{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.094 visninger | Oprettet:

Andet bid måske? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg har lige et behov for at drøfte noget med Jer smiley
Rocky bliver jo trænet for hånd. Han reagerer godt på stop signalet. Problemet er bare at han er meget stærk, og lytter ikke rigtig til mig når jeg gerne vil have ham ned i tempo, her arbejder han meget imod således at han er svær at holde smiley jeg har kun kontakt til biddet når jeg giver signal, så det er ikke fordi jeg har gjort ham hård i munden. Jeg tænker på om jeg måske skulle have et andet bid til ham..
Han går pt på et Bombers udelt Fullcheek med tungefrihed.
Råd søges.

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andet bid måske?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   25. maj 2018 Træning, træning, træning.

    Hesten er ikke stærkere end andre heste, den er bare endnu ikke på samme stadie som andre heste i dens træning/forståelse af dine signaler. (heste er der trænet længere tid). smiley



  • #4   25. maj 2018 Han stopper prompte på stop signalet (verbalt) så det sidder pt som det skal men når jeg vil have temposkift(ned i tempo) så reagerer han ikke så jeg må virkelig trække for at få ham til at gå ned der ender i at han får stopsignalet og stopper som IKKE er meningen..

    Mvh TT


  • #5   25. maj 2018 Har du overvejet at få underviser på? smiley

  • #6   25. maj 2018 Jeg tænker "trodsalder", som nok i virkeligheden bare er en reaktion på lidt kedsomhed eller at prøve grænser af. Min nu 4 års nåede et punkt som 3 års hvor hun bare gik imod mig og rystede på hovedet mens hun løb videre. Jeg skiftede ikke bid, begyndte bare at gå lidt i grime og hygge lidt med hende, og da hun så fik et bid på igen, var hun helt normal smiley

  • #8   25. maj 2018 Ballonfisken - Ja han er i en trods alder, det er der Ingen tvivl om smiley også reagerer han rigtigt godt i rebgrimen, men det er i dag kun anden gang han har trensen på, på længe, da han har gået uden bid i et halvt år pga tandskift. Det gik dog bedre i dag. Men han forsøger at trække hovedet med sig nogle gange.

    Phoenix - Ja du må da gerne fortælle hvad jeg skal gøre anderledes i træningen op til dyrskue.
    Vi går til ridebanen, 2 km i varierende skridt tempo. Hans hovede er aldrig i sky. Så mønstres han 3 gange før vi går hjem. Når jeg har fået tjekket ham i 10 dage mht feber, så enten går eller kører vi til rideskolen og træner mønstring der således at han oplever andre heste og et andet setting.
    Hvad ville du gøre anderledes?

    Mvh TT


  • #9   25. maj 2018 Jeg tænker faktisk at han er blevet lidt signalforvirret - du beskriver at du ender med at virkelig trække for atfå ham til at gå ned i tempo, og så ender I i et stop i stedet.

    Jeg tror rent faktisk at du er så heldig, at have en hest som tænker fremad af sig selv - og det du nu gør er at du forlanger for meget “ned i tempo”, og nu begynder han at blive forvirret fordi det ender i stop.

    Jeg ville forlange meget meget lidt temposkifte - og lad han gå frem igen som han gerne vil, mens han roses til skyerne. Er han ligesom min Caspian så er bevægelse dejligt og = med ros smiley
    Så skru ned for hvor meget du ønsker af ham, og op for tydeliggørelse af hvad du ønsker, nemlig et lille temposkifte.
    Om et stykke tid kan du så jo bede om mere - men ikke endnu.

    God træning

    Mvh Charlotte


  • #10   25. maj 2018 Jeg tænker, at han har forstået stop.
    Men ikke temposkift ned i tempo.

    Så, lær ham at sænke tempo.
    Om du bruger grime, bid, klikker, verbal kommando eller andet afgør du selv.


