{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trænings tid og hvile?
  • #1   11. mar 2019 Jeg træner ca 5 dage om ugen. Primært dressur.

    Nu er dressur mange ting hos mig.

    Nogle dage er med fokus på løsgørende arbejde og andre dage er det mere samlende arbejde.

    Der kan også være dage med skridt og flyt for schenkel.

    En "fridag" kan også være en tur i skoven, eller longearbejde.

    Vi rider ca. 45 min og max 1 time.


  • #2   11. mar 2019 Det er meget individuelt alt efter hvilken hest, men det varierer også efter den enkelte hest. Tror bare jeg føler på hesten og ser på hvad vi har lavet. For mig er det vigtigere, at stoppe imens legen er god, og så hesten stadig får lært noget, i stedet for at have tid på.

    Men et godt udgangspunkt, der bruges af flere top dressurryttere, er 2x dressurtræning på bane efterfulgt af 1x let turridning eller fridag. Og så forfra.

    Den lader jeg mig inspirere af, men følger den ikke fast. For nogengange rider jeg tur som træning og andre dage bare som hyggeridning.
    Jeg prøver at overholde 5 ridedage om ugen og aldrig mere end 2 dage dressurtræning på banen i træk. Hvor mange af dem som er dressurtræning på banen, kontra dressurtræning udenfor banen, kontra hyggetur, er meget svært at svare på.

    Mht længde, så er det også meget individuelt. Jeg plejer at stoppe når jeg føler vi er kommet et eller flere step i en positiv retning, hvor hesten stadig er mentalt med mig og jeg kan mærke den har taget læring til sig. Det kan være alt fra 15 minutter til over 1,5 time.


  • #3   11. mar 2019 På min nye hest, der forhåbentligt bliver min konkurrencehest, forsøger jeg at holde antallet af ridedage om nede på 5 og helst kun 4. Her rider jeg så enten tur, på ovalbane eller i ridehus. Tur er normalt på 45 min til halvanden time, i alle gangarter og lidt løs form og kun med krav om at han er nogenlunde lige. I hallen er normalt 20-30 minutter, her rider jeg øvelser, arbejder med ligeudretning og i mere samlet form, træner gangarterne i hovedsageligt langsomt tempo. På ovalbanen er nogenlunde det samme som i hallen, men i lidt hurtigere tempo og self. færre volter.

    Min hyggehest kan jeg sagtens finde på at ride hver dag, Nogle af dagene er så ture eller på bane som den anden (turerne kan godt være længere), og andre af dagene er så bare uden sadel i grime, at vi springer eller lignende, hvor vi nok bruger alt mellem 20 og 60 minutter.

    Med træningsheste er det meget forskelligt, men aldrig mere end 5 dage om ugen, og meget sjældent mere end 30 minutters intensiv dressur på bane/i hal.


  • #4   11. mar 2019 Før i tiden red jeg ikke særligt længe, men min har nu fået konstateret spat.
    Hvilket gør at hun er længe om at blive varm - så nu er dressur typisk 1 time ( dog med en masse skridt først ) hvor jeg tidligere red måske ½ time.

    Men jeg tager aldrig tid, jeg rider til jeg synes at det er fint - uanset om det er 15 minutter eller 1 time.

    Og fast skema har jeg heller ikke, det gider jeg simpelthen ikke forholde mig til.
    Jeg rider det jeg lige synes på den pågældende dag - er det godt vejr, smutter jeg på tur. Har jeg kort tid, skridter jeg en tur eller sætter i skridtmaskine - måske longere. Er det dårligt vejr så er ridehuset glimerende til dressur.


  • #5   11. mar 2019 Det er meget forskelligt.

    Men max 5 dressur dage, aller max. Helst kun 4. Og min hest går ikke mere end 2 dressur dage i træk og så laver vi andet. Fx springer lidt små kryds, bomme, skovture, longe eller andet. Hun har en fridag med helt fri om ugen til at restituere.

    Jeg rider ca. 10 min skridt varm, 15 min løsgørende med frem og ned, rundinger, galop og masser af dyb fortil og rundinger. Herefter fx 10 mins samling og så skridten af.

    Nogle dressur dage rider jeg kun løsgørende og frem og ned og samler slet ikke. Typisk 20 mini trav og galop.

    Heg laver ikke gentagende øvelser, men veksler meget gang på gang hvad jeg har fokus på. Jeg kører aldrig for meget rundt i det som hesten har svære ved. Jeg træner altid begge sider ligeligt dog,
    Mærker jeg hesten en dag ikke er oplagt, skridter jeg en tur på 20 min i stedet.

    Nogle uger får hun to sammenhængende fridage for at restituere, fx efter en stævne weekend.


  • #6   11. mar 2019 ærligt er det når vi føler for det. Har vi haft en pause starter jeg altid let ud på ridebanen for så at tage på tur dagen efter. Vi træner max dressur 3 gange efter hinanden - så begynder det at blive for kedeligt for min hest. Hvor lang tid vi træner kan også svinge ret meget. I en periode var det oftes ikke meget længere end 30 min, men nu er det tættere på 1 time. Jeg har ikke redet meget over vinteren så har startet ret let op. De første par gange var det bare en 10min skridt tur uden sadel hvor min hest bare skulle strække sig ned. Hun har ingen faste hvile/ridedage. Det kommer oftes an på vejre, og om tiden er der, da jeg kun kan ride udendørs, og derfor ikke kan ride når det er mørkt. Om vinteren kan der gå uger hvor jeg ikke rider, men om sommeren rider jeg nok 5-6 gange om ugen.

    Syntes man plejer at kunne mærke hvornår man ikke skal presse hesten mere. Har min hest gjordt det godt, får hun ofte den belønning, at vi simpelthen bare stopper. Har personligt ikke lyst til at følge et fast skema, da der er så mange variabler, at det er umuligt at 100% tilrettelægge ridningen. Hvad, der skal arbejdes på finder jeg ud af når jeg sider på hesten.


  • #7   12. mar 2019 Vores hest går dressur 3-4 gange om ugen.
    Så ser træningen typisk sådan ud: 20 min skridt, 15 min opvarmning i trav og lidt galop.
    5 min skridt og så det hårde arbejde som kan vare ml. 20-30 min med indlagte skridtpauser, og derefter løsgøring og afskridtning ca. 15 min. Hesten trænes på M+ niveau.
    De andre dage står på skovtur, løsgørende arbejde, evt. longering hvis vejret er dårligt og en fridag om ugen.
    Derudover laver jeg lidt arbejde for hånd. 5-10 min de dage jeg har tid smiley


  • #8   12. mar 2019 De 2 på 14 år går ca 4 dage om ugen, og aldrig mere end 2 dage i træk, hvorefter de får en fridag til restitution. Hos mig er en fridag, en fridag, dvs, ingen træning overhovedet. Men de går også på døgnfold, og kan derfor selv bestemme hvor meget de vil bevæge sig.

    Basse på 24 går kun 2 gange om ugen, så han har flere dage til restitution. En enkelt uge kan han godt gå 3 dage, men det er sjælden.

    Men jeg vægter også små pauser i min daglige træning højt. Så på et træningspas på ca 45 min, kan de nemt få 6-10 skridtpauser 1-2 omgange på stor volte for lange tøjler.


Kommentér på:
Trænings tid og hvile?

Annonce