{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.203 visninger | Oprettet:

Hjælpetøjler.. hvordan og hvorfor {{forumTopicSubject}}

Nu sidder jeg her på arbejdet og keder mig.. og så tænkte jeg at nu, efter efterhånden mange debatter om emnet, så må jeg vide det..

Hvad er det hjælpetøjler gør, som får folk til at bruge dem ? altså hvordan virker de helt principielt ?? ikke bare, "de får hesten til at gå korrekt" eller "de får hestens ryg op" men hvordan gør de det.. hvad gør hjælpetøjlen der får hesten til at gå korrekt?.. hvilke muskler træner de ??

Endnu er det ikke lykkedes mig at finde et menneske eller en hjemmeside der kan forklare hvorfor og hvordan div. hjælpetøjler skulle have nogen gavnlig effekt.. kun tomme floskler og "det siger min underviser"...

Og hvis man faktisk ikke ved hvorfor de virker og hvordan.. hvorfor så bruge dem ??

Håber virkeligt nogen kan forklare det, så jeg lære noget nyt... men dette skal ikke tages som en debat hvorvidt man skal bruge dem eller ej..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælpetøjler.. hvordan og hvorfor
  • #1   19. maj 2007 Følger lige med smiley

• #2   19. maj 2007 Hjælpetøjer hjælper som regelt ikek hesten til en skid .. den skader hesten, og tvinger den i holdning .. Og så er det sgu lige meget om det er glidetøjle eller chambon vi snakker her ..

• #3   19. maj 2007 en hjælpe tøjle er til at hjælpe hesten i holdning.
    man skal absolut ikke bruge dem hvis man bare rykker hesten i holdning og holder den der.
    det er en ekstra hjælp, der gør det lettere for hesten at få den rigtige holdning. uden at den kigger stjerne hver halve minut.
    men som sagt brug dem ikke hvis du ikke ved præcis hvordan du rider med dem

• #5   19. maj 2007 når du vælger at bruge hjælpetøjler er det fordi du skal bygge din hest op... kunsten er jo at kunne ride den i holding uden.. smiler

• #6   19. maj 2007 Så forklar mig lige hvordan man rider med en chambon uden at tvinge hesten ned ?

Hvorfor thy til hjælpe tøjler når der er så mange andre måder at træne sin hest på ?
    Jeg brugte det en gang, så begyndte jeg at få undervisning, og det ga da så meget bedre resultater, og jeg undlod at ødelægge min hest ..

• #7   19. maj 2007 Nu hader jeg personligt alle andre hjælpetøjler end martingalen, da jeg egentlig ikke tager den som en hjælpetøjle som sådan .

Glidetøjlen er jeg stor modstander af, og synes ikke den træner eller hjælper overhovedet . Den tillader blot rytteren at trække hestens hoved ned, hvor lige præcis rytteren vil have det . Og den får jo ikke hestens ryg op, men får bare dens hoved ned . Forstår ikke meningen med denne hjælpetøjle og har personligt aldrig brugt den - og det kommer jeg heller ikke til .

En elastik chambon er jeg lidt mere med på, men bryder mig ikke om den . Da det jo er elastik kan hesten jo bare hive, men alligevel kan jeg ikke lide at man tvinger hesten ned med hovedet, da det stadig ikke gavner dens ryg .

Håber du kunne bruge det til noget, og at jeg har svaret korrekt på dit spørgsmål (:

• #9   19. maj 2007 jeg har brugt glidetøjler nogen få gange..brugte dem dels for at jeg kunne hjelpe hesten lidt..men har aldrig haft dem stramt. I sommers blev der sat glidetøjler på nogen af traverne fordi de slo med hodet, men dette var ikke mit valg. men bruger ikke noget nu andet enn et fortøj engang imellem

• #10   19. maj 2007 Igen svar som "en hjælpe tøjle er til at hjælpe hesten i holdning" , "det KAN hjælpe hesten til at søge ned" og "når du vælger at bruge hjælpetøjler er det fordi du skal bygge din hest op" er jo bare påstande.. det er ikke forklaringer..
    Jeg vil gerne vide hvorfor og hvordan de hjælper hesten i holdning, kan få hesten til at søge ned eller bygger hesten op.. sådan helt kort forklaret.. hvordan ?
    Jeg har spurgt og spurgt og søgt og søgt, men endnu ikke fundet en person i hele verden, der kan forklare hvordan de reelt mener at hjælpetøjler hjælper hesten..

