{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.275 visninger | Oprettet:

Ville I træne eller lade være? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Sagen er den, at det hele er frosset til, så Rocky kommer ikke af med all sin energi... Jeg kommer ud at gå lidt korte ture med ham, så drengene lærer at Rocky går, men kommer hjem igen således at de ikke er ALT for afhængige af hinanden. Men Rocky er virkelig træls at gå med.. Det første stykke går rigtig godt, men når vi vender om og skifter retning eller går hjemad, så begynder han at bukke og hoppe rundt.. smiley Og så bliver jeg vred, for sådan en opførsel har man ikke når man er i hænder.. Han reagerer med at blive sur, og nogle gange gentager han adfærden.. Resten af turen går han og skubber i mig, og jeg går og skubber tilbage, og flytter ham sidelæns, stopper ham og bakker når han sætter i trav osv.. Det er virkelig en "kamp" i at få ham til at gå pænt.. Det er først de sidste 20 meter han går pænt igen, og han er ikke videre interesseret i at gå ind, han vil gerne videre.. Men jeg er fuldstændig færdig..
Jeg er meget splittet i om jeg skal lade ham gå til banen er tøet op sål at jeg kan få ham longeret, for jeg synes det bliver for meget "kamp" og det er kun først, og helt sidst (næsten) han får ros og godbidder. Men på den anden side, så synes jeg han skal lære at sådan en opførsel ikke er okay i hænder, men det er som om det ikke bider på ham at jeg bliver vred.. Og så har drengene rigtig godt af at blive adskilt lidt så de lærer at Rocky altid kommer tilbage..

Jeg er splittet.. Hvad ville I gøre? smiley

Mvh TT der er fuldstændig udslidt efter dagens lille gåtur smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville I træne eller lade være?
  • #1   4. feb 2019 Jeg ville nok bare prøve at ændre tilgangsvinkel smiley Turen er træls for dig, men den er også super træls for ham når han konstant bliver irettesat - hvornår gør han så det rigtige? Kan du følge mig? smiley
    Hav godbidder med og se om du ikke kan gøre det interessant at følge med dig, og sæt kravene til hans adfærd ned, når du sætter sværhedsgraden på omgivelserne op (skifte retning, nu det er det som trigger ham). Det ville jeg i hvertfald prøve smiley


  • #2   4. feb 2019 Hmmmm
    Her i Norge skridtes og traves der på trods af bundfrossen ujevn underlag. Når sneen kommer er vi bare heldige. Men det er lige så hårdt for hesten for underlaget giver jo ofte efter og der bliver jo ikke bare lige ryddet sne alle steder.
    Så jeg ville nok ride uanset underlag.
    Men ellers ville jeg nok tage longetovet når jeg skulle gå tur og så gå en time, så han når at blive trættere.
    Ville veksle hvor jeg går og hvor vi vender så det ikke bliver samme sted.
    Det lange tov for at give hinanden plads


  • #3   4. feb 2019 Jeg ville helt klart vente til du kan bruge banen igen, sådanne "opførelser" kan være farlige - men igen, han skal jo lære det - men nu har jeg så ikke lige det problem, for jeg kæmper altid videre - men jeg træner så også på en helt anden måde end dig.

    Hvad har du på ham når du går ture? Har han fattet "dit og mit" space?


  • #4   4. feb 2019 Tina - Han rides ikke pt, og lige nu er der kun vejen som er meget trafikeret der kan bruges. Og han er knap 4 år og ikke 100% trafik sikker.. Og vi væksler hvor vi går, men det er lige meget hvor vi vender..

    Frida - Han får en masse ros og godbidder, indtil han påbegynder den adfærd.. Og jeg vil helst undgå at skælde ud og blive udslidt.. smiley

    Mvh TT


  • #5   4. feb 2019 Gitte - Ja, det har han normalt. Han plejer normalt at være rigtig god til at respektere det personlige rum. Vi går med reb grime og pisk, jeg bruger pisken til at "spærre" for ham når han forsøger at gå for langt frem og ud. Og også til at skubbe ham sidelæns med smiley

    Mvh TT


  • #6   4. feb 2019 Hmme det med pisken - hmm - tag dit træktov og brug - sving det rundt foran dig når han kommer for lang frem mod dig - og nu lidt kritisk - er rebgrimen lavet præcis til ham? Eller er den købt færdiglavet?

