{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ang. hjælpetøjler
  • #1   20. aug 2007 Syntes da at det er fint nok folk bruger dem, men jeg vil helst ikke bruge alt det der hjælpe halløj.

• #2   20. aug 2007 Alt er skadelig hvis det ligger i de forkerte hænder ; )

• #3   20. aug 2007 Syntes hjælper midler som chambon og glidetøje er helt fint. Det hjælper rytteren, men selvf. skal ma bruge dem rigtigt XD

bruger selv martingale i spring på irish og glidtøje eller chambon til alm. dressur trænning smiley

• #5   20. aug 2007 Jeg kan ikke se hvorfor mange har imod martingaler ? Så længe den er tilpasset rigtig er det vel fint nok ? Dog irretere den mig grænseløst fordi jeg ikke føler jeg har kontakt til hesten pga. det "knæk" den laver s: Chamboner er jeg imod, så hellere glidetøjler .. MEN det skal kun være dem som kan bruge den !!

• #6   20. aug 2007 jeg syns det er fint nok hvis man bruger den rigtig og ved hvad de gør. men hvis man bare bruger den fordi de prof. gør det så gør man mere skade en gav.

• #7   20. aug 2007 Kristine : Hvad så med alle de springryttere som rider internationalt ? Er de dårlige .. Nej det tror jeg ike !

• #8   20. aug 2007 En martingal er okay, hvis man har behovet og den sidder korrekt..
    Resten kan jeg ingen grund se til at bruge.. de har så mange dårlige bivirkninger at de få fordele helt overskygges.. de er kun lavet for at gøre det nemmere for rytteren ikke for hesten..

• #9   20. aug 2007 Forresten synes jeg det er ret sjovt at mange tit skriver at det er okay hvis man bruger dem korrekt.. men hvad er korrekt ??

• #10   20. aug 2007 Synes ikke man bør ride den hest hvis man ikke kan styre den uden martingal. Ja, jeg er trekantet. Rider alle hesten uden andet form for hjælpemidler end et hovedtøj, en sadel og forlanger jeg mere af hesten, bruger jeg er pisk til at lede dem. Slår ikke hesten med den.

Ville aldrig bruge ting som indspændingstøjler, chambon osv. Foretrækker at ride mine heste.

• #12   20. aug 2007
    Bruger selv martingal og nogle gange ogs glidetoejler(de bruges ikke til at tvinge hesten ned, hvetfald ikke nar jeg bruger dem).

Og naar jeg longere bruger jeg mange forskaellige ting afhaengig af hvad jeg vil opnaar med longeringen

• #13   21. aug 2007 Syntes ikke hjælpetøjler.
    Og stiller også tit selv det spørgsmål som Signe: HVORDAN bruger man en hjælpetøjle korrekt ?

• #15   21. aug 2007
    Synes det er udmærket, hvis man ved hvordan det fungere osv osv.. hehe

Bruger selv en gang imellem glidetøjle på Sunny Girl, da hun ikke helt har fattet at gå dyb, det har hun ikke rigitg lært, og så vejleder den ekstra tøjle lidt til hvad det er jeg vil have hende til. Hun bliver nemt opkogt, og forvirret, og det er den nemmeste, og bedste løsning uden at hun går i hårdknude. Hun har altid fået lov til at gå med hovedet lidt hvor hun ville have det, da hun ellers har det med at gå i sort, og så er der kun en ting at gøre, nemlig at sadle af og give hende fri, og så begynde meget langsom med ridningen igen.. og det ødelægger lidt det hele, hvis man når til det punkt..

Ellers bruger jeg martingal, men når jeg springer herhjemme tager jeg den tit af.. hehe

Indspændingstøjler bruger jeg hvis jeg longere, men det er egentligt sjældent jeg gør det.. hehe

• #16   21. aug 2007 altså alle elastik chamboner skulle brændes, der er noget djævlen har skabt ! men en normal chambon er okay til longering . . og indspændiger til longering . . martingale springer jeg selv med, men selfølgelig ikke strammet for meget. . . og til ridning, glidetøjler er okay synes jeg, men det er dog de færreste der kan finde ud af at bruge, det vil jeg lige sige at jeg ikke selv kan, og ville kun bruge det i samarbejde med en pro hvis det var nødvendigt. .

Men min mening er at alle heste kan rides uden og skal rides uden til daglig ! ellers skal rytteren have noget seriøs undervisning. . . og specielt små piger/drenge skal IKKE have adgang til hjælpetøjler !

