{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
764 visninger | Oprettet:

Idéer søges. Pony bider {{forumTopicSubject}}

Jeg er løbet helt tør for idéer. Min shetter har en dårlig vane med at bide i en. Det sker gerne, når man nusser med ham eller han keder sig mens man muger.
Har sagt nej, sprællet med arme og ben (ramt ham, hvis han er kommet for tæt på) og en enkelt gang givet ham en flad i frustration (hvilket jeg ikke er ret stolt af).Har også haft Ditte Young forbi hvor vi blandt andet spurgte til det, hvor han sagde det fordi han gerne ville der skete mere, hvis snakken/nussen blev for kedeligt. Han har gjort det så længe jeg kan huske. Både nu hvor han er i boksro og før hvor han var fri som de andre heste.
Godbidder gør det kun værre.

Skal jeg bare leve med det og se det som en charmerende del af ham som den pony han er, eller? For det er lidt det jeg er endt med nu, hvilket også er okay. Men det ville være rart han mod være.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Idéer søges. Pony bider
  • #1   4. apr 2018 Min den ene gjorde det også.. Men om det er fordi at han har fået en shetterven eller om det er det fordi jeg har skældt ud nok gange, at han er stoppet, det ved jeg simpelthen ikke..

  • #2   4. apr 2018 Jeg ser som regel disse ting som noget der får ponyer og heste til at have den slags adfærd:
    - manglende træning - de skal bruges både fysisk og mentalt ellers har jeg før set den adfærd som resultat
    - En stor portion bændelorm - Da jeg fik min pony havde vi givet ormekur osv men åbenbart var hun så proppet med bændelorm at det ikke var nok. Hendes tendens til at bide blev mindre efter vores dyrlæge gav hende en ordentlig omgang ormekur.
    - indlært adfærd - Det er blevet en vane, så det gør jeg fordi jeg vil, det ser jeg på den pony der havde bændelorm. Jeg er græsk katolsk, hvis hun bider mig, så smækker jeg hende en, for det vil jeg ikke finde mig i. Hun har siddet i armen på en af mine unger, fordi at det passede damen. Hun er hverken nedtrykt, sky eller andet som resultat, men det betyder at hun kun prøver nummeret på nye mennesker der trækker hende, så jeg forbereder dem på hendes adfærd, så de ikke bliver ramt.

    I min verden så skal man ikke gå at banke på sine dyr for hvad som helst, men man skal trække grænsen et sted, og mit sted er der hvor de begynder bevidst at gøre skade på os.


  • #3   4. apr 2018 Min havde også den vane, og det er indlært adfærd, jeg har hørt de kan vendes af med Det, men så langt nåede jeg ikke med min...
    Jeg kunne se/mærke på ham når han lagde an til at bide så selv når jeg gik med ryggen til kunne jeg sige, "du bidder ikke" og så gik han og så ud som om, "øv hun opdagede Det", eller gabte i stedet ??
    (ved godt at heste ikke kan tænke sådan, men det var altså det udtryk han havde i hovedet)
    Skulle det ske at jeg var så fokuseret på noget andet og han fik fat, så vappede jeg ham en, men den skal side prompte! ellers aner de ikke hvad det er for. Han vidste godt at man ikke må bide, men tror han synes at det var hyggeligt at snappe.
    Men han har heller aldrig bidt for at bide (som en skrev, at den sad i armen af barnet)

    Prøv at lave noget mental træning med han og se om det gør en forskel, du behøver ikke bruge godbidder, det kan være verbal og fysisk ros, men det tager ofte længere tid at lære dem ting uden godbidder...
    Jeg træner uden, netop fordi den hest jeg passer napper konstant hvis den har fået bare én godbid og hun husker det længe at den kom fra en hånd/lomme. Så det er uden smiley


  • #4   4. apr 2018 Min bette pony havde en periode hvor hun bed hendes daværende part da parten blev ved med at køre godbidder i hende og ponyen derfor virkede til at mene at godbidder var blevet et krav. Hun bed ikke andre da det kun var parten som var for gavmild. Da parten holdte op og begyndte at bruge godbidder mere fornuftigt så holdte ponyen op smiley

    Samme pony napper indimellem, jeg vil ikke kalde det bide for det er ret mildt og hun er tættere på bare at røre en med hendes tænder. Med hende ved jeg at det er hvis hun bliver frustreret og så skal jeg jo finde ud af hvorfor og ikke bare straffe hende for at være frustreret smiley

    Jeg vil anbefale dig at se om du kan finde et mønster når din pony bider og tage den derfra smiley


  • #5   4. apr 2018 for nogle år siden havde jeg en hingst som bed , han havde en rigtig kedelig adfærd...
    Han var heller ikk en man vendte ryggen til , men på et tidspunkt ændrede han sig da vi begyndte lave en masse fra jorden , han elskede arbejde . han viste godt at han på ingen måde måtte bide , jeg har ikk irettesat med slå men trænet ham ud af problemet .


  • #6   4. apr 2018 Altså bare gå væk fra ham, eller ignorer ham, da heste tager opmærksomhed som en ros.

  • #7   4. apr 2018 Jeg vil lige nævne han ikke på nogen måde bider hårdt men nærmere napper efter en.
    Kan desværre ikke lave andet træning end i boksen, og der er jeg rimelig lost.


  • #8   4. apr 2018 Min oplevelse er også at det ikke hjælper at klappe dem en når de bidder, selv om jeg gjorde det ved Min, var det ikke noget der hjalp, heldigvis var han ikke mærket af det og var på ingen måde hovedsky.
    Fremadrettet vil jeg også hellere træne mig ud af det end at slå...


  • #9   5. apr 2018 Min lille gjorde det også - jeg vendte mig mod hende og bed hende i skulderen - ikke hårdt men nok til at hun reagerede - hun har aldrig gjort det siden

  • #10   5. apr 2018 Hvis du går ud fra, at det er tillært adfærd, så vil han fortsætte så længe han føler, at der er gevinst. Og en lille gevinst i form af negativ opmærksomhed er bedre end ingenting...
    Ofte er det lettere at vælge en adfærd, som er acceptabelt.

    Eksempel - lær hunden at hente en bold, eller at man ALTID bliver nusset hvis man stiller sig ved venstre hofte.
    Jeg er ved at købe en hest. Hun er en glad og nysgerrig sjæl, hun må simpelthen hjertens gerne snuse og mulre folk med læberne. Så ja, hun kæler for mennesker. Jeg er enig med sælger - jeg kan ikke stå for en tillidsfuld hest.

    Jeg havde nok sat en hest på plads, hvis den bed mig - og valgt x adfærd som jeg altid kan lide og så lært den det trick - og så valgt af princip at den altid kan få ros for at tilbyde x.
    Hvorfor skal den bide for opmærksomheden, hvis noget andet bare virker bedre?


Kommentér på:
Idéer søges. Pony bider

Annonce