{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Kile og sko {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har en ung vallak på 5 år. Han er urengående på venstre bagben. Han et blevet behandlet 2 gange med noget der blev sprøjtet ind i han glideled i hasen. Og det hjalp han var rengående indtil vi begyndte på genoptræningen. Han har kun skridtet. Og så da en derude hvor han står så ham halte på folden når han løb. Trak jeg ham på hårdt underlag for at se og det stadig var slemt eller bare fordi folden var mudret og ujævn. Han var næsten rengående på grusvej.

Nu er han så begyndt at slå i galop hvis jeg beder om en trav på banen. Dyrlægen kommer på onsdag.

Han er samtidig lidt skæv i krydset grundet han har brugt sit ben forkert.

Mit spørgsmål til jer er så, tror i det ville hjælpe at smide bagsko på ham. Evt med kiler i så han bliver løftet i den ene side? Den side hvor han er skæv. Han var meget ømfodet før han fik forsko på og kunne måske forstille mig det var det samme bagpå. Han gik meget bedre da han fik på i fronten.

Nogen der har prøvet noget tilsvarende? Eller har erfaringer med kiler eller såler med løft så høre jeg hellere end gerne fra jer smiley


Kommentarer på:  Kile og sko
  • #1   21. dec 2020 Altså jeg ser ikke noget problem i at give et forsøg med at smide bagsko på ham.

    Men kiler skal man være mere varsom med. Min hoppe fik i sommers kiler på begge forben(Det skal umiddelbart på begge ben for ikke at skabe ubalance) på grund af en seneskade på det ene forben.
    Det største problem ved kiler er at det hjælper et sted men ændre senerne et andet sted. Dette betyder at kiler faktisk kan medvirke til en ny seneskade hvis ikke de bliver brugt varsomt. Og derudover er det en rigtig dårlig idé at ride på asfalt med dem.

    Man skal altid være varsom med at ændre på benstillingen og specielt med kiler.

    Jeg vil anbefale dig at vente på dyrlægen kommer og så høre hvad han/hun mener der er galt og når det vides kan man sætte behandling igang.


  • #2   21. dec 2020 Min umiddelbare tanke er, at det næppe vil hjælpe dens haseled at sko den. Men jeg ved det ikke, vil gerne lige se, om der er andre med nogle gode bud smiley

  • #3   21. dec 2020 Jeg ville ikke begynde at forsøge med at ændre benstilling via sko og kiler, før det var besluttet af min dyrlæge og smed i samarbejde.

    Og jeg ville sætte hesten nu, evt på en sygefold, men i hvertfald ikke ride/genoptræne ind til efter jul, hvor jeg anbefaler du får dyrlægen ud, og får talt igennem hvad prognosen er for at din hest kan komme sig.
    To gange ledbehandlinger, og synligt skæv muskulatur pga smerteaflastning viser det allerede har været et langvarigt forløb, og hesten er jo tydeligvis stadig halt.

    Der er ingen tvivl om, at godt smedearbejde er vigtigt også når man har en skadet hest, men det skal være et samarbejde mellem smed og dyrlæge, fordi vi som almindelige mennesker oftest vil have svært at forklare fagsprog videre fra dyrlæge til smed, og det som er et godt sygebeslag til en slags skade kan ved forkert brug til en anden slags skade gøre at hesten bliver kronisk syg og skal slås ned.

    Mvh Charlotte


  • #5   21. dec 2020 Jeg ville tænke på hesten på samme måde, som jeg tænker mine patienter igennem.

    Find årsagen.
    Når du kender årsagen (eller - har et kvalificeret bud på årsagen), så er det jo bare at se i lærebogen hvad der fungerer som håndtering af x problem.
    Gentag - find årsagen, fjern årsagen indtil du har fundet ud af alle problemerne, og fundet løsninger.
    Af og til kan man ikke fjerne årsagen, men så kan man oftest gøre noget ret godt til fx at lindre.

    Hvad jeg IKKE havde gjort
    - lyttet for meget til folk i tilfældigt internetforum, der ikke kan se min hest og ikke ved hvad den fejler eller hvad man har gjort tidligere.
    - jeg ville heller ikke afprøve diverse ting og behandlinger i tilfældig rækkefølge - men derimod gå systematisk frem - hvad ved vi om årsagen? Hvad kan jeg forvente virker, og hvor lang tid skal jeg vente på virkningen.
    -Jeg havde heller ikke redet på en halt hest.
    - Sygefold kan være godt for at give skaden ro - medmindre der er tungtvejende argumenter imod.

    Go bedring med hyp.


  • Dorte Kejser K
    Dorte Kejser K Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 6 Svar: 3
    #6   22. dec 2020 Hej. Jeg har også haft en hest som havde nogenlunde de samme symptomer. Du skal snakke med din dyrlæge. Både om sygdom og om genoptræning. Og om tilskud til den. Krydser fingre for jer.


Kommentér på:
Kile og sko

Annonce