{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

hvad er join up? {{forumTopicSubject}}

Ja, kom ikke og fortæl mig min overskrift ikke er sigende :b

Jeg vil gerne ha en forklaring på hvad "join up" er, altså hvordan man gør det, hvad det er godt for, hvem der benytter sig af det.
Udover det har jeg før set metoden blive kaldt for "en trussel på livet" (for hesten?), det var herinde i en tråd en skrev det. Hvad menes der med det? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• To træer skal beskæres 1.800 kr.
  • Samling af seng 700 kr.
  • Tilslutning af bruse blandingsbatteri 1.500 kr.
  • Lyskontakten i lejlighedsopgangen fungerer ikke 550 kr.
  • Beskæring 2.210 kr.
  • Opgravning og bortanskaffelse af jord 3.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad er join up?
  • #1   2. sep 2007 hvad er det ;s kigger lige med hehe

• #2   2. sep 2007 det er noget med den der dually grime med monty roberts eller???

• #3   2. sep 2007 En metode hvor man knytter bånd til hesten smiley

Monty Roberts har udviklet den, vil anbefale dig bogen "fra mine hænder til dine"

• #4   2. sep 2007 Prøv at søg herinde på det.
    Det er Monty Robert's der bruger denne træningsmetode, der groft sagt går ud på at sende hesten væk til den overgiver sig.

Har selv undersøgt en del om det.

Hvis du vil vide mere, kan du jo evt. låne hans bøger på bibliotekket.

• #5   2. sep 2007 Du jeg ikke ekspert på dette område, men nu skriver jeg hvad jeg selv mener det er. (= at det ikke nødvendigvis er rigtigt)

Join up er i mine øjne en træning mode, som måske kan få hesten til at indse at det er dig den skal samarbejde med.

Øvelsen går ud på at man er i fx en roundpen (rundbane) hvor man sender hesten væk og ude på en volte rundt om en. Man lader den løbe indtil den viser tegn på at den gerne vil ind til dig i stedet for at løbe rundt alene (en hest er jo et flokdyr).. signalerne den sender skulle vidst nok være: at den sænker hovedet, vender øret mod dig i midten og smasker.

Der er utrolig mange meningen og opfattelser af join up. Har aldrig selv benytten den, men ser ikke metoden som en trusel på livet.

Du giver hesten et valg som den ikke kan modstå i længden - da den vil vælge trygheden ved flokken, fremfor den utrygge ensomhed.

• #6   2. sep 2007 Pauline A:
    er det en øvelse, en helt anden slags metode elelr hvad? :b
    altså, jeg har ikke tænkt mig at investere i en bog når jeg knapt nok ved hvad det er smiley kan du forklare lidt mere?

• #7   2. sep 2007 Du jeg ikke ekspert = nu er jeg ikke ekspert ....

• #8   2. sep 2007 K J: jeg er nu heller ike ekspert anyway. :b Tak for forklaringen, jeg havde en anelse om at det var det det handlede om.
    Zandra: jeg har søgt, der er ingen resultater her på hg..

• #9   2. sep 2007 Mange mener at man tvinger hesten til at vælge dig - da den efter sin natur ikke vil være alene .. og ja - det er da også rigtigt.. Men hvis det er dårligt at bruge denne metode fremfor at tæve den eller andet, jamen så synes jeg også det dårligt at man rider på sin hest og i det hele taget har hesten som et "kældedyr" for det er ikke dens natur..

• #10   2. sep 2007 Join up = dødstrusel til hesten

• #11   2. sep 2007 Prøv at læs disse tråde:

http://www.heste-nettet.dk/forum/3/293774/292123/

• #12   2. sep 2007 Men alt med hensyn til træning og alt i hesteverdenen og iøvrigt også i resten af verdenen er en menings-/ smagssag.. Det handler meget om hvordan man opfatter de forskellige ting .. og vi opfatter ikke ting ens - Så nogle mener join up er noget skadeligt, , nogle andre mener det er en god metode og andre har en helt tredje mening ...

smiley Hvilket jo kun er godt smiley

• #13   2. sep 2007 Enig med Line
    Man giver hesten mulighed for at vælge døden eller underkastelse til dig

• #15   2. sep 2007 ..

• #16   2. sep 2007 Line som du kan læse var det et eksempel, da jeg skrev : eller andet.

• #17   2. sep 2007 Der jeg vil hen, er at jeg synes så mange hestefolk er så OBS'e på hvad der er mest naturligt og hvad der absolut er rigtigt og forkert mht. deres og ikke mindst ANDRES heste og træning.

