399 visninger
|
Oprettet:
12. apr 2007 Følger: 103 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 255 Svar: 626
ang. hjælpetøjler {{forumTopicSubject}}
Hvad synes i om alle former for hjælpetøjler, vil meget gerne hører fra jer...
Jeg synes at det er helt fint man bruger martingal!
Der er jo også andre ting som er fine nok, hvis man kan finde ud af at bruge det rigtigt..
Hvad synes i..?
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 476
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.223
jun 2006
Følger: 96 Følgere: 153 Heste: 9 Emner: 128 Svar: 1.435
bruger selv martingale i spring på irish og glidtøje eller chambon til alm. dressur trænning
jun 2005
Følger: 41 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 149 Svar: 2.936
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.260
jun 2005
Følger: 41 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 149 Svar: 2.936
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Resten kan jeg ingen grund se til at bruge.. de har så mange dårlige bivirkninger at de få fordele helt overskygges.. de er kun lavet for at gøre det nemmere for rytteren ikke for hesten..
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.324
Ville aldrig bruge ting som indspændingstøjler, chambon osv. Foretrækker at ride mine heste.
aug 2004
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 76 Svar: 624
Bruger selv martingal og nogle gange ogs glidetoejler(de bruges ikke til at tvinge hesten ned, hvetfald ikke nar jeg bruger dem).
Og naar jeg longere bruger jeg mange forskaellige ting afhaengig af hvad jeg vil opnaar med longeringen
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Og stiller også tit selv det spørgsmål som Signe: HVORDAN bruger man en hjælpetøjle korrekt ?
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.974
Synes det er udmærket, hvis man ved hvordan det fungere osv osv.. hehe
Bruger selv en gang imellem glidetøjle på Sunny Girl, da hun ikke helt har fattet at gå dyb, det har hun ikke rigitg lært, og så vejleder den ekstra tøjle lidt til hvad det er jeg vil have hende til. Hun bliver nemt opkogt, og forvirret, og det er den nemmeste, og bedste løsning uden at hun går i hårdknude. Hun har altid fået lov til at gå med hovedet lidt hvor hun ville have det, da hun ellers har det med at gå i sort, og så er der kun en ting at gøre, nemlig at sadle af og give hende fri, og så begynde meget langsom med ridningen igen.. og det ødelægger lidt det hele, hvis man når til det punkt..
Ellers bruger jeg martingal, men når jeg springer herhjemme tager jeg den tit af.. hehe
Indspændingstøjler bruger jeg hvis jeg longere, men det er egentligt sjældent jeg gør det.. hehe
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 977
Men min mening er at alle heste kan rides uden og skal rides uden til daglig ! ellers skal rytteren have noget seriøs undervisning. . . og specielt små piger/drenge skal IKKE have adgang til hjælpetøjler !
sep 2006
Følger: 67 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 464
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.162
Ved godt at mange er imod, brød mig heller ikke selv om dem indtil jeg lærte at bruge dem rigtigt, og fandt ud af at de rent faktisk kan have en overordentlig gavnlig effekt på heste med rygproblemer fx...
Og man bruger dem rigtigt når man fx stadig har en eftergiven hånd med glidetøjlen i og derfor ikke tvinger hesten ned, men nærmere vejleder en fejlredet hest i den rigtige retning.
Diskussionen vil aldrig stoppe om dette emne, og det er i princippet rigtig fint, for så længe der er fokus på emnet, tænker folk over hvad det er de gør og hvorfor...
Og vi bliver alligevel aldrig enige, for vi er forskellige, hestene er forskellige, og vores mål med ridningen er forskellige...
maj 2007
Jeg kan tage eller give på den alt efter hvad behovet er.
Altså med glidetøjlen kan man have en blid hånd som følger hestens bevægelser, ligesom med den almindelige tøjle.
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 889
At sige: her kan du tage dit hoved til og hvad resten af din krop så laver er ligemeget bare dit hoved er nede - det kan vist ikke betegnes som at hjælpe sin hest og da bestemt ikke at hjælpe på forståelsen.
Jeg vil ikke være hellig, jeg har selv brugt hjælpetøjler efter forevisning fra dyrlæger og undervisere og det kom der bestemt intet godt ud af - tværtimod!
det giver desværre ofte misforståelser og muskelproblemer.
Hvis man er så dygtig at man ved en masse om hestens anatomi, adfærd og indlæring og derved VILLE kunne bruge dem - ja så har man ikke brug for dem!
Hjælpetøjler er skabt for at give rytteren en genvej men gavn - ja det er de bestemt ikke til!
Jeg har set utroligt mange heste der har skader grundet hjælpetøjler, så jeg kan intet godt se i dem.
nov 2004
Følger: 91 Følgere: 81 Heste: 5 Emner: 532 Svar: 2.121
så er mega glad for at jeg tog den hårde kamp op og nu høster man så frugten af ens arbejde eller hvad man nu siger...
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.324
maj 2007
Hvis man derimod bruger den som en vejviser der fortæller en fejlredet hest hvilken vej man ønsker at de skal arbejde, og derfor rider den korrekt bagfra... så kan den faktisk være en hjælp, da den flytter fokus fra hoved og hals, som bliver hjulpet til at blive på plads, og rytteren kan derfor fokusere på at aktivere bagparten.
Men igen... man skal ikke bruge dem til heste der kan uden...
Jeg rider 3 heste hver uge, og det er altså kun ham med rygproblemerne jeg bruger hjælpetøjle til.
Unghesten og PRE hingsten går superfint uden, derfor ser de heller aldrig skyggen af så meget som en lille indspænding.
ang. hjælpetøjler