  • #11   25. maj 2018 Tak Charlotte. Ja han vil gerne fremad, men jeg skal jo kunne følge med jo smiley med mine korte ben bliver det en udfordring, især på dyrskue.. Det var derfor jeg begyndte at bede om temposkift således at vi ikke bliver til gene for nogen der ude. Han må ikke komme for langt bag eller for tæt på. (Nøj hvor er det nemmere fra sadlen synes jeg) Han kan forstå hvad jeg mener, og gøre det korrekt hvis han vil, jeg giver efter med det samme han reagerer, han var dygtigere i dag end sidste gang hvor det bare var træls.. smiley
    Ønsker bare en god oplevelse for os på skuet smiley

    Mvh TT


  • #13   25. maj 2018 Jeg hæfter mig ved at du skriver han stopper prompte for verbalt stopsignal. Stopper han også prompte for et stopsignal i biddet? Ellers har du nok en del af forklaringen der.
    Jeg ville træne masser af hele og halve stop udelukkende i biddet - og i starten helst i stilstand, så han ikke afkoder dit kropssprog.

    Og så syntes jeg personligt at til mønstring ved dyrskue og lign, det foregår det i et alm trensebid med løse ringe. Alternativt et showbid men det ses mest ved specialracer.



  • #14   25. maj 2018 Jeg brugte dette bid sidste år også smiley så derfor bruger jeg det stadig da han virker meget tilfreds på det smiley han stopper på stop signalet i biddet hvis det passer ham(han forsøger at arbejde imod nogle gange når det ikke passer ham) så vi øver på at det skal betale sig at lytte til det HELE tiden. Gør han ikke så bliver han bakket, også forsøger vi igen smiley

    Mvh TT


  • #16   25. maj 2018 Phoenix, det er simpelthen så rart, at du skriver det jeg tænker, så jeg ikke behøver skrive selv, men bare kan like det! smiley

    TT: det er vigtigt at have mange bolde i luften. Hvis noget ikke virker, så prøv noget andet og måske helt skift tilgang til træningen af hesten. Heste er ikke maskiner, og vær glad for at han fortæller dig det, når du bliver for meget diktator. Det lyder som en meget dominerende træning du har gang i. Han skal stoppe med det samme hver gang og hvis ikke, så skal han gå baglæns. Noget af det mest dominerende man kan be en hest om, er at bakke. Det bør aldrig være en del af den daglige træning at bakke løs. Det kan sagtens være, at han bare går imod dit stopsignal, fordi han simpelthen ikke kan alle de små temposkift endnu. Og det prøver han at fortælle dig. Så lyt i stedet for at straffe. Han er 4 år!! smiley


  • #17   25. maj 2018 Jeg tænker at han enten mangler balance, eller at du måske skulle prøve at lave halve parader, og øve volter.
    Min tonsede også afsted før, men på knap en måned er han gået fra en hurtig gallop, til en dejlig kort gallop, og det er udelukket gjort ved hjælp af volter og halve parader.


  • #18   25. maj 2018 Julie - Han går for hånd og er ikke tilredet endnu. smiley

    Mvh TT


  • #19   25. maj 2018 Guuuud det havde jeg da overset. så trækker jeg det i mig igen smiley

  • #20   25. maj 2018 Celina - så du mener at man ikke skal være konsekvent og sørge for at hesten udfører det signal den har fået, men bare lade den gå igennem hånden og ikke engang stoppe når der kommer et træk i tøjlen.. smiley
    Så bliver da hesten først signal forvirret hvis den en gang må gå igennem og næste gang ikke smiley
    Ja jeg er MEGET konsekvent når der kommer til stopsignalet. Min ældste lærte det, så det gør ham her også smiley men spørgsmålet er om det kommer til at ligge stabilt før dyrskue med at kunne gå ned i tempo smiley

    Mvh TT


  • #21   26. maj 2018 Jo, hesten skal gerne udføre det signal den får. Men indenfor realistiske rammer. Du kan heller ikke be en grand prix dressurhest om at piaffe i en time, bare fordi den godt ved hvad du ber den om, og så straffe den når den siger fra. At be en 4-årig hest om stop-frem-stop-frem-temposkift-stop-baglæns-frem-stop-baglæns er ikke realistisk. Så hvis du har et varende problem med en hest som godt forstår et signal, men vælger at gøre modsat, så burde du se på hvorfor den gør det, i stedet for bare at straffe. Heste hader at være i konflikt, så hvis den søger konflikt gang på gang, så må man se på hvordan man træner.

