{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
687 visninger | Oprettet:

Kofobi ?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jeg har lige nu en hoppe i træning der er panisk overfor køer.
Hun fnyser højlydt af dem, begynder at dirre og vil rigtig gerne væk fra dem, selv når de er ude af syne er hun urolig og meget opmærksom.
Hun er ellers en rolig og sød hest, der ikke laver nogle unoder.
Jeg mangler nogen idéer til at hjælpe hende igennem hendes frygt. Lige nu går der lidt køer på nabomarken, og så snart hun kan se dem traver hun hvileløst frem og tilbage, og fnyser højlydt af dem.
Selvom køerne nu har været ude i flere uger, er hun stadig ikke faldet til ro, så jeg tænker at det skal trænes på en anden måde?
Så tips og triks til ko træning modtages meget gerne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kofobi ??
  • #1   8. maj 2019 Jeg har en hest der er ligesådan. Hun er 11 år gammel, og har hele sit liv været ved at dø når hun ser køer. Hun er en rolig pony, men både stejler og bukker for at komme væk hvis der er køer i syne.
    Jeg har trænet det med hende siden jeg fik hende som 4 års, og da min chef har køer er det ret let at træne. Sidste år havde vi kvier gående på folden ved siden af hende. Hun åd ikke så snart de var i hendes synsfelt.
    Som lille måtte avleren fjerne hende fra marken efter naboen havde lukket køerne ud ved siden af, da hun efter en uge stadig ikke havde spist og derved tabt sig helt vildt..
    Konklusion: selvom jeg synes jeg har trænet på alle måder, så går hun stadig i panik når hun ser eller hører dem. Jeg tror desværre at nogle heste aldrig lærer det..


  • #3   8. maj 2019 Min Basse, var også ved at dø, når han så en ko. I starten stod jeg af, og trak ham forbi køerne. sidenhen kunne jeg ride ham forbi, og i en gangart som bestod af en blanding af travers, passage, og højt fnysende. Hvorefter han efter vi havde passeret, vendte sig om og fnyste højt "i fik mig ikke" og fik stolt videre. I dag spænder han kun lidt op, når vi rider forbi køer.

    pt. har jeg samme problem med Frilandsgrise, dem er Aslan dødens angst over for. Her bruger jeg samme metode, at stå af. også går vi 2 meter, hvorefter vi står stille, til der er ro på ham. så går vi 2 meter mere, også står stille til der er ro på ham. og dette gentages til vi er forbi grisene. Det tager ca en halv time at komme de 300 meter. og adskillelige godbider, ud fra den devise, at godbider er positivt og derfor danner dopamin og opioider i hans hjerne, som sætter sig på cortisol receptorerne, så cortisolen falder en smule, så cortisolen ikke optages i samme grad. Og i håb om at forbinde grisene med noget positivt i hans hjerne: at på denne strækning får jeg godbider, når jeg er rolig.


  • #4   8. maj 2019 Åh jeg ville ønske min kunne smitte af med sit sind jeres heste, hun er frygtelig nysgerrig på andre dyr end heste. Hun kan finde på at følge efter rådyr i skoven. Forleden mødte vi en stor hane og hans flok af damer, damerne rendte ud på marken og hanen blev adskildt fra flokken fordi han forsat gemte sig ind i en bøgehæk da vi red forbi. Hvad gør hun? Hun vender om og går over til bøgehækken og stikker hovedetind i et hul i hækken, så hun står en meters penge fra Hanen smiley hun ville så gerne hilse på ham den store flotte hane smiley for små fjorten dage siden mødte vi hippie køer, i ved dem med alt håret og store horn. Der var en ko som var pisse nysgerrig på min hest, så hun gik fra flokken og over til hegnet for at studere os, mens Sokka stod en halvanden meter fra spiste græs smiley det eneste min reagere på det er, når flokken med grisse der skriger, det giver et kortvarigt gip i kroppen på hende og ved ikke om fordi det minder om når heste skriger. Jeg tænkte om det kunne være en ide at træne på køer i selskab med en cool hest, for at smitte roligt adfærd af, hvis du har muligheden for det? tænkte så kunne du træne i mens du har én fra stalden som bare går med sin hest og smågræsser ved siden af jer. Jeg ville starte langt fra køerne og gradvis click træne hesten tættere og tættere på.
    Jeg ved ik hvor du bor, men ellers ville jeg gerne hjælpe med selskab hvis du bor tæt på smiley


