972 visninger
|
Oprettet:
hvad er join up? {{forumTopicSubject}}
Ja, kom ikke og fortæl mig min overskrift ikke er sigende :b
Jeg vil gerne ha en forklaring på hvad "join up" er, altså hvordan man gør det, hvad det er godt for, hvem der benytter sig af det.
Udover det har jeg før set metoden blive kaldt for "en trussel på livet" (for hesten?), det var herinde i en tråd en skrev det. Hvad menes der med det?
sep 2006
Følger: 204 Følgere: 181 Heste: 3 Emner: 307 Svar: 3.510
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.052
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.323
Monty Roberts har udviklet den, vil anbefale dig bogen "fra mine hænder til dine"
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Det er Monty Robert's der bruger denne træningsmetode, der groft sagt går ud på at sende hesten væk til den overgiver sig.
Har selv undersøgt en del om det.
Hvis du vil vide mere, kan du jo evt. låne hans bøger på bibliotekket.
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
Join up er i mine øjne en træning mode, som måske kan få hesten til at indse at det er dig den skal samarbejde med.
Øvelsen går ud på at man er i fx en roundpen (rundbane) hvor man sender hesten væk og ude på en volte rundt om en. Man lader den løbe indtil den viser tegn på at den gerne vil ind til dig i stedet for at løbe rundt alene (en hest er jo et flokdyr).. signalerne den sender skulle vidst nok være: at den sænker hovedet, vender øret mod dig i midten og smasker.
Der er utrolig mange meningen og opfattelser af join up. Har aldrig selv benytten den, men ser ikke metoden som en trusel på livet.
Du giver hesten et valg som den ikke kan modstå i længden - da den vil vælge trygheden ved flokken, fremfor den utrygge ensomhed.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 666
er det en øvelse, en helt anden slags metode elelr hvad? :b
altså, jeg har ikke tænkt mig at investere i en bog når jeg knapt nok ved hvad det er
jan 2006
okt 2006
Zandra: jeg har søgt, der er ingen resultater her på hg..
jan 2006
jan 2006
Følgere: 162 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.506
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
http://www.heste-nettet.dk/forum/3/293774/292123/
jan 2006
jan 2006
Følgere: 162 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.506
Man giver hesten mulighed for at vælge døden eller underkastelse til dig
sep 2006
Følger: 204 Følgere: 181 Heste: 3 Emner: 307 Svar: 3.510
jan 2006
jan 2006
Hvis det hele skal være så rigtigt hele tiden og så naturligt, så burde ingen af os jo have hest , i mine øjne.
Men vi lever i en anden verden nu.
Ved ik om i forstår, hvis ik i gør - er det heldigvis lige meget, for jeg ved hvad jeg mener :o)
okt 2006
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
okt 2006
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 618
Men det er som man ser på det.
Man sender hesten væk og op i fart, og holder den i fart med et aggresivt kropssprog, ingen pisk,longe eller noget, hesten begynder at lave volterne om dig mindre, vipper øret ind, og begynder at tygge og skulle sænke hovedet, du lader hesten sænke farten, stiller dig så du ligner så lidt en trussel som muligt og byder hesten ind, derefter er der follow up hvor hesten frivilligt skulle følge med dig rundt på banen uden snor, som en usynlig tråd der er lavet.
Jeg finder det som noget utroligt, især hvis man har svært ved at nå ind til hesten, du skal være hudløs ærlig og ikke betragte dig selv som kongen så virker det ikke, det byder ind på samarbejde og troskab, misty vil gå gennem alt med mig nu.. Og jeg tvinger ikke med nogle ting..
Men prøv at se nogle film, bøger eller se det live og find din egen mening
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Trist at man ønsker et forhold til sin hest fordi den vælger en frem for døden..
Og nej det er ikke et alternativ til at tæve sin hest... hvorfor skal man vælge en af de dele ?
Det meste af Montys træning går ud på at knække hesten psykisk..
Mange små dumme piger ligger desværre og laver det med deres pony/hest.. nogle endda ofte selv om Monty selv siger at det højest må gøres få gange i en hest liv.. ofte fordi de har læs en Monty bog, set et show eller læst Heartland og nu tror de så at så skal de bare gøre sådan og så elsker deres Musse dem..
Ud over det kan det være rigtig farligt.. for nogle heste finder sig ikke i dødstrusler.. sådan en har jeg haft... havde en ung part der mente hun lige skulle lege join up (uden at sige noget til mig) og hesten angreb hende.. han ville kæmpe for sit liv..
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.612
'Du' lukker en hest ind i en indhegning, som den ikke kan komme ud af. Og så tvinger man den rundt, indtil den ikke har noget andet valg, end at vælge 'dig'. Den kommer ikke ud af ringen, før den har valgt 'dig'. Sådan ser <b>jeg</b> på det ..
nov 2003
maj 2007
Kristine F - Det jeg beskriver var join up og jeg truede absolut ikke misty ?
nov 2003
Cecilia P: Nej heste er ikke altid bedste venner.. Men faktisk er det også modbevist af mange at de skulle bruge join-up på hinanden... det er nemlig aldrig set.. ja de jager somme tider hinanden væk fx fra mad.. men jagter ikke hinanden rundt til de overgiver sig..
