{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.795 visninger | Oprettet:

Tilridningens hastighed. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Ja jeg undres meget over en video jeg så, hvor en hest der KUN havde haft rytter på 9 gange, både travede og galoperede på volter..
Ja jeg ved jeg er i den pylret ende. Men jeg synes det er ALT for hurtigt.
Så derfor blev jeg nysgerrig efter at høre hvad I mener GENERELT (heste er jo forskellige) er passende hastighed at gå frem ift gangarter og øvelser

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridningens hastighed.
  • #1   5. sep 2018 Puha altså - jeg gjorde Goldy ryttervant i 2014 - hun er kun redet i skridt ind til nu - men resten af 2018 skal vi igang med træningen af trav og galop og alt det andet.

Normalt siger jeg 6 måneder - så skal grundridningen være iorden

• MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 74
    #2   5. sep 2018 9 ud af 10 gange galopperer jeg også på hestene inden for den første uge jeg er på ryggen af dem. Om jeg laver store volter osv kommer helt an på, hvorvidt balancen er der, og om de selv er fremadgående osv. Med de heste der skal hjælpes mere - ikke selv kan holde galoppen osv, bliver jeg på stor volte lidt længere.

• #3   5. sep 2018 Jeg synes det kommer meget an på hesten og forarbejdet.

Hvis der er lagt meget longeringsarbejde i den og måske den har hat en rytter hængende 30+ gange, så er skridt, trav og galop 9. gang med rytter (rigtigt) ikke så slemt synes jeg.

Har man derimod hentet hesten "ind fra marken" og kun 9. gang rytteren er på ryggen, både i form af sidde og liggende, så synes jeg det er hurtigt.

Dog er et jo altid en kunst at aflæse de unge, om de er klar eller ej. Det er individuelt hvad en rytter ser, og nogen gange skal man også tage chancer for at bede den om noget mere, for ligesom at se hvor hesten er. Men alle heste er jo stadig forskellige. Nogen opfører sig som "vildheste" imens andre opfører sig som om de ikke har lavet andet end at have rytter på hele deres liv smiley

• #4   5. sep 2018 Det forskelligt diablo var under tilridning i 3 mdr. Det kunne han skridt trav og galop. han er så også en lærenem hest. men derfra og så til at kunne en masse tager tid. hellere stille og roligt frem end for hurtigt ø

• #5   5. sep 2018 For mig når jeg tilrider så er det individuelt.
    Nogle heste kan skridte trave og galopere med mig på nakken allerede dag et. Andre skal lige have et par dage

• #7   5. sep 2018 Et er hvor hvordan hesten er, et andet er hvor dygtig er rytteren.

De heste jeg har været med til at tilride, er hurtigt gået videre til både trav og galop, altid på store volter, det ser jeg ikke noget problem i.

Og så afsted i skoven med en stabil makker, ud og opleve noget.

For mig giver det ingen mening at skridte rund i halve og hele år, inden at man går over til trav....

• #8   5. sep 2018 Jeg tilred jo selv Mini.. Jeg sad på hende for første gang lige omkring hendes fødselsdag, 15. april da hun var 3 år gammel smiley
    Jeg har lagt en video ind d. 30 juni herinde samme år, hvor jeg for første gang galopperer på Mini uden at have en anden hest med. Det var anden gang, jeg galopperede på hende (du kan gå ind og finde den, for at se, det er ret tydeligt at vi ikke er nået så langt).
    Det vil sige cirka 2½ måned tog det for mig, fra satte mig op på hende første gang, til jeg havde redet i alle gangarter på hende. smiley

• #9   5. sep 2018 Jeg har sjældent travlt med tilridninger og tager det helt stille og roligt. Jeg begynder ikke at galopere på en hest, før muskler og kondi er i orden og så skal den være fuldstændig stabil i skridt og trav først.

• #10   5. sep 2018 Jeg synes det kommer meget an på hesten, jeg ved at de store avlsstalde går de ret hurtigt frem, hvilket jeg ikke bryder mig om, de ser ikke på den individuelle hest, men den skal være "tilredet" i løbet af max 2 måneder, så kan den grunridningen og så får de ro, det er selvfølgelig ikke alle steder, men dem jeg kender til.

