{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Tilridning af shetlænder {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en nyindkøbt shetlænder på 8 år og vil gerne have den tilredet.. men da han som sådan ikke har været i hænder før i tiden udover da han kom til mig tør jeg ikke at smide et lille barn op på ham hvis det går galt..

Ved bare han prøvede at stejle og løbe når man bedte ham om at gå for snor. Men det er stoppet. Men har han så let til at gøre sådan noget for hænder så tør jeg ikke tænke på hvordan han kunne være før rytter. Ellers er han jordens skønneste børnepony der elsker at børn er omkring ham.

Hvordan ville i selv tilride dem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning af shetlænder
  • #1   16. sep 2020 Finde ud af, hvorfor kan ikke er tilredet / trænet.
    Nogle gange har heste bare tilhørt folk, der ville have en pæn græsklipper.
    Andre gange er der en rigtig god grund. Måske har hesten været besværlig pga et besværligt sind.
    Måske har hesten været for besværlig pga problemer med ryg, ben, andet....
    -og når man kender årsagen, genoverveje om dyret er egnet til at være ridedyr?

    Og så rigtig, rigtig god forberedelse.
    Jordarbejde.
    Jordarbejde.
    Mere jordarbejde.
    Når hesten velvilligt arbejder med mennesker og glad adlyder vores signaler, så ville jeg finde en lille voksen - eller dygtig teenager MED forældrenes accept.

    Men - er du i tvivl om det er sikkert at sætte et barn op - så er du jo ikke i tvivl.
    Så lad være. Det er ikke alle dyr, der er egnet til at blive redet eller kørt til.


  • #2   16. sep 2020 Jeg har undersøgt hvorfor han ikke er blevet tilredet og det er fordi de mistede interessen for hesten.. så derfor har han bare gået i flere år. Der er ikke fejl og mangler på ham det er tjekket;)

    Ved godt hvordan jeg skal tilride ham;) Men ikke hvad jeg må sætte op på ham. Jeg har kun selv tilredet heste på 135 og opefter. Da jeg mente mine 65 kg måske var lige lovligt meget for en shetlænder..

    Jeg har ikke arbejdet så meget med tilridning af shetlændere det har mest været hygge og tricks

    Jeg er kun i tvivl med børn da de ikke har den samme rideerfaring med tilridning som nogle af vi andre har og så bliver jeg usikker. Jeg stoler på ham og har haft en lille pige op og sidde på ham. Men der er langt fra at sidde i 5 minutter til at ride rundt;)

    Altså jeg er selv usikker ved min islænder som er jordens bedste børnepony og der er flere der har redet ham rundt. Men selvom de er sikre kan der jo alligevel ske noget. Han kunne blive bange og springe til side og rytteren falder af.. det er det jeg er usikker på:)

    Men efter 14 dage med jordtræning om og om igen. Og han er blevet SÅ god:) siger en stolt ejer. Jeg er overrasket over han er så lydig;)

    Så tænkte jeg at det var måske ikke for tidligt at han knyttede bånd til en ny rytter der skulle tilride ham. Uanset hvad vil jeg ikke sætte en rytter op på ham som han hverken kender eller stoler på, så det tager jo også tid. Rytteren skal kende hesten og hesten skal kende rytteren før der skal ske noget som helst:)


  • #5   17. sep 2020 Ponzen behøver jo ikke fejle noget, fordi den har haft en vanskelig adfærd. Hvis en hest først finder ud af den slipper for besværlige krav fra mennesker, ved at te sig, ja så ligger det jo lige for. Shettere er uhyggeligt stærke når det tar dem og det kan udmærket ha skræmt de forrige ejere, så ponze har fået lov til, at bestemme. Når først man viser dem de ikke kan bestemme selv og ellers viser dem hvor lækkert det er med positiv opmærksomhed, bla ved strigling, så kan ponze da sagtens tilrides.

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #6   23. sep 2020 Jeg købte en shetlænder-plag som selskab til min store vallak, da vi flyttede ham hjem - havde oprindeligt en plan om at hun skulle tilkøres, så startede ud med at træne hende i lange liner.
    Selve tilkørslen blev aldrig færdiggjort (ikke pga ponyen, men primært manglende tid, da der i mellemtiden landede en ekstra ridehest også), men linetræningen fortsatte vi med, og så blev hun ellers udsat for trækture med børn på ryggen.

    Kombinationen gjorde, at da der en dag var et barn i passende størrelse - og ikke mindst, med rideerfaring - til rådighed, kunne jeg bare skifte de lange liner ud med et par tøjler, så var hun styrbar fra ryggen og efterfølgende konvertere stemmesignalerne til signaler fra ryggen til gangart-skift...


Kommentér på:
Tilridning af shetlænder

Annonce