{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Udviser du selv hensyn? {{forumTopicSubject}}

Faldt over denne video for nyligt og synes egentlig den er god, til at informere om hvordan man skal komme sådan problemfrit forbi ryttere til hest i naturen.
https://m.youtube.com/watch?v=bLFpXnEv3Dg&ebc=ANyPxKoK7y9UvT8rA5VVNsuohOIuZlLNNrHNkhQ8jDOZXnGjqUHqOxBajbwFpb7qxxUNR4HtukD7EiQnFhQrtsWy6XwQdISOGw
Del den gerne, da sæsonen for mere aktivitet forekommer i naturen, nu hvor foråret er ved at få sit tag smiley

Men er du som rytter også én som udviser respekt for andre i naturen?

Hvordan udviser du hensyn?

Har du oplevet en skidt situation ved manglende hensyn? Fortæl gerne hvad det skete og hvordan situationen burde have været tacklet bedre af modparten eller endda måske af dig selv

Har du nogen ideer til hvordan man selv til hest eller andre natur folk kan udvise bedre hensyn til hinanden?


Nu kan jeg tale for selv, når jeg møder andre mennesker i naturen, så tager jeg ned i skridt 50-100 m før (afhængig af udsynet med træer buske).
Folk med hunde læser jeg hunden om jeg kan ride videre ud i siden af stien eller ej, hvis ikke så stiller jeg mig ud i siden og står stille, til at ejeren med hunden kommer godt forbi. Min erfaring er at hunde som er for interesseret, tænder på heste i bevægelse (jagtinstinkt) og mister hurtigt interessen, hvis man står stille.
Skarpe sving i skoven med dårligt udsyn, rider jeg altid i skridt, da man ik har muligheden for at se hvad der er rundt hjørnet.
Jeg har mødt et menneske, som jeg på lang afstand kunne se at han var rædselsslagen overfor heste ( han stoppede prompte og gemte sig bag de to damer, ham fulgtes med). Jeg råbte dem an om jeg skulle stille mig ind i siden, så de kunne komme forbi og det ville de meget gerne have. Kunne se på manden at han ik var tryg ved det, men han kom fint forbi, længst væk fra mig med damerne som beskyttelse. Den ene dame takkede så mange gange for at jeg ville vente på dem og bare stå helt stille smiley det luner med taknemmelighed smiley
Og det samme har jeg selv, når andre udviser hensyn til mig i naturen, jeg smiler og har øjenkontakt, siger mange tak og god tur, vinker, Thumps up osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udviser du selv hensyn?
  • #1   20. mar 2019 Jeg taler højt til ponyen: "så nu skal vi lige ind til siden, fordi der kommer en cyklist/hund/whatever". På den måde gør jeg ligesom opmærksom på, at jeg har set de andre, der kommer forbi. og så rider jeg selvfølgelig ud i siden, så der er plads til os alle.

  • #2   20. mar 2019 Ja, jeg synes, at jeg viser hensyn, når jeg færdes på hesteryg på offentlige steder smiley

    Tager altid ned i skridt, når vi passerer andre og forsøger at "læse" folk, hilser og smiler altid. Hopper altid af og skubber til siden, hvis dyret har et "uheld" undervejs på tur i offentlig skov fx.

    Vi skridter ofte i rabatten langs en cykelsti, og her sætter jeg pris på, hvis fx cyklister lige ringer med kl eller hilser - men jeg sørger selv for at orientere mig bagud ofte, så jeg egentlig oftest kan stoppe og vende hesten inden de passerer smiley


  • #3   20. mar 2019 Da jeg var yngre har vi (veninder og jeg) blæst forbi folk i fuld galop dog på række, og ja vi var bare sådan "af banen af banen her kommer banen"..
    og vi var skide ligeglade med de andre,fordi i vores øjne var det vores skov. Dengang var vi også kun 13_14 år. Men så kom jeg op på stor hest som fylder noget mere end en lille 2er pony, også kan man ikke bare blæse afsted.. og med tiden kom fornuften og vi blev klogere og red altid ind til siden. Vi stoppede aldrig helt op, dog red vi i skridt afsted. Set i bakspejlet har vi nok følt os rigtigt seje og bare redet derud af. Og enkelte gange har vi da også fået nogle rimelige imponeret blikke fra folk, men også en hel del sure.

    Vores skov var lidt sjov anlagt og der var en stor grusvej igennem den som vi gerne suste derud af på. På de mindre stier byggede vi altid spring af grene og hoppede over.. Så jah jeg tænkte mig ikke godt om dengang. Men idag viser jeg altid hensyn og stopper nogen gange op, og snakker med dem jeg møder på vejen.


  • #4   20. mar 2019 Når jeg rider tur og skal passere andre, sætter jeg ned i skridt i god tid forinden. I hvert fald 100 meter før, ligesom jeg heller aldrig holder tempo over skridt i sving, hvor jeg ikke kan vurdere om der kommer nogen modsat fra.
    Jeg stiger af hesten og står stille, hvis jeg er i tvivl, om vi kan passere uden at hesten bliver bange, eller hvis jeg vurderer, at situationen kan ende på en ikke hensigtsmæssig måde. Jeg trækker så langt ud til siden, jeg kan, og jeg smiler og hilser, når jeg passerer.
    Jeg har flere gange oplevet (da jeg boede i Vojens), at andre ryttere passerede mig og min hest i både flyvepas, galop, tølt og trav. Og jeg har sågar endda oplevet en, der var ude på sin islænder, der mente, at "vores heste kunne i hvert fald sagtens lige hilse på hinanden, for hendes var jo så sød og venlig." og så lod sin hest gå hen og hilse på min, selvom jeg sagde nej og signalerede at det ikke var så godt...