Da jeg tilred Fancy, var det i fbm genoptræning, så jeg var på ham mange gange i skridt og trav før vi galopperede, vi red kun på vej og oftest alene, men fra jeg var på ham første gang (efter tilridningen start) til jeg galopperede tror jeg der gik en måneds tid, måske to. Kan sku ikke huske det, kan bare huske at den første galop var PERFEKT og det fedeste jeg nogen sinde har oplevet på hesteryg, jeg var totalt høj! smiley

• #11   5. sep 2018 Uha, der må jeg give dig ret. Jeg skulle dog selv tilride min egen i 2013, og der var jeg godt nok også rigtig hurtig... Havde jeg muligheden for at gøre det om, så gjorde jeg det.
    Vi havde en del problemer i sommeren 2014, da hun ikke rigtig vidste forskellen på "rigtig" og "forkert" galop.. Især når vi sprang, der landede hun i den forkerte galop..
    Jeg tror jeg sprang 10 gang med rytter eller sådan noget.. Jeg ville lave det om, da jeg nu idag står med en hest, som ikke fik voksepause, og stadig døjer med låste knæskaller engang imellem (det er ikke slemt på nogen måde).
    Dog er hun verdens sødeste, blideste og nemmeste pony på alle måder, så helt dårligt må det vel ikke have været alligevel smiley
    Idag er hun 8 år, og vi rider pt. mb niveau i spring til træning og lb i dressur. Cordeo og ridning uden udstyr er vores spidskompetencer smiley

profilbillede
  • #14   5. sep 2018 Det afhænger helt klart af hesten.. Jeg synes ikke det lyder voldsomt, men jeg kender heller ikke baggrunden.

Min egen 4 års hingst havde rytter oppe at ligge 2 gange, samme dag som han havde rytter liggende 2. gang, skridtede han rundt i longe med rytter sidende i sadlen.
    2. gang med rytter i sadlen travede han i longen og skridtede løs i hallen.

Han er simpelthen så nem, og vil rigtig gerne gøre ALT rigtigt. Han tilbyder og tilbyder, og er enormt lærenem. Derfor man også her selv skal stoppe op og give lidt ro, fordi man hurtigt går for langt frem, fordi han SÅ gerne vil.

Jeg har været på ham 5 gange nu, men pga. flytning af hesten, så går vi langsomt frem, fordi han lige skal lære stedet at kende.

Hvis vi ikke var flyttet, så travede og galoperede vi nok også rundt på større volter nu.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #15   5. sep 2018 en kombinationgod rideheste avl, og en god rytter, gør bare at ringene går meget hurtigere, uden at det nødvendigvis er forkert, eller skadeligt for hesten.

Jeg kan ikke se det forkerte i at en hest kan rides i skridt, trav og galop efter 9 gange. jeg finder det næsten mere problematisk at man sætter en amatør på ryggen af en hest for at tilride den, og det så tager 3-4 måneder..

gode ryttere er præcise i deres signaler, og ved hvad de laver - derfor går det pr. automatik også hurtigere.

• #16   5. sep 2018 AMT - Jeg er også tilredet på en måned før hen. Men det var ikke med tanke på hesten, men mere at det var det den skulle kunne! I dag har jeg lært at hastværk ikke betaler sig.. Ja man kan også tæske langhalm.. Som min første underviser med Tindur gjorde, så jeg fandt ny. Men der findes jo en mellem vej smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   5. sep 2018 hvad er det der gør at en hest tager skade af at kunne rides i skridt, trav og gallop af enbrytter efter 9 gange med en rytter på ryggen?

• #18   5. sep 2018 Jeg siger ikke at de tager skade, men at de KAN tage skade. Det kan de psykisk, og de kan få overbelastning og spændinger pga uhensigtsmæssig brug af kroppen hvor de kompenserer for manglende balance og fejl koordinering.