    Nu vil jeg gå i seng. Kommer på igen imorgen. Undskyld hvis min træthed afspejler sig i det jeg lige har skrevet.... smiley



  • #23   26. maj 2018 Rebgrime og så din stemme - ændre dit sprog til noget kort og kontant når han skal stoppe, langt og blødt når han skal sætte tempo ned og kort nor han skal sætte tempo op

    Det er lidt svært at forklare på skrift - men mange heste reagere på stemmens hårdhed og korte vejledning


  • #24   26. maj 2018 Du skal ikke proppe et hårdere bid på ham. Istedet bruger du tid på at træne stopsignalet. Vær samtidig opmærksom på, at er du i en trav og skal til at sætte ham i galop eller sætte ham ned i skridt, hvis han så gør det af sigselv, er du konsekvent og sætter ham tilbage i den gangart du havde ham i. - Indtil at du beder ham om et gangart skift.

  • #25   26. maj 2018 Hvis han er god verbalt, hvorfor så ikke temposkifte verbalt? Min islænder er tilredet således at en fløjtelyd betyder ned i tempo, og dette er vi ved at overføre til ridningen også.

    Jeg tænker lidt at du har enormt mange problemer med begge dine heste, hvertfald set ud fra alle dine tråde. Fælles for alle trådene er dog, at alle råd argumenterer du for ikke vil virke, for det er jo så godt det du gør. Det KAN bare ikke være så godt, når du så vedbliver at have problemer.

    Feks det her med stopsignal, hvis du vitterlig mener at en så ung hest prompte skal svare på stopsignal, så ville jeg tage den ud, stoppe den og så sætte den ind igen. Der er absolut ingen grund til at ødelægge lysten til træning ved at blive ved at tage kampe op, hvor man skal være så hård ved hesten (bakke den) fordi man har en ide om at den SKAL gøre hvad man siger.

    Jeg ved ikke om jeg ser det rigtigt, for skrift er en svær størrelse, men det virker for mig (gennem dine tråde) som om du VIL have hesten til at adlyde, men nogle gange ikke som om du vil LÆRE den det. Giver det mening? Du tager den ene kamp efter den anden, og taber, og så hænger du dig op af din læringsteori og kan slet ikke se ud over det, trods alle heste er forskellige smiley Dette er kun tolket ud fra det jeg læser i dine tråde.

    Jeg har det således at jeg altid overvejer om jeg kan “vinde en kamp” (jeg kæmper ikke men for at sætte det på spidsen) blidest muligt. Så FØR jeg beder hesten om noget, så overvejer jeg 2 ting: 1- er hesten klar over hvad jeg beder den om? 2- har jeg muligheden for at vinde, som situationen er.

    Eksempel: jeg rider mange ture på min snart 5 års, han blev tilredet i november sidste år. Når vi er ude i skoven, så beder jeg feks. ikke om langsommere tempo, hvis de andrer buldrer afsted, for så ung en hest har stort instinkt for at følge med flokken. Istedet beder jeg om noget andet, feks stille let til en af siderne eller endda mere fart. På den måde sidder jeg ikke i en kamp jeg ikke kan vinde, og på den måde lærer jeg ikke min hest at de signaler jeg sender ikke nødvendigvis er noget han skal tage sig af.

    Og så har jeg leget meget med ham for hånd, her har jeg indleget temposkifte ved mine bevægelse og kan nu rende rundt i ridehuset uden snor og træne. Der er vi startet helt nede i “ros hvis jeg bare drejer hovedet i din retning” og er nu nået til “jeg følger med selvom ham manden står med gulerødder i den anden ende, og hvis jeg lige tøver i hjørnet hvor han står, så kommer jeg styrtende, når du kalder” .

