16. jan 2018 Bruges Som Lizzi P beskriver. Og en cm fra kronranden.
    Og ja jeg har brugt det til en tidligere hest med meget dårlig hornkvalitet. Super effekt


  • #29   17. jan 2018 Tak Lizzie smiley og tak Emka! - det må jeg ud og skaffe.
    Når hesten så har sko på, så må man smøre det hvor jeg kan komme til, vel?


Kommentér på:
Hjælp.. bløde såler! Jeres bedste råd?

Annonce