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   5. sep 2018 De kan også tage skade af at der sidder en elendig rytter på deres ryg, og hvis man ser på den belastning kontra, hvad du anser for at være for hurtig tilridning, så er belastning markant større, ved en elendig rytter på ryggen.

Nu bliver disse heste ikke redet flere timer om dagen, og hver dag hele ugen, ergo er chancerne for skader, og spændinger MEGET lille.

Heste har generelt en god koordinering og balance, ellers ville de ikke kunne bevæge sig på en fold uden at skvatte rundt i tide og utide.

Man ser sjældent ungheste med dygtige ryttere på ryggen, have problemer med balance, eller at sætte benene forkert - tvært imod så opstår disse problemer sjovt nok altid når det er amatør ryttere der sidder på ryggen.

• #20   5. sep 2018
    Jeg kan ikke forstå konceptet i at skynde sig langsomt, bare for at skynde sig langsomt - som et princip, med " bare fordi ".

Hvis hesten tilbyder det og har let ved det, så hvorfor ikke. Det samme gælder når de bliver ældre - hvis hesten har let ved fx changement eller anden dressur øvelse, så havde jeg da brugt det så og sige, selvom den måske manglede styrke i andre ting.
    Men der er for mig ingen logik i at vente med noget, bare for at vente - " den kan godt changement og vil gerne, men den er 5/6 år så den må altså først lære det næste år! ".

Jeg tror næppe det gavner en hest noget mere, eller er bedre at den render rundt med stiv hals og underhals - eller alternativ næsen i sandet i ½-1 år fordi det mener rytteren den skal og den kan først begynde at galopere efter et år.

De jeg følger på diverse sociale medier med ungheste, af proff mennesker kan man sagtens se det er ungheste og ungheste ridning - de kræver ikke at dyret krøller sig rundt på en 10 meter volte eller kræver den sætter sig i galoppen, men lader den holde et tempo den kan.

Jeg vil meget hellere se det, end en hest der efter et år stadig ikke er nået videre bare fordi man skal skynde sig langsomt.

• #21   5. sep 2018 Alle heste jeg har tilredet har gået forholdvis hurtigt. Og alle havde ikke prøvet andet end, at blive trukket i en grime til/fra stalden for, at få beskåret hove el. Første dag var løbe rundt i roundpen med sadel og trense. På træningsdag 7 havde de alle været på tur i skoven enten med en anden hest at følge efter, eller på tur alene. I alle gangarter naturligvis, oftes med et godt tempo på, hurtig trav/galop hele vejen - sådan bliver en hest som ikke er styrbar endnu nemlig på stien, da den ikke kan koncentrere sig om andet smiley

Jeg kan ikke se hvorfor langsommere = bedre. Specielt ikke for hestens psyke! Tvært imod er langsommere oftest = kedsomhed, frustration, dovenskab, dårlig selvtillid.
    Hele fidussen i at få en god ridehest, uanset hvad den skal bruges til, er at få sparket noget selvtillid ind i den fra dag 1. Og der får hesten meget nemmere selvtillid ved at komme ud og prøve en masse, om enten det er på banen eller i skoven, og have en rytter som siger "du kan sagtens, du kan sagtens". I stedet for at skridte rundt på hovslaget i 4 måneder uden variation med en rytter som siger "du kan ikke endnu, du kan ikke endnu".

• #22   6. sep 2018 Jeg har kun fået tilredet to heste, og de var vidt forskellige, selvom jeg havde haft dem siden de var 1 år begge to, og var opvokset sammen.