• #12   19. maj 2007 OLLI : Nej jeg får netop ikke svar nogen steder... kun folks undskyldninger for at bruge dem.. ikke en der aner hvordan de virker..
    Og bare til oplysning.. det er bestemt ikke fordi jeg bruger hjælpetøjler eller har planer om det... jeg ved nemlig godt hvordan sådan nogle fungere.. læser bare tit indlæg hvor folk skriver at hjælpetøjler gør det ene og andet gode for hesten.. når man spørger hvordan er der ingen der kan svare..

• #14   19. maj 2007 jeg har et andet sprøgsmål, hvorfor er mange imod glidetøjle og chambon, men synes indspænding er gode??

det ser jeg ingene mening i..! selv bryder jeg mig ikke om indspænding, fordi de holder hestens hoved nede, og så engang en der longerede sin hest med dem, den gik uafbrudt under lod..! nej, ser ikke hvorfor de er bedre end de andre..

• #15   19. maj 2007 OLLI : Hvorfor skulle det hjælpe ponyen at få chambon på ?? undre mig tit over at folk skriver at jamen den er løs.. hvis den er løs har den igen effekt, med mindre hesten frygter den fordi den tidligere har prøvet at gå imod og det har gjort ondt i munden.. så vælger den at gå bag chambonen (eller hvad man nu bruger) for at skåne sin mund..
    Hvorfor skulle det give den ryg muskler at gå med nakken bøjet ? alle ved da at hesten ikke bruger ryggen fordi hoved hives ned...
    Og hesten er ikke i stand til at "forstå" at den skal gå sådan og sådan.. den vil aftomatisk gå hvor det er mindst ubehageligt for den..
    Nix.. mangler stadig forklaring..

• #16   19. maj 2007 Jeg vil gerne vide hvordan de skulle gøre noget positivt.. altså hvordan de skulle få hestens ryg op, sådan som folk påstår..

Fx er en af grundene til at jeg er imod indspænding, at de selv om de er løse konstant (pga. at de er "tunge" og bevæger sig i takt med hesten) altid vil give hesten små signaler i munden, som hesten skal ignorere, hvilket gør at hesten bliver ufølsom i munden..
    Men kan ikke få nogle forklaringer på hvorfor de skulle gøre noget godt.. folk siger bare.. "de får hestens ryg op".. men ingen kan fortælle hvordan.. for det giver jo ikke mening at hestens ryg kommer op fordi hoved spændes ind.. ellers kunne man jo også bare sidde og save hesten til bidet..

• #17   19. maj 2007 hvis jeg puttede indspænding på min hest, ´ville den nok blive ødelagt, da den vil spænde op i hele kroppen..

• #18   19. maj 2007 Aner ikke hvad de forskellige ting gavner.
    Men jeg selv har brugt indspændingstøjler i longen, for det sagde min underviser. Og hun ved da het bestemt hva hun laver

• #19   19. maj 2007 Signe: Det er svært at forklare , da der ikke findes noget der hedder , at hjælpetøjler hjælper til at få hesten i korrekt holdning , og da slet ikke til at få ryggen op .

• #20   19. maj 2007 jeg har brugt lidt chambon, fordi min undrviser mente at den måske ville hjælpe min hest, fordi min hest er lidt ´besværlig, den hjalp lidt, jeg skulle bare koncentrere mig om at min egen opstilling var rigtigt.. det gav mig og min hets et lille skub på vej, så tog vi den af, og arbejdede videre derfra, og der var stadig (og er stadig) meget at arbejde med, men jeg synes den hjalp os en lille smule på vej...

• #21   19. maj 2007 synes det er noget pia folk går helt amok over det er synd og bruge hjælpe tøjler. altså slap dog af, hvis man bruger dem rigtigt sker der ike noget. har brugt chambon på Glorija et par gange, da hun ikke kunne finde ud af og give efter, så hjalp det hende lidt. da det ikke er sikde godt for hestens ryk at rende med snotten op i luften hele tiden. og man skal jo ikk ride meget og længe med den, men der er nogle der "misbruger" den,

men helt ærlig slap dog lidt af..

den hjalp Glorija rigtigt meget og hun kom ned og gå korekt til biddet. og det er det der er godt for deres ryk

kald mig bare dyreplager eller hvad i vil , men synes sku folk flipper lidt for meget over det..

• #22   19. maj 2007 men Signe L, jeg synes du skal kontakte nogle med forstand på det i stedet. For det lyder ikke til, at dem der skriver her kan give dig hjælp nok alligevel.

