{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.860 visninger | Oprettet:

Bid til følsom/sensitiv, men fremadgående hest {{forumTopicSubject}}

Jeg føler mig lidt fustreret, da jeg har svært ved at finde et godt bid til fjordhesten jeg rider, så jeg håber at nogen herinde kan hjælpe smiley

Han er meget fremadgående/frisk/på dupperne, men samtidig er han følsom i munden. På de fleste bid suger han ikke rigtig på bidet - han krøller halsen sammen (opad), smider ryggen og vil ikke suge/lægge sig korrekt på bidet.
Han kan ikke lide de normale trensebid pga. de løse ringe, og muffebiddet (som man ellers kunne bruge til følsomme heste), synes jeg han løber på, og KOMPLET ignorer den halve parade. Fullcheekbidet føler jeg er enormt dårligt, hvis jeg skal runde ham om mine schenkler.
Lige pt. rider jeg med 2- og 3-delt-baucher bid, hvilket i sin helhed fungerer bedst, men jeg føler at han (stadig) ofte har svært ved at suge på bidet - og derved bare krøller halsen og smider ryggen, som en modreaktion.

Til min store overraskelse går han fantastisk på et 2-delt pelhamsbid, hvor jeg rider med to tøjler, for at kunne slippe den stærke-tøjle ved behov fx. i opvarmning.
På hackemore føler jeg også han går fantastisk. Han bruger hyppigere ryggen og lægger sig mere korrekt på tøjlen, men hvor jeg stadig kan holde ham lidt igen, så han ikke bare løber.

Hvad er jeres tanker og har i andre forslag til bid? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til følsom/sensitiv, men fremadgående hest
  • #1   10. mar 2020 Jeg er ikke bidekspert.

    Men, hvordan har hest og rytter det med grundridning?
    Jeg ville nok kigge der.

    Hvad med et stangbid?
    Når du tager i tøjlerne ved trensebid, så niver det øjeblikkelig i munden.
    Ved et stangbid starter biddet med at rotere, og først når kæden under kæben rører ved underkæben begynder det at nive.
    Nogle heste elsker at de får en lille advarsel først.
    Et stangbid kan være meget hårdt, hvis man tager hårdt i tøjlerne. Men det er jo designet til at rytteren giver efter, når der er effekt. Biddet behøves ikke at være hårdere end hænderne - men hesten får præsenteret signalet lidt anderledes.


  • #2   10. mar 2020 Hvor gl er hesten ?

    Jeg ku godt tænke mig at se noget video hvor du rider den, samt tager den ned i skridt og ned i parade, så man kan se hvad der sker.





  • #4   10. mar 2020 Jeg følger lige lidt med her. Da mit nuværende bid ikke længere er tilladt til stævner. (Det fulgte med til hesten, så kender desværre ikke lige navnet)
    Din hest lyder meget som min fjordhest. Hun er ultra sensitiv fortil, men stadig fremadgående og lidt varm til tider. Jeg er også helt på bar bund, hvad jeg skal købe til hende. smiley Jeg er dog ikke så meget til baucher, synes det for bevægeligt "udenfor" munden.


  • #5   10. mar 2020 Jeg synes det giver god mening at han fungerer på et pelham. Alle vores heste er på "magisk" vis blevet bedre med et stangbid. Ikke fordi det er stærkere, men fordi det formidler signalerne anderledes.
    Dem jeg bruger til mine er med udelt mundstykke (lav port) og giver max ro fordi der ikke er nogle bevægelige dele og jeg ikke kan trække det til siden - kun "træk og slip".
    Når du rider med hackamore er der ikke noget til at forstyrre i munden og så har han nok lyst til at gå frem til hånden og bruge sig, så hvis du har mulighed for at prøve et udelt pelham med port, hvis det overhovedet eksisterer, synes jeg du skal prøve det og se om det hjælper smiley
    Biddet har stor indflydelse på tungebenet som hæfter på brystbenet, så hvis biddet generer har hesten ikke lyst til at aktivere brystbenet, som er det der løfter manken så hesten kan komme op af jorden. Så ender den på forparten og får svært ved at komme ind under sig med bagparten.


  • #7   10. mar 2020 Nu spørger jeg nok dumt, men hvis den fungerer på hackamore, hvorfor så ikke bare bruge det?

    Der ud over tænker jeg, som nogle andre, om den kan være signalforvirret, om I begge har grundridningen og stopsignal/halv parade på plads?
    Jeg ville starte med at ride med hackamore, få noget undervisning og så se derefter om den kan gå med bid, hvis ikke så bliv på bidløs.


