{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

Gangarter {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle hestemennesker! Jeg har lige fået lånepony som jeg er rigtig glad for! Dog er der en ting der skal arbejdes på... hendes galop! Hun har en ekstrem kort og flad galop og ville høre om der var nogle der havde nogle råd til at få en mere rummelig galop med mere spring i?
Mvh. Liva


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gangarter
  • #1   15. jan 2020 Du skal have opbygget muskulatur, have lært hende at trække brystbenet op og løfte i manken, således at hun kan komme ind under sig med bagparten og tage mere vægt herpå. Det kræver også at du formår at sidde korrekt og hjælpe hende i stedet for at "være i vejen", som man nemt kan komme! smiley Jeg vil anbefale dig at få en underviser ud, for eksempel en som underviser centreret ridning.
    Derudover vil det være en god idé at få en behandler ud som kan løsne op hvis der skulle være nogle spændinger i hesten, det kunne også være en medspiller til den meget korte galop.


  • #2   15. jan 2020 Jeg kender følelsen!
    Min kære fjordhest har en elendig galop - det er dog blevet meget bedre end i sommers. Det vigtigste er du virkelig giver det tid med træningen - og husk også en masse variaration, fx bomme, tur, volter, øgning - samlet osv.
    Er hesten tjekket igennem af behandler? Jeg fandt ud af min havde utrolig svært ved galop fordi
    1. Hun havde ingen kondi / form.
    2. Hun var meget låst og øm i sit bækken.
    3. Min bane var for smal.

    Så hvis hesten ellers er tjekket igennem, udstyr passer osv., så ville jeg ellers bare gå i gang med træningen. Og ja - en underviser ville være en fordel smiley


  • #3   15. jan 2020 Man siger, at de vigtigste gangarter er skridt og gallop - traven kan man ride i dem relativt nemt. Det er noget sværere at ride mere gallop i en hest smiley

    Jeg havde selv en hest, der galloperede skrækkeligt engang... Han havde en skade, der gjorde det meget svært for ham - fandt vi ud af senere, men selv med masser af træning og diverse, så var gallop en skrækkelig gangart for ham, og han firtaktede nemt, manglede runding, balance og elasticitet. Hans lænd var stiv og låste nemt. Pyh, jeg var ved at rive hårene ud af hovedet på mig selv til tider.

    Jeg red en masse volter og balancetræning, diverse øvelser. Korte intervaller, hvor jeg red frem - evt. bare 1-2 gallopspring, og så tilbage igen. Så kan man lære dem at tage noget af springet med frem - men uden det bliver til "splat" og flat, men derimod op af bakke. Det er svært smiley Versader er også gode, kontragallop... Overgange og anspring ligeså. Altsammen med fokus på galloppens kvalitet. Og ellers så er det en blanding af lydighed, styrke og balance smiley Så det er bare igang med en masse dressur og styrketræning smiley

    Gallop er noget bøvl at pille ved, hvis man ikke helt har styr på, hvad man laver - jeg ville få fat i en rigtig god underviser smiley

    Jeg smider et før og efter billede af min hest... om ikke andet til lidt inspiration. Han kom langt, inden han blev skadet og desværre måtte aflives, men nogen fed gallop fik han aldrig, og det tog meget arbejde (også fordi jeg var meget uerfaren, så tager alt lidt længere tid smiley ) smiley TILGENGÆLD lærer man rigtig meget af det - det skal man huske smiley


    profilbillede
  • #4   15. jan 2020

    profilbillede
  • #5   15. jan 2020 Hvis hesten ikke er født med en god grundgalop er det ekstrem begrænset hvor meget du kan gøre ved galoppen.

    Du kan ride mere balance, styrke og form i denne. Men selve dens måde at galopperer på kan du ikke ændre. Dvs er den flad og hen af 4 taktet er det ikke noget du kan ændre på. Du kan igen - gøre det lidt bedre, men aldrig 100 få en opad bakke og rummelig galop som er sat korrekt bagtil.

    Bomme er rigtig fint og bakke træning. Derudover dressurtræning hvor du fokusere på at få redet frem og tilbage. Tempovekslinger hvor den ikke må tabe takten og blive for flad. Bliver den for flad så rid frem igen. Det er vigtigt du ikke træner den flade galop, så hellere ride for meget frem indtil den kan korte lidt af og springe lidt mere igennem bagi.

    Men du må ikke forvente at få en perfekt opaf bakke, smidig, rummelig galop.


  • #6   16. jan 2020 Om man kan ændre en galop – det kommer vel an på udgangspunktet og hvad man ønsker at ændre.


    Hvis ens hest har kippet bækkenet bag ud, stivet ryggen og firetakter galoppen, så kan man godt ændre på galoppen, så den bliver blød, rund, tretaktet, og med bækkenet kippet ind under sig, og løft i forpartsslynge.