Join-up er en direkte dødstrussel (hvilket Monty også selv siger) synes det er synd at mange bruger det uden reelt at vide hvad det er..
Er hegnet til jeres fold kun 40-50 cm højt ?
Nu skriver du hesten bare kunne have flygtet.. Men hvad havde du så gjort ?
Siger ikke at det ikke virker... kun at det virker ved at hesten vælger mellem dig og døden og at det knækker hestens psyke..
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
hingste jagter hinanden til døden, eller til en af dem overgiver sig.
vi har prøvet join-up med blandede resultater, de problem ponyer vi har arbejdet med, de ponyer der ville angribe, bide og sparke, havde vi stor glæde af join up, de forandrede sig totalt, vores egne der er vant til at være i hænder, dem virkede det ikke på, få af dem virkede angste, og forvirrede, så¨det stoppede vi hurtigt med, men det hjalp på de ponyer andre havde opgivet, men vi tog det også stille og roligt, og prøvede os frem.
jeg er ikke tilhænger af M.R metoder.
Anita W
dec 2004
så får man de bedste resultater.
man skal være leder, på en god måde, hvilken måde kan så diskuteres, men vores virker.
Anita W
maj 2007
Var misty smuttet havde jeg hentet hende igen for self skal hun ikke smutte på den måde, men så havde jeg nok ikke sluppet hende og fået hende til at smutte.
Så vidt jeg så opførte misty sig ikke som om hun var truet, men join up gjorde hende til en absolut anden hest, og det kan også have noget at gøre med hun tydeligt viser at nogle har været grimme ved hende en gang
Men misty går gennem alt med mig og hun gør det med glad kropssprog, så hvis jeg havde truet hende på livet og hun kun fulgte efter mig og viste alle tegn på tillid så burde hun ikke være så glad..
Jeg er ikke tilhænger af alle hans metoder, men join up virkede helt kanon på misty
nov 2003
Og igen jeg siger ikke at det ikke virker.. det virker skam (med mindre man altså har en hest der kæmper imod) det er måden det virker på og det det gør ved hesten jeg finder forkert..
Cecilia: Så kunne den jo heller ikke hoppe ind til de andre..
Men så burde du jo læse hans bøger (eller læse dem ordentligt) før du kaster dig ud i sådan noget... der står ordret i hans bog at hesten aldrig må være i tvivl om at den er truet på livet..
maj 2007
Men de kan ikke komme fra folden og om på vejen
Og venligt lad være at rette på den måde, hesten er min og jeg vælger selv hvad jeg lavet, og hun var ikke tvivl men hun var ikke truet på livet, for var hun det havde hun ikke det forhold til mig, men folk har sine meninger og oplevelser, men jeg har den oplevelse at de gik HELT utrolig godt og misty har et meget stærkt tillidsforhold til mig og er glad når jeg kommer og har med hende at gøre.
Det er et frit land og om sådanne emner må man selv danne sig en holdning...
okt 2006
nov 2003
Og nu siger du så metodens største fortaler imod.. for du ved pludseligt mere om join-up end Monty Roberts.. hvis du læste hans bøger ville du vide det er en dødstrussel og du spiller rovdyr.. at det går ud på at få hesten til at underkaste sig.. at det max må gøres et par gange i hele hestens liv osv.. men du har åbenbart bare hørt om det et eller andet sted og tænkt det vil jeg da gøre.. og det er så dit valg.. men lad være med at udtale dig om hvordan det reelt fungere når du ikke engang har sat dig ind i det
dec 2004
det lyder da meget fornuftigt, held og lykke med arbejdet
Anita W
maj 2007
Hvor meget erfaring har DU i det ..
Anita W - Mange tak
nov 2003
Jeg har læst Montys bøger, McLean, Rashid, Hempfling + mange andre.. læst en masse artikler.. fulgt med i debatter på forskellige sider, får undervisning af en uddannet heste adfærds træner og har haft hest i 20 år.. jeg har skam også forsøgt mig med en join-up.. da jeg var yngre og mere naiv og egentlig ikke helt vidste hvad jeg gjorde.. forstået på den måde at jeg godt forstod øvelsen og sagtens kunne gøre det rigtig.. jeg forstod bare ikke helt grundlaget bag hvorfor det fungerede..
maj 2007
Uanset fungerede det helt kanon på hende og jeg har fået den skønneste lille hest nu
mar 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 186 Svar: 1.763
se filmen 'join up' og du vil finde ud af det, hvis folk ikke forklarer det godt nok for dig.
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 106
hvad er join up?