{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.237 visninger | Oprettet:

westernsadel fordele/ulemper? {{forumTopicSubject}}

jeg vil gerne vide hvilke fordele der er ved at ride med western sadel og hvilke ulemper der er..
Og om det er godt at ride med den på en fx. svajrygget hest eller lige hest..

Jeg vil IKKE vide om de er gode til at springe i og ride dressur i..

Men om hvordan de er ved hestens ryg osv..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  westernsadel fordele/ulemper?
  • #1   10. jun 2007 Den ligger meget bedre på hestens ryg, ja.. Den er både behagelig for hest og rytter.. smiley

• #2   10. jun 2007 Den ligger meget bedre på hesten, fordi vægten er jævnt fordelt, og ikke nager nogen steder. Den er super behagelig at ride i, specielt vis man skal ride en flere-timers tur smiley

• #3   10. jun 2007 Den er behaligere til sådan noget som f.eks skovtur, og ja western ridning. Og de er bedre for hesten ryg da de fordeler vægten bedre end en alm sadel.

• #4   10. jun 2007 Okay tak for jeres svar..

Men er der ikk nogen ulemper ved den.?

• #5   10. jun 2007 ja det er bedre, men det skal dog os være en af de dyre slags for at man er sikker på den er af den rigtig slags. jeg søgte selv efter en på et tidspunkt, men droppede det igen fordi ville ikke smide 10.000 i en sadel som kun var til tur og som var brugt..

• #6   10. jun 2007 ´Camilla P:

hvorfor skal det lige være den dyre slags.?
    "for at man er sikker på den er af den rigtig slags."

Forstår jeg ikk lige helt..?

• #7   10. jun 2007 Ja du ville jo ikke vide noget om dressur eller springning, så det begrænser det lidt... =)

Det eneste minus jeg kender til ved western sadler er de ikke er så universale, men er beregnet til og ride tur i. Og de er frygtelig dyre hvis man vil have en okay saddel.

Skal man dog have en sadel der er for hestens bedste vil en spansk eller barback (staves) være mere optimal.
    Da som der ikke er bumme i dem.

• #8   10. jun 2007 L.Moltzen:

okay,..
    smiley

• #9   10. jun 2007 ** Nice Little Penguins !? ** (MenZe & BonZe)
    min søster kender en som vi var ude og se western ridning hos, altså lige som et stævne. og der havde jeg fundet en sadel som kun kostede 3500 af ny, og ja det sku være en special slags, og hun sagde at der var puder uden den og det måtte der ikke være, og det er der os på den slags man kan købe i hooks. det skal være en af de gode mærker for at man er sikker på at det er rigtig lavet. og de ligger ret langt oppe i prisklassen. jeg blev nemlig tilbudt en fra hende af, og den var brugt, og med 2 stk. hovedtøj, prris. 10.000 og det var billigt sagde hun.

• #10   10. jun 2007 fik afvide at man sku gå efter disse mærker Circle Y og Big Horn

• #11   10. jun 2007 Camilla P:

okay.. men bare fordi I oplever det, kan man sikkert få en i god mærke billig os..

• #12   10. jun 2007 crates er også gode mærker i western sadler. har alle der hvor jeg har min hest opstaldet smiley

• #13   10. jun 2007 ja, men så er det en go ide og have en med som ved hvordan de skal ligge, fordi ellers kan du ødelægge hestens ryg. det skal man jo os tænke på.

• #14   10. jun 2007 Camilla P:

okay, hvordan kan de ødelægge hestens ryg...? indtil videre siger alle de bare er gode for hestens ryg..

Er der ikkogså noget med at man skal ha tyk underlag på ved western sadler.?

• #15   10. jun 2007 fordi nogle sadler er polstret og det må de ikke være. det skal være helt flad, også skal man sørge for at landsemærket til sadelknop kan være en gode stor knytnæve. og jo det kræver special underlag

• #16   10. jun 2007 Camilla P:

okay tak..