• #23   19. maj 2007 og nu er det så sådan at en chambon strammer jo kun hesten hvis den sætter flabet op, men går den ned og slapper af, mærker den, den jo heller ikk på samme måde!!!

• #24   19. maj 2007 Louise:

ja, chambonen er ikke altid dårlkg, jeg red os kun med dne til undervisning ( 30 min hver 14 dag) for at undgå at ride forkert med den.. og først da min underviser mente jeg var klar til at træne med dne derhjemme, tog jeg den lidt på derhjemme, men ikke særlig tit..

• #25   19. maj 2007
    ** Nice Little Penguins !? ** (MenZe & BonZe)
    lige netop. forstår simpelhen ikk hvorfor folk flipper sådan over det, for bruger man den rigtigt, hjælper den altså hesten i det lange løb, men ved man ikk hvordan man bruger den korekt skal man HOLDE sine små finger VÆK fra det !! smiley

• #26   19. maj 2007 AA: Jamen det sjove er at jeg har kigget på hjemmesider hvor man foreslår brug af hjælpetøjler.. jeg har spurgt flere undervisere der foreslår brug af dem.. men ingen har endnu kunnet forklare mig hvad de gør...

Til dem der har brugt hjælpetøjler uden at ane noget om dem, men fordi underviseren har sagt det.. hvorfor spørger i ikke jeres underviser hvorfor og hvordan det virker hvis i bliver bedt om noget i ikke selv ved noget om ? selv om en person er underviser betyder det jo ikke at de ved alt eller altid har ret.. desværre.. for det ville gøre alting meget nemmere...

Louise *Team Jetsmark* C:
    Jamen så vil jeg da gerne vide hvordan man bruger dem korrekt... og hvad forskellen er.. smiley

• #27   19. maj 2007 hvad er det lige præsist du il vide de gør'?

de hjælper hesten korekt til biddet, så den ikke går under lod

de er jo 100 gange bedre for hesten at den bruger rykken

• #28   19. maj 2007 Jeg vil godt nok også meget gerne vide hvordan man bruger en hjælpetøjle korrekt !

• #29   19. maj 2007 Ja , Louise , men det gør den ikke af at få en hjælpetøjle på !

• #30   19. maj 2007 Hvorfor skulle hesten IKKE gå under lod , når den går med chambon ?

• #31   19. maj 2007 Team KARR (Kamille)

det gør det at hesten får en idé om at det faktisk er meget rart at gå det nede med hovedet..

den kan den også godt gå under lod med chambom, men søde lille ven, så sidder der en rytter der skal ride hestet lidt op, så den ikk gør det.

og du skal jo ikk ride med dem hver gang du rider. men fx. de sidest 10 min af turen!

man bruger den korekt, ved at man hjælper heste op, så den ikk går under lod, for i har ret i at går den for meget under hjælpr den heller ikk, men det er jo derfor der er rytter på til og hjælpe hesten også..

• #32   19. maj 2007 Jeg bruger sjældent hjælpetøjler, men har dog brugt det en gang imellem.. Jeg synes det er meget nemmere at få hesten til at gå dybt, og løfte ryggen med den, og jeg mener også at hjælpetøjlen er til en hjælp, hvis hesten kaster med hovedet eller gerne vil gå meget højt med hovedet.

• #33   19. maj 2007 Til gengæld er det også bevist , at det kan give hesten det , som vi mennesker betegner som hovedpine . Og fordi hesten i mange tilfælde vil forsøge at gå imod chambonen , og oplever at det giver et ryk i dens mund , hvilket ikke er rart , og derfor begynder den at spænde . Jeg ved ikke så meget om , hvad der teknisk set er grunden til , at chambonen gør hesten stiv og spændt , udover de ting jeg har nævnt , men jeg har set resultatet af mange chambonheste , og DET er skræmmende !

• #34   19. maj 2007 Louise ^^

• #35   19. maj 2007 Ups , sikke en formulering smiley

• #36   19. maj 2007 en chambon er en god hjælp til rytteren med urolige hænder da den giver en jævn støttet på biddet, og for hesten til at søge ned og få ryggen op. en glidetøjle gør det samme men der er det vigtigt du ved hvad du gør alle ting kan misbruges og det er der desværre mange mennesker der gør men der er forskel på at bruge og misbruge;P

• #37   19. maj 2007
    Line&Lucky smiley jeg snakker om elastik.

