{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Pension Af Hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har længe gået med tanke om at pensioner min hest, han er 13 år og er "Fit For Fight" og er rengående og er glad for at arbejde under rytter, men stadig går jeg har nogle tanker og slås med ham, jeg har for det først en hest der gå LA øvelser på dressur plan og kan nogle ting til MB øvelser og er parret til at gi sig fyld ud, men når det kommer til træning synes jeg han er pænt svære for til og er utrolig svære for mig plus han er en store tyng hest som jeg føler at man skal bager rundt på banen, plus det driller mig stadig med bid problemer, plus jeg har det som om jeg rider ham meget bedre på kanda end på trense og jeg ved godt hvorfor det fungere for mig på den ene end den anden, plus hvis jeg vil drejer hans hovede til den ene side er han sådan tvær på den ene side end den anden, desuden er han også meget tvær fortil plus, men virker stadig smidig, plus han har en del med at også at tabe bag ben (altså at hans ben pludselig forsvinder imens man rider) det gøre også for mig at når jeg mærker ham på den måde ved jeg godt at det er noget glat og derfra tilkalder jeg "ekstra hjælp" også kan jeg begynde forfra igen synes stadig han er svære, så herfra er mit spørgsmål skal jeg pensioner ham eller ej og tak forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pension Af Hest
  • #1   3. feb 2019 Lige umiddelbart synes jeg at det du beskriver, lyder som om han har nogle låsninger i kroppen. Har du fået ham gennemgået af en fysioterapeut/osteopat?

  • #2   3. feb 2019 Og hvordan med tænder; er de tjekket? smiley

  • #3   3. feb 2019 Nej ikke rigtigt, nogen anbefalende ??

  • #4   3. feb 2019 Og tænder for han tjek på her snart

  • #5   3. feb 2019 Det lyder som om du rider for tøjlen og ikke har hesten i bæring. kvalificeret undervisning kan hjælpe, om end det er noget svært at finde.

    pensionere hesten? jo det kan du da godt hesten bliver sikkert glad for bare at være hest, men er det ikke bedre at du lærer noget af hesten istedet for bare at sige det duer ikke. smiley


  • #6   3. feb 2019 Min første tanke var, kan du ikke skaffe bedre undervisning?
    Hvis den du har ikke giver dig nye redskaber, lærer du jo ikke det, du skal, og de ting, som ikke virker bliver ved med ikke at virke.

    På den anden side, ja, fysisk ubehag skal da udelukkes.
    Jeg tror at det var Kira Kyrklund, der fik banket ind i hovedet på hesteverdenen, at heste kan ikke de ting, de ikke er fysisk i stand til... (Og hun har da ret.)
    Men kender du WHO's definition på sundhed?
    "Det komplette fravær af fysisk, psykisk og social ubehag."
    Med andre ord, vi har alle noget, hvis vi undersøger nok.
    .. Så, undersøger du ham (nok) finder du sikkert noget.
    Hvis du udreder ham, giver behandling og dine rideproblemer svække eller forsvinder som dig for solen, så var det nok årsagen.
    Men jeg gætter på, at får du en massør og lignende ud vil de helt sikkert kunne finde noget, og give en behandling og du vil have det godt pga følelsen af, du har gjort noget godt.
    Men problemet imellem dig og hesten vil nok være det samme??
    - Og selv hvis det for en stund lettes for massage - hey, muskelømhed kommer især af hvordan kroppen bruges.
    Bygger du hesten op med din ridning??

    Og så er vi igen tilbage til "som rytter er man altid nødt til at prøve at lære mere og forbedre sig".
    Jeg hylder personligt princippet "hvis det går godt, har vi en god hest! Hvis det går dårligt, har vi en dårlig rytter!"
    -Underforstået, hestes problem kommer ofte fra chaufføren. De kan ikke gå bedre end de rides til.
    -og som rytter har du magt over hvordan hesten håndteres og rides. Brug den magt - du er den eneste, der har den.


  • #7   3. feb 2019 #5 er en mulighed for årsagen.

    Prøv at sadle op, rid din hest.
    Læg tøjlerne fra dig, foran på sadlen.
    Rid i store 8 taller (uden tøjle).

    Jeg beder dig ikke om permanent at opgive tøjlerne.
    Men du bør kunne ride 8 taller i skridt og trav uden at justere på hoved/skuldres placering via tøjlerne, men bare ved hjælp af schenkler, og, nåja, primært sædet.