    Igen uden at vide det, så virker det til at du ikke brækker træningen ned i små nok stykker, for ellers så havde de jo forstået det (begge 2) og vil for meget i forhold til både hestens og dine evner.

    Helt ærligt overvejede jeg længe om jeg ville poste, for jeg bryder mig ikke om at skrive negativt på den måde og tolke på andre ud fra indlæg. Jeg har derfor prøvet at beskrive hvad JEG læser ud fra dine indlæg smiley


  • #26   26. maj 2018 Jeg vil anbefale dig at tage det i små bider, så bare et mindre temposkift skal roses.

    Og derudover hvis stopsignalet sidder der mundtligt hvorfor lærer du ham så ikke temposkift med en mundtlig kommando? smiley
    Ved min er whoa en halv parade. Og hvis jeg så tilføjer "skridt" bagefter slår hun faktisk over i skridt. Og det modsatte med "kom" og så med f.eks. "trav" bagefter så sætter hun frem i trav.

    Min har generelt lært alle de mundtlige kommandoer hvilket også gør det så meget lettere at ride hende, da jeg så kan forstærke signalerne smiley
    Vi får det så desværre ikke vist på dyrskuet alligevel da hun står med en kodeledsforvridning og derfor er på smertestillende indtil 12 dage før dyrskuet smiley


  • #27   26. maj 2018 Celina - Jeg går da ikke og hiver konstant, og det er da ej heller konstant han trækker. Det er måske 4 - 6 gange på 4 km + lidt på ridebanen.

    Gitte - mange tak. smiley men skal bruge trensen.

    Ash - Han er ikke tilredet endnu!

    Phoenix - Du aner da ikke hvad jeg tager til mig af råd! Og hvor har jeg sagt at jeg vil bruge et stærkere bid. Du må undskylde men JEG tænker på at jeg skal ud iblandt mange mennesker, også børn. Så jeg går MEGET op i at jeg kan styre min hest.

    Karen - Jeg havde tænkt at gøre det lidt anderledes med ham her (gjorde det mundtlig med Tindur) Men jeg kan se at det nok er det bedste alligevel smiley og ift det du ikke brød dig om at skrive så kan jeg fortælle at jeg vælger at være på forkant med tingene, SÅLEDES at jeg ikke får ordentlig problemer med tingene, så derfor spørger jeg når mine heste påbegynder en negativ ting for at undgå at få ordentlig problemer med de. At I ser det som om jeg har mange problemer, det er da træls.. Men heldigvis ser de mennesker omkring mig at det ikke er smiley
    Jeg tager tingene stille og roligt, og ikke for mange ting på en gang. Han kan stop signalet, (jeg har jo trænet ham en stund, så nu var det temposkift som jeg ville have på plads) og jeg har da aldrig "tabt en kamp" (et ord jeg ikke bryder mig om) da jeg ikke behøver at gå der ud. Jeg ved ikke rigtig hvor du har det fra at jeg har, og kunne tænke mig et specifikt eksempel for det er noget ret så slemt (i mine øjne) at påstå.
    Tindur kan jeg også løbe frit med, og han følger mig ligesom din. Rocky er jeg ikke nået dertil med, og ikke sikkert jeg gør. Da det kommer an på hvad der er mest behov for at træne. Dit råd ift at bruge mundtlig kommando var brugbart, mange tak. smiley

    Hængemulen - Øvda med dyrskuet smiley mange tak for rådet. Jeg kommer til at træne mundtlig kommando med ham på trods af at jeg ville have de taktile som primært smiley

    Mvh TT


  • #28   26. maj 2018 TT: Hvis han stadig vælger at overhøre stopsignalet i biddet nogle gange, så er det i min verden ikke installeret godt nok. Og da slet ikke, når du skal have ham med på et sted som et dyreskue, med den virak, der er sådan et sted. Og så er det altså op ad bakke at begynde at lege med afkortninger, når det basale ikke sidder i skabet.