BettMett ! enig

Team KARR (Kamille)
    Glorija og de andre heste vi har brugt det på er ikke blevet stive i nakken osv. af det..

men når det så er elastik kan det jo strækkes, og når hesten ligger korekt vil det ikke være ubehagligt for den

• #38   19. maj 2007 Maria L
    enig

• #40   19. maj 2007 Utrolig at folk absolut skal gøre det til en ophidset debat og hvorvidt man skal bruge hjælpetøjler eller ej... men stadig ikke en eneste kan give mig en forklaring på hvordan de virker smiley
    Flere skriver at de hjælper hesten til at gå til bidet... hvordan det ?? så vidt jeg ved går en hest til bidet når den er løsgjort og i balancen og svinger gennem en afslappet overlinie.. så falder hoved helt på plads af sig selv.. så jeg kan simpelthen ikke forstå at man tror hesten kommer til at gå til bidet ved at få spændt hoved ind... men forklar mig det hvis i kan.. rider i også jeres heste efter at den bare skal have hoved ned, så er resten nok i orden ??
    Og det med at den kan søge støtte på en stabil chambon.. jamen det vil heste ofte gøre hvis rytteren har urolige hænder.. fordi et konstant tryk fra chambonen er mindre ubehageligt end diverse ryk fra rytteren... men så står du altså med en hest der hænger på forparten og ligger hele sin vægt på tøjlen.. er det ikke det modsatte man stiler efter ??? selvbæring på bagparten ???
    Hjælpetøjler vil om de er løse eller stramme, trække hesten i munden når den løfter hoved.. det er der vel ikke nogle der vil afvise... eller hvad ?? er de så løse at hesten frit kan placere hoved vandret ud i luften har de i hvert fald ingen effekt.. og da hesten mund er meget følsom vil den prøve at undgå dette træk i munden hvilket for det til at søge ind bag hjælpetøjlen.. derved hænger hjælpetøjlen løs.. og folk mener ikke at den skader.. men når hesten går her vil den praktisk taget altid spænde op og oftest bære hoved ved hjælp af underhals musklen..
    Samtidigt har hjælpetøjler den ulempe at de konstant giver hesten signaler i munden som den skal ignorer.. enten fordi den er stram eller den hænger og slasker.. især indspænding er slem her.. når hesten konstant bliver bedt om at ignorere de signaler den får i sin mund ender den med at blive hård i munden og ignorere alle signaler fra tøjlen og man skal bruge kraftigere og kraftigere signaler...
    Det eneste jeg nogensinde ville overveje at bruge på en hest er en gammeldags chambon (ikke elastik) da den tillader hesten at søge frem og ned uden at trække i munden...
    Håber stadig at en eller anden kan komme med en fornuftig forklaring på hvordan det er de mener hesten får ryggen op pga hjælpetøjler... men jo flere gange jeg støder på folk der måske endda bruger dem og ikke aner det, ja så bliver jeg mere og mere overbevist om at der faktisk ikke findes en forklaring, og findes der ingen forklaring ja så fungere hjælpetøjlerne jo ikke..

• #41   19. maj 2007 Maria L: Det første du skriver er forresten helt korrekt.. en chambon er en god hjælp til rytteren...

Team KARR (Kamille) : Jeg har faktisk også hørt den med hovedpine... noget med at den vist trykker på nogle nerver i hestens nakke.. især hvis den er stram.. og så generalle spændinger.. de giver jo også os hovedpine..

• #42   19. maj 2007 Signe L:

jeg har faktisk fået afvide hvordan chambonen bruges og hvordan den hjælper.. bare noget tid siden nu, så har glemt det, og tror alligevel ikke jeg kan få det over på skrift, da der sikkert er noget i det jeg så skriver jeg glemmer, og som bliver misforstået..

• #43   19. maj 2007 rider ikke med nogle hjælpetøjler

• #44   19. maj 2007 Er ikke enig, men det ved du vel smiley
    Kan ikke komme med anden forklaring end at den giver støtte. Hvordan den virker??
    Ja, den videnskablige forklaring har jeg vist selv til gode. Men for mig er det nok at vide at den virker.

Til gengæld synes jeg det er sjovt at det altid er dem der ikke bruger dem, som bringer emnet op.
    Kan det ikke tænkes at I ikke bruger dem, fordi I ikke har de problemer med jeres hest, som den hjælper på?

• #45   19. maj 2007 R. R : Ved at ride med den løs

• #46   19. maj 2007 Signe: Prøv at se på det sådan.
    Det hele hænger sammen - hvis hesten skubber fra med bagparten, kommer ryggen op og hovedet i holdning.

