{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.330 visninger | Oprettet:

Genoptræning stald? {{forumTopicSubject}}

Hej hg
Jeg har enligt købt min egen gård. Stald Nydahl. Og går nu og leger med tanken om at lave en genoptræning stald.
Da jeg har købt en skridt bånd, med hæve sænke, trav funktion, vægt.
Et solarie i tvangs boks med hæve sænke funktion, med uv lys til at gå mere i dybden.
Alt dette var enligt købt til mine 4 heste. (2×2år, 9år, 16år) til at sætte mine 2års godt i gang og få muskler inden de skulle være ride heste. Har vist sig og være rigtig godt træning til min 9års der har stald krampe på v bag ben, og var mega muskel fattig. Men er nu lige som alle heste. Min 16år jeg er ved at gen optræne selv. Kode leds forvidning.

Så begyndte jeg og tænke, og det måske være noget jeg skulle dele ud af.
Men her er mit spørgsmål, er der brug for det, deler mangler på det.
Min idé går ud på at lave et sted hvor man kan sende hesten hen enten som ferie eller genoptræning.
Ferie idé: stedt har 4 hektar i bakket terræn. Hvor jeg mest har løsdrift. Flest skal på ferie og vil ikke have andre til at ride deres hest. Her kunne den træne sig selv på fold og på skridt bånd og solarie. Hesten ville holde sig i gang, uden en ny rytter på.
Genoptræning: nu har jeg selv prøvet og genoptræne min 16års efter dyrlæge anbefalinger. Med masser af skridt over uger, og så med lidt trav. Syntes ikke det holdte rat længe og tog en evighed. Så prøvede jeg med bånd, hvor han ikke har min vægt oven i. Og tog heller ikke lige så lang tid. Syntes det gav et rigtig godt resultat.
Evt. Lave Børne have, hvor de også kunne have mulighed for at starte op på bånd og lave muskler inden de skal ud i livet som ride hest.

Min plan lyder på
Løsdrift med vitaminer alle dage
Tilpasset trænings plan til hver hest. Ca med bånd og solarie hver anden dag.
Vask efter behov.
Hø på fold efter behov.
Pris idé 1200kr

Boks med ind og ud luk for mere pris.

Kom gerne med jeres forlag og ændringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning stald?
  • #1   12. aug 2019 Jeg syntes det lyder som en go ide. Om der er behov, ja det ved jeg ikke. Men du er for billig. Der vil være for meget arbejde, i forhold til det du får ud af det. Hvis der er tale om, at du vil momsregistreres, så skal du af med ca 60 % til skat og moms, så er der under halvdelen tilbage til hø. En stor hest han godt æde for 500 kr hø, pr mrd, så er der godt nok ikke meget tilbage til dit arbejde med at hale hesten frem og tilbage. Fodre dem og muge ud hos evt boks heste. Og slet intet til vedligehold af dine faciliteter og ikke mindst vand, som alt efter hvor du bor, kan være en dyr post. ( er du momsreg så kan det trækkes fra ) Du vil også få brug for en særlig forsikring, hvis en hest kommer til skade.
    Men klø på. Ideen er go


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   12. aug 2019 Jeg ville aldrig sende min hest i genoptræning et sted, hvor erfaringen hedder "jeg har genoptræne min egen hest efter dyrlægens anvisning".

  • #3   12. aug 2019 Amt
    Misforstå mig ikke.
    Dyrlæger laver tit en genoptræning plan, hvor man skal skridt eller trække hesten en, eller to ugers tid, hvor man så må lægge små trav ind efter det.
    Med bånd tænker jeg bare at hesten er fri for at have en rytter vægt oven på, og derfor måtte være lettere for hesten at genoptræne sin krop.
    Nej jeg har kun min egen erfaring med min hest jeg har genoptrænet et par gange nu. (Kan ikke holde til at hoppe, men hopper konstant over fold hegn)
    Så jeg har prøvet lidt forskelligt, også vand træning, hvilket var det bedste men også dyrt i længden. Så måske det ville være en lidt billiger løsning. Igen kun en idé jeg er kommet på smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   12. aug 2019 DIFON: Det er i min optik bare ikke viden og erfaring nok til at kunne tilbyde en ydelse til folk smiley

  • #6   12. aug 2019 Jeg ville umiddelbart ikke sende min hest "på ferie", mest fordi den højest sandsynligt trives bedst i sin egen stald med sine faste foldkammerater, og det tror jeg egentlig mange tænker, så den idé vil jeg gerne skyde helt i sænk.

