{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Problemer ved fodring {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Min ene hoppe er MEGET ivrig efter at få foder. Uanset om det er en gammel halvtør godbid, krybbefoder eller wrap.
Hvis man er for lang tid om at give hende godbidden, så kan hun godt tage en finger eller to også. Det har desværre gjort at jeg har sagt nej til at børn må give hende noget, men tør simpelthen ikke risikere at hun bider dem.
Hun er desværre stadig meget ivrig efter at få sit krybbefoder.
Hun løber tit rundt om sig selv, tager hovedet hurtigt op og ned og hun kan også finde på at mase en - generelt meget stresset.
Hun spiser også sit wrap på to min med mindre det er i et meget småmasket hønet.

Har prøvet at vente med at give hende foderet til hun virkede mindre stresset, men det virker ikke som om at det hjælper.
Hun står sammen med min anden pony, som er ham der er førehesten. De er rigtig gode venner og passer på hinanden og vil helst bruge alt deres tid sammen. De plejer at få foder hver for sig.
De har stort set altid græs på folden, også på deres vinterfold.
Til vinter når de kommer på boks så får de min. 2 kg wrap pr 100 kg., gerne mere når det har været rigtig dårligt vejr.
Desværre æder hun sig selv ihjel hvis hun får ad libitum.
Alt hendes foder bliver opblødt, da hun har haft spiserørsforstoppelse flere gange.

Har I nogen forslag til hvordan jeg eventuelt kan træne det så det bliver bedre? Regner ikke med at det går helt væk, men håber det kan blive bedre så andre også kan fodre hende.


Kommentarer på:  Problemer ved fodring
  • #1   1. okt 2019 Da jeg fik min nye hest for 3 mdr siden, kunne jeg kun få ham til at spise foder hvis jeg håndfodrede ham. Det meste røg ud igen, pånær godbidder, der slugte han hele hånden. Jeg startede derfor med at lære ham, at han først får godbidden når han ikke rør hånden, altså: lukket hånd med godbid i, han fumler rundt med mulen på hånden, i det sekund han fjerner mulen = åben hånd og så får han den. Er han stresset, ryger hånden stadig halvt ind, men det er ok for mig lige nu.

    Han begyndte at komme på boks da hans kammerat blev syg. Der lærte han så at spise sit almindelige foder. Men han begyndte at blive sur/stresset når jeg kom med spanden. Han startede med at lægge øre når jeg stod med spanden ude foran. Igen samme fremgangsmåde: jeg ignorere ham til han slapper af og ikke ser sur/stresset ud. I det sekund roser jeg ham med stemmen og kommer ind i boksen. Så går jeg mod krybben med spanden og hælder det op, men hvis han lægger øre igen og kommer tæt på så bliver jeg stående og blokerer for maden mens jeg ignorer ham, men hvis han puffer til mig/spanden, så siger jeg højt nej. Jeg venter til han slapper af, holder afstand og ikke står med mulen klar til at komme ned i krybben. Så roser jeg ham med stemmen og flytter mig.

    Allerede efter et par gange med denne metode, er det meget bedre. I dag stod han fx helt roligt da jeg kom med spanden, gik ind til ham og begyndte først at tage mulen ned i krybben når jeg var halvt ude igen.

    Det vigtigste er tålmodighed og timing.

    Jeg kunne dog forestille mig, at det er noget der skal holdes ved lige, og hvis der er en der fodre hvor hesten slipper afsted med den adfærd, så gør den det igen næste gang.

    Min adskiller sig så fra dig ved ikke at være sulten. Han har altid masser af lækker hø/wrap til rådighed og hans foder er kun for vitaminer. Det sjove er, at han faktisk er utrolig langsom om at spise sin krybbefoder, han tager et par mundfulde og står så og slapper af. Efter en time eller to er maden dog væk (han får kun 300g foder)

    Kunne det tænkes at din fejler noget? Tænker ems? Mavesår? Kan ikke føle mæthed? Jeg ved ikke meget om det, bare en tanke smiley


  • #2   1. okt 2019 En tanke.
    Hvis den anden hest er fører, får din hest lov til at komme til grovfoder på folden??
    Græs har meget lille næringsindhold om vinteren, så jeg går ud fra at du supplerer - ellers forstår jeg godt, hvis den er sulten...

