{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Hest ændre personlighed {{forumTopicSubject}}

Har i erfaringer med at en hest har skiftet personlighed?

Jeg har Klausen, som jeg har kendt siden han var føl, han var nabopigens, og jeg har i hans unge år også undervist nabopigen på ham. Jeg fik ham da han var 8 og har haft ham i de sidste 6 år.

indtil for et halvt år siden, var Klausen en stor firkantet, ekstrem rar fjoller. Mine unger lærte at ride på ham og han har gået begynderundervisning på rideskolen, han skulle sparkes en hel omgang inden han overvejede at trave. En hest som var lige så rar som han var stor og firkantet, og var bestemt ikke meget for at bevæge sig, og da slet ikke ret hurtigt, hverken da naboen havde ham eller da jeg fik ham.

Jeg har skolet på ham sådan on / of gennem de sidste 6 år. Redet ham et par måneder, givet op, han var for tung, firkantet, stiv, talentløs og vi havde i øvrigt ikke kemi sammen……… (de ord har jeg så måtte æde mange gange siden)

For 1½ år siden var det nu. Mine heste går LA dressur, talent eller ej punktum!!!! Indtil efterår 2018, var det hele noget op da bakke med Klausen, og hvad der så skete, ved jeg ikke, men han fangede ligesom pointen med det hele. Han begyndte at bære, ryggen og bagpart arbejde sammen, blev smidig, hans galop blev blødere (mindede før mest om en gris i modvind og var særdeles ubehagelig), og hans trav nu, han bære mig så blødt, det er bare himmel at trave på den hest. Og når han lægger ryggen op til mig i en øgning og sætter af, den muskelkraft han har, det er bare så fedt. Han er ret muskuløs fra naturens side.

og nu kommer vi til det underlige, samtidig ændrede han også sind. Alt blev farligt, utrolig så mange trolde der står bag træerne, parat til at hoppe frem og råbe buuuu. Han blev fremadsøgende, vågen, livlig. I morges red jeg en tur på ham, og måtte jeg flere gange holde ham tilbage….!!!!!!! Han skridtede vågent frem, for nu skulle der ske noget, og samtidig meget opmærksom på alle de potentiel farlige ting, som snedynger (vi har jo også kun haft en tyk dyne af sne de sidste uger…, så sne har han jo ikke set før.)

Det er jo i og for sig positivt, at han har ændret sig, han er en betydelig mere spændende hest at ride, jeg kan jo sagtens styre ham, og han er under kontrol. Men jeg skal da bestemt ikke have begyndere på ryggen af ham, det er han ikke længere egnet til. Og de første 13 år af hans liv, skulle der virkelig meget til, hvis han skulle bevæge sig, men ikke længere, nu det er svage hjælpere som han reagere på.

De fleste bliver jo mere rolige af at blive skolet, men Klausen er blevet mere vild. Nogle som har oplevet noget ligene. Jeg har absolut intet ændret hverken i fodring, opstaldning eller noget, kun at Klausen i efteråret pludselig fandt et meget godt gemt talent for dressur frem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest ændre personlighed
  • #1   9. feb 2019 Jeg har oplevet det samme med min. Jeg tror simpelthen, at han er livet op fordi han har fået det bedre i kroppen ved at bruge sig selv mere korrekt - og dét at træningen er mere spændende har givet mere humør og energi smiley Min er forøvrigt at dansk varmblod, som tidligere har været meget schenkeldøv og "doven". Nu er han, som din, blevet meget mere "spændende" og livlig at ride smiley

  • #2   9. feb 2019 Set udefra med din beskrivelse af at han har været firkantet, doven og tung, så ser jeg det sådan at han har haft svært ved at bære en rytter fordi han ik selv fra naturens side, har været skabt fra Guds bedste side og ik fundet den røde tråd som du har forsøgt at lære ham. Svært ved at bære rytteren, her mener jeg ik rytterens vægt, men er han skabt på den måde at han i almenlighed har haft svært ved at bære sig selv på en let og naturlig måde. Måske har han været typen som ik har leget med de andre heste på folden og selv har fundet en naturlig styrke og balance, til faktisk at kunne udføre de mest besværlige dressur øvelser i legen. Nu er han vågnet af sit eget tunge sind og fundet den røde tråd i ridningen som er med til at han faktisk har det meget bedre generelt og styrken til at bære sig godt igennem kroppen. Måske har han også udviklet fedtlaget til bedre muskulatur, til at fodret bliver optaget som den rene energi kilde, så han er en vågen type nu smiley nyd endelig dit gode værk du er ved at lære hesten smiley


  • #3   9. feb 2019 Min opfattelse er generelt, at mange heste "liver" op, når de har det godt, både fysisk og mentalt. Og også at det handler meget om tilgangen til dem. "Forventninger indfries" - Rosenthal.
    Du har altid set ham som et bovlamt øg, der kun egnede sig til træk ture med små børn, så har du glemt ham, og nu ser du ham med "nye øjne".

    Jeg har haft en tendens til at falde for nogle værre skravl. Både af medlidenhed og af tanken om, hvad de kunne blive til. Og de er alle blevet mere levende jo mere, de har fået at æde, jo mere de er blevet redet, jo stærkere de er blevet og ikke mindst, jo mere selvtillid, de har fået smiley


  • #4   9. feb 2019 Det er jo meget normalt at ungheste går igennem en lignende udvikling, er mega rolige næsten dovne det første halve-hele år efter de er blevet tilredet. Når de så bliver mere trygge i ridningen, og det er noget føles mere naturligt for dem, får de selvtilliden til at blive mere villige/fremadgående, og samtidigt får de overskuddet til at være mere opmærksomme på deres omgivelser (og evt. blive forskrækkede).
    Din er jo noget gammel til at det kan være helt det samme, men man kunne godt forestille sig at han alligevel havde været igennem en lidt tilsvarende udvikling, efter du begyndte at ride ham mere seriøst?


