{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
937 visninger | Oprettet:

Tilridning/Videreuddannelse Fyn. {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer. smiley
Hvem kan I anbefale på Fyn der tager hest ind og uddanner denne efter biomekaniske og hestens indlærings principper?
Personen får en hest ind der har både travet og galopered med rytter på. Den skal klargøres til kåring.
Link ønskes til hjemmesiden smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning/Videreuddannelse Fyn.
  • #2   7. mar 2018 Jeg kan nævne de "gængse" der findes på Fyn, jeg ville dog ikke lige vælge en af dem til at forberede en hest til kåring og evt. videre championat.

  • #3   8. mar 2018 Hvis vi snakker klargøring til kåring (og evt championat), ville jeg vælge en berider eller en dygtig "traditionel" rytter. Der findes altså mange dygtige beridere. Jeg er ret glad for Astrid Therkelsen, og synes hun er rigtig dygtig smiley

  • #4   8. mar 2018 Krikken - Hvorfor ikke?

    Ballonfisken - Jeg ønsker ikke en berider medmindre denne også har en uddannelse indenfor Biomekanik og indlæring. Derfor link således at jeg kan tjekke de ud om de er noget for os.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   8. mar 2018 vallakker bliver ikke kåret, men bedømt. derfor er måden hesten rides på, underordnet, så længe at ridningen giver de ønskede propotioner.

  • #6   8. mar 2018 Hun er kun berider (hvilket hun vidst ikke engang nåede at blive færdig med).
    Google hende evt smiley


  • #7   8. mar 2018 Vi bruger udelukkende Mette Rasmussen ( http://mrhorsetraining.dk/)
    Hun har måske ikke uddannelsen indenfor biomekanik, men hun har masser af sund fornuft og er god til at mærke hesten, hvor hesten er. Hun er eminent til de unge heste, har en dejlig føling og giver hesten en masse plads til at finde sig selv fortil, så de selv kan finde vejen.
    Hun er van til at stille de forskellige heste til kåring og championater smiley


  • #8   8. mar 2018 AMT: Vallakker kan brugsprøves - i hvert fald i mange foreninger.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   8. mar 2018 gingerella: korrekt.

    men her er tale om en "kåring" (bedømmelse). der er en forskel.

    http://www.fhf.dk/website/da/info/karingsregler.html
    se § 17.

    Vall




  • #10   8. mar 2018 AMT - Bedømmes på lige fod med hopper ift §10 som er en hoppekåring.. smiley
    Så dvs han skal fremvises og bestå en materiale prøve for at hans far skal have mulighed for at blive elite hingst. Og jeg vælger simpelthen at gøre dette fordi jeg egentlig ville have haft ham som hingst da han var et lovende avlsemne, så jeg vil se om min erfaring og viden på området holder sig i tråd med dommerne smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   8. mar 2018 §10 handler om hvilke hopper (vallakker) der kan stilles til kåring/bedømmelse i forhold til stamtavle.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   8. mar 2018 for at en hingst kan blive elite

    Krav til hingste:

    Skal have bestået stationsafprøvning og være kåret med min. 8 i type.

    Skal herudover have bevist sin avlsmæssige værdi ved

    - at have opnået min. 22 point ved en afkomstfremstilling, eller

    - at være far til 5 stk. afkom, der bedømt ved en officiel FHF fremstilling, har opnået en
    helhedskarakter på min. 8.

    Skal herudover have bevist sin brugsværdi ved

    - at være B-hest i dressur eller spring, eller

    - at have opnået resultater af lignende sværhedsgrad


    så nej, din vallak skal ikke stilles til nogen rideprøve,men den skal bedømmes til et fhf arangement og få min 8 i helhed


  • #13   8. mar 2018 AMT - Jeg kan se at jeg har forstået det forkert, jeg har tidligere læst det som om at afkommene skulle have vist sin brugsværdi.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   8. mar 2018 team tindur: nope,det er kun hingstene/hopperne for at de kan blive elite dyr.

    så hvis man gerne vil hjælpe hingsteejer, så skal man bare stille ens vallak til bedømmelse smiley


  • #15   8. mar 2018 Men så undrer det mig at der er så mange hopper der avllægger materiale prøven hvis det ikke er et krav, og hvis vallakken skal Bedømmes på lige fod med hopper så skal jo disse også aflægge materiale prøven.. smiley

    Mvh TT


  • #16   8. mar 2018 Ja jeg ved at han ikke kan blive elite dyr! Men jeg troede at han også vise sin brugsværdi for at far kunne blive dette smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   8. mar 2018 vallakker bliver stambogsført på lige fod med hopper.

    hopperne aflægger heller ikke materialprøve, for at måtte avle, men de kan aflæggematerialeprøve for at opnå elite status (materialeprøve eller b-startere)


  • #18   8. mar 2018 AMT: Ok, jeg vidste ikke, hvilket avlsforbund der her var tale om smiley

    Hos islænderne kan man fx fuldkåre vallakker - http://www.islandshest.dk/avl/bedommelse-af-islandske-heste/

    Hos haflingerne er en hoppe bestemt også kåret, selvom hun kun "bedømmes", som du kalder det. En fuldkåring behøver ikke at indebære en rideprøve/materialeprøve/brugsprøve.

    Men jeg er ikke inde i reglerne for frederiksborgere, og det kan jeg se, at du er smiley Generelt kan man bare ikke sige, at vallakker kategorisk ikke kan kåres, og at en kåring indebærer en rideprøve.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   8. mar 2018 gingerella: jeg er slet ikke inde i frederiksborgen, jeg har bare læst deres avlsbestemmelser igennem smiley

  • #20   8. mar 2018 AMT: Men du vidste, hvilken race det handlede om i det mindste smiley Anyway, det er beside the point og slet ikke, hvad trådstarter spurgte om. Der fik du hende vist hjulpet lidt på vej smiley Det er da dejligt at finde ud af, at man ikke skal træne sin 3-års op til rideprøve. Ville jeg synes i hvert fald.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   8. mar 2018 Gingerella: også derfor min første kommetar.

    det gav ingen mening at folk talte om rideprøve, og det at vælge anden type rytter, når hesten ikke skal noget særligt smiley


  • #22   15. mar 2018 Jeg syntes faktisk det er en rigtig god idé at få ride prøvet sin vallak, hvis den mulighed der der. Ligesom jeg også syntes man bør gøre det med hopper, hvis man har muligheden.

    Jo flere dyr der bliver afprøvet, jo mere man kan sige om avlsmaterialet, og en ride prøve siger jo noget helt andet end en eksteriør bedømmelse.
    En eksteriør kåring vægter for mig også væsentligt højere end bare at stille til bedømmelse (show/dyrskue). Så det vil jeg til enhver tid anbefale også til vallakker, hvis forbundet give mulighed for det.

    Og jo indenfor visse forbund er der reel kåring, hvor vallakker der godkendes tildeles stambogsnummer på lige fod med hopper og hingste.


Kommentér på:
Tilridning/Videreuddannelse Fyn.

Annonce