    Er denne øvelse pivsvær, så rider du på tøjlen.
    Og så åbner der sig en verden for dig, når du får sædet med.


  • #8   3. feb 2019 Først behandler på, og tandtjek. Så få fat på en dygtig underviser da som de andre nævner, er din hest ikke selvbærende, du bærer ham vist og det høres ud som om han ligger på forparten så du har hele vægten i tøjlerne.. Det dugger ikke.. Og som DR Who siger. Der vil altid kunne finde noget fysisk ved hestene, men det vil vende tilbage efter behandling eller blive værre uden, hvis vi arbejder forkert med den. smiley

    Også ville det være dejligt hvis du skrev en opdatering efter behandlinger af kiro/tandlæge og igang med en dygtig underviser, således at vi kan få vide hvad der var galt smiley

    Mvh TT


  • #9   3. feb 2019 Jeg ville få en behandler på - gerne en fys/osteopat, der er rigtig dygtig og kan ligge grunden for det videre behandlingsforløb (med dyrlæge, kiropraktor, sadelmager el. andet... man kan også starte med dyrlægen, hvis noget reelt virker galt, og så guider han/hun dig videre). Tænderne skal naturligvis også tjekkes - tandspidser el. andet derinde kan skabe sindssygt meget bøvl. Sadlen skal tjekkes.

    Der er MANGE ting bag, at en hest fungerer optimalt - og de ting, du beskriver er ofte de signaler, der betyder, at noget er galt smiley Ikke på nogen måde sagt noget negativt om det, men blot, at det tit er tegn på, at ens hest har brug for lidt hjælp til kroppen.

    Tænk hvis den blot går med nogle ting i kroppen og evt. tandspidser, I kan afhjælpe evt. med en anden sadel og en tid ved "tandlægen" el. lign og nogle behandlinger - så kan det være, du får dig en helt ny selvgående hest, der bliver rigtig glad for at gå på arbejde i en krop, der har det skønt smiley Det er det, man skal tænke på i sidste ende smiley Sådan en fik jeg med min gamle hest efter at have haft besøg af Dorte Ringer. Der var en stor forskel smiley


  • #10   3. feb 2019 Og ja ridning betyder meget - men går din hest med et skævt bækken, en låst lænd el. lign., så kan man altså ride fra nu af og til nytår, uden at din hest bygger hverken korrekte muskler eller noget som helst. Så har de reelt en låsning, der gør, at de vil aflaste hver gang, du beder dem om at bruge sin krop korrekt. Dvs. du starter bag målet hver gang, du sætter dig op, og din hest vil fysisk ikke kunne arbejde korrekt - uanset hvem fanden du så satte derop smiley Såfremt problemet er opstået v. eks. ikke helt hensigtsmæssigt ridning tidligere, så er du altså stadig nødt til at få dem hjulpet i kroppen, før du selv kan få det hele redet rigtigt sammen igen.

    De fleste ryttere vælger blot at ride videre og have en hest, der konsekvent har eks. en "dum højre side" el. lign smiley


  • #11   3. feb 2019 lyder ærligt talt 'bare' som om du rider hesten forkert og/eller hesten er trænet forkert. Hesten lyder ikke som at være korrekt samlet bagfra og har måske endda slet ikke musklerne til det...

  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #12   3. feb 2019 Absolut ikke pensionere en 13 årig. For mig luder det som om at det kunne hjælpe at få en fys ud måske. Eller begynde at fase lidt ud i ridningen og mere fra jorden? Det kunne også være at han "bare" skal rides mindre seriøst og fokusere mere på kvalitet end kvantitet.

  • #13   4. feb 2019 Ja. Selvfølgelig er god undervisning essentielt, især HVIS der også er rideproblemer inde over. (Hvilket i øvrigt ofte udmønter sig i låsninger/bøvl i kroppen, så jeg vil uanset hvad, anbefale at få en dygtig fys/osteopat ud. Dorte Ringer får mine varmeste anbefalinger!) smiley

  • #14   4. feb 2019 Det kunne godt lyde som om der sidder noget at driller din hest i kroppen.
    Især i lænden, bækkenet eller måske i SI-leddet? smiley


Kommentér på:
Pension Af Hest

Annonce