    Jeg ved ikke hvor lang tid du har til skuet, men jeg ville intensivere træning af stopsignal som første prioritet. Og når han så skal mønstres (går ud fra det stadig sker på trekant) så har du styr på bremsen i hjørnerne og kan få ham ordentlig fremvist på siderne.



  • #29   26. maj 2018 Mette - Det er ikke stop signalet han ikke lytter til, det er temposkift(ned i tempo) beder jeg om stopsignalet (siger proo) så stopper han med det samme. smiley

    Mvh TT


  • #30   26. maj 2018 Jeg ønsker at kunne få ham til at gå lidt langsommere til når vi er ude at gå uden at skulle stoppe ham. Så jeg kommer til at træne det mundtlig i stedet for med tøjlen. smiley
    Og han kan sagtens finde ud af det i rebgrime. (temposkift)

    Mvh TT


  • #32   26. maj 2018 Jeg forstår bare slet ikke det der straffe-træning. Okay fair nok, at du gerne vil træne så meget stop og temposkift med din hest. Jeg havde trænet anderledes, men sådan er det, jeg tror aldrig vi kommer til at have samme tilgang til heste.
    Men hvorfor straffe hesten? Hvorfor er det ikke nok bare, at holde pres indtil den stopper/går ned i tempo? Det er jo også at være konsekvent. At straffe den derudover ved at bakke, er fuldstændig unødvendigt. Hesten er allerede stoppet. Slip presset og kom videre. Lad være med at hæng dig i, at hesten brugte for lang tid på at stoppe, og derfor straf. Det kommer der ingen positiv læring ud af.

    Og NÅR man vælger at træne med straf, så skal man huske at være mindst ligeså god til at rose. Vi kender det på os selv. Er det sjovt, at have en underviser som KUN fortæller når du gør noget forkert, og lader som ingenting når du gør noget rigtigt? Det vil gøre dig usikker, sur og bange for at fejle - og hvorfor så ikke bare give op? Hvor imod en underviser som har ja-hatten på, er rosende og i dialog med os, dog stadig konsekvent og ærlig, er motiverende og giver os selvtillid til at fortsætte med at blive endnu bedre.


  • #33   26. maj 2018 TT: Det svar harmonerer jo ikke med at du længere oppe skriver, at han ignorerer stopsignalet nogle gange. Men træn du bare som du har besluttet dig for. Jeg ville gøre det anderledes, men sådan er vi jo forskellige.



  • #34   26. maj 2018 Celina - Hvor læser du at jeg ikke roser? smiley Jeg roser langt over det dobbelte af hvad jeg "straffer" som du kalder det. Også træner jeg med godbidder. Så straffer man jo ligeledes hesten i dressuren når de skal lave tilbage trædning (bakke).

    Mette - stopsignalet i tøjlen, da jeg ønsker det taktile som primær og er ved at installere det. Men jeg dropper det indtil jeg sidder på ryggen af ham.

    Mvh TT


  • #35   26. maj 2018 TT: men hvorfor bruger du afstrafning? HVORFOR er det nødvendigt at bakke hesten, når den allerede er stoppet?? Den har allerede gjort som du har bedt om. Hvilket er at stoppe.
    Og at der er tilbagetrædninger i nogle dressurprogrammer, ændrer ikke på, at der er noget at det mest dominante du kan be en hest om, at bakke. Hvilket også er derfor, at der faktisk har været snak om lige præcis tilbagetrædning i dressurprogrammer og om man skulle ændre noget.

    Og uanset, så synes jeg, at der er forskel på at bakke en erfaring hest som øvelse, og at bakke en unghest som straf.


  • #36   26. maj 2018 Hesten har ikke stoppet når jeg bad pænt om det, og den trak mig fremad, så når jeg endelig får ham stoppet får han at vide at den opførsel ikke er okay ved at jeg bakker ham. Det er da en meget bedre måde end at råbe, skælde hesten ud og rykke den i munden som jeg ser rigtig mange andre gør.. smiley

    Mvh TT


  • #37   26. maj 2018
    Der er slet ikke brug for temposkift på dyrskuet. Hesten skal vise sin skridt og trav på bedste vis - i så godt tempo som muligt, der gør hesten ikke stikker af men heller ikke luller og ikke får vist noget.

