{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Træning af min 3 års {{forumTopicSubject}}

Jeg er i fuld gang med ryttertilvænning /tilridning af min 3 års. Har redet ham ca 25 gange nu. Han bliver varmet op i longe, 5 min på hver side. Så sidder jeg op, skridter 5 min og rider trav arbejde m små skridt pauser i ca 15 min. Så stiger jeg af og trækker ham mens han skridter af. Sidstnævnte gør jeg da jeg er bange for ar belaste hans ryg for meget. Sådan rider jeg 2 dage. 3. gang er 1/2 times undervisning i grundridningen.

Han vil redet 3 gange om ugen et par måneder og så vil han få lidt fri.

Jeg har læst meget om ridning af ungheste, og læser ofte at de har rigtig godt af at blive redet ligeud, lange skridte ture for at styrke led, sener og opbygge muskler. Jeg vil rigtig gerne i skoven men hvad menes med lange skridteture? Hvis man max må sidde på de unge i 20-25 min kan jeg jo dårligt nå ud i skoven før tiden er gået, og jeg skal være hjemme igen.

Hvad gør I. Vil bare være sikker på at jeg ikke gør noget forkert, eller at jeg er alt for forsigtig.

Lad mig høre hvordan I gør.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af min 3 års
  • #1   26. okt 2012 Når man skal styrke led og sener synes jeg at jeg har hørt at man skal skridte på asfalt for at det rigtig gavner. Det er også det dyrlægen anbefaler ved skadede heste under genoptræning i de fleste tilfælde smiley

  • #3   26. okt 2012 Jeg syntes det lyder meget fornuftigt! smiley

    Angående ture har min 3 års været med på ture, dog kun skridtet indtil videre. Og ja, når vi er på tur så tager det også længere tid end den halve time hun rides når hun rides på bane. Det er jo under andre forhold, og vores ture foregår stille og roligt. Det skal så lige siges at jeg hopper af hvis vi skal over underlag som kan være anstrengende for hende - og til tider er det endelig også rart som rytter at komme ned og få strukket benene.


  • #4   26. okt 2012 Aleida blev som 3års skridtet ud på lange skridtture. Hun er en lækker muskuløs hest nu som 4årig, hvilket skyldes de mange skridtture vi har taget. Meget lidt på bane, men bare ud og skridte i naturen for lange tøjler.
    I started var det omkring 10 minutter, men hvis du rider din hest med det program som du beskriver, så bare skridt 40-45 minutter, det blev Aleida, da hun havde fået lidt mere styrke og balance med rytter smiley


  • #5   26. okt 2012 Altså jeg har ikke redet min 14-års ret meget på asfalt i hendes liv, så hvis man kun styrker senerne der, har hun et problem. smiley

    Men som dyrlægerne siger, skal hestene tilvænnes det underlag, de skal gå på, allerbedst er det at ride på forskelligt underlag, så får hesten ikke så let en skade hvis den skal til stævne, og bunden er anderledes end normalt.

    Efter skader er det selvfølgelig rigtigt.

    Min 3-års jeg er ved at tilride, rides/longeres 5 dage/ugen. Først 5-10 min, så senere 20 min., og nu 30 minutter præcis.

    Jeg varmer også op, og skridter af for hånd. Men sætter mig selvfølgelig ikke op, og går direkte i trav. smiley

    Gerd Heuschmann siger, tilridnings heste bliver trætte i ryg og nakkebånd efter et kvarter. Og det blev hun præcis også, de første måneder.

    Når jeg husker det, hopper jeg stadig af efter 15 min, og trækker hende 5 min., for at skåne ryg og nakkebånd.

    Men synes hun er blevet stærk nok til 30 min., det er først der hun begynder at slå fra, og tvære på volterne , nu.

    Om det er sundt at ride ligeud?

    Ikke hvis du spørger anatomisk rigtig ridning, www.arr.de . Du må gerne ride ned ad langsiden, men når den er ved at lære hjælperne, skal du stille/bøje den imens . Hørte i dag, at western rytterne også starter med bøjning. Fordi det sværeste er at opnå ligeudretning.

    Fysioterapeuten sagde, at min er meget muskuløs overalt. Hun er altså redet ret minimalt, og hun bestemmer helt selv, hvor hun har sit hoved (skal jo være foran lod), sålænge hun ikke spænder, og runder sig rigtigt.


  • #6   26. okt 2012 Ps. ja, de bliver trætte, efter en lang skovtur. Bare man sidder på dem, også i skridt, overanstrenger de deres ryg og nakkebånd i starten, men bare man er klar over det.

    Det er derfor, man skal sidde af, og trække dem 5 min. efter 15 min.

    Jeg red også min ud 1 time i skoven ind imellem, men var så bare klar over, hun skulle have en fridag.


  • #7   27. okt 2012 Mange tak for alle de gode råd. Dejligt lige at høre jeres erfaringer :0)

Kommentér på:
Træning af min 3 års

Annonce