    En af mine fjordheste, havde en galop som en gris i modvind. Den var firetaktet, ubalanceret, og for midt i hver galopspring, fik man som rytter et stød op i ryggen, som var virkelig ubehageligt. – med andre ord, den alt overskyggende mest elendige galop jeg til dato har redet. – og jo det har taget 4 år, at rette ham om. Men i dag har han en drøm af galop. Den er rund, blød, tretaktet, med sådan en styrke, især de første 4-5 spring, det er himlen at galoppere på den hest. – så jo man kan godt ændre på galoppen på en hest.

    En anden af mine fjordheste, kunne praktisk talt ikke galoppere da jeg købte ham, han havde ikke styrken til at løfte begge forben af jorden samtidig, og da han begyndt at kunne galopere, var galoppen stiv, firetaktet ubalanceret, meget tung i hånden osv.. Og som med den anden, har det været en udfordring. Men han her 2½ år senere, kan han også gå en rentaktet rund, blød og balanceret galop, men det er heller ikke noget jeg er kommet sovende til.

    og fælles for begge mine, er at de kun er oppe på at kan bære galoppen 20-30 meter, for så kipper de bækkenet bag ud og bagparten begynder at skubbe i stedet for at bære, også bliver galoppen mere kantet, forpartsslyngen falder ned og de bliver tung i hånden. Så må jeg ned i trav, for at hente bæringen, få løftet forpartsslyngen og få sluppet vægten på tøjlen, få hestens balancepunkt flyttet bag ud igen. Også kan jeg springe an igen. – og det er sådan set opskriften jeg har brug på mine:

    At jeg har fundet bæringen og løftet i trav, fået opbygget muskulaturen i trav, så hesten har en chance for kunne løfte galoppen, også galop, kun nogle få spring, også ned i trav, hente bæringen og løftet igen, også galop. Jeg har også brugt anspring fra skridt, da det kan give nogle kvalitets galopspring, hvis hesten ikke kan bære i trav. For hvis hesten i trav har kippet bækkenet bag ud og sænket forpartsslyngen, stivet ryg, så er odsen for at hesten i galop vil: kippe bækkenet ind og bære og løfte forpartsslyngen ret lille, ofte vil hesten bare forsætte med at skubbe bag fra, stive ryggen og lade forparten bære showet = en firtaktet flad galop.

    Hvis du ønsker at ændre på hestens måde at bevæge sig på, vil det være en fordel om, du først sætter dig ind i hvordan hesten rent fysiologisk fungere, hvad skal der til for at hesten bagpart bære og ikke skubber. Hvordan er hestens balancepunkt i forhold til ligevægtspunktet (læner hesten sig bagud og forover). Hvordan påvirker hoved position og vægt på bidet, hestens evne til at bevæge sig. Med den viden kan du lettere bygge din træning op, så din hest ændre sig i den retning du ønsker – du kan ligesom ”se” den vej du skal gå, for at opnå dine mål.


  • #7   16. jan 2020 Med fare for at lyde som en “papegøje” så er jeg overordnet set meget enig med de andre, som svare i dette indlæg smiley

    Det er svært og tidskrævende at ændre en medfødt dårlig galop.
    Husk altid at få hesten tjekket for om der er en grund til den har en dårlig galop.

    Generelt tager det år lige så stille at forbedre hestens gangarter, fordi det kræver masser af styrke og smidighed, og det kan man ikke “fikse” hurtigt og nemt.
    Varieret træning er helt sikkert et generelt hit, fordi man på den måde styrker og smidiggøre hesten, uden at den går i stykker via ensidig hård træning. Variation er vejen frem når man skal opbygge hesten.

    Og så vil en dygtig underviser også kunne hjælpe dig med hvad du skal have fokus på - jeg har fx lige snakket forbedring af galop med min berider, hvor det drejede sig om en unghest som gik stort nok frem, men som gik snævert på linie, og derfor vil være svær/langvarig at ride en stor rummelig galop i.
    Mens jeg på min egen Pinot, som har en god galop, skal ride efter rummelighed, og hvor især mit sæde og opstilling har betydning - samt da han meget gerne vil gøre sine skridt korte, skal være meget på vagt med at ride for meget ind i samling.
    Så alle heste kan forbedre deres gangarter, selv hvis de er gode, så kan de blive bedre smiley

    Det der er vigtigst at have for øje er, at det kommer til at tage (lang) tid, og at man skal variere træningen for ikke at ride hesten i stykker.

    God arbejdslyst

    Mvh Charlotte


  • #9   16. jan 2020 Præcis Lisette.

    Jeg har i et stykke tid observeret, at min Aslan (ham der ikke kunne galoppere da jeg købte ham), at når jeg startede med at ride, så kunne han godt ”løfte ryggen” i trav, han var blød og lækker og i balance ( i hvert fald det meste af tiden), men efter jeg havde trænet galop på ham, så gik det ud over han trav efterfølgende, og han var ikke nær så lækker og blød i traven. I en periode slog jeg det hen med ”hesten var nok ved at være træt”.

