1.795 visninger
|
Oprettet:
Tilridningens hastighed. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Ja jeg undres meget over en video jeg så, hvor en hest der KUN havde haft rytter på 9 gange, både travede og galoperede på volter..
Ja jeg ved jeg er i den pylret ende. Men jeg synes det er ALT for hurtigt.
Så derfor blev jeg nysgerrig efter at høre hvad I mener GENERELT (heste er jo forskellige) er passende hastighed at gå frem ift gangarter og øvelser
Mvh TT
nov 2007
Følger: 150 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.620
Normalt siger jeg 6 måneder - så skal grundridningen være iorden
jan 2015
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 74
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Hvis der er lagt meget longeringsarbejde i den og måske den har hat en rytter hængende 30+ gange, så er skridt, trav og galop 9. gang med rytter (rigtigt) ikke så slemt synes jeg.
Har man derimod hentet hesten "ind fra marken" og kun 9. gang rytteren er på ryggen, både i form af sidde og liggende, så synes jeg det er hurtigt.
Dog er et jo altid en kunst at aflæse de unge, om de er klar eller ej. Det er individuelt hvad en rytter ser, og nogen gange skal man også tage chancer for at bede den om noget mere, for ligesom at se hvor hesten er. Men alle heste er jo stadig forskellige. Nogen opfører sig som "vildheste" imens andre opfører sig som om de ikke har lavet andet end at have rytter på hele deres liv
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
okt 2012
Følger: 115 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 632
Nogle heste kan skridte trave og galopere med mig på nakken allerede dag et. Andre skal lige have et par dage
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
De heste jeg har været med til at tilride, er hurtigt gået videre til både trav og galop, altid på store volter, det ser jeg ikke noget problem i.
Og så afsted i skoven med en stabil makker, ud og opleve noget.
For mig giver det ingen mening at skridte rund i halve og hele år, inden at man går over til trav....
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Jeg har lagt en video ind d. 30 juni herinde samme år, hvor jeg for første gang galopperer på Mini uden at have en anden hest med. Det var anden gang, jeg galopperede på hende (du kan gå ind og finde den, for at se, det er ret tydeligt at vi ikke er nået så langt).
Det vil sige cirka 2½ måned tog det for mig, fra satte mig op på hende første gang, til jeg havde redet i alle gangarter på hende.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Da jeg tilred Fancy, var det i fbm genoptræning, så jeg var på ham mange gange i skridt og trav før vi galopperede, vi red kun på vej og oftest alene, men fra jeg var på ham første gang (efter tilridningen start) til jeg galopperede tror jeg der gik en måneds tid, måske to. Kan sku ikke huske det, kan bare huske at den første galop var PERFEKT og det fedeste jeg nogen sinde har oplevet på hesteryg, jeg var totalt høj!
nov 2011
Følger: 353 Følgere: 411 Heste: 8 Emner: 65 Svar: 501
Vi havde en del problemer i sommeren 2014, da hun ikke rigtig vidste forskellen på "rigtig" og "forkert" galop.. Især når vi sprang, der landede hun i den forkerte galop..
Jeg tror jeg sprang 10 gang med rytter eller sådan noget.. Jeg ville lave det om, da jeg nu idag står med en hest, som ikke fik voksepause, og stadig døjer med låste knæskaller engang imellem (det er ikke slemt på nogen måde).
Dog er hun verdens sødeste, blideste og nemmeste pony på alle måder, så helt dårligt må det vel ikke have været alligevel
Idag er hun 8 år, og vi rider pt. mb niveau i spring til træning og lb i dressur. Cordeo og ridning uden udstyr er vores spidskompetencer
feb 2009
Følger: 126 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 33 Svar: 1.008
Min egen 4 års hingst havde rytter oppe at ligge 2 gange, samme dag som han havde rytter liggende 2. gang, skridtede han rundt i longe med rytter sidende i sadlen.
2. gang med rytter i sadlen travede han i longen og skridtede løs i hallen.
Han er simpelthen så nem, og vil rigtig gerne gøre ALT rigtigt. Han tilbyder og tilbyder, og er enormt lærenem. Derfor man også her selv skal stoppe op og give lidt ro, fordi man hurtigt går for langt frem, fordi han SÅ gerne vil.
Jeg har været på ham 5 gange nu, men pga. flytning af hesten, så går vi langsomt frem, fordi han lige skal lære stedet at kende.
Hvis vi ikke var flyttet, så travede og galoperede vi nok også rundt på større volter nu.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Jeg kan ikke se det forkerte i at en hest kan rides i skridt, trav og galop efter 9 gange. jeg finder det næsten mere problematisk at man sætter en amatør på ryggen af en hest for at tilride den, og det så tager 3-4 måneder..
gode ryttere er præcise i deres signaler, og ved hvad de laver - derfor går det pr. automatik også hurtigere.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
maj 2007
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Nu bliver disse heste ikke redet flere timer om dagen, og hver dag hele ugen, ergo er chancerne for skader, og spændinger MEGET lille.