    Nogle mennesker lærer deres hest at stille sig i det fjerneste hjørne af boksen på en mundtlig kommando.
    Og på den måde kan de hælde foder op, i fred.

    Man kan putte en kanonkugle eller lignende i krybben. Så er det fysisk umuligt for den at spise hurtigt.
    Du kan blande lidt halm i grovfoderet.
    Det tager tid at sortere de lækre strå fra hø/wrap fra det kedelige halm.


  • #3   1. okt 2019 Min nordbagge gør ligesådan, og har altid gjort.

    Jeg har dog aldrig accepteret at blive bidt ved at give en godbid, så har han altså fået en på hovedet.

    Krybbefodring er også en lidt stressende affære, hvis man kan kalde det det. Han kan slet ikke vente, og farer rundt og rundt i boksen, indtil han får sit foder. Derfor får han først, og hans portion står klar, så jeg kan give ham med det samme. Om eftermiddag/aften er foderet klar i krybben når han kommer ind.

    Jeg hare ikke gjort mere end det, for at fjerne problemet, jeg har lært at leve med det, og indrettet mig efter at gøre det så lidt stressende som muligt for ham.

    Han er også en ufatteligt dominerende nordbagge, måske det er en del af forklaringen.


  • #5   1. okt 2019 mine har også meget med at te sig når der er foder i farvandet.

    men der er foder i krybber når de kommer ind.
    men ved at de gør det når de får nat og morgen. for det kan høres i det meste af huset - det er min far som foder her.

    man kan give hø først og så foderet.
    her i huset er det også vigtigt at man foder den rigtige hest først. den som bestemmer, foderes først.

    måske prøv at ændre tidspunkterne hvor de bliver foderet - hvis de altså får mad på samme tid hver dag


    det med godbidder, er nemt nok. For godbidder skal bare gives i krybben. Og efterhånden så vil hesten lærer at det er helt ok at man en gang imellem giver med hånden.
    min vallak har været slemt til at bidde fordi han fik godbidder af hånden. vi stod opstaldet et sted med bondegårdsferie, og her fik hestene temmelig mange godbidder. og det gjorde at han begyndte at bidde. så vi lavede en regle om at hestene KUN måtte foderes i krybben.
    og det gælder stadig herhjemme.

    og det gør faktisk at at han er holdt helt op med det han forbinder ikke længere finger med mad.


  • #6   1. okt 2019 Hun får pt 140 gr krybbefoder dagligt + nogle tilskud. Hendes mad bliver opblødt og det tager hende lidt tid at spise, heldigvis.
    Når hun kommer på boks til vinter får hun 3 kg wrap morgen og 3 kg til natten, nogen dage får hun mere hvis de har lovet dårligt vejr. Hun vejer ca 280 kg.
    Jeg ville ikke mene hun sulter, men det synes hun måske selv. Jeg kan ikke give hende mere foder end det hun får nu. Har overvejet at give en mindre mængde krybbefoder og så give vitaminer i stedet. Hun bliver bare mere stresset hvis ikke hun får noget når den anden får.

    Hun får lov til at spise wrap på folden, de får det et godt stykke for sig og den anden flytter ikke rigtig rundt på hende.
    I boksen har hun pt et hønet, skal have en anden løsning, og hun er virkelig voldsom når hun trækker wrap ud af. Synes det er utroligt at hønettet har overlevet vinteren.

    Jeg fik hende da hun var 14 år og hun har altid været frisk, men altid sød og rar. Hun har gået som travpony og har haft 40 starter.
    Desværre har jeg lidt på fornemmelsen at hun ikke har været behandlet så pænt altid. Nogen gange tager hun bagparten til sig hvis man rører hende, måske hun bare er nervøs. Dyrlægen er hun også ræd for, men det er heller ikke altid sjove ting der skal ske når hun kommer forbi smiley
    Måske hun kan have mavesår eller andet, det er i hvert fald værd at snakke med dyrlægen om når hun kommer og ordner tænder om lidt smiley


  • #7   1. okt 2019 Det skal lige siges at de to går alene sammen på fold og står kun de to sammen i udebokse, med halv væg i mellem dem, så der er ikke andre heste der evt kan stresse hende end ham.

