{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
600 visninger | Oprettet:

HJÆLP min hest vil ikke ind fra fold! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Jeg har problemer med at få min hest ind fra fold. Jeg har nu snart i 1 år kæmpet med hende for at få hende ind fold. Hun er 9 år og aldrig rigtig været i hænder indtil at jeg fik hende, og hun har fundet ud af hun er stærk. Så når jeg henter hende kan jeg gå lidt med hende indtil at hun bare drejer og løber afsted. Hun er en fjordhest med en meget kort og stærk hals og derfor kan man ikke rigtig dreje hendes hals.

Jeg fandt koden til hende på et tidspunkt, hvor alt faktisk gik rigtig fint, indtil nu. Hun er nu begyndt at stoppe op og gider slet ikke at gå, når jeg så svinger lidt med træktovet og hiver lidt i hende, går hun frem, men løber så bare afsted.

I må meget gerne komme med alle de ideer I har! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP min hest vil ikke ind fra fold!
  • #1   13. mar 2019 Det jeg umiddelbart tænker er, at du overser en masse små signaler fra hendes side af på fx stress, seperationsangst eller lign. Heste sender ufatteligt mange små signaler hele tiden, fx blinken, flytten på ører, øjne, vejrtrækning osv.
    Er hun meget afhængig af flokken?

    Det kan også være, at du ubevidst har indlært hende, at det kan betale sig at stå stille når du beder hende gå frem. Dette kan fx være når du hiver i hende og hun ikke flytter sig, så fjerner du presset i grimen (for fx at svinge med tovet eller give andet signal), så får du belønnet hende for at stå stille. Det tager ikke mange gentagelser, før de lærer, at det ikke nytter noget at reagere på signalet i tovet, da det alligevel forsvinder igen.
    Hver gang vi fjerner et pres (hvad enten det er et fysisk pres i fx grimen eller et kropsligt pres (hvor vi ikke fysisk rører hesten, men kropsligt presser dem)), så belønner vi dem for den adfærd de udfører i det øjeblikket presset ophører.

    Det kan også være, at hesten forbinder det at komme ind fra fold med arbejde. Og hvis hestens associationer til arbejdet ikke er positive, så kan det gøre sådan, at hesten ikke vil med ind fra fold.
    Når du henter hesten ind fra fold, er det så kun når I skal ride/træne? Eller henter du også hesten ind bare for at strigle, hygge, give godbid eller andet, så det ikke altid er det samme I skal når du henter hende? (:


    Der kan være et utal af grunde til, at hun ikke vil med ind. Og uden at have set hesten er det svært at sige præcist hvad problemet er i jeres situation. Men dette er mine umiddelbare tanker. Det kan være en helt fjerde, femte osv. grund til, at hun ikke vil med ind (:


  • #2   13. mar 2019 Helhedshest - tusind tak for dit svar, vil prøve og lægge mærke til hvad jeg viser med mit kropssprog. Tror heller ikke de fordi det er hårdt arbejde hun forbinder det med, da jeg nu i ca. 3 måneder for det meste har haft hende inde og stået og hygget med hende, og så hun kommet på fold igen. Lige præcis for at forbinde at kommr ind for fold med noget godt.

  • #4   13. mar 2019 Matilde:
    Jeg håber det lykkedes for jer ^_^

    Jeg har selv haft en hest, som for 4 års tid siden, ikke ville med ind fra fold. Det var seperationsangst, som drillede ham. Da jeg tog hånd om det problem (og opdagede det var problemet selvfølgelig), så forsvandt adfærden stille og roligt (:

    Ellers kan det være en ide at prøve, at gå ud på folden med tovet. Sætte tovet i hende, bede hende gå et skridt frem, klikke tovet af hende igen og gå/give godbid/hygge på folden. Så ændrer man også hendes association til at blive hentet på folden (:


  • #5   13. mar 2019 I dit sted, så ville jeg finde noget, dyret gerne vil have.

    Er den fodermotiveret?
    Lær det, at menneske henter mig = en får en krybbe med livret i.

    Hvis hesten ikke har været i hænder før, er det ikke sikkert at den anser "hygge på staldgangen" som hyggeligt, men måske bare adskillelse fra venner.

    Og ja, ideen med rent faktisk at læse kropssprog er rigtig god.
    Dyret har fortalt dig om, hvad den synes om din idé med at gå ind i stalden længe før at den sætter benene i jorden og nægter at gå fremad.

    Jeg havde i dit sted helt grundlæggende taget stilling til, hvilke kampe du kan vælge.
    Det er et gammelt talemåde.
    Nogle problemer kan man ikke løse. Andre kan man godt løse.
    Men nogen gange kan man ændre rammerne - og så bliver det pludselig muligt at løse problemet.
    Lad være med at gøre ting, hvor resultatet er givet på forhånd - og det ikke virker


  • #6   14. mar 2019 Tusind tak for alle jeres svar smiley

    Doktor who/ Tak for uden med hvilke kampe jeg vil tage op. Det med foderet har jeg prøvet, det virkede de første par gange, men så gad hun ikke igen...

    Helhedshesten/ Lyder som en god ide det med gå give tingen på folden smiley

    Horsemanship87/ Laver meget forskelligt med hende, her på det seneste har det var strigle, hygge og Horsemanship/Liberty der har været det vi har lavet mest. Ellers har jeg redet tur, dressur og sprunget meget lidt, da dressur skal på plads inden.


  • #7   14. mar 2019 prøv at google de 7 lege
    så kan du få nogle reskaber som du kan bruge.

    har selv passet en fjordhest som overhovedet ikke havde lyst til at komme ind. hun var ligeglad med at de andre heste var kommet ind. så jeg måtte gerne ud og hente hende. hun har jordet mig flere gange. fordi hun havde det med at komme bag mig, for så at springe fremad. til sidst fandt jeg ud af at hun skulle gå ved siden af mig eller gerne lidt længere fremme.


  • #8   14. mar 2019 Anja N/ Tak for ideen, helt klart også noget jeg vil prøve smiley

  • #9   17. mar 2019 Prøv med et hingste kæde det er min vant til

Kommentér på:
HJÆLP min hest vil ikke ind fra fold!

Annonce