{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

træning af 3,5 års? {{forumTopicSubject}}

Hej, ja der er sikkert delte meninger om dette emne, MEN hvad vil i forlange af en 3,5 års, som aldrig er blevet brugt kun nu her inden for det sidste halve år?

jeg har denne her dejlig vallak jeg købte for 5 mdr siden og før det har han kun gået som foldbums..

han er heldigvis uutroooolig nem ( ind til videre) og er blevet tilredet i skridt og trav.

han er stadig ret høj bagtil så jeg har ikke travlt da han tilsyneladende har tænkt sig at vokse en del endnu smiley

jeg rider ham 1-2 gange i ugen 15-25 min ad gangen i skirdt og trav, galop er vi ikke nået til da balancen og signalerne ikke er heelt på plads endnu, derudover bliver han læssprunge ca 1 gang hveranden uge, og eller bare hygg, godbidder og jord/miljø - træning de andre dage. han har dog HELT fri hver anden dag altså 3-4 gange i ugen ca.

hvad gør i med jeres 3 års, hvor meget forlanger i at de kan og hvor tit ridder i dem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning af 3,5 års?
  • #1   13. feb 2018 Som 3 års syntes jeg godt man kan begynde at forlange noget.
    Jeg vil dog starte ud med 2-3 gange om ugen indlagt træning, som enten er longe eller ridning


  • #2   13. feb 2018 Dog er det vigtig med pauser. Gerne en måned eller 4 ind i mellem smiley

  • #3   13. feb 2018 En 3,5 års er jo en “4 års” i år - og jeg synes det lyder meget fornuftigt, de5 du træner med ham nu. Især når du oplever han stadig vokser.

    Jeg har haft god succes med at give mine ungheste jævnlige pauser, men aldrig flere ugers fri. Så de kunne fint få 2-3 dage fri i perioder. Og virkede det som om de var trætte fysisk eller psykisk, så fik de fri et par dage og så lavede vi noget let i en periode.

    Mvh Charlotte


  • #4   13. feb 2018 Min hoppe fylder 4 år om tre måneder og vi laver meget alsidigt træning smiley
    Jeg gjorde hende let ryttervant i juni-august da hun fyldte 3, også har hun haft voksepause indtil 1. februar, hvor vi kun har arbejdet fra jorden.
    Nu skridter vi ca. 15-20 min på tur i skoven fast 1 gang om ugen, og regner med at sætte det op stille og roligt, så hun er klar til tilridning til forår/sommer. Derudover løsspringer vi fast 1 gang om måneden, og laver forskellige former for bomarbejde fra jorden 1-2 gange om ugen. Ellers hygger vi bare med agility, miljøtræning, liberty, går ture, og så får hun selvfølgelig også fridage. Hun er også lige blevet introduceret til nogle af de akademiske grundøvelser fra jorden, da jeg gerne vil tilride hende udfra akademiske principper smiley


  • #5   13. feb 2018 Min hoppe havde rytter på for første gang som 3 år og 10 mdr, og prøvede det så lidt engang imellem til hun var ca. 4,5 år, hvor vi for alvor gik igang og trænede 4-6 gange i ugen (ca. 70% akademisk groundwork og resten ridning).

    Vi har absolut ikke haft travlt, da min hoppe har haft en meget langsom udvikling i hendes krop.

    Nu her som 5 år og 10 mdr gammel kan hun versader og traversader i skridt og trav, renvers og half pass i skridt, anspring fra skridt til galop (men kan dog ikke holde galoppen ret længe endnu), påbegyndt skoleparade fra jorden og går generelt fint frem og ned både fra jorden og under rytter.
    Vi har derudover brugt masser af tid på at bygge muskler på tur samt lave miljøtræning.

    Vi har aldrig skullet skynde os, og det kommer vi heller ikke til i fremtiden, men hun elsker at lære nye ting og få ros smiley


  • #6   13. feb 2018 Det går nok helt an på hvem du spørger.
    De steder jeg har arbejdet, der har en 4 års jo været redet on/off siden den blev 3 år. De fleste kan allerede gå stabilt rundt i alle gangarter.

    Min egen er derimod tilredet som 3 års, og derefter holdt pause til hun blev 4 år. Her blev hun “tilredet” igen og gjort klar til rideprøve og har efter det også haft lidt voksepause. Herefter redet lidt inden salg, og der købte jeg hende så.


  • #9   14. feb 2018 Jeg synes umiddelbart at det lyder fornuftigt, det i laver. Og tror på ingen måder at hesten laver for meget. Jeg dog har ikke selv haft unghest, der skulle igang.
    Personligt, ville jeg spørge mig selv, hvad mine forventninger er til både mig og hesten, fremadrettet. Hvad er mit mål.
    Jeg er personligt, vild med heste der er ''kolde'', så jeg ville nok udsætte hesten for en masse miljøpåvirkninger. Ud og gå iblandt vejarbejde, et sted med masser af larm, store maskiner, sjove farver , osv osv. Jeg ville også gøre en del i træning Hvor hesten skal lære basisøvelser og signaler, fra jorden. Måske hvis hesten ikke er helt med på at stå stille på staldgangen.
    Jeg tænker så også at du kan øge træningen på ridedelen her i løbet af foråret og sommer, og så give en god vinterpause, fra måske oktober til februar.


  • #11   15. feb 2018 Min egen som bliver 4 til april har lige pt fået pause, endelig mest fordi jeg skal på ferie snart og jeg har rigeligt at ride på lige pt.

    Men min var ryttervant og jeg gik stille og roligt igang dec-jan med at ride lidt, nu når jeg kommer hjem fra ferie skal hun have sko på og så rider vi noget mere.
    Men hun har så også det sidste halve år gået en masse lange ture, være lidt i longe og ellers fået bygget en masse muskler op og blevet meget klar oppe i hovedet til at kunne rides til nu her i marts.

    Jeg starter med 1-2 dages ridning i 20-30 min med tur og lidt bane, da hun bliver hurtigere træt på banen end på tur.
    Når jeg så kan mærke at hun er klar til lidt mere bliver det 3-4 gange om ugen med skift på tur og bane og bane bliver det til en masse sjove ting, så hun ikke går død i træning på banen.
    Hvor længe, det kommet an på hvor meget hun kan holde til i hovedet og kroppen, hvis kroppen bliver hurtigere træt end hovedet, laver vi nogen andre stille øvelser.
    Hvis hovedet bliver før træt end kroppen, stopper vi helt smiley


  • #12   15. feb 2018 Min egen blev nok tilredet som 3 års, og jeg fik hende så som 3,5 års hvor jeg både red og sprang på hende. Jeg red nok 3-5 gange om ugen og sprang 1 gang om ugen. Da hun fyldte 4 red jeg stævner inkl championat på hende. Her er et billede fra da jeg lige havde fået hende som ca 3,5 års.

    Så jeg ville bare lige så stille lægge mere og mere til og så tage hensyn til eventuelle voksepauser smiley


    profilbillede
Kommentér på:
træning af 3,5 års?

Annonce