  • #8   4. feb 2019 Så ville jeg prøve at sætte sværhedsgraden ned så han (og du) får flere positive oplevelser på tur smiley
    Prøv at lære ham nogle øvelser (på forhånd) som aktiverer ham og dermed også distraherer ham på turen. Det kunne være at smile eller træde et skridt til siden kun med forparten, eller sådan noget simpelt. Noget, så du få ham til at stå stille, uden at det bliver til "nu skal jeg stå stille igen, det er simpelthen så kedeligt" smiley


  • #9   4. feb 2019 Jeg er helt enig i, at det er uacceptable adfærd - men på den anden side, så har jeg med frosne knoldede folde og frossen bane også forståelse for, at de unge brænder sammen i kraniet af indestængt energi.

    Personligt ville jeg ikke træne - fordi det er en kortvarig periode vi har frost, vel maks 1 måneds tid endnu. Skal du øve ham i at blive taget fra, så ville jeg tage ham ind i stalden til en hyggestund med god strigletur og øve gulerodsstræk.

    Jeg er lidt large overfor de unge,fordi jeg synes de skal have en fair chance for at lærer god opførsel.
    Fx min lille Freiherr havde lige lært før frosten kom, at når man skulle ud om morgenen så skulle man komme hen til lågen og få grime på - det gik fint.
    Så kom frosten, og de første par dage gik grime påsætning fint, men så begyndte han at blive hvinne, hoppe, bukke i boksen - hjulpet på vej af Caspian som også leger hvinne, bukke møgbuk i boksen, men jo godt ved han skal stå stille og få grime på når jeg kommer hen til lågen.
    Jeg har så valgt, at grime det får Freiherr på i boksen når han får foder - så er der ingen problemer, og alt går fredeligt når vi skal på fold. Så han kan få ros for at gå pænt ud på fold, og vende rundt og stå stille ved leddet.
    Når vejret bliver bedre, og de får mulighed for at fræse energi af på folden igen - så går vi tilbage til grime på ved lågen træning.

    Om et par år forventer jeg han har rutine nok til at opfører sig velopdragent både sommer og vinter smiley

    Så jeg synes ikke der er nogen grund til at opsøge problemer med Rocky, når nu han ellers er så sød og fornuftigt. Så giv ham lidt fri her mens det er frost.

    Mvh Charlotte


  • #12   4. feb 2019 er HELT enig med Frida! små bitte skridt, ned med forventningerne og Afled, afled, afled!
    min tidligere hest købte jeg af hestehandler og hun havde stået inde i en lille bitte boks hele vinteren, se det skaber MEGET energi!! så for at jeg kunne gå ture uden alt for meget gøjl lærte jeg hende at ryste på kommando. hvergang jeg blev usikker og hun begyndte at lave gøjl gav jeg kommando til ryste og godbid. det stoppede adfærden og hun blev til sidst den mest fantastiske tur hest smiley
    ikke sikkert det virker for dig, men det er vel værd at prøve?


  • #13   4. feb 2019 Horsemanship helt fra bunden af og stop når det går godt. Små trin.

  • #14   4. feb 2019 Benyt det som en mulighed for at få adfærden og gåturen under kontrol indtil banen er tøet. Få evt. en underviser ud og hjælp med det - hvis han fx alligevel skal til Stormont kan hun måske komme ud og hjælpe.

