{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
588 visninger | Oprettet:

Foder - Ny hest som er kræsen {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen

Sagen er at jeg i går fik min nye hest hjem. Han fik ikke rigtig noget foder udover hø o græs før, men da jeg skal til at videre med hans tilridning skal han begynde.

Men han nægter at spise det müsli(Brogården no 9 Build'd Shape) jeg har købt til ham. Han roder lidt rundt i det og spiser en eller to ting og ikke mere. Jeg har prøvet alt, hælde lidt vand i så det bliver mast, og jeg har prøvet at give han havre hvilket han heler ikke vil have. Men så prøvede jeg at give han min anden ponys foder. Det er Brogården no 7, og i pilleform, de røg meget hurtigt ned. Men da det er "beregnet" til ham, vil jeg jo gerne have ham over på müslien

Jeg er godt klar over at han lige skal have nogle dage/uger til at vende sig til det nye hjem, og derfor for han lov til at spise det foder som han nu gerne vil have, men sådan kan han jo ikke fortsætte.

Nogle ideer så han bliver ved med at spise, og samtidig kan skifte foder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder - Ny hest som er kræsen
  • #1   8. dec 2019 Hvorfor kan han ikke få lov at fortsætte med det foder han godt kan lide?

    Nogle heste foretrækker piller frem for müsli, måske han er en af dem?


  • #2   8. dec 2019 Min unghest ville heller ikke spise musli da jeg fik ham sidste år - ej heller piller.

    Så jeg blandede lidt havre op med lidt piller og lidt roesnask - så røg alt ned. Herefter overgik han lige så stille til rene piller - og lærte at spise gulerødder og æbler.
    Her for en uge side gik han helt over på musli uden problemer - jeg tror han skulle lærer at spise andet end græs og wrap.

    Mvh Charlotte


  • #3   8. dec 2019 Det pillefoder som han får er fuld af energi, og da han er meget nervøs og sensitiv, er det ikke helt ideelt for ham at blive fyldt op med energi. Det müsli jeg har til ham hjælper med muskeldannesle under tilridning, som han jo godt kunne bruge smiley




  • #5   8. dec 2019 Tak, jeg forventer ikke at han er faldet til hurtigt eller snart, men blot at han godt påvej efter et par uger:) Men det kunne jo være at der var nogle som havde ideer ift. at skifte foder


  • #7   8. dec 2019 På sigt skal han tilrides. Har bestemt ikke travlt med ham, så det var ikke meningen at det skulle lyde sådan. Jeg ville bare ikke have at han taber sig, da han er til den tynde side. Han kommer fra at komme i boks om natten til at gå i løsdrift hos mig:)

  • #9   8. dec 2019 De har altid en høballe inde på folden som de kan spise af. Det lyder som en rigtig god ide det med at give minipotioner;) det skal da afprøves

  • #10   8. dec 2019 Jeg fik min i sommers og der gik nok to måneder før han spiste et almindeligt foder. Da jeg havde haft ham i to uger fik jeg ham til at spise 25g vitaminer af hånden. Han havde græs og wrap, så alt var godt. Prøv evt bare at giv den nogle vitamin bolsjer af hånden og så langsomt væn den til at få lidt foder. Det gør ikke noget hvis det tager lidt til at lære at spise. Det hjælp på min at han er ret glad for mine godbidder, så dem kunne jeg opbløde i vand og blande i hans foder.
    Jeg fodre desuden lavt på sukker/stivelse, og han var vant til ren korn.


  • #11   8. dec 2019 Dejligt at høre at det ikke er “unormalt” adfærd. Mine andre ponyer har enlig ikke regeret på samme måde. Men han for selvfølgelig den tid han skal have. Han skulle bare helst ikke tabe sig:)

  • #12   8. dec 2019 Er det rigtigt forstået, at den skal lære at spise andet end hø og wrap?

    Find noget, som den kan lide efter princippet "alle kneb gælder, når de bliver brugt!"
    Om det er piller, revet æble eller mash med opblødte lakridsbolcher I?
    Who cares.
    Hvis den kan lide det ene mærke - så giv den lidt af det.
    Bare en håndfuld eller lignende.

    Og når den æder det - så giv en smule af det, du vil have han skal lære at leve af.
    Trap ned for det lækre, trap op for foderet.

    De par håndfulde piller han får de første uger betyder ikke meget i det store billede


  • #13   8. dec 2019 Forestil dig, at du har været vegetar og pludselig bor du blandt inuitter og skal spise sælkød.
    Det er en omvæltning.
    Det kræver tilvænning


  • #14   8. dec 2019 Han skal ikke lære at spise andet end hø. Han får bare brug for noget ekstra energi når det bliver kolder så han kan holde varmen, og når han engang skal tilrides. Har ikke haft dette problem, og har derfor søgt hjælp til at forstå Callisto min nye hest mere, og til at få noget hjælp til ham. Men mange tak for dit svar, det forklare det rigtig godt:)

  • #15   8. dec 2019 Hvor meget hø har han fået før?
    Min var lidt for tynd da jeg fik ham. Ikke meget, men man kunne se alle ribben og han hans hofter stak lidt for meget ud og en meget kantet numse. Jeg vidste, at han ville tage på hos mig helt automatisk, da jeg har 3 hektar græs til tre heste og fodre med wrap ad libitum. Selvom han ikke spiste ret meget andet end græs og lidt wrap i to måneder (før han begyndte på foder) så tog han rigtig fint på, fordi han kun var vant til lidt hø og ellers halm. Han er næsten tyk nu og jeg skal igang med mere motion for at undgå han ikke er tyk når græsset kommer. Han kom også fra boks og går nu på stor kuperet løsdriftfold. Han er 5 år og igang med tilridning.


  • #16   8. dec 2019 Jeg er ikke helt sikker, men han fik nok det han skulle have. Han ser enlig fin id, men ribbenene er lidt for tydelige:) dejligt at høre med din, håber at det kommer til at gå godt med min også;)

  • #17   8. dec 2019 Det gør det helt sikker. Det er græs/wrap/hø de skal holde huld på, ikke det i krybben smiley
    Du kan lige se mins ændring her. Øverst er efter jeg havde haft ham i tre uger, så der havde han allerede taget lidt på. Nederst er fra forleden. Han må endelig ikke tage mere på smiley (ja der har også lige været et farveskift) smiley


    profilbillede
  • #18   8. dec 2019 Laura, hvor ser han godt ud nu!! Godt gået!

  • #19   8. dec 2019 Tak Maria E smiley
    Han har også fået meget bedre muskelsætning. Særligt på halsen buler han ikke sådan mærkeligt ind mere. Vi træner ikke ret meget, men det hjælper at gå på en stor kuperet fold smiley


Kommentér på:
Foder - Ny hest som er kræsen

Annonce