• #17   10. jun 2007 Ja, de er dyre, og hvis du har en hest der bukker, gør det F****** ondt at støde ind i knoppen.
    Og nogen af dem har en meget irriterende gjord ;b .. Herodes har lige fået westernsadel, men bliver nødt til at ride med den gamle, indtil en eller anden viser mig hvordan man spænder gjorden. Hahah, kunne simpelthen ikke regne det ud ;b

• #18   10. jun 2007 Ved kun at de er sindsygt tunge...
    Og at det nok kommer an på hvad man rider.
    De er ikke så populære til dressurstævner, mens skovfogden er ligeglad hvad du rider i derude.

• #19   10. jun 2007 En westernsadel kan skade lige så meget som en almindelig engelsk saden såfremt den ikke passer ordentligt. Når du lægger sadlen på hesten uden underlag skal den ligge til - den må ikke vippe eller rutche. Den skal ligge godt og stabilt uden at være klemt fast. Ofte ser man westernsadler som klemmer på skulderen, og det forhindrer hesten i at bøje og bevæge sig frit.... De eneste negative ting ved westernsadlerne er prisen og vægten ( jeg er nemlig ikke så stor XD )

• #20   10. jun 2007 Cowgirls have more fun: Lyder som om western sadler skal ligge præcis ligesom vores andres...

Løftede også engang sådan et skrummel for en dame som har en.... ppyyhhh... så vejede min lille dressursadel pludselige ikke mange gram.

• #22   10. jun 2007 Kristine F: Nu har jeg jo ikke en s... forstand på western, men er det ikke meningen at man skal sidde sådan med benene, eller er det bare sådan de få westerneryttere jeg kender rider.... i dårlige sadler måske???

• #23   11. jun 2007 Jeanette H
    Vores bindes ikke som slipseknude, den har huller og spændes.. jeg tror det kommer lidt an på type og mærke... Vi har heller ikke baggjord - det tror jeg du har når det er en barrelrace - har du ikke ?

I øvrigt er det en usædvanelig farve jeres nye islænder har.. han er smuk..

• #25   12. jun 2007 Man ksal have et tykt uderlag til sådan en sadel. De kan købes i de fleste butikker.
    Så er de tinge, men man sidder tilgengæld mega godt! Synes selv at de er mega gode at ride i.
    Mange gange er de mega dyre, men hvis man ikke ligget det store i det, kan man sgatens finde nogle billige, til ikke ret mange penge (2-4 tusind) Men syns da alligevel man skal prøve at finde en god saden man sidder godt i, da mange af de billige sadler er mega dårlige at sidde i.!

Sadlen skal self passe til hesten jo.

• #26   12. jun 2007 Altså western sadlen er jo opfundet så rytteren kan ride i flere timer uden at få ondt i r****.
    Sadlen skal SELVFØLGELIG passe hesten, og du skal også passe sadlen.
    Du kan sagtens få en god sadel for 7.000,-
    Det gav min far for sin, som er en Circle Y sadel, og den er kun brugt i 1½-2 år. Og den er rigtig pæn og velholdt.
    Jeg elsker at sidde i en western sadel, de er så behagelige xD Men jeg må indrømme jeg sidder ligeså behageligt i en engelsk sadel. Så der forskelligt fra rytter til rytter hvad der er bedst. smiley

• #27   12. jun 2007 Er der nogen af westernrytterne der kan svare os uvidende dressurryttere på om benene skal skubbes udad væk fra sadlen i en westernsadel, som Kristine beskriver det, og som jeg også mener at have set det.

Og hvad det i så fald er godt for...

• #28   24. maj 2010 Jeg rider selv western, og ja den er bedre for hestens ryg som de andre skriver, og grunden til den skal være af god kvalitet, er fordi der findes såkaldte pap sadler, men de er fine til hvis man skal bruge den bare til at ride i skoven med, men hvis man går meget op i det, og rider i den hver dag, så skal man også have en ordentlig sadel smiley
    Prisen er ikke så vigtig, men det er vigtigt at den ligger godt på hestens ryg smiley Jeg søger selv en ny western sadel smiley

• #29   24. maj 2010 Rikke B : Kan lige svare på det, ja benene skal sidde "løst", da western heste skal være meget følsomme overfor schenkler, og vægt smiley

Kommentér på:
westernsadel fordele/ulemper?

Annonce