  • #15   4. feb 2019 Rigtig mange tak for Jeres ideer og meninger smiley Jeg tygger lidt på det smiley

    Mvh TT


  • #16   4. feb 2019 Det er ikke fordi vi laver det store, vi går bare en lille tur således at han kommer væk fra matriklen. Han har førhen både gået og redet den tur mange gange smiley så der stilles som sådan ingen krav, andet end at han skal stoppe, gå, strække sig. smiley
    Jeg kunne jo sætte temposkift på, men han er så hurtig at det så bliver langsommere, og det er nok bare en konflikt optrapning..
    Frida - Jeg kunne jo næsten hver gang vi stopper, bede om et kys smiley det er han rigtig glad for at give smiley
    Jeg tænker på om jeg ikke kommer langt nok hjemmefra.. Men med kun vejen, og så meget der er trafik, med en hest der skaber sig.. Så er lysten ikke der.. Han er for energi fyldt..
    Jeg forsøger ud ugen med kys osv.. Og ser om det hjælper.. smiley

    Mvh TT


  • #17   4. feb 2019 Det er lige meget hvor langt i kommer, bare det foregår stille og roligt - dejligt med en hest der gerne giver myssere smiley smiley

  • #18   4. feb 2019 Hvis det ender i konstant konflikt, så ville jeg give ham fri indtil frosten er aftaget.

    Har selv en unghest, som har holdt fri henover jul og nytår, og så nåede vi lige at starte lidt op inden frosten. Har efterfølgende skridtet/småtravet nogle gode lange ture, hvilket gik fint - men i takt med vedvarende frost og deraf mindre bevægelse på folden, så stiger det altså den unge mand lidt til hovedet - hvilket gav lidt rigelig "indebrændt energi", som lige skulle bukkes ud af kroppen på turene - ikke sådan helt vildt og ustyrligt, men mere sådan "nu bliver jeg altså lige nødt til at... buk buk buk" - og skridtturene blev til "trip-ture". Så nu har han holdt fri i 1 1/2 uge, for synes slet ikke, at det er en kamp der er værd at kæmpe - JA, han skal da bestemt lære at opføre sig pænt på tur, men når der nu er en helt klar årsag, så er der bare ingen grund til at skabe en konflikt og egentlig bare lave en masse "øv-ture". Nu var vi heldige at banen var tøet op i går, så der fik han lov til at "gasse af" under en fuld kontrollérbar galop - og vi sluttede af med en skøn og afslappet skridttur bagefter uden det mindste "pjat" smiley


  • #19   4. feb 2019 Ja jeg er lidt hen imod den der model.. smiley

    Mvh TT


  • #20   5. feb 2019 Kender du ordsproget:
    Vælg dine kampe med omhu.

    Hvis dether er en opgave, som ikke kan blive til succes - så vælg en anden opgave.


  • #22   5. feb 2019 Arg, det er også en møg-situation. Jeg ville lige give gå-træningen en chance mere. Jeg har også en temmelig utidig herre når jeg skal gå med ham, og efter at have forsøgt med hundrede forskellige metoder, er jeg nu endelig nået frem til noget, der virker for os. Jeg har lært ham at siger jeg "stå", skal han stoppe (helt) op, og vende hovedet væk fra mig, hvilket udløser et stykke gulerod. Til at indlære vende hovedet væk-tingen, har jeg brugt kommandoen "væk", men den er efterhånden ved at være overflødig. Jeg ved selvfølgelig ikke om det fungerer for jer, men jeg tænkte at jeg lige ville nævne det. smiley Det kuuuunne jo være at det kunne inspirere. (Ps. Jeg havde faktisk i lang tid tænkt at træning med godbidder ville være noget juks for os, fordi han er sindssygt glubsk, men vi har altså fået vendt det til noget positivt uden tiggeri osv. Jeg var meget overrasket. smiley )

  • #23   5. feb 2019 Nana - Ved ikke om et ridehus hvor longering er tilladt.. smiley

    Mvh TT


  • #25   5. feb 2019 Min den ene er trods frost stadig en tosse på fold smiley Men han er også superkontrolleret, så ved lige præsis hvor på folden man kan tage to bukspring i træk, før han så drejer af i et piorettegalop.

    Men plagen og hans legekammerat går som om de har skidt i bukserne - så de skridter lidt rundt, æder wrap og leger grimeleg. Og går det højt tager de 3 travtrin og så stopper de. De to er nogle langbenede og stort gående heste, samt lidt mere tåbelige i hovedet end den kloge, så jeg tror de føler sig vældig mere på glatis smiley

    Så jeg tror meget det kommer an på, hvad hest man har, om de synes de kan håndtere islag og knolde på folden.

