{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
788 visninger | Oprettet:

Klipning af heste {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Sidste vinter skulle jeg klippe min nye hest for første gang men det blev dog ikke til noget. Når jeg tænder den bliver han agressiv og sparker med både forben og bagben så man altså ikke kan klippe ham og er lige ved at få en hov i hovedet. Fik en prof ud men hun måtte opgive - Jeg ved godt der kan gives bedøvelse men til ham er 1 ikke nok og det bliver nået dyrt og besværligt hvis han skal have 2 hver gang han bare skal klippes. Jeg vil gerne allerede nu begynde at øve det med ham så han måske kan blive klippet denne vinter, da vi træner 6 gange om ugen og vinterpelsen bliver alt for varm - Derfor vil jeg hører om nogen af jer sidder inde med råd og tips til at lærer sådan en som ham at blive klippet
pfh smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipning af heste
  • #2   27. jul 2019 Du kan hente en app på din telefon som laver lyden, så kan du med klikkertræning, positiv forstærkning og target lære den at lyden er ok som det første.
    Så kan du dernæst begynde lidt forsigtig at hive lidt i pelsen med fingrene samtidig med at lyder kører.
    Derefter prøver du med en trimmer. Har du ikke en til heste så kan til hund eller mennesker godt bruges til træning i små områder så hesten kan vænne sig til fornemmelsen.
    Så masser af ros, klik og godbidder under hele forløbet smiley


  • #3   27. jul 2019 Små bidder.
    Ros, når den gør det du ønsker.
    Øg kravene så langsomt, at den ikke reagerer væsentlig på det.
    Stop mens det går godt og inden du fremprovokere en reaktion.

    Fx tænd klipper på så god afstand, at hesten er ligeglad.
    Tænd & sluk for klipper på passende afstand.
    Klip en hest, der elsker klipning, et sted din hest kan se det. Skamros den hest du klipper. (Din hest reagerer på andres reaktion. Er noget lækkert for andre, vil den også selv have.)
    Berør din hest med slukket klipper.
    Berør din hest med tændt / summende klipper.


  • #4   27. jul 2019 Har du prøvet med vat i ørene?
    Hvis det er lyden, er det et godt sted at starte.

    Min første hest ville heller ikke, hun sad oppe i loftet.
    Men da hun lignede en islænder, var det nødvendigt.
    Så dyrlægen måtte ud, men har ikke givet mere, fordi hun sku ha for 1½ dosis.
    Så fik hun vat i ørene.
    Det gjorde vi 2 gange og så ku vi nøjes med vat, hun ku klippes over alt efter.


  • #5   28. jul 2019 Prøv at læse denne beskrivelse igennem.
    Jeg har brugt fremgangs måden på min, som absolut ikke synes at klipning var nogen god ide.

    Men tålmodighed og atter tålmodighed - god arbejdslyst.

    https://www.hestegalleri.dk/blog/tilvaenning-til-klipperen/326


  • #6   28. jul 2019 Mange tak for jeres svar. Jeg tror ikke det er lyden han er bange for. Man kan stå ved siden af ham med den uden han regerer men så snart man nærmer ham sparker han ud til alle sider og bliver meget farlig at være i nærheden af så måske han har haft en dårlig oplevelse engang? #2 kan du huske hvad appen hedder? det tror jeg at jeg vil prøve at starte med.


  • #7   28. jul 2019 Du søger bare efter 'razor', 'shaver' eller 'trimmer' i app store. Det er ikke en bestemt men der findes en del af de apps som er lavet til at bliver brugt til pranks smiley

  • #9   28. jul 2019 Jeg prøvede appen i dag og der var intet INDTIL jeg kom tæt op ved ørene/nakken, så måske er det faktisk lyden der gør det smiley


  • #11   28. jul 2019 Brug en bremse.

    Når køerne bliver sådan der, så er det bare to fingre i næsen, og så se at få klippet smiley


  • #12   30. jul 2019 For det første vil jeg helst undgå bremse da det skal være en behagelig oplevelse for os begge. Han er 180 og vejer omkring de 800 kg og er kraftigs bygget og han kan nemt slippe udenom hvis det er det han vil - Han er decideret farlig. smiley

  • #13   30. jul 2019 Så få dyrlægen til at bedøve den.

  • #14   30. jul 2019 Det har jeg skrevet tidligere i opslaget - Han skal have over 1 dosis bedøvelse og det bliver dyrt og bøvlet i længden at få dyrlæge ud hvis det er for en klipning.


  • #15   30. jul 2019 Det forstår jeg intet af. Du skal vel ikke have to doser, du skal bare have en større dosis.

    Jeg havde nu stadig givet bremsen et forsøg smiley


  • #16   30. jul 2019 For mig lyder det som om, at du ka vælge mellem en stor farlig hest, eller en besværlig bedøvelse, men med en rolig hest?
    Når du bestiller en bedøvelse, får du forhåbentlig en dosis der passer til hesten, ikke en standard til shetlænder?
    Sån er det hvert fald her..
    Min gamle hest fik 1½ x det normale for hendes vægt, til klip og det kostede det samme.


  • #17   30. jul 2019 Her koster 1 dosis 442 kr og han skal have 2, det er måske lige lovligt dyrt... Men i dag var der fremskridt så længe han står og slikker på en sliksten kunne jeg klippe ham ved både hals og ryg - Det er nok bare mere træning der skal til


  • #18   31. jul 2019 Jamen så har du jo fremgangsmåden smiley

    Nogle dyr kan bare ikke have at blive klippet. Hvis de har prøvet en dårlig teknik, eller noget dårligt grej, så kan man også godt forstå det.

    Vigtigt at pelsen er helt ren og tør for fedt, sved og jord/sand, så klipperen kan gøre sit arbejde smiley


Kommentér på:
Klipning af heste

Annonce