Men nogle heste har ikke kræfter til at gøre det sådan. Hjælpetøjler støtter ved at vise vejen nedad. Og jo, det hjælper fint selvom de er løse. Min glidetøjle er til hver en tid løsere end den almindelige tøjle.

Om det er psykisk kan jeg ikke forklare dig, men der er ingen tvivl om at når han får hovedet ned, kommer ryggen op og bagparten ind. Jeg mærker hans rygsving med det samme, bliver suget ned i sadlen, hvilket igen gør det at jeg sidder på ham mere behageligt for ham.

En rygrad er jo sammenhængende, det er derfor afskub har effekt på holdningen, det virker altså også den modsatte vej, da rygraden ikke pludselig holder op med at fungere. Det er altså ikke nok at ride hesten i korrekt dressurholdning med hjælpetøjlen, den skal derned hvor ryggen trækkes opad og derved styrkes.

• #47   20. maj 2007 Rikke: Jamen det er helt fint at være uenig.. og også at diskutere, så længe man kan gøre det i en ordentlig tone og ikke blive personlig smiley
    Jeg mener jo så ikke at hesten skal støtte sig til tøjlen.. den skal lære at bære sig selv og være i balance.. har den for meget støtte fortil lære den bare at hænge på bidet og oftest også forparten..
    Både og.. for skal hesten være i helt korrekt holdning så skal den være afslappet i overlinien, så hoved nærmest hænger og dingler i lod af sig selv.. og jeg mener ikke at hesten er afslappet hvis man "tvinger" hoved ned... det kan godt være at nogle heste automatisk går med og løfter ryggen.. men de fleste vil stadig være spændt og mange vil endda helt spænde imod og smide ryggen, selv om hoved er nede.. for det kan skam lade sig gøre..
    Og ja hjælpetøjler hjælper selv om de er løse.. for selv om den er løs, så trykker den stadig hesten i munden hvis hesten slår nok fra og det lære hesten hurtigt at undgå..
    Men intet er jo sort og hvidt.. jeg kan ikke sige at det ikke fungere lige for dig og din hest... kun hvilken effekt den ifølge undersøgelser i hestens anatomi og indlæring vil have på langt de fleste heste...

• #48   20. maj 2007 Og for mig er det så ikke nok at noget virker.. jeg vil vide hvorfor og hvordan.. for der er grænser for hvad jeg vil gøre for at noget virker..
    Roll-kur virker.. hvis man søger en underdanig hest, der spjætter med benene og er lykkelig over at få lov at gå i lod, og derfor glædelig går stabilt.. men det skader bare langt mere og jeg vil heller have en løsgjort glad hest, som går i lod fordi den er afslappet og svinger gennem overlinien..
    Barring virker... hvis man vil have en hest der springer fordi den ikke tør andet.. men man risikere også den får skader eller siger stop.. og jeg ville hellere have en hest der sprang fordi den nød det og blev redet korrekt til springet..
    Forstår du hvor jeg vil hen.. at noget virker betyder ikke altid det er det bedste eller godt i det hele taget... det kommer jo an på bivirkningerne..

• #49   20. maj 2007 Signe: Mener heller ikke at man bør bruge hjælpetøjler til hvad som helst... faktisk kun i særtilfælde hvor der er tale om heste der direkte har svært ved at lægge sig ned, ikke bare til de uopdragne og dem der ikke gider ride.

Og desuden synes jeg det er vigtigt at man gør det med hjælp fra uddannet berider eller lignende, da de kan tjekke at man bruger det forsvarligt.

Tror faktisk aldrig min hest har slået hovedet nok op til at glidetøjlen blev rigtig stram.

Men igen, jeg tror jeg rider med en del mere støtte på bidet end du gør. Sådan er jeg blevet undervist, og det er det der fungere for mig. Jeg har redet min hest op til LA niveau fra at være under LC niveau. Så det har fungeret ok for mig. Har haft en del pauser inden vi fik fundet ud af hvad der virkelig var galt med hans ryg, så det har sat mig lidt tilbage i dressur udviklingen Har en rigtig dejlig hest, der er superstabil i sine øvelser når først de sidder der. Desværre er han lidt svær i indlæringsfasen, og det er især der tøjlen hjælper mig... når noget nyt skal ind, så han vi lige brug for den ekstra støtte så ryggen ikke ryger ned på hovslaget smiley