    Hesten skal kunne bremses/guides rundt om hjørnerne, hvor den ikke må gå i stå så er er ikke noget at bruge temposkift til. Medmindre man skal løbetræne med sin hest - om end det så der er mere praktisk at lære hesten at følge ens tempo.

    Som de andre har nævnt så lyder det til hesten ikke forstår stop signalet for bid men kun for stemme, derfor forstår den heller ikke signal til at sætte tempo ned.

    Selv for rytter er temposkift noget svært noget, hvor man skal ha' styr på flere ting og signaler. Så jeg ville ikke gå op i om en ung hest gjorde det fra jorden og slet ikke straffe den med bak, fordi den ikke er der promte.

    En hest der bliver mønsteret i fuld fart, er svær at få stoppet/bremset promte - uanset hvor godt ens signal er, så tager det altså lige mere end 0,2 sekunder og få en lang krop bremset og ned i fart for hesten. Og når de har så høj fart, bliver bedt om at bremse promte så falder de lige på snotten og dermed ligger de også vægt i fortil og kan føles stærke. Tjek dressur programmer og se hvor mange heste der efter en øgning falder fra hinanden, det er en del - for det er bare en svær øvelse.


  • #38   26. maj 2018 Krikken - Det er da selvfølgelig ikke til mønstringen jeg vil have ham til at skifte tempo, men til alt det andet der foregår. Sidste år blev der lidt en udfordring da han meget gerne ville gå alt for tæt på hesten foran, så da jeg stoppede ham kom vi for langt bag så han blev for urolig. Så derfor er der en god idé at han kan temposkift for hånd.. smiley

    Mvh TT


  • #39   26. maj 2018
    Hvis det er fx i slangegangen eller oprangering, så foregår det i skridt. Jeg ville ikke kræve at en unghest, skal kunne temposkift i skridt. Men bare enten stoppe den op eller drive på, afhængig af hvad det er man mangler, eller tager en volte.

    Hvis hesten slet ikke kan hitte ud af det, så trække sig og gå hjem, det gjorde jeg sidste år i slangegangen da jeg havde en pony der var panisk over en der gik bagved med en masse sløjfer.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   26. maj 2018 De gange jeg har fremvist heste til både skuer, bedømmelser og auktioner, og min træning op til haft 4 fokus områder som jeg har trænet intensivt.

    1) hesten skal kunne løbe fremad med en vis tænding, så den viser sig selv og sine gangarter bedst muligt.

    2) den skal kunne stoppe

    3) den skal kunne opstilles korrekt, med alle 4 ban placeret korrekt på jorden.

    4) jeg skal kunne løbe, skide hurtigt, og en god længde uden at vælte.

    5) hesten skal forstå stopsignal ved bidet, og forstå fremaddrift med pisken (det er de signaler jeg har brugt, man kan selvfølgelig med fordel vælge nogle som passer bedre til en.)

    især punkt 4) har jeg lagt stor fokus på, da det ikke er der mine kompetencer ligger - tvært imod. Og det er alt fra store varmblodsheste til små shetlændere jeg har fremvist.

    skidt være med hvordan hesten går ved oprangering - bare den kan stoppes, og være nogenlunde forsvarlig at trække rundt.


  • #41   26. maj 2018 Jeg har ikke læst efter svar nr. 30, så jeg ved ikke om det er blevet skrevet efterfølgende. Men efter det jeg har læst, kom jeg til at tænke på.. KAN han gå langsommere? Fx. i longe? Nogle heste skal først lære at en gangart godt kan være i mere end ét tempo før man kan begynde at sætte et signal på. Det dér med motorikken kan godt være lidt svært nogle gange smiley
    Det kunne måske være en årsag til at han går imod biddet - fordi han simpelthen ikke ved hvordan han skal udføre det du beder ham om.


