{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
845 visninger | Oprettet:

Placering af hestens hoved under træning. {{forumTopicSubject}}

Jeg har efterhånden læst forskellige retninger inden for hestetræning. Der er helt klart ikke enighed om hvordan hesten skal bære sit hoved.

Nogle mener, at hesten skal holde næsen ved jordoverfladen, andre at den ikke må kommer under knæhøjde, og andre igen at næsen skal være i bringe højde.

Hvad mener du er den rigtige højde, og især besvarelsen hvorfor er vigtig.

Det er ikke min hensigt, at finde den eneste rigtige løsning, men at øge min viden, så derfor er vægten på hvorfor i vælger den højde som i gør, vigtig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Placering af hestens hoved under træning.
  • #1   26. jun 2019 Det afhænger jo af hestens uddannelse.

    Min som er på LA/MB niveau, varmes op lavere end når der rides øvelser.

    Og igen det er meget forskelligt fra hest til hest, så jeg synes ikke at det er så nemt at blive klog på.

    Man skal altid tage udgangspunkt I den enkelte hest.


  • #2   26. jun 2019 Karin J: Til opvarmning, ligger du så din hest med mulen ved jordoverfalden eller knæhøjde eller bringe højde? og hvad er begrundelsen for lige den placering?

  • #3   26. jun 2019 Det synes jeg ikke, at der er noget facit på. Det kommer an på hvor hesten er i sin uddannelse, hvad ens plan er med hesten og hvordan hesten er bygget.

    Som udgangspunkt synes jeg ikke, at hoved og hals skal være kropsdele man skal have så meget fokus på. De kan være god indikation, hvis man ikke kan mærke eller se, hvordan resten af hestens krop er. Men det er krop først - hals og hoved bagefter. Forstået på den måde, at kroppen former halsens placering og ikke omvendt.
    Hestens hals og hoved er "korrekt" placeret når hesten søger til biddet. Hesten søger frem til biddet som et resultat af, at noget er korrekt i kroppen. Og så er det ligemeget, om den søger til biddet i en kort ramme eller med hovedet ned til sandet. Hvis den ikke havde balancen eller styrken til at have hovedet hvor det er, så ville den ikke kunne søge til biddet, men i stedet komme ud af balance.

    Så min pointe jeg prøver, at komme frem til: jeg mener, at en god og stærk hest, som er godt trænet, kan man placere i næsten hvilken som helst ramme og den vil stadig gå til biddet.
    Hvor hesten som er ny i sin uddannelse, går bedst i den ramme den selv søger hen til, når den søger til biddet. For nogle er det lidt højere, andre lidt lavere. Det vigtigste er, at hesten ikke kommer ud af balance, falder på forparten eller spænder op.


  • #4   26. jun 2019 Hvor hovedet skal være, afhænger jo også af, hvilke genre man rider.

    Indenfor western er idealet, at hesten skal være afslappet og hvile i sin tillid til, at hesten altid kan stole på sin leder.
    Derfor skal hestens kropssprog være svarende til en afslappet hest, for at skabe en cool hest.
    (og der er sandhed i, at du får adfærd svarende til det kropssprog du former)
    Derfor er idealet ikke en højt rejst hest, men en lav hovedholdning.



    Der er så folk, især indenfor genren Pleasure, som hylder princippet "jo mere jo bedre" og derfor stiler efter at mulen skal være helt nede i knæhøjde.
    Der mener jeg nok, at overdrivelse ikke fremmer forståelsen, eller skønheden.

    Men, der er også historiske forskelle, som fx her.


  • #5   26. jun 2019 Lige pt rider jeg en ældre araberhoppe, hun har ikke helt vildt stor muskulatur i ryggen endnu, og hun finder det rarest at have hovedet ved jorden. Når hun får lov til det, så løfter hun ryggen og får fin indundergriben, og kan holde den i flere runder.
    Beder jeg hende om at komme op i bringehøjde, løfter hun også ryggen, men kan kun holde det i et minut eller to, før hun taber ryggen. Og det er ligemeget hvor meget jeg støtter hende.

    En anden hest jeg red, hun havde det allerbedst når hun fik lov til at have hovedet i bringehøjde. Kom det længere ned blev hun rigtig flad, og kom det længere oppe tabte hun ryggen.

    Jeg synes det kommer rigtig meget an på hesten, både ift muskulatur, men også hvordan hesten er. smiley


  • #6   26. jun 2019 Jeg stræber efter et sted mellem knæ og bringehøjde, men vil hellere at de går lavere end højere. Det gør jeg fordi afslapning af overlinien oftest først kommer når hovedet ryger ned. Når afslapning så er opnået kan jeg begynde at drive lidt på bagparten og så kommer hovedet lige så stille længere op, så strækket bliver mere aktivt.

  • #7   26. jun 2019 Det kommer meget an på den enkelte hest, dens uddannelsesgrad og fokus i træningen.
    For mig er alfa og omega en afslappet hest. Jeg har et større fokus på kroppen som helhed end lige næsens placering. Når det så er sagt, kan placeringen af hoved og hals godt bruges som forskellige markører.
    Da jeg fik hende jeg har nu gik hun gerne krøllet ind og var generelt i et for højt stressniveau, hvor hun reagerede i frygt på mange ting. Derfor har det været vigtigt at arbejde med at få hovedet mere frit og halsen strukket. For hende har det betydet at hun stak næsen helt ned i sandet - det var der hun ligesom fandt den ro. På sigt er det ikke en holdning jeg ønsker at bibeholde grundet vægten på forparten, men det var i første omgang et bedre alternativ end at krølle sammen. Nu bliver hun ikke længere rost for den meget dybe holdning, men begynder stille og roligt at skal lægge mere af vægten bagud.


  • #8   26. jun 2019 Placering af hovedet afhænger også i høj grad af, hvordan den er bygget - hvad der er mest hensigtsmæssigt for at lige netop dén hest går bedst. Som min gamle træner sagde (om springheste) "Hvis du vil have en hest, der skal gå med rund hals på springbanen, så køb en tysk hest, der er avlet til, at gå sådan. Lad være med at forlange, at en hest, der ikke naturligt og af sig selv går sådan, skal gå sådan.".

  • #9   26. jun 2019 en uddannet hest skal have punktet lige bag ørerne som højeste punkt og være åben i ganaschen, og let foran lod.

    En hest der ikke er nået til det punkt må holde sit hovede hvor det passer den så længe resten af kroppen er med og den stadig er frigjort i ganaschen.

    der er alt for meget fokus på hovedet i dag, folk tror at hvis de stiller hovedet på en bestemt måde så kommer resten af kroppen med, det fungere bare omvendt. smiley





  • #10   26. jun 2019 TS Bringehøjde er nok det der kommer tættest på.

    Han kan dog sagtens rides dybere, hvilket jeg også gør en gang imellem, hvis jeg føler at der er behov for et extra stræk i ryggen.


  • #11   26. jun 2019 nogle racer kan også være mere begrenset mht hvor/hvordan de kan holde deres hoved. heste med kortere halse har generelt hovedet og halsen placeret lavere end heste med lange halse. Man kan måske godt få deres hovede højere, men det falder dem mere naturligt at holde hovedet og halsen i hvad der i hvert fald ligner en lav position

  • #12   26. jun 2019
    Det er ikke noget jeg går højt op i - det kommer an på hvor langt hesten er i uddannelsen, men også mest af alt for mig, hvordan hele ridningen føles.


Kommentér på:
Placering af hestens hoved under træning.

Annonce