    Genoptræning er da en god idé, men som AMT siger, så har du ikke rigtig "nok erfaring" til det. Havde du nu haft en berideruddannelse eller sådan noget, så havde sagen nok været en anden.

    Følbørnehave synes jeg tilgengæld lyder lovende. Hvor unge heste kan komme ud og være heste, indtil de skal tilrides, hvor de så "trænes op" på dine "maskiner", inden man smider rytter på. Det lyder bestemt som en rigtig god idé smiley


  • #7   12. aug 2019 Det er en temperamentssag.

    Jeg ville ikke sende min hest væk - de nødvendige ting til at løse genoptræningsopgaven burde jeg kunne udfylde der, hvor hesten står. (ellers ville jeg have andre problemer til hverdag.)
    Jeg ville heller ikke sende en hest væk for fx "ferie" eller slankekur.
    Igen - for hesten er det nok lidt er overgreb at blive fjernet fra sin flok. Det fatter ikke hvad der sker, kun at verden bliver vendt på hovedet. Så, det er næppe rekreation for den. Og jeg er generelt imod slankekure, det som virker er at ændre livsstil. Og efter et midlertidigt ophold kommer man jo tilbage til den livsstil, der gav problemer.


  • #8   12. aug 2019 Det lyder som en spændende ide smiley
    Som jeg forstår det vil du tilbyde at tid og faciliteter til en ordineret træningsplan, dvs at du ikke skal ud og opfinde den, men følger en professionelt lavet plan som tager udgangspunkt i den enkelte hests behov og de faciliteter der er tilrådighed? Er det rigtig forstået?
    I så fald tænker jeg det sagtens kan være en ydelse man kunne tilbyde. Det er der mange der måske ikke ‘gider’ og da du har nogle faciliteter de fleste ikke har hjemme, jamen så kan der sagtens være kunder til det.
    Hvis de 1200kr er pr måned er det nok ikke realistisk for dig at leve af. Eller bare tjene lidt smiley



  • #9   12. aug 2019 Synes idéen er rigtig god - jeg har hørt flere, der efterspørger netop sådan et sted smiley Jeg ville aldrig selv sende min hest afsted, især ikke til genoptræning, men nu er jeg også super hysterisk. Skulle det ske ville det være til Højgård blandt dyrlæger.

    MEN jeg hører flere, der efterspørger det smiley For ja, genoptræning er kedeligt og tager lang tid. Skridtede selv 6 uger en vinter i minus 5-10 grader pga. en seneskade. Gaaab mand.

    Ulempen tænker jeg er, hvis du får genoptræning af lidt varmere heste - de kan altså være rigtig spændende. Helt klart den ulempe, der ville være, og flere der ønsker at sende i genoptræning er måske netop nogle, der godt ved, at deres hest bliver meget varm, hvis den ikke rides/aktiveres som normalt. Især hvis du også tager heste ind, der skal stå i boksro og så evt. på bånd 2 gange om dagen smiley Så hav med i dine overvejelser, at du måske får nogle ret hysteriske heste, og at prisen så nok skal være højere end 1200 kr., før det kan betale sig? smiley Blot en tanke. Jeg ville ikke have lyst til at stå med et par stykker af dem, jeg har set i boksro pga. skader de seneste par år smiley


  • #10   12. aug 2019 Er rigtig glad for alle jeres input. Vi er rigtig mange heste mennesker med rigtig mange meninger, også der for jeg heller lige ville startet en forum, i stedt for bare at kaste sig ud i den.
    Som sagt var det også kun tænkt til mine egne heste, men hvis det kunne hjælpe andre ville jeg gerne det smiley


  • #11   12. aug 2019 Har du overvejet bare at tilbyde "almindelig opstaldning"?