Pinot var super velafbalanceret og “nem” - Caspian havde brug for tid til at styre sine lange stænger og få hovedet med sig.
    Begge blev sendt i tilridning, hvor stedet fik for 2 måneders tilridning - når de vurderede at hesten var klar til at gå med mig på ryggen, så skulle de sige til. De ville stadig få for 2 måneders tilridning, men jeg ville ride min egen hest, og i den betalte resterende periode skulle der så være en tilstede i ridehuset de 20-25 min jeg red.
    Pinot havde haft rytter på 10 gange, da han var gående i alle tre gangarter, og de synes jeg kunne overtage.
    https://m.youtube.com/watch?v=aU6d1Bj85sM

Caspian tog det 6 uger før de syntes jeg kunne klatre ombord, og der var han slet slet ikke lige så balanceret og nem som pinot - en meget mere teknisk krævende hest smiley

Jeg synes ikke man skal skynde sig, men man skal heller ikke gå langsomt frem hvis hesten har nemt ved det.
    Det som er vigtigt er at holde dem glade ved at gå til ridning, både fysisk og psykisk - og det har ikk3 så meget med de tre gangarter og evt volteridning at gøre i sig selv.

Mvh Charlotte

• #23   6. sep 2018 De fleste heste, som er bygget korrekt og har talent - vil forme sig selv på ingen tid. Det tager måske bare nogle dage, så ligger de korrekt over ryggen og suger frem på biddet hvis man blot rider en lille smule bagfra.

Det er ikke så svært og hesten tilbyder det helt selv.

De fleste kan, på en måned, gå alle tre gangarter, nogenlunde stabilt rundt på volter, slangegange, skråt igennem og ligeud.

Kodeordet er varieret træning og indlagte pauser når behovet opstår. Begynder hesten at vokse, skal den have pause.

Så nej, det er meget normalt og ret let endda.

• #24   6. sep 2018 AMT - Jeg kunne godt tænke mig at se noget evidens på din udtalelse om belastning under en, hvad du kalder kompetent og en ,hvad du kalder elendig rytter i relation til tilridning

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   6. sep 2018 Charlotte: du ved godt at ting sagtens kan være sandte uden at være evidens baserede ikke?

men nej, jeg kan ikke påvise nogen evidsbaserede kilder.

men hvis man bruger sin logik og tænker lidt, så er der vidst ikke så meget at diskutere smiley

• #26   7. sep 2018 vi er først i denne uge begyndt at galoperer på volter og primo er 5 år vi startede langsomt op på tilridningen da han blev 3 smiley smiley
    jeg har brugt den tid der nu var nødvendig og har lyttet meget til ham

• #27   7. sep 2018 Men var det ikke dig TT, der ville have din nytilredne hest sendt i ridning så den på et par måneder kunne gå en stabil LA? Jeg ved nu ikke hvor meget bedre for hesten det er smiley

• #28   7. sep 2018 LM - Nu ved jeg ikke helt hvad du tror jeg mener med nytilredet.. Og desuden, så kan jeg jo ikke sige at hesten skal kunne diverse. Når jeg sender min hest i ridning, så taler jeg med træneren ift mine ønsker, og hvad denne mener, og om det er realistisk.. Også tager vi den alt efter hvordan hesten tager tingene smiley

Mvh TT

• #30   7. sep 2018 Phoenix - Hvem taler om frem og ned her? smiley

Mvh TT

• #31   7. sep 2018 Jeg synes nu at det er god point Phoenix kommer med, vi ønsker at hesten skal kunne bære og balancerer sig med rytter på ryggen - og vi kan vælge metoden at komme derhen på, lidt ala om du sætter dit barn i Rudolf steiner skole eller på den katolske friskole.

Min personlige holdning er, at vi ved at sætte rytter på ryggen af en unghest skal hjælpe den mest mulig fra start af til at holde/få balance og bæring. Nogle ungheste har mere evner for det, mens andre skal have mere hjælp - det har så ikke noget med talentet hos hesten at gøre, men kræver mere talent hos rytteren, at skole en sådan unghest.
    For at hjælpe unghesten mest mulig ønsker jeg også at starte med en ramme, hvori jeg hjælper den med at være.

Der hvor jeg kan huske at det var overraskende for mig, da pinot og Caspian er de første heste jeg har haft fra ung af, er at det som lidt forsigtig eller nervøs rytter kan være svært at turde ride frem, turde galoppere på en ubalanceret unghest ect.
    Her må man jo så finde løsninger på de udfordringer - som rytter kan man træne sin egen krop til bedre balance, galop kan rides uden for eller i en 20x60 ridehal, tanterem på sadlen gør at man tør ride frem ect.

