{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
781 visninger | Oprettet:

Sjov måde at lære {{forumTopicSubject}}

Jer med små ridepiger..

Hvordan indlære i f.eks. dressurprogrammer på en sjov og nem måde??

Min datter på 5år vil gerne ride stævne og ja jeg ved hun kan komme steder hvor det er tilladt med opråb og hjælpetøjler mm.

Men datteren vil gerne selv, for det gør alle de andre piger i stalden også smiley
Så jeg ville bare høre tips og tricks til at lære de små at huske programmerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sjov måde at lære
  • #1   24. jun 2018 Jeg ville give hende en blok papir og tegne det på papiret.
    En farve for hver gangart.

    Jeg ved ikke om det er sjov - men meget effektiv.
    Og så er det jo sjovt at lære ting hurtigt


  • #2   24. jun 2018 Jeg har ikke børn, men kan da give mit besyv med fra da jeg var samme alder og skulle lære programmer.
    Dengang satte vi en "ridebane" op i haven og så stod min mor med programmet og guidede mig rundt på banen (Jeg var til fods selvfølgelig). Jeg gik/løb jo så programmet i korrekt gangart maaaange gange, indtil min mor ikke behøvede læse programmet op mere.
    Jeg havde to rideveninder, som øvede programmer sammen med mig i haven, og vi havde det super sjovt med det - små piger leger hest, what's not to like smiley


  • #3   24. jun 2018 Små børn kan have svært ved at omsætte krusedullerne på et papir ved køkkenbordet til det redne program på banen - netop derfor rendte vi rundt pp den lille "ridebane" i haven.
    Lige før stævnet løb vi programmet et par gange på en rigtig bane - kan man ikke bogstaverne endnu er det også en hjælp til at øve banefigurerne præcist uden at skulle vide at det er ved M eller P man skal gøre noget.


  • #4   24. jun 2018 Jeg lærte/lærer mine programmer ad på samme måde som Michelle nævner. Enten har jeg min søster eller mor til at læse højt, og hvis det ikke kan lade sig gøre, øver jeg det rigtig mange gange igennem inden jeg øver den til fods. Når jeg kan programmet, plejer jeg at gå/løbe den på en ridebane så bogstaver m.m. også passer smiley
    Men nu er det længe siden at jeg sidst har startet stævne, og interessere mig ikke særlig meget for stævner, så det er ikke alverdens ting jeg har afprøvet. Men som Doktor Who også nævner, kan man også tegne programmet på et stykke papir. Dette prøvede jeg på, men for mit vedkommende synes jeg at jeg lærte det bedst, når jeg selv "red" programmet helt igennem smiley


  • #5   24. jun 2018 Lad hende 'løbe' programmet som de andre siger smiley
    Det gjorde jeg også da jeg var yngre - og bogstaver var en by i Rusland dengang, så jeg øvede kun efter A og C - når jeg bare vidste hvor de to var vidste jeg hvor jeg skulle lave tingene i forhold til, så du kan eventuelt lave en 'bane' og så bare sætte A og C på, så hun ved hvilken ende de forskellige ting skal laves i smiley


  • #6   24. jun 2018 Jeg ville nu ikke nøjes med A og C - der skal også være markeringer for resten af bogstaverne, så man får lært at det er fra 1. Skilt man skal skråt igennem osv. Det der med at lære at ride øvelserne præcist kan man sagtens lære tidligt og uden at kunne bogstaverne, bare man kan se en markering for stedet hvor øvelsen skal laves.

  • #7   24. jun 2018 Ja jeg havde også markeringer hvor bogstaverne var - bare ikke hvilke bogstaver for det forvirrede mig desværre mere end det gavnede haha
    Men selve bogstaver ved A og C hjalp mig med at vide hvordan jeg skulle 'vende' programmet så det er derfor jeg synes de er vigtige at have med smiley ellers så placer en 'dommer' i den ene ende - med fare for at lyde dum (jeg er ikke den store stævne rytter) så sidder dommeren vel altid ved det ene (samme) bogstav, ikke? Så kan man også bruge det til at vide hvilken vej man skal ride smiley


  • #9   24. jun 2018 Vi trænede programmer i samtlige frikvarterer i skolen - om det så var på "sporteren", i sandkassen eller i skolegården gjorde ingen forskel. Vi gjorde det ofte to og to - en var hest og en var rytter. Hesten skulle altid på forhånd fortælle hvor gammel den var, om den var hoppe, hingst eller vallak, om den var vild eller rolig, og om den var dygtig eller kun lige havde lært at ride (nytilredet). Vi havde en fest to gange om dagen hver dag, og os to som rent faktisk red lidt stævner har endnu ikke redet forkert program smiley

  • #10   24. jun 2018 som en del siger, lad hende løbe det smiley

    jeg brugte metoden selv da jeg var lille, og havde ikke hestekendte bedsteforældre smiley så jeg måtte selv lære det. vi satte nogle pæle op, og satte bogstaver op på dem. Og så tog jeg ellers programmet skridt for skridt indtil det sad 100% smiley


  • #11   25. jun 2018 Jeg har også bedst erfaring med at træne programmet til fods. Jeg tager barnet i hånden/armen de første gange, og skridter, traver og galoperer med de på de respektive steder. Jeg har både trænet med og uden bokstaver. Og så har vi aftalt (når der var uden bogstav) i hvilken ende at A og C var således at man red programmet den rigtige vej. Efterhånden som programmet begyndte at sidde så gik jeg af "banen" og barnet eller den unge skulle klare sig selv smiley
    Og især med de ældre er det ekstra sjovt at øve programmet da der giver en masse grin især hvis man får tilskuere da det jo altid er komisk at se to store løbe rundt arm i arm på kryds og tværs med underlige hop og løb smiley

    Mvh TT


  • #12   25. jun 2018 Da jeg var lille lavede jeg en ridebane på et stykke papir og så blev der ellers tegnet, når jeg kunne programmet der, så skrev jeg hver bogstav på et papir og lagde dem som en ridebane på gulvet og så blev der ellers skridt, travet og galopperet på livet løs (lidt til gene for mor og far, som have stue under mig værelse smiley )

    I dag bruger jeg youtube og ser programmet, derefter tjekker op på hvor overgangene ligger, ved hvilket bogstav de nøjagtige øvelser ligger osv. Derefter tegner jeg ud i luften smiley


Kommentér på:
Sjov måde at lære

Annonce