Hvis det hele skal være så rigtigt hele tiden og så naturligt, så burde ingen af os jo have hest , i mine øjne.

Men vi lever i en anden verden nu.
    Ved ik om i forstår, hvis ik i gør - er det heldigvis lige meget, for jeg ved hvad jeg mener :o)

• #18   2. sep 2007 tak for svarene, underligt der ikke var nogle debatter herinde med det før(?).

• #19   2. sep 2007 jeg vil fraråde at læse - eller måske bare at følge metoderne derfra - Monty Roberts "fra mine hænder til dine", da jeg ikke rigtig forstår hans metoder for at gøre en hest trailer klar. Han illusterer med billeder og beskriver hvordan man skal sætte et hegn op omkring traileren, så hesten ganske simpelt ikke har andre muligheder, mens man gradvist gør hegnet mindre og mindre.

• #20   2. sep 2007 sophia B- bare rolig, min hest har allerede lært at gå ind (og ikke mindst) ud ad traileren. Det lærte den af Torben Andersen, som bruger en lidt anden slags metoder end Monty Roberts, synes jeg. Jeg søger heller ikk nye metoder, mine egne fungerer fint, ledte bare efter en forklaring smiley

• #22   2. sep 2007 Tine H: ja okay, men Pauline A anbefalede bogen tidligere, og jeg markerede bare lige, at jeg ikke just ville anbefale bogen. (:

• #23   2. sep 2007 Jeg lavede join up med min hoppe da den var meget svær at nå ind til, nervøs og ville ikke rigtigt stole på mig og det, det var en stor bane og der var heste lige ved siden af så der var absolut ingen tvang til at vælge mig, men hun valgte mig og har haft et helt utroligt tæt bånd lige siden, det er en fantastisk tæt og ubeskrivelig kontakt man får med hesten under join up, men man skal ikke udføre det hvis man ikke ved hvad man skal gøre og hvis man kun gør det for at gøre det, da det ikke er fair at forlange af hesten den flere gange skal skrive under på samarbejde, det er en usynelig kontrakt mellem hest og menneske der går ud på venskab, samarbejde og respekt. Jeg syntes absolut ikke at man tvinger den, for det ville min aldrig finde sig i, hun kan absolut ikke tvinges til NOGET, og så ville hun heller ikke være glad for mig og det virker hun ellers til at være.

Men det er som man ser på det.
    Man sender hesten væk og op i fart, og holder den i fart med et aggresivt kropssprog, ingen pisk,longe eller noget, hesten begynder at lave volterne om dig mindre, vipper øret ind, og begynder at tygge og skulle sænke hovedet, du lader hesten sænke farten, stiller dig så du ligner så lidt en trussel som muligt og byder hesten ind, derefter er der follow up hvor hesten frivilligt skulle følge med dig rundt på banen uden snor, som en usynlig tråd der er lavet.

Jeg finder det som noget utroligt, især hvis man har svært ved at nå ind til hesten, du skal være hudløs ærlig og ikke betragte dig selv som kongen så virker det ikke, det byder ind på samarbejde og troskab, misty vil gå gennem alt med mig nu.. Og jeg tvinger ikke med nogle ting..

Men prøv at se nogle film, bøger eller se det live og find din egen mening smiley Det er nok lettest

• #25   2. sep 2007 Det er en skrøne at man knytter bånd til hesten.. man sætter hesten i en tillært hjælpeløshed hvor den holder sig til rytteren, fordi man har fortalt den (med join up) at man ellers frastøder den og i en hest hjerne er det ligemed døden.. så ens hest tror ikke man er bedste venner eller forstår man er leder eller bedste ven.. den opgiver alt kamp og tænker okay du vinder, jeg vil ikke dø og følger derfor rytteren..
    Trist at man ønsker et forhold til sin hest fordi den vælger en frem for døden..
    Og nej det er ikke et alternativ til at tæve sin hest... hvorfor skal man vælge en af de dele ?
    Det meste af Montys træning går ud på at knække hesten psykisk..
    Mange små dumme piger ligger desværre og laver det med deres pony/hest.. nogle endda ofte selv om Monty selv siger at det højest må gøres få gange i en hest liv.. ofte fordi de har læs en Monty bog, set et show eller læst Heartland og nu tror de så at så skal de bare gøre sådan og så elsker deres Musse dem.. smiley (mangler en smiley der brækker sig)
    Ud over det kan det være rigtig farligt.. for nogle heste finder sig ikke i dødstrusler.. sådan en har jeg haft... havde en ung part der mente hun lige skulle lege join up (uden at sige noget til mig) og hesten angreb hende.. han ville kæmpe for sit liv..