Mvh Charlotte

• #32   7. sep 2018 Charlotte - Det er jo det der er det spændende og sjove ved at starte tilridningen. At man står med forskellige heste der har brug for noget forskelligt. Jeg har jo ikke tilredet Ponde på samme måde som Tindur, og Rocky skal ej heller have samme måde som Ponde og Tindur. Rocky har feks nu i starten brug for at bruge sin hals meget som en balance stang, det behøvede hverken Ponde eller Tindur. Også er jeg nødt til at lade ham bruge denne nu her i starten således at han bliver tryg. Og her er der ikke tale om frem og ned, han har brug for at have halsen i denne position pt. Også tager jeg resterende eftersom han får mere selvsikkerhed smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #34   7. sep 2018 Jeg synes nu ikke din sadel ligger for langt tilbage. Den ligger bag skulderen og det ser ud til din hest har en stor skulder.

Min har nemlig også en stor skulder og er mega sart, så kender problematikken.

• #35   7. sep 2018 Hvis der absolut skal være noget galt med den sadel, så skulle det være anlægsfladen der er for lang. Hvilket er UMULIGT at dømme ud fra så dårligt et billede, og er sikker på at Karita har styr på det smiley
    Men den ligger ikke for langt tilbage smiley

• #36   7. sep 2018 Jeps det er fascinerende at ride forskellige heste, især de unge da de jo er utrænet og deraf viser hvor forskellige de reelt er smiley

Nu har din unge også en dejlig lang hals, så han synes sikkert også det er nemmere for ham at gå der. Caspian ville også gerne gå i en lidt lang ramme - og med de langhalsede er det noget af en balancegang, fordi de mega nemt krøller foran, hvis man forlanger for meget. Her er pinot’s eksteriør med en kort kompakt krop meget nemmere at gå til, fordi han er nem at at placerer og nem at få til at balancerer - til gengæld synes han jo at verdens sværeste øvelse er at strække sig smiley

Uhhhh jeg får lyst til at ride unghest igen, når jeg deltager i disse tråde smiley

Mvh Charlotte

• #38   7. sep 2018 Sadelmager har været ind over, og hans sadel er tilpasset ham smiley

Mvh TT

• #39   7. sep 2018 AMT nej det ved jeg intet om
    Jeg baserer min viden på evidens ellers er der for meget hear say der pludselig bliver til sandheder. Og det har aldrig været godt

• #41   7. sep 2018 TT
    Ligemeget hvad du mener med nytilredet, så skrev du at den kunne skridt, trav og galop evt inkl voltearbejde når den blev sendt afsted. Det er for mig at se stadig et utrolig stort skridt at den så skulle kunne gå en stabil LA3-4 efter blot nogle måneder.
    Ja den du sender hesten i ridningen til, håber jeg da også ser realistisk på det og tager det hestens tempo. Men ligemeget hvad hun gør, så må du jo stadig have set på dette som realistisk og noget du gerne ville. Det synes jeg lyder langt hårdere for hesten, end det du beskriver som værende hård tilridning smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#42   7. sep 2018 Charlotte: men så gør du glip af rigtig meget vigtig og brugbar viden smiley

men hvis du kun tror på evidens baserede ting, så gider jeg ikke spilde min tid med at forklare dig hvorfor at en dårlig/elendig rytter belaster mere end en kompetent rytter. men ok, det burde være ret logisk..

• #43   7. sep 2018 AMT nej det gør livet meget lettere bare at tro på det man finder logisk ud fra sin egen holdning
    Men fred nu være med det. Vi lever efter forskellige begreber

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#44   7. sep 2018 Charlotte: for at noget kan betegnes som vlrende evidensbaset, så skal der foretages MANGE undersøgelser, indsamles enorme mænder data, og analyser, derfor er det meget få ting (taget i betragtning hvor mange ting som der faktisk analyseres på) som kan betegnes som værende evidensbaseret.

men hvis man er så snæversyntes, at man ikke vil acceptere facts som er sande, fordi at det ikke er evidensbaseret, så udvikler man sig aldrig. det er en trist tilgang til udvikling af sin egen viden.