• #50   20. maj 2007 Rikke: Jeg er simpelthen nød til at rose dig for altid at svare pænt selv om vi er uenige smiley har haft problemer med folk der hidser sig op og sviner en til, når man spørger ind til hvorfor de bruger hjælpetøjler... det er åbenbart et meget ømtåleligt emne..
    Jeg har også tidligere lært at ride meget med tøjlen... faktisk at skulle pakke hesten mellem tøjle (uden at save eller andet grimt) og schenkel.. og det gik som sådan også fint nok... bortset fra at hesten blev mere og mere sløv for schenklen og hang mere og mere på tøjlen... så med min unghest har jeg valgt at bruge McLeans teorier.. da de er videnskabelig bevist og bygger på nemmest indlæring for hesten... så jeg bruger kun tøjlen til ændring af tempo og retning.. og har kun en meget meget let kontakt ellers... kan heller ikke have mere kontakt, for så snart jeg har lidt for meget kontakt forsvinder min hest hoved simpelthen ind under maven på hende... hun er overdrevet følsom smiley

• #51   20. maj 2007 Godt spørgsmål, og jeg vil også gerne vide det! smiley

• #52   20. maj 2007 Jeg giver dig helt ret Signe L.

• #53   20. maj 2007 Signe: Hvis jeg hidser mig op, nøjes jeg med at gøre det her ude i virkeligheden... griner... gider nemlig heller ikke selv ha de der personlige beskeder hvor folk hader mig for at være andreledes end dem selv. Har ikke fået så mange af dem, men prøver at undgå dem.

Nå, men hvis jeg ikke har en god stabil kontakt til Masettos mund, så forsvinder hans hoved op i skyerne... simpelthen af dårlig vane og fordi det er nemmest for ham sådan. Han har en meget flot højt ansat hals fra naturens side. Det nemmeste i verden er at ride ham i den rigtige holdning med næsen lige foran lodret og nakken øverst. Han er bygget til lige præcis det.

Desværre har han jo så den der vane med at smide ryggen, og den vender han nemt tilbage til hvis han bliver ukoncentreret. Derfor består al opvarmning i at lægge ham så dybt som muligt, så ryggen kommer med op... når den er varm og i brug, kan han hentes op i rigtig holdning uden de store sværdslag. Men starter jeg oppe, får han aldrig ryggen med.

Og det kan hans ryg som jeg har nævnt før, ikke tåle.

Min hest er ikke sløv for noget som helst... hverken ben eller hånd. Han går fint på et spor, laver lækre parader, gode anspring, øvelser i top, især sidebevægelser. Det eneste det nogensinde kniber med er selve formen på ham... altså ryggen op ovs. Det er lige det lille, men helt vildt vigtige aspekt som en hjælpetøjle har afhjulpet.

• #54   20. maj 2007 Rikke: Synd du ikke har billeder af din hest smiley Nej jeg gider heller ikke de der "jeg hader dig" beskeder.. og har fået nogle stykker der blev meget personlige...
    Min unghest er også bygget med en rigtig dressur hals og ville gerne ligge sig højt... men hun er så modsat.. røre jeg hende i munden.. ja så forsvinder hoved simpelthen helt ned mellem forbenene (ikke bukke eller noget) og så fortsætter hun sådan i noget der ligner overdrevet roll-kur.. ikke særligt sjovt at ride på en hest uden hoved smiley

• #55   21. maj 2007 Signe: Skal vi bytte lidt...??
    Jeg får lidt af din hest's uden hoved ridning, så sender jeg dig lidt af min's nakken øverste punkt???'
    Griner...
    Kan du ikke se billedet af mig og Masetto under mit navn?
    Det er vores allerførste stævne for laaang tid siden og bare en LC1, men det er alligevel et af de få billeder min far har fanget, hvor det hele ikke ser lidt spøjst ud. Det er svært at fange gode billeder af heste i bevægelse synes jeg.

• #56   21. maj 2007 Ja det ville være skønt hvis man lige kunne låne lidt her og der smiley
    Jo men det er jo desværre ikke så stort.. så svært at se den ordentligt..

• #57   21. maj 2007 Det er rigtigt at det er et lidt lille billede.
    Har prøvet at oprette ham, men har ikke ret mange gode billeder, så han blev skrottet. Og så gad jeg ikke lige kæmpe for at få ham ind, men prøver nok igen, måske sku jeg lige tage et par billeder af ham på folden, inden han får ædt sig en græsvom til.

Kommentér på:
Hjælpetøjler.. hvordan og hvorfor

Annonce