• #26   2. sep 2007 De gør det bla. i Heartland bøgerne. Den første bog jeg læste, tænkte jeg "Aha, det var da smart !" men da jeg kom længere hen i serien, gik det op for mig, at man nærmest 'tvinger' hesten til at vælge én.

'Du' lukker en hest ind i en indhegning, som den ikke kan komme ud af. Og så tvinger man den rundt, indtil den ikke har noget andet valg, end at vælge 'dig'. Den kommer ikke ud af ringen, før den har valgt 'dig'. Sådan ser <b>jeg</b> på det ..

• #27   2. sep 2007 Begge mine heste har forresten altid fulgte mig når de er løs.. også hvis jeg zig-zagger eller løber... uden at lave join up.. forskellen er bare at mine gør det fordi de ønsker mit selvskab og ikke pga dødstrusler..

• #29   3. sep 2007 Signe - Misty havde da sagtens valgte at vælge de andre heste der stod i folden lige ved siden af, hegnet var.. 40-50 cm så hun ville uden problemer kunne springe over og det.. så kan mig en lille dum pige eller at jeg tvinger min hest, men jeg kan mærke at det har hjulpet og det var absolut ikke tvang, hestehviskeri er netop noget hvor man bruger signaler til at kommunikere med hesten, og nogle gange er heste heller ikke bedste venner

Kristine F - Det jeg beskriver var join up og jeg truede absolut ikke misty ?

• #30   3. sep 2007 Line Madsen: Tak smiley

Cecilia P: Nej heste er ikke altid bedste venner.. Men faktisk er det også modbevist af mange at de skulle bruge join-up på hinanden... det er nemlig aldrig set.. ja de jager somme tider hinanden væk fx fra mad.. men jagter ikke hinanden rundt til de overgiver sig..
    Join-up er en direkte dødstrussel (hvilket Monty også selv siger) synes det er synd at mange bruger det uden reelt at vide hvad det er..
    Er hegnet til jeres fold kun 40-50 cm højt ?
    Nu skriver du hesten bare kunne have flygtet.. Men hvad havde du så gjort ?
    Siger ikke at det ikke virker... kun at det virker ved at hesten vælger mellem dig og døden og at det knækker hestens psyke..

• #31   3. sep 2007 signe
    hingste jagter hinanden til døden, eller til en af dem overgiver sig.
    vi har prøvet join-up med blandede resultater, de problem ponyer vi har arbejdet med, de ponyer der ville angribe, bide og sparke, havde vi stor glæde af join up, de forandrede sig totalt, vores egne der er vant til at være i hænder, dem virkede det ikke på, få af dem virkede angste, og forvirrede, så¨det stoppede vi hurtigt med, men det hjalp på de ponyer andre havde opgivet, men vi tog det også stille og roligt, og prøvede os frem.
    jeg er ikke tilhænger af M.R metoder.

Anita W

• #32   3. sep 2007 nåh ja, 16 ud af mine 18 ponyer følger os, uden brug af metoder, det er tillid det handler om.
    så får man de bedste resultater.
    man skal være leder, på en god måde, hvilken måde kan så diskuteres, men vores virker.
    Anita W

• #33   4. sep 2007 Signe - Ridebanehegnet er så højt, de ud til folden er højere, og hvad jeg har set og hørt har han aldrig sagt det var en dødstrussel
    Var misty smuttet havde jeg hentet hende igen for self skal hun ikke smutte på den måde, men så havde jeg nok ikke sluppet hende og fået hende til at smutte.
    Så vidt jeg så opførte misty sig ikke som om hun var truet, men join up gjorde hende til en absolut anden hest, og det kan også have noget at gøre med hun tydeligt viser at nogle har været grimme ved hende en gang

Men misty går gennem alt med mig og hun gør det med glad kropssprog, så hvis jeg havde truet hende på livet og hun kun fulgte efter mig og viste alle tegn på tillid så burde hun ikke være så glad..

Jeg er ikke tilhænger af alle hans metoder, men join up virkede helt kanon på misty

• #34   4. sep 2007 Anita: Nu er 2 hingstes kamp jo så også noget helt andet end join-up.. og deres kamp kan da heller ikke på nogen måde påståes at skabe tillid, som nogle påstår join-up gør..
    Og igen jeg siger ikke at det ikke virker.. det virker skam (med mindre man altså har en hest der kæmper imod) det er måden det virker på og det det gør ved hesten jeg finder forkert..

