{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.768 visninger | Oprettet:

Hvor meget kan hesten trække {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at tilkører min islænder vallak på 140 cm. Vi kører i en lille forholdsvis let sulky, hvor der er plads til en/to personer. Planen er at min far skal kunne kører med ham, men han vejer dog en sjat mere end mig, og jeg kommer derfor i tvivl om hvor meget en hest kan trække. Han er den robuste type islænder og er rigtig godt bygget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget kan hesten trække
  • #1   27. jan 2019 Islændere er bygget til at bære, ikke trække.

    Men da man begyndte at importere islændere til DK for ca 100 år siden, blev de brugt i landbruget som trækheste.
    Til husmandssteder og den slags.
    Det, som de trak, var langt tungere end sulkyer....

    Men uanset bygning, det er langt lettere at trække end bære.
    Jeg gætter på, at med hjul, der glider godt, kan man trække er par gange sin egen vægt.

    Tænke, tænke.
    Da jeg var barn og begyndte at lave stald arbejde var en af opgaverne at smide halm ned.
    Vi havde en hjemmebygget "vogn" åå halmloftet.
    Dvs en metalramme og et hjul i hvert hjørne, og en snor til at holde i, når man trak.
    Jeg vejede måske 45 kg dengang.
    Med 5 baller på vognen trak jeg ca 75 kg på en dårlig bygget vogn. Det var ikke et problem.
    Så, jeg har selv afprøvet reglen på egen krop. Den tommelfingerregel holder!


  • #2   27. jan 2019 Din islænder kan sagtens trække din far i sulkyen smiley (Og skulle du have lyst til at hoppe med på vognen, kan den sagtens trække det)

    Vær dog sikker på at sulkyen er i balance, så din pony overvejende kun skal trække og ikke bære smiley


  • #3   27. jan 2019 Jeg har set flere erfarne kuske skrive det dobbelte af hestens vægt. Men det kommer helt an på kvaliteten på vognen, typen af seletøj spiller også ind, underlaget man kører på og i meget høj grad hvilken form hesten er i smiley
    Man kan i hvert fald godt gå ud fra 1,5*hestens vægt og så holde øje med hvad ens hest har det godt med smiley


  • #4   27. jan 2019 Jeppe her som vi kørte med da jeg gik på efterskole var en bette shetter og han trak nemt hans vogn i træ (altså ikke den mest lette/sporty vogn) og 4 elever. Derefter satte vi grænsen da han ikke var i super form men han var glad og havde sikkert ikke klaget over en elev mere smiley
    Vi kørte blandt andet ned i byen med Jeppe, med store poser pant bagpå som skulle veksles til slik smiley


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   27. jan 2019 Hvis vognen er korrekt i tyngdepunkt, så er det meget begrænset med vægt, selvom at det måske er 150-200 kg. Bag.

    Prøv selv at træk vognen med din far i, så vil du se hvor let det er.


  • #6   27. jan 2019 Tusind tak for alle svarene smiley

  • #7   28. jan 2019 En voksen i en 2-hjulet vogn vejer ikke alverden, det er ikke et problem. Det væsentlige er, at vognen er i balance, så den hverken trykker eller trækker i rygstykket under kørslen.

    Den med 2 gange egen vægt er en sandhed med temmeligt mange modifikationer.

    Ja, hesten kan, hvis den er i hæderlig form, trække så meget. "Kan trække" og "bør køre med" er bare ikke det samne. At Musse kan trække 2 ton over en kortere strækning og/eller på pæn, fladt underlag er meget muligt, men hvis Musse skal holde ret længe, så kører men jo ikke skoven med den vægt bag.

    Vores træningsvogn vejer ca 230 kg. Dertil kommer 2 voksne, så i alt ca. 350-380 kg, alt efter hvem der er på vognen. Hesten er en gennemsnitlig DV på 170 cm. Med det køre vi i skoven i alle tre gangarter og både på pæne grusveje og kuperede stier, gennem sand osv. Til det formål ville jeg ikke gerne putte meget mere end måske 400 kg +/- efter den type hest (og det i form af god vogn ser ruller godt).
    Hvis vi istedet primært kørte i roligt tempo på grusveje og asfalt kunne man også smide et par hundrede kg oveni (stadig i en ordentlig vogn).

    Så hvad hesten kan trække findes der altså ikke entydigt svar på - det afhænger både af hvad den skal trække, hvor langt, i hvilket tempo og under hvilke forhold.


Kommentér på:
Hvor meget kan hesten trække

Annonce