    Så kan folk jo bruge det til genoptræning, almindelig træning eller noget helt andet?


  • #13   12. aug 2019 Nu skriver du løsdrift - skal hestene inde i træning så lukkes sammen alle sammen? Hvis det er planen tror jeg, at mange ville sige nej tak. Det vil jeg, og det af den simple grund at der vil være en del udskiftning og opholdet er af kortere varighed. Jeg vil ikke tilbyde min hest skiftene venner. Og dernæst: hvad hvis der sker en skade?

  • #14   12. aug 2019 Jeg synes det er en spændende ide, find evt. inspiration her: https://horsecarehimmerland.dk/

    Erfaring eren sjov ting, ikke? Man skal jo starte et sted, som man siger. Genoptræningsplaner kan du få via dyrlægens rådgivning, men jeg ville nok råde dig til at få lidt praktisk erfaring på en andens regning, hvis du forstår, hvor jeg vil hen. Find nogle steder, der tilbyder lignende koncept, og få noget praktik der, så du lærer lidt om, hvordan det foregår, hvordan man arbejder med verdens mest håbløse mennesker (hestefolk) som kunder og hvordan man risikostyrer og hvad det skal koste.

    Jeg synes forretningsideen er god, og når jeg har været ude at klippe på rideskoler, har jeg mødt hestepiger, der har haft deres heste afsted på et retreat/ spaophold om man vil, og de har været henrykte. Det er jo en perfekt måde at få passet og holdt sin hest igang, hvis man selv skal på ferie eller har en travl periode på arbejde. Eller genoptræning! Mange gør det jo med deres hunde allerede smiley


  • #15   12. aug 2019 Jannie g
    Med løsdrift. Ville der Max være to. På fold sammen eller ville jeg dele op i 1 hektar op i 4 folde og en på hver. Men med læ hus på alle, da jeg mener alle heste skal have adgang til skygge.

    Jeg ville skabe et sted lidt lige som de svømme og wellness Center, der er rundt omkring, men du sted hvor selv dem der ikke havde så mange penge også kunne forkæle deres hest lidt. Og da jeg heller ikke har alle de fine ting som de steder har. smiley


  • #16   12. aug 2019 Hvor henne af ?

  • #17   12. aug 2019 Ann c.
    Mange tak for dine super gode idé! Vil jeg helt sikket se om jeg kan gå videre med??


  • #18   12. aug 2019 Merete
    Ja ups det har jeg ikke lige fået med.
    I røgen 8472. Ligger 20min fra Silkeborg og Århus. 30min fra Randers og Viborg


  • #19   12. aug 2019 Jah synes det lyder som en rigtig god idé og til en pris alle kan være med i

  • #20   12. aug 2019 Det findes allerede.. Happy horse spa eller sådan noget hedder det.

    Dog vil jeg aldrig sende min hest i træning et sted hvor den blev lukket sammen med andre heste.


  • #21   13. aug 2019 Er enig med de andre

    dybest set er idéen god.

    Men jeg ville måske hellere tilbyde en udeboks med tilhørende paddock.
    Så kan heste, der skal have meget boksro stadig få et lille frimærke at være "ude" i, og de skal ikke lukkes sammen.
    Men det er jo heller ikke omkostningsfrit.

    Tænker i hvert fald, du skal lave et ordentligt regnestykke, hvor du medregner alle driftomkostninger og generelt management + din egen tid.
    Mange tager 3500-5000 kr/mdr for at have en hest i ridning - inkluderende opstaldning og ridning. Men ikke skridtbånd, solarier osv., der altså også koster i både drift og vedligehold.


  • #22   14. aug 2019 Uh ja ang. foldene - det er da helt rigtigt. Skulle min hest i genoptræning med en skade, så ville jeg absolut forlange enefold smiley Skal ikke have ham lukket sammen med andre bare for en kort periode, og så de løber rundt med skader og evt. laver nye. Bare lige en tanke herfra smiley

Kommentér på:
Genoptræning stald?

Annonce