  • #5   9. feb 2019 Jeg tænker lidt at det kan være en blanding af din opfattelse af ham, før var han bare doven, firkantet og stiv! Han gik rideskole undervisning, hvilket jo ikke er den sundeste og mest opbyggende form for ridning, men så har du nogle gange forsøgt at træne ham, men givet op.
    Senest har du valgt at han skal kunne gå en LA og han går ikke rideskole mere, ergo han bliver redet meget mere fornuftigt, muskel opbyggende og du har en forventning om at det kan han, så ændrer du også hans holdning til at han kan og jo mere han kan, jo mere smidig og muskuløs han bliver, Des sjovere er det også og han får mere energi smiley
    Nyd hans nye jeg smiley


  • #6   10. feb 2019 Okey, her er mine five cents...

    Dine tanker og reflektere i dit kropssprog.

    Men. Din måde at bevæge sig på, former også dine tanker og følelser.
    Eksempel.
    Tag en blyant. Hold den vandret, på tværs af dit ansigt, mellem dine læber fra mundvig til mundvig.
    Nu smiler du. Men dine tanker følger lidt efter dit ansigt, og så gør det også noget ved, hvordan du føler.
    (prøv det - prøv det - det virker faktisk!)

    Anyway.
    I western, især indenfor genren Pleasure er det idealet at heste skal bevæge sig afslappet, kontrolleret, eftergivende. De skal følge rytterens bud, og ikke være anspændte imens.
    Derfor ønsker man, at hesten skal gå med hovedet lavt, ligesom når de går med flokken og følger førerhesten. Man antager jeg-følger-dig-oh-førerhoppe/rytter-følelsen følger efter, at hesten bevæger sig somom den er føjelig og følger med sin fører til alt.
    Og der er western folk der mener, at det er naturligt at varmblodsheste bliver så fucking eksplosive, når man rider dem efter at de holder hovedet højt og viser sig frem - small wonder at adfærden følger bevægelsesmønsteret.

    Jeg er ikke helt enig med pleasure folket i, at støvsugerholdningen i den ekstreme form, der gåes efter, er godt for hesten.
    (Jeg er heller ikke enig i, at en hest, der kortes ind og tvinges til at holde hovedet højt, fordi det ligner det rigtige, på nogen måde er godt for noget.)

    Men, hvis du bygger muskler op til at den kan vise sig frem, og beder den vise jeg-viser-mig-frem kropssprog, så er det måske ikke en undring, hvis den så føler, at den kan vise sig frem.


  • #7   10. feb 2019 Tak for jeres svar smiley

    Han har godt nok overrasket mig positivt. Jeg er spændt på hvor han ender.

    Doc - han bliver hverken redet i støvsuger holdning eller med høj rejsning, han bestemmer selv hovedhøjden, alt jeg påvirker er ryg og bagpart også påvirker det hoveds rejsning.


  • #8   10. feb 2019 Jeg siger ikke, at du rider støvsuger eller andre ekstremer.

    smiley
    Men gad vide, om det arbejde vi giver dyr ikke former deres respons?


  • #9   11. feb 2019 Hvis han overreagerer på ting, så prøv at give ham noget magnesium, det beroliger, jeg har selv en hoppe som i perioder må have lidt ekstra magnesium, og så falder til ro smiley


  • #10   11. feb 2019 Nej, det er ikke nødvendigt. Som jeg skrev længere oppe, så har jeg ham under kontrol, og han er bare blevet en mere spændende hest at ride, hvilket bare er positivt. Hellere det, den det dovne dyr, jeg havde før.

    Desuden er han dækket ind til den gode side med både mineraler og vitaminer, så det vil på ingen måde være mening i, at tildele ekstra af et enkelt mineral.

    Selvom jeg af og til nu mangler min "idiotsikre" fjolre som alle kunne ride, når jeg skal have nogle usikre ryttere med på tur, så vil jeg ikke bytte, jeg synes bedre om ham nu, og det er trods alt kun nogle få gange om året, at andre skulle ride ham, ellers er det kun mig, som rider mine heste.

    Men tak for din tanke. smiley


  • #11   11. feb 2019 Når man sætter en utrænet hest i seriøst og korrekt arbejde ændrer den stofskifte. Hjerte og lunger bliver udviklet og arbejder med større kapacitet. Blodet bliver bedre iltet og transporterer næringstofferne mere effektivt rundt. Det kan både ses på dens hårlag og muskelopbygning som ændrer sig markant. Og, som du nu oplever, får hesten pludselig meget mere energi og overskud og har dermed lettere ved at svare på dine hjælpere.
    Det har jeg oplevet flere gange, både når jeg selv har trænet heste, men især da jeg havde en ældre berider med uendelig megen erfaring. Hos ham blev hesten sat i normalt-hårdt arbejde fra dag 1 (medmindre de havde været syge el. skadet) og i løbet af en måneds tid havde en kedelig, småsløv og overvægtig hest, ændret sig til en arbejdsom og kvik hest. Det gav jo et godt udgangspunkt for hestens videre arbejde smiley
    Held og lykke med din fjolle. Thumps up for din oplevelse


  • #12   12. feb 2019 Min hest får et ok fuldfoder, og har også bygget muskler på kroppen især bagpart, jeg kan også styre den, det er bare de der små hop og koncentrationsbesvær.
    Hesten har det da også bedre når den er i en bedre balance.
    Så derfor smiley


Kommentér på:
Hest ændre personlighed

Annonce