  • #8   10. mar 2020 Hej, tak for inputs! smiley Jeg prøver lige at besvare nogle af spørgsmålene:
    - Han er 10 år gammel, og til dem der skulle være i tvivl, så har både hesten og jeg i høj grad vores grundridning i orden. Nu skrev jeg, at det er på muffebidet han ignorer den halve parade, og derved menes der, at han ikke ignorer den halve parade på fx baucherbidet, hackamoren og pelhamsbidet (hvilket man jo ikke bør benytte, hvis du ikke har grundridningen i orden).
    - Jeg tror også jeg vil fremadrettet vil ride mere dressur i hackemoren, men det er sjældent, at der kommer bid-løse klasser i det område, hvor jeg har mulighed for at starte smiley


  • #9   10. mar 2020 Kan du måske hovedsageligt træne ham med hackamore og så bruge pelham til stævne, ved ikke hvordan han tager at skifte fra det ene til det andet, men pelham behøver jo ikke være et slemt bid, såfremt man ved hvordan man bruger det skånsomt.

    Jeg red en hoppe (også fjordhest) som var meget viljestærk, havde sin egen mening og har lært, fra hun fik rytter på ryggen, at hun var stærkest og fik sin vilje, da ejer var bange for hende.
    Hun blev i en periode redet med pelham da hun ignorerede alt andet, men var blød som smør på stangen, (en tøjle i bidring, så ingen vægtstangseffekt, da jeg red, ved ikke om det er brugt før) dog red jeg kun med stang meget kort før jeg skiftede til hackamore, som hun for det meste respekterede, vi havde dog vores kampe til tider, hendes "unoder" var ikke på banen men på tur.


  • #10   10. mar 2020 Jeg ville ændre fokus fra bidet over til ryg, bæring og en afslappet overlinje. Da jeg tænker din hest ikke er stærk nok i sin overlinje.

    Første punkt er den afslappet overlinje, når din hest putter sig bag lod er overlinjen ikke afslappet men anspændt, så det første du skal have ham til er at løse helt op, og det for en helt løs tøjle. For rider du med støtte (vægt) på tøjlen, skal hestens kæbe, nakke og underhals holde igen med samme vægt, og selv bare nogle få 100 g, vil føre til konstante spændinger. Så en helt løs tøjle.

    Når hesten får mulighed for at strække sin hals med sit hoved frem (og foran lod) vil der ske et lille løft i nakkebåndet, som vil give ryggen mulighed for at arbejde. Hvor rygmusklerne skiftevis spændes og afspændes. Hvis der er spændinger i kæbe, nakke og underhals vil disse spændinger sandsynligvis forplante sig ned i ryggen, da det hele hænger sammen, også kan rygmusklerne ikke skiftevis spændes og afspændes, da de konstante af spændte.

    Også skal han ned i tempo. En hest som går godt fremad, men som ikke har ryg muskulaturen og koordinering på plads, vil kippe sit bækken bag ud, stive i ryggen for at overfører fart. Og du skal ned i laaaaangsom lunte tempo, for at give hesten en mulighed for at bruge sin ryg korrekt (da den ikke skal overført fart). Og der skal hesten gå for en helt løs tøjle (for som før nævnt, giver vægt på bidet spændinger i ryggen) og har man en ret fremadgående hest, skal der rigtig mange, overgange til mellem skridt og trav, for du skal kunne gøre det, Og uden at hesten tager hoved ned, op eller til siden. Altså at hesten holder hovedet i samme position i overgangene.

    Med en løs tøjle kan du rent visuelt set, hvordan hesten vægtbalance er i overgangen, og ved at bruge tøjlehjælp, så kan du via tøjlerne holde hoved det rigtige sted, altså camouflere at din hest ikke korter korrekt ind, men det forhindre ikke hesten i at lægge vægten frem i overgangen og derved unddrage sig at bruge ryggen. Så sker det bare ved, at bagparten løber ind i forparten som et "harmonikasammenstød" og giver spændinger der, det er "usynligt" men ikke ønskelig, da det giver spændinger og spændinger = smerte. Så overgangene skal du også lave for en løs tøjle.

    I starten vil det føles som om hesten "blatter ud", når du lunter rundt, men med tiden vil din hest begyndte at bruge sin ryg, du vil kunne opfange med dit sæde, at de to rygmuskler, skiftevis spænder og afspænder, Så dine hofter skiftevis bliver løftet og sat ned, løftet og sat ned. Så arbejder hesten korrekt henover ryggen, og hesten ligesom fylder mere under dig. Ligesom traven vil føles blødere og betydelig mere behageligt. Tempo vekslinger ind er også gode, men ganske små - for rider du for meget frem - vil hesten stive ryggen, og pointen går lidt tabt. Ligesom versader, kontra versader, travers og kontra travers, er gode til at få aktiveret rygmuskulaturen.