  • #5   8. maj 2019 Miss Soffy - ja, hvor jeg gerne have din hest med forbi grisene - så hvad laver du hver torsdag kl 18, der skal jeg nemlig forbi grisene på vej op på rideskolen - så kunne du ikke lige????? smiley smiley smiley

    ( at du bor på Sjælland, og jeg i Nordjylland, er vel bare en lille formsag smiley )


  • #6   8. maj 2019 Ej Dorthe det ikke lige i nærheden smiley men hjælper du med transport så kan jeg tag en uge hos dig intensivt smiley

  • #7   8. maj 2019 Mine egne heste er også lige glade med alt, om det så er forbi den store nærgående bisontyr (ja i læser rigtigt, bison, som i kæmpe stort dyr!). Men hende her er lidt en særlig dame, hvad det angår smiley

    Hun er ikke i kotræning her, men gangartstræning, køerne er bare et sideprojekt, da vores nabo er økokvægbonde og derfor ser vi jo køer på vores ture.
    Hun bliver ikke presset til noget hun ikke magter, men jeg vil gerne gøre møderne med køerne lidt mere behagelige for hesten smiley


  • #8   8. maj 2019 I dit sted havde jeg fundet grænsen for hestens komfort zone - og så blevet lige omkring grænsen indtil hesten er helt tryg med de aktiviteter.

    Og så langsomt skruet op.

    Er hesten fx tryg på 200 m afstand, men puster og fnyser på 50 meter, så havde jeg ladet hende dele fold med en koglad hest, hvor folden er rigeligt stor til at den bagerste halvdel er rigeligt langt væk til at være sikker afstand.

    Og så smidt en håndfuld gulerødder på jorden et sted, hvor hun er tryg nok til at æde, og så flytte foderpletten tættere på køerne dag for dag.


  • #9   8. maj 2019 Jeg havde en pony som være panisk rad for køer, hun lærte med tiden at acceptere vores egne ensfarvede var i nærheden, men var stadig rad for de brogede. Der er ikke nogen quickfix, det er gradvist at udvide komfortzonen og være opmærksom på at det kan skabe nogle farlige situationer hvis den panikker.

    Hende her var lidt mere tryg hvis der var et menneske på jorden, men det var jo så noget skrammel hvis hun begyndte at bøve rundt. Vi undgik ganske simpelt at tage på ture hvor vi skulle forbi køerne, vi kunne ride ned til dem og kigge, og så ride roligt tilbage og gradvist blev hun mere vant til at kunne gå lidt tættere på. De skulle stadig ikke bevæge sig, for så kan du tro hun var smuttet. Hun kunne til sidst lokkes til at gå forbi dem, men indimellem slog det altså stadig klik og så var der kun flugt på hjernen.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #10   9. maj 2019 Altså jeg forstår godt hesten, for jeg har det akkurat på samme måde smiley

    Så jeg havde simpelthen flyttede min hest hvis jeg var i den situation smiley smiley


  • #11   9. maj 2019 ...
    Jeg sidder og griner og tænker på min mand.
    "Jeg forstår godt, at heste er bange for hyp-dæmoner.
    Horn i panden, deforme kroppe, underlige lyde og så opfører de sig bare mærkeligt."


  • #12   19. sep 2019 Efter 4 måneder med dag desponering er hoppen nu så tryk ved kvier, køer og det der ligner, at hun gerne står og græsser op af hegnet ind til dem. Det er stadig liiidt skræmmende når vi møder dem på tur alene, men sammen med en ven er der ingen problemer smiley
    Fulgte min mavefornemmelse og lod hende se køerne hver dag, fodre så tæt på hegnet som hun ville komme af sig selv, og ellers bare give hende den tid der var nødvendig.


Kommentér på:
Kofobi ??

Annonce