    Måske der går for længe i mellem hun får wrap?
    Det er bare svært at skulle tildele mere end to gange. Har kun mulighed for at komme om aftenen. Staldejer fodrer om morgenen. Måske hun kan fodre om eftermiddagen..
    Måske man kunne lave et led med timer smiley

    Brugte også hele oktober og november måned sidste år på at lære hende at hun ikke skulle trække mig omkuld når hun skulle ind til sin mad om aftenen.

    Tak for jeres svar smiley


  • #8   1. okt 2019 Hm.

    Jeg har også en nøjsom hest.
    Om sommeren får han vitaminer som godbidder.
    Intet kraftfoder, han trækker rigeligt kalorier ud af græsset om sommeren.
    Han får 0.5-1 bæger (ca 2 dl hoeveler müsli) krybbefoder morgen, eftermiddag, til nat og en håndfuld lucerne pr måltid.

    En håndfuld lucerne fylder, giver længere ædetid - men vejer du lucerne er der få gram i en håndfuld.
    Du kan skære ned på krybbefoder og give lidt lucerne. Så opdager hun knap nok at de andre får mere end hende.
    De kalorier du sparer, kan du give som hø = længere ædetid.
    Hvis hun da ikke er ved at blive fed, ville jeg give mere hø = beskæftigelse indenfor.
    Der er også tricket med at blande halm op i hø.
    Bare et kilo halm til hvert måltid kan tvinge hende til at spise langsommere.


  • #9   1. okt 2019 Jeg har tidligere stået et sted, hvor folk fyldte høposer og hængte dem på ydersiden af døren / væggen til boksen.

    Til nat gik boligens lejer en tur og vippede de klargjorte høposer ind over boksvæggen.
    Det tog indtil flere minutter.

    Det er måske en ide til natmad.


  • #10   2. okt 2019
    Heste med rod i insulinen kan have problemer med deres sult - selvom heste ikke føler sult som vi mennesker, dvs de kan ikke spise en stor portion mad også være mætte i x antal timer. De producere konstant mavesyre og skal derfor have noget til at neutralisere den, hvilket vi ikke skal.

    Men de kan have rod med ikke og have et afslappet forhold til mad hvis de lider af EMS eller PPID - det kan medicin afhjælpe. Nogen har også succes til overvægtige heste med tilskud som fx blood sugar regulator eller Equi glucosense.

    Ellers, så har Susan fra Blueberryhill lavet de her videoer om mad sure heste.
    https://www.youtube.com/watch?v=sNlRS4bhtuM

    https://www.youtube.com/watch?v=r9L1bPO1bTE&t=57s


  • #12   2. okt 2019 #8

    Hun har faktisk holdt sig rigtig pænt i sommermånederne på sit krybbefoder. Har overvejet at bytte det ud med E-Cobs (esparsette) så hun får noget at fylde maven med uden noget energi i. Så kan hun få vitaminer ved siden af.
    Hun får mad ved 20-21 tiden og så kommer hun ud igen omkring kl 6 og får wrap på folden igen. Lige nu har hun slowfeedernet som hun alligevel er et par timer om at tømme smiley
    Lucerne kunne også være et godt bud, det vil jeg lige se på smiley
    Og halm er ikke en mulighed da den anden har astma og ikke må være i nærheden af halm.. smiley


  • #13   2. okt 2019 #10

    Det kan godt være hun måske fejler noget fysisk. Skal have dyrlæge ud her om ikke så længe, så kan jeg lige snakke med hende om det smiley

    Og tak for videoerne! smiley


  • #14   2. okt 2019 #11

    Tror bare at hun er en meget sensitiv hest, så hun stresser hurtigt når der sker noget. Tror bestemt også hun har haft et stressende liv.
    En gang i mellem er hun med på en ridetur med de andre heste, hun går for det meste med mindre børn, hvilket hun er så god til. Jeg har hende også tit med som håndhest. Så for det meste går hun bare og hygger sig som deltidspensionist smiley
    Vi må se hvad Dr. Dyr siger når hun kommer forbi. Ellers er det nok bare tålmodighed og træning smiley


Kommentér på:
Problemer ved fodring

Annonce