{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

Træning af unghest og trafik {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har en ung hoppe på 10 mdr, som jeg er begyndt at træne lidt. Indtil videre kan hun læsses, køres i trailer, strigles og få ordnet hove. Gå ture med hende og øvet lidt forskellige "farlige" ting og generel meget nem at arbejde med.
Problemet er, at hun til tider reagerer uhensigtsmæssigt dvs vender rundt og enten stejler, bukker eller sparker mod en, hvis det er noget som ikke passer hende. Det samme problem opstår, når vi møder trafik selvom hoppens mor eller en anden barnepige er med. Hun virker ikke synderligt bange, men derimod lidt diva agtig ("jeg gider ikke" attitude). Nogle gode råd til at træne det?
Vh Sofie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af unghest og trafik
  • #1   17. feb 2018 Find en mark hun kan græsse på der er op til vejen. Tag et longetov og rebgrime, og stil Jer ud imod vejen. Lad hende græsse der nogle dage, gerne imens der kommer lidt trafik. Efterhånden så kræv at hun ikke græsser hele tiden, men har fokus på dig det meste af tiden. Forsøger hun at løbe, lad hende løbe et par tre meter og hold hende inde igen, og fortsæt med at bede om dit fokus. Hav gerne godbidder til at hjælpe med fokus, bed gerne om feks en kommando (feks jeg beder om et kys) og ros når hun forholder sig rolig. Ikke træn for længe, og husk at give pause så hun kan nå at tænke over hvad der er der har sket smiley

    Mvh TT


  • #2   18. feb 2018 Og så helt banalt - er hun kun 10 måneder, så kan hun sikkert holde fokus i maks 5-7 minutter, herefter bliver hun træt fysisk/psykisk, og så “tvinger” du hende til at blive træls overfor dig. Hun begynder at blive “jeg gider ikke”, fordi hun ikke magter det, og du tvinger hende til det.
    Her er det godt at huske huske,at træning skal være sjovt for hesten, at hesten hele tiden skal føle atsamvær med mennesker er spændende og godt. Og det er ligegyldigt om det er en plag det drejer sig om, en nytilredet unghest eller en GP hest.

    Så undgå lange “træningsture”, lad hende være ung/baby - og så er det kanon at have dem gående på folde ud til en trafikeret vej, så lærer de at trafik ikke er farligt smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   18. feb 2018 Da jeg skulle lære min hest at gå i trafikken som plag,var det til at starte med meget små ture på ca 100m og jeg havde lommen fuld at mundrette gulerødder som han hele tiden fik mens vi gik,så hans fokus hele tiden var på mig,
    Jeg gik alene med ham,og for hver succes vi fik på gåturen,gjorde jeg afstanden lidt længer.
    så gåturen var noget han så frem til.
    Håber at du måske kan bruge mit råd.
    Held og lykke.:)


  • #4   18. feb 2018 Hun er super sød at gå med, det er ikke problemet. Hun reagerer kun på bilerne nogle gange, og virker heller ikke vildt bange for bilerne. Hun stop-fodres med godbidder, når jeg kan mærke, at hun vil reagere - men alligevel reagere hun voldsomt ved at stejle op ad sin mor (når det er hende som er med), eller vender rundt og sparker en smiley Mens aldre gange står hun lige så fint og kigger, eller er fuldstændig ligeglad med bilen. smiley

  • #5   18. feb 2018 Hvis du fodrer hende når hun spænder op, så roser du hende for at spænde op - tænk over din timing, så tror jeg hurtigt du vil mærke forskel smiley

  • #6   19. feb 2018 Tror også du trætter den.

    Hav mål med din træning. Det er ikke leg og ballade, det er alvor.

    Træningssessioner skal ikke vare over 10 minutter pr. gang. Der skal forlanges koncentration. Stop når det går godt.

    Uønsket bevægelse/reaktion: tilbage til start, den skal ikke slippe af sted med det.

    Går det helt ad helvede til er det bedre at stoppe helt, holde en pause, og så starte forfra.


  • #7   23. feb 2018 JustADreamer smiley : det vil jeg da have ekstra fokus på. Syns ellers at jeg prøve ikke at rose (give godbid) når hun spænder. Men helt sikkert noget, der skal sættes fokus på. smiley

    Ann C: Det virker bare ikke til, at hun trættes. Det er altid kun små og korte træninger, da hun stadig er lille smiley Ift "Uønsket bevægelse/reaktion: tilbage til start, den skal ikke slippe af sted med det. " hvordan vil du mene, at de ikke skal have lov at slippe af med det? Hvad ville du helt konkret gøre? smiley


  • #8   1. mar 2018 Prøv at lave noget jordarbejde med hende (longere, få hende til at bakke), det kan give hende mere respekt for dig. Og så ellers bare mere træning, jo mere du er i trafikken, jo roligere burde hun blive med tiden smiley

  • #9   1. mar 2018 Annika Nuka: Tak for forslaget. Vi er så småt begyndt på jordarbejde, hvilket hun tager godt i mod smiley Vi må bare fortsætte med at træne i trafikken, og så håbe at det bliver bedre. Samt så må jeg forsøge, at undgå, at hun ikke når at få vendt rundt og sparket en.

Kommentér på:
Træning af unghest og trafik

Annonce