  • #42   26. maj 2018 Han kan sagtens gå langsommere og hurtigere når vi er ude at gå, men det er ikke noget jeg har bedt ham om, andet end at jeg jo nogle gange forsøger at få ham til at gå langsommere ved at trække blidt i tøjlene og give efter så hurtigt der er en respons imens jeg klikker og roser og giver godbid. Dog er det ikke ofte han reagerer for tiden.. Sidste sommer (kom jeg lige i tanke om) var han faktisk så dygtig (og "udspekuleret") at han forstod at hvis han satte tempoet op, så tog jeg ham ned, og gav godbid.. smiley også gjorde han det hele turen.. Så jeg holdt op med det..
    Det er da faktisk sjovt at tænke på.. For så kan han det jo faktisk godt hvis han vil og vi træner lidt mere.. smiley
    Utroligt at jeg først kommer i tanke om det nu.. smiley

    Mvh TT


  • #43   26. maj 2018 Jeg synes du skal begynde at rose ham når han også selv sæter farten ned, og så sætte et signal på når han gør det mere konsekvent smiley Om ikke andet får du en konfliktfri indgang til øvelsen. Som det sker hvis man indlærer noget som de selv tilbyder, vil der komme en periode hvor de vil tilbyde den ene ting hele tiden. Men det går over når signalet kommer på og bliver indlært helt.

  • #44   27. maj 2018 Hvad skulle et andet bid gøre godt for? Hvis det er fordi det skal være stærkere, så synes jeg det er at springe over hvor gærdet er lavest. Det at kunne styre hesten godt fra jorden kræver da lige så meget træning som fra ryggen. Så det handler jo bare om at øve det. Ind på ridebanen og øv stop og frem så mange gange at i kan det i søvne smiley træn ham i at følge dig.

  • #45   27. maj 2018 LM - I ved vel godt at jeg overhovedet ikke springer over hvor gærdet er lavest normalt. Havde jeg gjort det havde jeg ikke taget mig byderiet med at spørge efter ideer her inde! Men jeg sætter sikkerheden meget højt og siden han pludselig er meget teenager for tiden ønskede jeg at høre om I havde af gode ideer her inde som jeg måske ikke havde overvejet. smiley Det er jo ikke ret længe til skuet.
    Også synes jeg personligt at det er nemmere at styre hestene fra ryggen kontra jorden..

    Mvh TT


  • #46   27. maj 2018 Du bad om eksempel hvor du taber kampen, i denne tråd fortæller du gentagne gange at han entel løber gennem signalet, eller i #42 at han ikke reagerer på dit signal, det er det jeg mener med taber kampen.

    Kampen er ikke nødvendigvis “slås-kamp” blot at hesten ikke reagerer på det man gør/det signal man giver.

    Fint at du mener du er på forkant med problemerne, men det lyder ikke til du er på forkant, men derimod HAR problemer. Og hvis det ikke er tilfældet, så tænker jeg du i den grad problematiserer og overanalyserer helt almindelig heste-adfærd og at det måske smitter af på hestene.

    Jeg husker en tråd hvor du holder fast i at det hvertfald ikke er dig, der sender “nervøse” signaler, for du visualiserer altid noget positivt, men din fokus på problemer (når du nu siger det er på forhånd) mener jeg jo kan GIVE problemer, og jeg tror at du gerne VIL fokuserer på noget andet, men det synes ikke som om det lykkes med alle de tråde.

    Det er igen ikke negativt ment, men jeg ser dig gang på gang forsvare hvad du gør, og at din “omgangskreds” ikke ser hvad vi ser, men hvorfor så overhovedet spørge herinde, hvis du ikke har de problemer, som du skriver om?

    Jeg er ked af det, men jeg finder det lidt forvirrende at du modsiger dig selv gang på gang, måske også derfor jeg tøvede med at skrive i første omgang, fordi jeg kan have på fornemmelsen at du ikke helt ser dig selv, men kun hvordan du ville ønske du var, og det kan være svært at forklare på en positiv måde på skrift smiley


  • #47   27. maj 2018 Hvorfor skal du bruge transe?