Heste har generelt en god koordinering og balance, ellers ville de ikke kunne bevæge sig på en fold uden at skvatte rundt i tide og utide.
Man ser sjældent ungheste med dygtige ryttere på ryggen, have problemer med balance, eller at sætte benene forkert - tvært imod så opstår disse problemer sjovt nok altid når det er amatør ryttere der sidder på ryggen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg kan ikke forstå konceptet i at skynde sig langsomt, bare for at skynde sig langsomt - som et princip, med " bare fordi ".
Hvis hesten tilbyder det og har let ved det, så hvorfor ikke. Det samme gælder når de bliver ældre - hvis hesten har let ved fx changement eller anden dressur øvelse, så havde jeg da brugt det så og sige, selvom den måske manglede styrke i andre ting.
Men der er for mig ingen logik i at vente med noget, bare for at vente - " den kan godt changement og vil gerne, men den er 5/6 år så den må altså først lære det næste år! ".
Jeg tror næppe det gavner en hest noget mere, eller er bedre at den render rundt med stiv hals og underhals - eller alternativ næsen i sandet i ½-1 år fordi det mener rytteren den skal og den kan først begynde at galopere efter et år.
De jeg følger på diverse sociale medier med ungheste, af proff mennesker kan man sagtens se det er ungheste og ungheste ridning - de kræver ikke at dyret krøller sig rundt på en 10 meter volte eller kræver den sætter sig i galoppen, men lader den holde et tempo den kan.
Jeg vil meget hellere se det, end en hest der efter et år stadig ikke er nået videre bare fordi man skal skynde sig langsomt.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Jeg kan ikke se hvorfor langsommere = bedre. Specielt ikke for hestens psyke! Tvært imod er langsommere oftest = kedsomhed, frustration, dovenskab, dårlig selvtillid.
Hele fidussen i at få en god ridehest, uanset hvad den skal bruges til, er at få sparket noget selvtillid ind i den fra dag 1. Og der får hesten meget nemmere selvtillid ved at komme ud og prøve en masse, om enten det er på banen eller i skoven, og have en rytter som siger "du kan sagtens, du kan sagtens". I stedet for at skridte rundt på hovslaget i 4 måneder uden variation med en rytter som siger "du kan ikke endnu, du kan ikke endnu".
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Pinot var super velafbalanceret og “nem” - Caspian havde brug for tid til at styre sine lange stænger og få hovedet med sig.
Begge blev sendt i tilridning, hvor stedet fik for 2 måneders tilridning - når de vurderede at hesten var klar til at gå med mig på ryggen, så skulle de sige til. De ville stadig få for 2 måneders tilridning, men jeg ville ride min egen hest, og i den betalte resterende periode skulle der så være en tilstede i ridehuset de 20-25 min jeg red.
Pinot havde haft rytter på 10 gange, da han var gående i alle tre gangarter, og de synes jeg kunne overtage.
https://m.youtube.com/watch?v=aU6d1Bj85sM
Caspian tog det 6 uger før de syntes jeg kunne klatre ombord, og der var han slet slet ikke lige så balanceret og nem som pinot - en meget mere teknisk krævende hest
Jeg synes ikke man skal skynde sig, men man skal heller ikke gå langsomt frem hvis hesten har nemt ved det.
Det som er vigtigt er at holde dem glade ved at gå til ridning, både fysisk og psykisk - og det har ikk3 så meget med de tre gangarter og evt volteridning at gøre i sig selv.
Mvh Charlotte
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 342
Det er ikke så svært og hesten tilbyder det helt selv.
De fleste kan, på en måned, gå alle tre gangarter, nogenlunde stabilt rundt på volter, slangegange, skråt igennem og ligeud.
Kodeordet er varieret træning og indlagte pauser når behovet opstår. Begynder hesten at vokse, skal den have pause.
Så nej, det er meget normalt og ret let endda.
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Svar: 221
maj 2007
men nej, jeg kan ikke påvise nogen evidsbaserede kilder.
men hvis man bruger sin logik og tænker lidt, så er der vidst ikke så meget at diskutere
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 244 Heste: 7 Emner: 483 Svar: 2.289
jeg har brugt den tid der nu var nødvendig og har lyttet meget til ham
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
jan 2015
Min personlige holdning er, at vi ved at sætte rytter på ryggen af en unghest skal hjælpe den mest mulig fra start af til at holde/få balance og bæring. Nogle ungheste har mere evner for det, mens andre skal have mere hjælp - det har så ikke noget med talentet hos hesten at gøre, men kræver mere talent hos rytteren, at skole en sådan unghest.
