{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Træning af min Belgier {{forumTopicSubject}}

Hej alle her på H og G
Jeg har mig jo Belgier på 1 år og har store planer med kåringer og avl. Han skal med til føl/plag skue her til september og vil gerne ha ham trænet til det. Men han er squ en stædig og meget stærk hest og han er min første Belgier hest. Han vil gerne bide og stejle op ad mig hvis han ikke får sin vilje og vil nu spørge til råds hvordan det bedst ville være at træne ham da han jo er min første Belgier ig at han er så ung og vil heller ikke skræmme ham ved at skælde ud hele tiden og vil gerne gøre det bedste for ham så han også selv får en god oplevelse.
Jeg har selv tænkt meget på noget HM træning men jeg aner ikke en disse om det. Håber i kan hjælpe mig. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af min Belgier
  • #1   7. jun 2013 Altså hvis du vil i gang med noget groundwork og arbejde på hestens præmisser, er det første skridt på vejen, at lære at en hest ikke kan være hverken "stædig" eller "fræk" smiley

    Næste skridt ville jeg nok mene, var at finde en i området, der kan komme ud og vise dig det. Det har jeg erfaret er langt lettere, end at sidde og læse sig til døde på nettet og i diverse bøger.

    Specielt hvis ikke du har nogen erfaring med det i forvejen smiley


  • #2   7. jun 2013 der desværre kun en vej og det er at det er dig der bestemmer dur jo ikke når han vejer 900 kg at stejler op ad folk. det nu du skal sætte den plads ellers bliver han pæn farlig. sys slet ikke du skal behode ham som hingst når det er din første og du allerede har trænings problemer så heller vallak da de så os slapper lidt mere af

  • #4   7. jun 2013 Kan varmt anefales fik undervisning i det, og. Gjorde min gamle hest og jeg fik et super forhold. Og ja det død farligt nnår de mosler os ned, og det dyb mangel på respekt. Og det er farligt.
    Læs på nettet læs bøger tag ud til foredrag og ja så få undervisning i det. Undervisning er klart det bedste, men blir jo hurtigt dyrt, så læser du og tager til foredrag først har du en grundviden, og det kan sparer dig for meget.

    God træning vigtigste er dog få afstand. Hesten må Aldrig gå ind i dit personlige rum medmindre du invitere få den på afstand, så du i sikkerhed kan arbejde med den. En longepisk med plastik pose. På havde jeg god held med, da min gamle hest også gerne kravlede rundt på mig. Indtil vi fik styr på tingene.


  • #5   8. jun 2013 Stutteri maunsholt. Jeg kan 100% se hvad du mener og har også overvejet meget at få ham kasteret for han er sindsyg stærk og han er jo også kun 1 år gammel og han prøver virkelig grænser af. Men har altid ønsket mig en hingst og ville selvfølglig være ked af at skulle kasterer ham. Men jeg kan godt se hvor du vil hen med det. smiley

    tina c: Jeg tror helt sikkert jeg vil følge dit råd. Tror selv det ville være godt for mig at få undervisning og komme til nogle fordrag om det for han er en helt fantastisk hest og han elsker at blive nusset med. Det er bare det når jeg går ture med ham og han ikke får sin vilje så bider han og stejler. og han er en kæmpe hest så ville helst ikke lige lande under ham. Men sommetider er han så rolig og ikke gør noget som helst så roser jeg ham rigtig meget. Han har sine gode og dårlige dage åbentbart hehe. smiley men tusind tak for alle de gode råd. Det sætter jeg stor pris på. smiley


  • #6   8. jun 2013 Altså. Han brommer lidt og vil meget gerne hen og snuse men kan sagtens holde ham i ro. Jeg træner meget med at gå forbi nogle hopper så han kan vende sig til det. Men han er jo stadig meget ung og har en masse han skal lære. Men han er en stor og stærk hest og man skal jo have en fast hånd på ham.
    Efter min mening tror jeg sagtens han kunne ha overskud til at være hingst forbi han er rolig i nogle omgivelser og somme tider er han såå dejlig at gå ture med. Men nogle gang får han det flip hvor han vil stejle og bide og det er det jeg gerne vil vende ham af med da det ikke lige ville være rart at få 900 kg ned over sig.