Cecilia: Så kunne den jo heller ikke hoppe ind til de andre..
    Men så burde du jo læse hans bøger (eller læse dem ordentligt) før du kaster dig ud i sådan noget... der står ordret i hans bog at hesten aldrig må være i tvivl om at den er truet på livet..

• #36   4. sep 2007 Den kunne sagtens hoppe ud til de andre hvis den ville ? Men ingen hest er dum nok til at hoppe ind på ridebanen smiley
    Men de kan ikke komme fra folden og om på vejen smiley

Og venligt lad være at rette på den måde, hesten er min og jeg vælger selv hvad jeg lavet, og hun var ikke tvivl men hun var ikke truet på livet, for var hun det havde hun ikke det forhold til mig, men folk har sine meninger og oplevelser, men jeg har den oplevelse at de gik HELT utrolig godt og misty har et meget stærkt tillidsforhold til mig og er glad når jeg kommer og har med hende at gøre.

Det er et frit land og om sådanne emner må man selv danne sig en holdning...

• #37   4. sep 2007 Regitze; det har jeg, men synes nu også debatten er ganske interessant at følge med i ;D

• #38   4. sep 2007 Cecilia: Rette på ?? ja du bestemmer selv hvad du udsætter din hest for.. jeg siger heller ikke at du ikke må... jeg fortæller dig bare hvad det reelt er du gør.. for du har åbenbart slet ikke sat dig nok ind i det før du begyndte..
    Og nu siger du så metodens største fortaler imod.. for du ved pludseligt mere om join-up end Monty Roberts.. hvis du læste hans bøger ville du vide det er en dødstrussel og du spiller rovdyr.. at det går ud på at få hesten til at underkaste sig.. at det max må gøres et par gange i hele hestens liv osv.. men du har åbenbart bare hørt om det et eller andet sted og tænkt det vil jeg da gøre.. og det er så dit valg.. men lad være med at udtale dig om hvordan det reelt fungere når du ikke engang har sat dig ind i det

• #39   4. sep 2007 Cecilia P
    det lyder da meget fornuftigt, held og lykke med arbejdet smiley

Anita W

• #40   5. sep 2007 Signe - Jeg siger absolut ikke mr i mod ! Jeg har skam sat mig så meget ind i det som det kan lade sig gøre og ved udemærket godt det ikke må gøres mere, men det var skam nødvendigt ! og hun kommer heller ikke ud for det igen mens jeg har hende
    Hvor meget erfaring har DU i det ..

Anita W - Mange tak smiley Det har lavet helt utrolige fremskridt

• #41   5. sep 2007 Cecilia: Du skriver du ikke siger ham imod og at du har sat dig grundigt ind i det.. men samtidigt skriver du at det ikke er en dødstrussel... Hvis du havde læst Montys bog grundigt ville du jo have læst at der ordret står at hesten aldrig må være i tvivl om at dens liv er i fare..
    Jeg har læst Montys bøger, McLean, Rashid, Hempfling + mange andre.. læst en masse artikler.. fulgt med i debatter på forskellige sider, får undervisning af en uddannet heste adfærds træner og har haft hest i 20 år.. jeg har skam også forsøgt mig med en join-up.. da jeg var yngre og mere naiv og egentlig ikke helt vidste hvad jeg gjorde.. forstået på den måde at jeg godt forstod øvelsen og sagtens kunne gøre det rigtig.. jeg forstod bare ikke helt grundlaget bag hvorfor det fungerede..

• #42   6. sep 2007 Jeg syntes det at livet er i fare lyder meget voldsomt for hvorfor ville hun så have så meget tillid til mig?!
    Uanset fungerede det helt kanon på hende og jeg har fået den skønneste lille hest nu

• #43   6. sep 2007 jeg bruger det.
    se filmen 'join up' og du vil finde ud af det, hvis folk ikke forklarer det godt nok for dig. smiley

• #44   8. sep 2007 Det er hvor man fuldstændig smadre en hest ! jeg vil kalde det psykisk mishandling det er så hårdt psykisk for hesten at den brækker helt ned inden i ! jeg ved godt det lyder lidt dumt af mig men jeg har fået det fortalt det af så mange.

Kommentér på:
hvad er join up?

Annonce