• #17   21. aug 2007 Jeg synes det er sjovt at i synes glidetøjler er okay men ikke chamboner hvorfor glidetøjle istedet for chambon ?

• #18   21. aug 2007 Bruger dem selv, så jeg kan jo ikke have noget imod dem...
    Ved godt at mange er imod, brød mig heller ikke selv om dem indtil jeg lærte at bruge dem rigtigt, og fandt ud af at de rent faktisk kan have en overordentlig gavnlig effekt på heste med rygproblemer fx...

Og man bruger dem rigtigt når man fx stadig har en eftergiven hånd med glidetøjlen i og derfor ikke tvinger hesten ned, men nærmere vejleder en fejlredet hest i den rigtige retning.

Diskussionen vil aldrig stoppe om dette emne, og det er i princippet rigtig fint, for så længe der er fokus på emnet, tænker folk over hvad det er de gør og hvorfor...
    Og vi bliver alligevel aldrig enige, for vi er forskellige, hestene er forskellige, og vores mål med ridningen er forskellige...

• #19   21. aug 2007 Team Tørk............. : Jeg har ikke noget proiblem med chambon eller glidetøjle, så længe man ikke gør hesten ondt med dem, men foretrækker selv glidetøjlen da jeg har kontrol over den mere end chambonen.
    Jeg kan tage eller give på den alt efter hvad behovet er.

Altså med glidetøjlen kan man have en blid hånd som følger hestens bevægelser, ligesom med den almindelige tøjle.

• #20   22. aug 2007 kan ikke se formålet med hjælpetøjler og jeg synes bestemt ikke de hjælper rytteren og da slet ikke hesten.
    At sige: her kan du tage dit hoved til og hvad resten af din krop så laver er ligemeget bare dit hoved er nede - det kan vist ikke betegnes som at hjælpe sin hest og da bestemt ikke at hjælpe på forståelsen.
    Jeg vil ikke være hellig, jeg har selv brugt hjælpetøjler efter forevisning fra dyrlæger og undervisere og det kom der bestemt intet godt ud af - tværtimod!
    det giver desværre ofte misforståelser og muskelproblemer.
    Hvis man er så dygtig at man ved en masse om hestens anatomi, adfærd og indlæring og derved VILLE kunne bruge dem - ja så har man ikke brug for dem!
    Hjælpetøjler er skabt for at give rytteren en genvej men gavn - ja det er de bestemt ikke til!
    Jeg har set utroligt mange heste der har skader grundet hjælpetøjler, så jeg kan intet godt se i dem.

• #21   24. aug 2007 jeg er glad for at min unghest er redet op uden brug af chambon eller sidemanstøjle... jov det sku hårdt i starten hvor han ikk ville gå ned men nu hvor han går stabilt til bidet så er skønt man har gjordt på den hårde måde... kan nemli se 2 pige i stalden hvor den har brugt shambon og den anden sidemanstøjle og nu kæmpe de en kamp med og få hesten ned og gi efter og synes hesten er dum fordi den ikk går ned som den plejer fordi de ikk har deres hjækpe midel på....
    så er mega glad for at jeg tog den hårde kamp op og nu høster man så frugten af ens arbejde eller hvad man nu siger...

• #23   24. aug 2007 Elisabeth - Har det ligesom dig. Cæsar har aldrig haft hjælpemidler på, og han går lige så godt som dem der har brugt, hvis ikke bedre, da han går til bid på "den rigtige måde" og bærer sig selv korrekt smiley Det er en fed fornemmelse smiley

• #24   24. aug 2007 Bonita: Hvis man rider med hjælpetøjlerne som du beskriver... kun for at få hovedet ned og så er resten af kroppen ligemeget... så bør man ikke ride med den... men så rider man sq sikkert lige sådan uden hjælpetøjle... og så er det i princippet en god underviser man har brug for i stedet.

Hvis man derimod bruger den som en vejviser der fortæller en fejlredet hest hvilken vej man ønsker at de skal arbejde, og derfor rider den korrekt bagfra... så kan den faktisk være en hjælp, da den flytter fokus fra hoved og hals, som bliver hjulpet til at blive på plads, og rytteren kan derfor fokusere på at aktivere bagparten.

Men igen... man skal ikke bruge dem til heste der kan uden...
    Jeg rider 3 heste hver uge, og det er altså kun ham med rygproblemerne jeg bruger hjælpetøjle til.
    Unghesten og PRE hingsten går superfint uden, derfor ser de heller aldrig skyggen af så meget som en lille indspænding.

Kommentér på:
ang. hjælpetøjler

Annonce