  • #5   20. mar 2019 Jeg tænker ikke at man finder nogen der vil sige de ikke viser hensyn, ligesom man nok ikke finder nogen der vil sige at de ikke rider på hesten præmisser.

  • #6   20. mar 2019 Krikken - det kan du have ret i smiley men der er seriøst nogen som burde have rystet hovedet på plads og udvise hensyn. Her mener jeg også ryttere...

  • #7   20. mar 2019 I trafikken rider jeg efter færdselsloven, i højre side i rabatten. Jeg ændrer ikke tempo, hvis der kommer andre køretøjer eller fodgængere, for så bliver jeg/hesten uforudsigelig, i forhold til de andre trafikanters afstandsbedømmelse. Det ved jeg fra mig selv som bilist.

    På banestien rider jeg også i græsset ved siden af asfaltstien/cykelstien. Ser jeg en hund uden snor, så tager jeg ingen hensyn, Gud nåde den hundeejer. Hunde skal være i snor på den sti. Hunden holder naturligvis afstand, når man buldrer mod den i galop.
    Møder jeg modkørende cyklister eller knallerter ændrer jeg ikke ved min færdsel, indhenter jeg dem, råber jeg 'jeg kommer forbi'. Hører de det ikke, bliver de forskrækket, men så er det deres skyld, hvis de cykler med musik i ørerne. Jeg møder måske en fodgænger med en hund eller en cyklist en gang i måneden, og det er lovligt at ride der, det er et sted med meget plads.

    Det skal naturligvis tilføjes, at mine heste er meget vant til trafikanter, både på to hjul, fire hjul osv. Det bedste de ved er at løbe om kap med en traktor inde i rabatten.


  • #8   21. mar 2019 hvis jeg rider tur (hvilket jeg meget sjældent gør efter mangelende hensyn fra bilister)...
    så kigger jeg meget omkring mig for cykler og folk der kommer fra sideveje eller bag os, da min hest jo ikke ser andet end det er er foran ham på tur (meget opmærksom på hvor vi skal hen). ser jeg en bil, traktor, cykel, person eller andet rider jeg hesten ind til side, stopper ham op, holder øjenkontakt med personen der skal passere os og smiler pænt, hvis personen viste hensyn vinker jeg også pænt og nikker som tak for deres hensyn smiley

    hvis noget lydløst skal forbi vender jeg sam, da han ellers bliver nemt bange, og så gør jeg det samme som nævnt over smiley

    jeg rider altid med reflekser på tur, på hestens ben, dens krop, og på mig selv. alt for at blive set i god tid smiley

    dog har jeg oplevet et par dumme ture hvilket har sat en stopper for mine rideture fordi jeg bliver for nervøs og påvirker min hest...
    1: red vi på vej til ridehal, knap 1 km der her til fra stalden.. vejen har ikke træer omkring sig blot marker og enkelte huse. vi rider i rabatten da vejen er lidt til en smal side. bagfra kommer der pluslig en bil som har nok så travlt, jeg når hverken er reager på lyden til de er passeret os... de kørte meget tæt på i høj fart, ramte min stigebøjle (jeg priser mig lykkelig for at sidespejlet ikke tog min bøjle D: hesten fik et kæmpe chok det samme gjorde jeg smiley jeg red ikke på den vej efter..
    2: red vi en lang tur, og rigtig mange viste hensyn til os, og så jeg nogle med trailer på stoppede jeg hesten op og lod dem passer. desværre var der en i en stor bil, kæmpe trailer på med en masse løse trækasser som stod op hoppede rundt i traileren.. den kom bagfra og jeg prøvede at signalere til at bremse lidt op da lyden af kasserne skræmte hesten.. næ nej han kørte derimod tæt op ad os og dyttede, hvilket hesten så reagerede på -_-
    3: vi skulle på tur med en veninde, hvor sam ser nogle køer stå et stykke væk, og en bil kommer mod os, hesten kiggede blot på dette tidspunkt mens vi stod på en bred bro, men manden begydte at råbe efter os hvilket gjorde sam bange, som resulterede i at han hoppede ned i den dybe grøft bag ham.. heldigvis fik jeg ham sikkert op men vi kunne ikke passere bilen på grund af den uhøflige mand, som så valgte at stige ud af bilen, hive i min hest og da det ikke virkede skubbede han løs på ham.. til trods for at jeg bad ham lade min hest værre som blot blev mere nervøs.. heldigvis kom min veninde med hendes hest og jeg fik sam direkte hen til hende, resten af turen var stille og rolig..


  • #9   21. mar 2019 Både og smiley jeg forsøger at gøre mit, men det er svært at vise hensyn hvis andre ikke gør..
    Tindur var bange for store køretøjer. Og jeg har ingen anden mulighed end at ride et stykke på vej for at komme i skoven. Når der kom store køretøjer, viste jeg dem at de skulle sænke farten og være obs, og jeg trak så langt væk som muligt.. Der opstod nogle gange nogle meget farlige situationer fordi de ikke tog hensyn, og jeg oplevede sågar en der presset os med vilje så vi var ved at styrte på asfalten smiley
    Når folk viser hensyn så takker jeg rigtig mange gange, dette ved at hilse og give thumbs up smiley jeg plukker dog ikke op møg, men det ville jeg gøre hvis min hest sked i en indkørsel..

    Mvh TT


Kommentér på:
Udviser du selv hensyn?

Annonce