For at hjælpe unghesten mest mulig ønsker jeg også at starte med en ramme, hvori jeg hjælper den med at være.
Der hvor jeg kan huske at det var overraskende for mig, da pinot og Caspian er de første heste jeg har haft fra ung af, er at det som lidt forsigtig eller nervøs rytter kan være svært at turde ride frem, turde galoppere på en ubalanceret unghest ect.
Her må man jo så finde løsninger på de udfordringer - som rytter kan man træne sin egen krop til bedre balance, galop kan rides uden for eller i en 20x60 ridehal, tanterem på sadlen gør at man tør ride frem ect.
Mvh Charlotte
mar 2011
Mvh TT
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 342
Min har nemlig også en stor skulder og er mega sart, så kender problematikken.
okt 2012
Følger: 115 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 632
Men den ligger ikke for langt tilbage
jan 2015
Nu har din unge også en dejlig lang hals, så han synes sikkert også det er nemmere for ham at gå der. Caspian ville også gerne gå i en lidt lang ramme - og med de langhalsede er det noget af en balancegang, fordi de mega nemt krøller foran, hvis man forlanger for meget. Her er pinot’s eksteriør med en kort kompakt krop meget nemmere at gå til, fordi han er nem at at placerer og nem at få til at balancerer - til gengæld synes han jo at verdens sværeste øvelse er at strække sig
Uhhhh jeg får lyst til at ride unghest igen, når jeg deltager i disse tråde
Mvh Charlotte
mar 2011
Mvh TT
jul 2008
Jeg baserer min viden på evidens ellers er der for meget hear say der pludselig bliver til sandheder. Og det har aldrig været godt
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Ligemeget hvad du mener med nytilredet, så skrev du at den kunne skridt, trav og galop evt inkl voltearbejde når den blev sendt afsted. Det er for mig at se stadig et utrolig stort skridt at den så skulle kunne gå en stabil LA3-4 efter blot nogle måneder.
Ja den du sender hesten i ridningen til, håber jeg da også ser realistisk på det og tager det hestens tempo. Men ligemeget hvad hun gør, så må du jo stadig have set på dette som realistisk og noget du gerne ville. Det synes jeg lyder langt hårdere for hesten, end det du beskriver som værende hård tilridning
maj 2007
men hvis du kun tror på evidens baserede ting, så gider jeg ikke spilde min tid med at forklare dig hvorfor at en dårlig/elendig rytter belaster mere end en kompetent rytter. men ok, det burde være ret logisk..
jul 2008
Men fred nu være med det. Vi lever efter forskellige begreber
maj 2007
men hvis man er så snæversyntes, at man ikke vil acceptere facts som er sande, fordi at det ikke er evidensbaseret, så udvikler man sig aldrig. det er en trist tilgang til udvikling af sin egen viden.
jul 2008
maj 2007
jul 2008
maj 2007
jul 2008
jul 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Mine ponyer har aldrig galopperet med rytter før de var sprit lige på begge tøjler og fuldstædigt balancerede og fulgte min krop. Inden da syntes jeg ikke galop gør noget godt, og så må det tage den tid det tar.
Andre mener hestene er klar lang tid før, og det er da ok. Jeg har bare til gode at prøve disse heste og føle det er fedt at galoppere på dem. Mens dem jeg har givet tid har været en fornøjelse at galoppere på fra dag et. Men fordi jeg har den præference gør det vel ikke mig til en dårlig rytter der belaster hestene forkert
jan 2015
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016815911730062X
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1821095/
https://www.researchgate.net/publication/314109298_Rider_impacts_on_equitation
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.688.5599&rep=rep1&type=pdf
Helt uvidenskabeligt er de fleste af os da enige om, at det kræver træning og erfaring at ride - og de fleste er vel også enige om, at jo mere trænet og erfaren du er, oftest udspringer af jo flere og forskelligartede heste du har redet.
Så hvorfor er det så “farligt” at sige, at ja en proff kan nok gøre tingene “hurtigere” og måske også mere “sikkert” for unghesten - det betyder jo ikke, at man som amatørrytter ikke “må selv” eller ikke “kan selv”, for et eller andet sted skal man jo få sin erfaring og træning fra.
Jeg kan da kun tale for mig selv, da jeg gik i gang med mine ungheste var jeg da vind og skæv i min krop, anede ikke hvad en halv parade var - og i dag ville jeg have et helt andet udgangspunkt for at tilride en unghest, simpelthen udfra den erfaring jeg kan trække på. Og simpelthen udfra at jeg har fået meget mere “styr på min krop” - igen ikke noget som er kommet dalende ned fra himlen af, men som er kommet via langvarig træning.
Mvh Charlotte
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Tilridningens hastighed.