• #45   7. sep 2018 AMT desuden tror jeg heller ikke vi to definerer gode og dårlige ryttere ens

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#46   7. sep 2018 Charlotte: God/dårlig handler ikke om metoder, men talent og evne

• #47   7. sep 2018 Jamen så er jeg et trist tilfælde i din verden. Det tror jeg egentlig heller ikke jeg er ked af

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#48   7. sep 2018 Charlotte: næh, det er du vel ikke. men hvis alt skal være evidens baseret for at du tror på dey, eller benytter dig af det, så ville du stadig være på et bsby stadie i din udvikling (groft sagt)

• #49   7. sep 2018 AMT jamen så er jeg det

• #50   7. sep 2018 Og AMT tak for den meget konstruktive diskussion. Det er altid skønt når folk ikke nedgør dem man er uenige med

• #51   7. sep 2018 Har du noget forskning Charlotte på tilridning og skader/belastning? Jeg har nemlig ikke kunne finde noget smiley

• #52   7. sep 2018 Jeg er tilsyneladende en dårlig rytter smiley
    Mine ponyer har aldrig galopperet med rytter før de var sprit lige på begge tøjler og fuldstædigt balancerede og fulgte min krop. Inden da syntes jeg ikke galop gør noget godt, og så må det tage den tid det tar.

Andre mener hestene er klar lang tid før, og det er da ok. Jeg har bare til gode at prøve disse heste og føle det er fedt at galoppere på dem. Mens dem jeg har givet tid har været en fornøjelse at galoppere på fra dag et. Men fordi jeg har den præference gør det vel ikke mig til en dårlig rytter der belaster hestene forkert smiley

• #53   7. sep 2018 Efter lidt hyggenørderi - det er faktisk svært at finde de rigtige termer at google - så er der lidt studier som er værd at kigge på. Og nej jeg kan ikke finde et som direkte siger, at novice/uerfarne rytter på en unghest er en dårlig ide. Men nedenstående studier/abstract tydeliggøre dog problematikken ved den uerfarnes rytters balance, bevægelse ect.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016815911730062X
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1821095/
    https://www.researchgate.net/publication/314109298_Rider_impacts_on_equitation
    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.688.5599&rep=rep1&type=pdf

Helt uvidenskabeligt er de fleste af os da enige om, at det kræver træning og erfaring at ride - og de fleste er vel også enige om, at jo mere trænet og erfaren du er, oftest udspringer af jo flere og forskelligartede heste du har redet.
    Så hvorfor er det så “farligt” at sige, at ja en proff kan nok gøre tingene “hurtigere” og måske også mere “sikkert” for unghesten - det betyder jo ikke, at man som amatørrytter ikke “må selv” eller ikke “kan selv”, for et eller andet sted skal man jo få sin erfaring og træning fra.
    Jeg kan da kun tale for mig selv, da jeg gik i gang med mine ungheste var jeg da vind og skæv i min krop, anede ikke hvad en halv parade var - og i dag ville jeg have et helt andet udgangspunkt for at tilride en unghest, simpelthen udfra den erfaring jeg kan trække på. Og simpelthen udfra at jeg har fået meget mere “styr på min krop” - igen ikke noget som er kommet dalende ned fra himlen af, men som er kommet via langvarig træning.

Mvh Charlotte

• #54   8. sep 2018 Charlotte - Lige præcis. Det kræver træning og erfaring i at ride. Og mon ikke man har fået lidt træning og erfaring når man startede med at ride ugentligt som barn. Man behøver ikke alle sammen at være professionelle eller stævne ryttere for at tilride nogle heste.. Og ALLE, lige meget hvor god man er, har man brug for at få undervisning for at ikke falde tilbage i dårlige mønstre.

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#55   8. sep 2018 Mette: hvem siger at du er en dårlig rytter?

Kommentér på:
Tilridningens hastighed.

Annonce