    Mvh Charlotte


  • #27   5. feb 2019 Jeg bor lige der hvor der de sidste 1-2 uger har sneet ganske ganske lidt, og tøet om dagen, så selv jeg har svært ved at gå ude på mine græsfolde pga isen.
    Jeggad godt at have sne, så kan de nemlig løbe og lege, men ikke på is.

    Jeg har dog sådan, at de skal ud hver dag, for at have dem stående inde 24/7 pga is på folden det går heller ikke - så bliver de først helt kulret.

    Så sne er det bedste ligesom du Lisette viser, så kan alle heste nemlig lege - det er bare ikke så tit vi får det, hos mig er det oftest is smiley Men de er herlige at se på når de leger i sne på foldene smiley


    profilbillede
  • #28   5. feb 2019 Ja jeg bor også på de samme breddegrader som Charlotte smiley så her er der is og is.. Derfor jeg også kun kan tage vejen og ikke engang markvejen da den er is med is på.. smiley
    Der har dog været dage hvor der har tøet helt og der ikke har været is, og så har de også taget ture.. Men pt er der desværre is.. Og dagene med isfri fold, er desværre ikke mange nok... smiley

    Mvh TT


  • #29   5. feb 2019 Her er en af de smiley (28/1-19)

    Mvh TT


    profilbillede
  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #31   8. feb 2019 Hej. Jeg har altid andre meninger end andre. Har boet i Sverige (5 år) med minus 25 grader om vinteren. Det er både koldt og næsten umuligt at holde en hest i gang selv med ridehus.
    Går ud fra at du har dem hjemme på fold som lige nu er godt knoldede, og kun udendørsbane. Hestene bliver ret muskelømme af at gå på sådanne folde hele dagen, især hvis de ikke kan komme til at gå hvor der også er blødt. Vinteren er snart slut, men det jeg ville gøre er at bruge en longeringsplads til at afstresse ham på. Du kan smide vejsalt (ikke for meget) men nok til at du bryder overfladen til lidt blød jord. Vask hovene bagefter og han får ikke men heraf. Evt. brug lidt fedt ind imellem efter longering. Så kan du holde ham igang.
    Kort sagt. Ja jeg ville træne, så hesten både holdes i gang og kommer af med sin energi. Longearbejde er ok. Har også oplevet ryttere der har gået med deres heste (problem for dig), mindst 1 time dagligt. Det er ulempen ved ikke at have et ridehus i vinterhalvåret. Held og lykke med at holde ham i gang.


  • #32   8. feb 2019 Ridebanen er pt uden is, så jeg kører straks der op og lader ham krudte af før han kommer i longen smiley

    Mvh TT


  • #33   8. feb 2019 Jeg tror personligt jeg havde ventet til frosten var væk (som nu) for at undgå for mange dårlige oplevelser. Selvom min ikke har været super aktiv på folden under frosten, så er hun heldigvis stadig god i hovedet og ingen indebrændt energi. Nu har vi 4 hektar dejlig fold kun med mudder oppe i den ende stalden er, så de har rig mulighed for at tage nogle galopture på et dejligt stykke græs uden knolde. De vælger så bare ret ofte at stå på den knoldede jord i stedet og synes at den anden del af folden er noget så farlig ?? jeg synes nu den ende ser dejlig ud

    profilbillede
  • #34   8. feb 2019 Frosten har været væk i et par dage nu, og tempoet er gået op ude på folden.

    Så her til morgen stod Freiherr lige så pænt ved bokslågen og ventede på at få grime - ingen hopperi, bukkeri og træls adfærd smiley Og glemt træningen har han ikke smiley

    Så jeg satser på at resten af vinteren forhåbentlig ikke bliver så kold smiley

    Mvh Charlotte


  • #35   8. feb 2019 Kunne ikke være mere enig Charlotte smiley ikke mere frost smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Ville I træne eller lade være?

Annonce