    Jeg gjorde det, at jeg travene nogle få meter, også ned i skridt, trav nogle få meter ned i skridt, og dette gjorde jeg i flere måneder inden min stoppede med at løbe ud gennem mit sæde, og det tog ca et års tid, inden jeg kunne lave overgange, uden at min hest faldt på forparten, (han tog hoved ned), men kunne holde hoved i samme position og i stedet lægge vægten bag ud i overgangen, og i det øjeblik han fangede den pointe, så begyndte ridningen at blive rigtig sjovt, og niveauet begyndt at gå hurtigt op ad, som fremskridt nærmeste fra gang til gang jeg rider.

    Denne hest ville også gerne putte sig bag lod, samt gå ustabilt fortil. - dette er ikke længere et problem, og han står nu stabilt og roligt fortil, da det nu er hans ryg og ikke min hånd som diktere hans hoved stilling.




  • #11   10. mar 2020 Nogle heste er bare mere sensible i mulen smiley Jeg er selv midt i et kæmpe bidhelvede for tiden, for jeg føler nemlig heller ikke, jeg kan finde et bid, min sensitive hest ligger sig rigtigt frem til - eller som han i hvert fald ikke gumler på som en gal og får sår af... vi mistænker allergi, da al irritation er forsvundet ved et gummibid smiley

    Jeg ville vælge et bid, den tager ved på - det synes jeg er nemmere at ride på, end det er med et bid, den krøller på. Min gør det samme ved bid, han synes er for stærke - han krøller halsen mere sammen og så bliver han høj i halsen, smider ryggen og skubber bagbenene bagud. Han stiver simpelthen hele overlinjen for mig... og så skal jeg først til at løsne hele kroppen op. Jeg kan godt holde sammen på ham - men det er hans tendens, hvis jeg slipper sædet ét eneste sekund. Og han er MEGET sværere at få lækker rund og elastisk. Normalt er han meget mere gummibold.

    Jeg ville, hvis jeg var dig, vælge det bid, din hest tager mere ved - så må du ride den fra hånden og lave en maaaasse overgange og bøjninger, så den ikke ignorere din halve parade smiley

    Vi har haft mest sucess med muffebid, som jeg netop har skiftet tilbage til. Ellers har vi været indenom almindelige 2- og 3-delte bid, Neue Schule verbindend, Hermann Springers KK ultra, Baucher og nyligt efter anbefaling for dyrlæge for at kigge på evt. allergi Acavallos Sensitive bit... sidstnævnte fungerer han bedre på ift. allergi, men til gengæld bliver han netop let høj og stiv - så jeg prøver at skifte væk fra det igen.

    God jagt. Jeg er snart desperat efter noget, der virker... og bare den sidste halvanden måned har jeg brugt over 1600 kr. på bid!! ØV smiley


  • #12   11. mar 2020 Lisette, jeg mener at det var under rænessancen og mange år frem, tilred og red man grønne heste på stang fordi de ikke får alle mulige inputs som et deæt bid kan give, bare ved at bevæge sig i munden. Man skiftede først til trensebid og kandar senere, hvis man ikke bare beholdte stangen. Totalt modsat af hvad man gør i dag smiley
    Hvis et udelt hele tiden ligger pres på tungen (og vi ignorerer ophænget), så gør alle andre bid vel også? Et todelt vil også ligge på tungen, eftersom det ikke rigtigt er andre steder det kan være? Eller?


  • #14   11. mar 2020 Det kan godt være, så meget har jeg ikke sat mig ind i det smiley Det er bare det jeg har fået fortalt af nogle som går op i det.
    Hvis et udelt hele tiden ligger pres på tungen (og vi ignorerer ophænget), så gør alle andre bid vel også? Et todelt vil også ligge på tungen, eftersom det ikke rigtigt er andre steder det kan være? Eller?


  • #15   12. mar 2020
    En mellem ting imellem alm. trensebid og muffe er D rings bid.
    Det kunne afprøves.

    Lige umiddelbart lyder det til at hesten går godt på noget med stangeffekt - hvilket du ikke kan få på et almindeligt trensebid. Og tit hænger det sammen med - som du beskriver, at man har en hest der er stærk, så får man et stærkere bid på også går den logisk nok bedre.
    To delt pelham kan iøvrigt ikke anbefales, det kollapser i munden på hesten - bid med stangeffekt, bør være med udelt mundstykke.

    Jeg har selv i flere år afprøvet alverdens ting til min pony og er endt ud i noget jeg troede, ikke ville fungere. Men det gør det. Et udelt bid med tungefrihed og løse bidringe. Jeg troede ikke der ville være plads og jeg troede at signalerne ville være utydelige grundet min viden og erfaringer med tidligere afprøvede bid, men dyret fungere bedre end på alle mulige andre bid.

    Start fra en ende med og afprøve bid og få tunet dig ind på hvad det er der fungere og hvad der ikke gør. BR har lavet en bid serie der ikke er særligt dyr og i forhold til Myler bid, findes der mange kopier af dem samt Myler forhandlere tit tilbyder lån af biddene.


Kommentér på:
Bid til følsom/sensitiv, men fremadgående hest

Annonce