  • #7   8. jun 2013 Tror mig det har jeg gjort tit hehe. Og han får også skæld ud når han gør det. smiley

  • #8   14. jun 2013 Jeg kan ikke lade være med at tænke på han kun er 1 år nu. Hvad vil du gøre når han er 4 år og hormonerne rigtig er i gang.
    Det klares ikke kun med skæld ud, han skal helt nøjagtigt vide hvad han må og ikke må til nød på den hårde måde.
    Vores er nu 4 år og skal passere forbi vores hoppe hver dag i stalden, og hun er pt i brunst. Det går kun fordi han helt nøjagtig ved hvordan han forventes at opføre sig når han går forbi eller seles op på staldgangen, og alligevel er det da noget der bliver afprøvet ind imellem, og her falder hammeren med det samme, da inge af os ønsker at se 900 kg på 2 ben overfor os.


  • #9   15. jun 2013 At sige nej nej nej hjælper ikke en dyt når man står med en hormonfyldt kæmpe-baby på 2 ben. Når først deen er gearet sådan op at den rejser sig, slår efter dig o.l. er den groft sagt udenfor pædagogisk rækkevidde... den er for "stresset" til at de beskeder du giver ham går ind.

    Så det handler om at være på forkant med hesten HELE TIDEN, så du kan nå at stoppe ham INDEN det går op i har og briller.

    Balder havde osse en periode da han var omkring 1 år, hvor alt skulle afprøves. Hormonerne rasede, og han kunne finde på at rejse sig. Jeg gik ture med ham med en springpisk i hånden. Jeg vil understrege at vi ALDRIG tæver vores heste -men når han lagde an til at rejse sig, fik han en smæk med pisken og et NEJ... det tog ikke lang tid før han fangede at den gik ikke... men han havde så osse fordel af at have modtaget opdragelse fra dag 1 og var fantastisk nem at håndtere.

    Angående "overskud til at være hingst", så mener jeg det er noget sludder. Langt de fleste hingste KAN være hingste -det handler mere om hvorvidt ejeren har overskud til at HAVE hingst, for det er kræver altså at man tager forholdsregler.

    Emil, som Connie beskriver, er ualmindeligt sød og let-håndterlig. Alligevel bliver han aldrig trukket nogen steder uden hingstekæde på. 99% af tiden kan han tøffe afsted i et langt tov og kæden er helt unødvendigt. Men den 1% af tiden hvor han liiiige finder på noget, er den uundværlig.
    At have hingst, og da især i den størrelsesorden, er ikke noget man gør bare or sjov. Det er farlige dyr, hvis ikke de helt fra start får en ordentlig opdragelse.
    Og selvom vi langt størstedelen af tiden bruger godbidder, klap og ros, så kan man altså ikke blot finde klikkeren frem og regne med at så er alt vel. hesten skal naturligvis aldrig have bank -men det sker altså at man må give den lidt mere hårdhændet besked på at opføre sig ordentligt... alt andet er for farligt, når en 2 eller 3-års belgierhingst folder sig ud.

    Lige nu er han lille nok til at du rent fysisk kan styre ham -om ½-1 år er han så stor så han skal respektere dine kommandoer for fysisk har du ikke en kinamands chance for at stille noget op


  • #10   15. jun 2013 Connie w: Jeg er helt enig med dig. Jeg har fat i en proffesionel til at hjælpe mig nogle trænings teknikker så jeg kan komme til at styre ham 100%. Nu har jeg ikke en hingste kæde til ham men vil se af at få fat i en til ham. Nu har jeg aldrig brugt en hingste kæde og hva gør den egentlig godt for? smiley

    Michelle w: Nu har jeg aldrig brugt en pisk til ham og ved ikke om det ville hjælpe på ham med en pisk. Men hvis det bliver ved på denne her måde bliver jeg nød til at tage pisk med til ham for det er alt for farligt og må først og fremmest tænke på sikkerhed og det gør jeg 100% for har ikke lyst til at få en forhov i hooved. Han gjorde nøjagtig det samme med at stejle op ad mig inde på marken i går og jeg skældte ham ud smækkede ham en men det er helt utroligt at han er sådan der. Og det mærkeligste er at da jeg fik ham var han den nemmeste hest. Jeg kunne alt med ham. Gå ture, stoppe og sætte ham igang uden problemer. Men nu er han det stik modsatte. Og det er med at træne ham nu mens jeg kan styre ham for som connie siger. Hva gør jeg når han bliver 4 år. :S