    Indtil jeg gav mig til at analysere det fysiologisk. Så længe vi travede, gik det ret godt med at kippe bækkenet ind og være blød i ryggen. Men galoppen som han har rigtig svært ved, der kippede han bækkenet bag ud og stivede ryggen. Og dette tog han med ned i traven efterfølgende, hvor han så stadig stivede ryggen og vægten var nu flyttet frem.

    Da jeg var blevet bevidst om at han skubbede i stedet for at bære, efter en galop – ændrede jeg træningsmetode. Jeg varmede self. Op og han var lækker over ryggen, så galop 20 meter, ned i trav, - hvor han ganske som forventet forsætte med at skubbe og stive i ryggen. Så ned i skridt helt ro på hest, op i trav, bede ham om at løfte ryg og forpartsslyge, og først når han gik med løftet, blød ryg, så galop galop. De første trænepas nåede jeg kun en til to gange 20 meter galop, til hver side fordi det meste af galop-trænings-tiden gik med at få ham til at slappe af, lytte og løfte efterfølgende.


    Denne fokus ændring, fra at tro han var træt, til at blive bevist om at hesten skubbede i stedet for at bære, har gjort ret meget godt både for hans trav og galop. Da jeg nu kun galoppere så længe han bære, og stopper lige så snart han begynder at skubbe. For jeg før red efter devisen, ”at jo mere galop jo bedre måtte han blive”, rider jeg nu efter ”les is more”, altså hellere 15 meter i en god galop end 5 volter i en fritaktet galop – for det man øver, er jo det hesten bliver god til.


  • #10   16. jan 2020 Jeg må indrømme, at jeg ikke har meget viden om hvorvidt man kan udvikle galoppen, men tråden fik mig til at tænke på et Instagram opslag, jeg så for et stykke tid siden: https://www.instagram.com/p/Bdx_WTfHkDU/?hl=da

  • #12   16. jan 2020 Det er tydeligt for en hver at hun på sidste billede rider meget-meget-meget mere fremad end første billede. Hesten på første billede viser heller ikke en dårlig galop, men en fin 3 taktet galop.

  • #13   17. jan 2020 Tja, personligt synes jeg faktisk bedst om det første billede.

    Galop takten er. Venstre bagben, Højre bagben og venstre forben samtidig i jorden også højre forben. for at få en rentaktet tretaktet galop

    På det første billede, ses dette tydeligt. hvor de Venstre bagben, Højre bagben og venstre forben er i jorden, og det næste som vil ske er at det højre forben rammer jorden.

    På billede 2 er begge bagben i jorden og begge forben i luften. Altså må denne galop være 4-taktet, da Højre bagben og venstre forben ikke rammer jorden samtidig. Hvilket ikke er noget man bør efterstræbe i min optik.


  • #15   17. jan 2020 Det Instagram er et tydeligt “moment billed”, og det er så absolut ikke ønskværdigt i uddannelsen af en dressurhest til højt plan, at få så voldsom en galop - havde det været sket til en af mine undervisninger, så havde jeg straks blevet bedt om at korrigerer min hjælp, som havde været for voldsom.
    Gyngehest effekt giver meget god mening for mig, da jeg har sådan en hest som Caspian, som har en stor men flad galop, og da han var ung kunne man godt ride ham “op ad bakke”, men det var en tydelig gynggang følelse man fik, og ikke en hen over ryggen følelse. Her et billed af ham fanget i et moment, som en muskelfattig 6 års, hvor han galopperer “op ad bakke” uden reelt at have musklerne til det - der var gynggang i det, når han galoperede sådan, og slet ikke noget vi forsøgte at ramme i hverdagstræningen.

    Vi er tilbage i, at noget af det vigtigste i uddannelse af heste er takt - rider du over/under tempo så mister du takten.
    Balancen er at finde det tempo hvor lige præsis denne her hest er i takt og balance, og så lige så stille ride tempoveksel frem og tilbage for at styrke. Jeg føler det kraftigst i galopøgninger på Pinot, hvor takten er total ens selvom han ændre tempoet. Dvs jeg kan rent faktisk kun “se” forskellen i hvor hurtig/langsom vi galopperer, for galoppen er den samme - i stedet for at bruge energien på at galopperer “hen over” jorden, bruges den samme energi på at galopperer “op ad” jorden - men tiden benet er af jorden tager lige længe om det er “hen over” eller “op ad”.

    I uddannelse af dressurheste så kan en stort galopperende hest i min verden være en “pain in the...” pga de kan være svære at samle. En kort galopperende hest skal så i stedet lærer at kunne strække sig/længe sine skridt.
    Begge hestetyper kræver at man arbejder med smidighed og styrke - så tempoveksel, sideførende arbejde, og så helt generelt afvekslende arbejde, så kan man styrke sin hests svage sider.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #16   18. jan 2020 Tusind tak for hjælpen alle sammen! Er en hel del erfaring rigere nu og klar til at starte træning når hun kommer hjem:)

Kommentér på:
Gangarter

Annonce