  • #48   27. maj 2018 TT
    Sorry, men det med sikkerheden er altså lidt en dum undskyldning. For en ung hest burde sagtens kunne lære nye ting, det handler bare om at man træner det nok. Tænk hvor mange timer man lægger i at kunne springe en god bane eller lære forskellige dressurøvelser. Lige så mange timer kan det her måske kræve. En times træning 5-6 gange om ugen er jo det som mange normalt rider (ved godt at du ikke gør, men du ved jo ikke om Rocky godt kan holde til det, fremfor Tindur), så det ville da være fint at forlange af ham, hvor du kan træne stopsignal. Tænker da det vil være meget federe til når du kommer på ryggen af ham, at han allerede kan en masse ting. Fremfor han skal have et stærkere bid i. Kan godt være du synes det er nemmere at stoppe fra ryggen, men hvis ikke du lærer ham det her, skal du så altid have et stærkt bid i munden af ham for at trække eller gå ture, for at han adlyder? smiley

    Jeg synes bare ikke det lyder hensigtsmæssigt.


  • #49   27. maj 2018
    LittleJohn - det er et krav på dyrskue, af sikkerhedsmæssige årsager :o).


  • #50   29. maj 2018 Ørhhhhh okay, det vidste jeg ikke - hmmmmm - og de sagde da ikke noget til at min ikke havde bid i 2014 da vi var afsted

  • #51   29. maj 2018
    Nogen racer, fx Welsh har andre racestandarder. Men de der ikke har, der er det bid i munden. Det kan være det er anderledes til andre dyrskuer.


  • #52   30. maj 2018 Okay

  • #53   30. maj 2018 Altså jeg straffer ikke min hest, jeg undlader at rose.

    Hvis min hest ikke reagere på mit signal, så må jeg give et kraftigere signal. Når jeg får en reaktion, uanset hvor lille den end er, så roser jeg omgående.

    Jeg ville som Stald Phönix skrive træne ham i at følge dig, uden at bruge tid og tanker om han nu også lige reagere for det og det signal… Hvis du bruger en hånd bevægelse i forbindelse med et drej eller en opbremsning (tempo ændring) og hesten reagere ved drej eller opbremsning – så ros

    Derved opnår du også at dine signaler bliver mindre og mindre.

    Der er ingen grund til at gøre tingen svære end til er.

    Jeg ville skifte bidet, fordi at det er et dyrskue (skønhedskonkurrence) og der pynter de lange stænger sgu ikke... smiley


  • #54   30. maj 2018 Karin - Dyrskue er ikke en skønhedskonkurrence.. Det er en konkurrence om hvilken hest der er mest racetypisk (medmindre man deltager i andet end det obligatoriske) og med den bedste gang smiley

    Mvh TT


  • #55   30. maj 2018 TT : Dit dyr skal præsenter sig bedst muligt, du kan have nok så racetypisk et dyr, men hvad hjælper det hvis du gemmer det i en klodset trense og et kæmpe bid?? (overdrivelse fremmer forståelsen)

    Jeg har udstillet hunde i mange år, hvor det også gælder om at have et racetypisk dyr, her var der da også tænkt over hvilken rem, hunden skulle vises med, for at det ikke skal forstyre udtrykket.

    Så i min verden er det en skønhedskonkurrence, for den flotteste i racen = racetypisk


  • #56   30. maj 2018 Selvfølgelig er dyrskuet en skønhedskonkurrence. Hvis to heste er stort set lige racetypiske, men den ene er striglet, klippet de rigtige steder, flettet og har en pæn trense på, så går den altså foran den der kun lige har fået en børste og en hingstefletning smiley

  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #57   31. maj 2018 Prøv at øve godt igennem fra skridt og arbejd dig op derfra. Prøv måske også at give helt slip på ham i skridt og så øve at han stopper når du stopper. Dette har jeg lavet med min pony, og nu er hun blevet meget meget bedre fra jord af, og holder øje med hvad jeg gør hele tiden.

    Prøv også med en kapsun eller grime. Jeg ville klart mest anbefale kapsunen smiley


Kommentér på:
Andet bid måske?

Annonce