  • #11   15. jun 2013 Jeg er glad for at høre du får hjælp, men du skal regne med at en hingst der er ordentligt opdraget stadig vil afprøve dig ind imellem. Du skal gerne nå så vidt du kan tage det i opløbet.
    Vores er godt opdraget, men han afprøver hele tiden, dog er et nej og et nyk i kæden noget han med det samme respekterer


  • #12   15. jun 2013 Ja selvfølge og jeg er godt forberedt hele tiden på når han lægger an til at stejle. Sådan er hingste. De skal jo prøve grænser af. smiley Men selv om han kun er 1 år så er han rigtig stor af en 1 års at være og han har VIRKELIG fået mange muskler. Allerede nu er han godt 160 i stg. Tror jeg målte ham til at være 159 og han er lige så lige blevet 1 år her den 11 maj. Men når han er rolig så er han så snaksaglig og elsker at nusset. Og elsker ham over alt på jorden. og han er jo stadig en kæmpe baby. smiley Og vil abosolut ikke give op på ham. smiley

  • #13   15. jun 2013 Goliath -pisken bruges (hos os i hvert fald) ikke bare til at straffe med. Den er osse et signal om at "nu drejer vi" når den holdes op i venstre hånd, eller den kan være signal om at "nu må du altså godt lige få lidt mere fart på" når den holdes ned langs siden. Så Emil er bestemt ikke bange for isken, og det var Balder heller ikke (faktisk kunne man stå og slå løs med en longepisk lige rundt om ham, uden at han bevægede sig af den grund ;))

    Men pisken giver mulighed for at lappe hesten en HVIS der opstår en situation der kan gå hen at blive farlig.

    AT din hest var sød og nem da du fik ham, er jo ikke så mystisk -han var ikke ret gammel og dermed slet ikke nået til den alder hvor de begynder at blive mere sikre på sig selv, hvor hormonerne begynder at titte frem og hvor grænserne skal afprøves.
    Et føl er super nemt... en åring kan begynde at være spændende og med og 3 år, skal den basale opdragelse altså gerne være på plads, så man kan nøjes med at irettesætte med stemme og kropssprog, for har den ikke respekt for dig der, er løbet kørt.

    Emil reagerer tydeligt på en "NEJ". Hvis han f.eks. bliver for nærgående på folden og man fornemmer at han er lidt for fremme i skoene, kan et bestemt NEJ få ham til lige at træde et skridt tilbage og give dig plads at være på, uden fare for at blive løbet ned.

    Hingstekæden sætter vi gennem ringen i siden af grimen (venstre side), henover næsen og fast i ringen på højre side af grimen.
    Det er ikke forbundet med stor smerte for hesten e.l. hvis man nykker i den, men signalet går meget mere klart igennem og HVIS hesten laver ballade, er indvirkningen kraftigere end hvis man bare har en snor i grimen.
    Både Emil og Martha er vandt til at gå med kæden, og begge er helt klar over at når kæden er på, kan det ikke svare sig at lave ballade.

    var det mig ville jeg snakke med andre hingsteholdere -og stadig overveje om ikke du selv OG hesten var bedre tjent med at kastrere.


  • #14   15. jun 2013 Jeg er enig med dig. Og vil selvfølge ikke bruge pisken som et magt middel tvært imod. Vil meget gerne lære det på den måde du gør det på hvor man signalere med stemmen hvad hvor grænsen den går. Og der kommer en der er uddannet hestevelfærds rådgiver og hun vil meget gerne hjælpe mig. Og vil 110% tage imod undervisningen.

    Jeg fik jo Goliath fordi jeg altid har ønsket mig en hingst og har altid haft en drøm om kåring og avl. Men hvis vi begge er bedre tjent med at han bliver kasteret vil overveje det rigtig meget. Men jeg vil gerne lige give det en chance og se om jeg kunne lære at styre ham og se om vi kunne knytte et bånd sammen.
    Jeg har det bare sådan at hvis jeg går hen og får ham kasteret har jeg jo nærmet opgivet det hele men hvis jeg giver det en chance og virkelig yder mit bedste 100%. Og hvis det ender med en kasteration jamen så ved jeg at jeg prøvet og ydet mit bedste. Og ville gerne tro at selvom han bliver vallak er han stadig min lille øje sten


Kommentér på:
Træning af min Belgier

Annonce