{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.172 visninger | Oprettet:

Samme kamp hver gang? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg rider denne haflinger og det har jeg gjort i 2 år nu. Problemet er bare, at han er begyndt, ikke at ville gå frem med mig på banen overhovedet. Førhen kunne jeg godt kæmpe med ham og få ham frem uden noget - det viste sig at være sadlen og det er fikset og hesten er kigget igennem!!
Men nu gør han det igen og han har smidt mig af 2 gange, fordi jeg lossede ham frem. Den anden dag i spring, skulle han til at være dum, indtil han fandt ud af vi skulle springe. Han gør det ikke med ejeren overhovedet. Jeg er begyndt at blive ret træt af at skulle have samme kamp hver gang. Underviser er der styr på!!
Sådan et skud fra hoften, hvad ville I så mene, jeg kan gøre her?
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Samme kamp hver gang?
  • #1   28. jan 2021 Ja du skal i hvert fald ikke losse han nogen steder. Måske kan synes det er kedeligt det i laver på banen?

  • #2   28. jan 2021 Jeg prøver på, at lave noget forskelligt eller forskellige øvelser, men det svært, når jeg ikke kan få ham frem. Jeg sparker selvfølgelig ikke hver gang. Jeg giver et ponyspark, hvis han virkelig ikke gider/lytter. Ejer rider også bare rundt på banen og der er intet smiley

  • #3   28. jan 2021 Sådan en hest har jeg også ( eller i hvertfald noget lignende).
    Jeg kender ikke din hest, men han synes nok det i laver er kedeligt.. Nogle gange kan jeg slet ikke ride dressur på min, fordi han er så stædig, men så prøver jeg bare igen en anden dag, og så rider jeg tur i stedet. Det kan også komme pga. mangel af respekt, men ligemeget hvad synes jeg ikke man skal tvinge sin hest til noget den ikke har lyst til...
    Desuden kender han dig ud og ind, så han kender alle dine svagheder, og ved lige hvordan man snyder dig ..

    Vil han gerne ride tur? måske hvis i prøvede nogen nye ting ville det hjælpe? Hvis det ikke var fordi min hest var 24-25 år, så ville jeg tage ham i skoven og lave nogle dressur øvelser (det kan man så nok ikke med alle heste smiley )
    Jeg fik engang en heste telepatør ud, det kunne man også prøve hvis altså man tror på den slags smiley
    Ellers vil jeg bare sige, tålmodighed! Det var det jeg gjorde med min hest, og nu rider jeg dressur på ham hver anden dag smiley smiley


  • #4   28. jan 2021 Cecilie - Jeg prøver heller ikke at tvinge ham, men han har førhen godt kunne ride rundt med mig som var der intet. Jeg har dog sørger for, at "vinde", så han ikke kan tage snøvsen på mig. Han vil så gerne springe, men vi kan ikke gøre der hver gang vi rider bane smiley Vi har faktisk ikke redet bane i vildt lang tid - enten har jeg longeret på marken eller redet/trukket ture, fordi jeg netop ikke har lyst til at gøre noget han ikke synes er fedt. Jeg prøvede så med spring den anden dag og der var han også sådan, det var lidt bedre, men stadig. Jeg synes ikke han mangler respekt, han hører da efter både fra jorden og på ture og i spring. Det er bare frusterende, når jeg har kendt ham lige så længe som ejer og der er intet, når hun tøffer rundt på banen. Der er heller intet når jeg longerer ham på banen. Ellers må jeg prøve sådan en telepatør-dims smiley

  • #5   28. jan 2021 Husker du at få givet efter?

    Det kan sagtens være din timing der ikke er helt i skabet, og hvis du ikke er god til at slippe presset når pony går frem, så kan pony hurtigt bare tænke "Hvorfor så overhovedet forsøge?" eller også slipper du presset for hurtigt, så pony ikke når at svare, og dermed ikke kobler tingene sammen smiley

    Så jeg ville starte med at kigge på hvordan din timing er i forhold til ejerens


  • #6   28. jan 2021 Okey.
    Vi går ud fra, at hesten ikke fejler noget fysisk. Udstyret passer.

    Så er det heldigvis simpelt, det kan kun være imellem dig og hesten, at der er et problem.
    smiley
    Og det er rigtigt gode nyheder, for så er du jo også den, der kan løse det.

    Hvordan ville en hest beskrive dig som rytter?
    Synes han, at du er nem at forstå - ved han, hvornår han gør det rigtige?
    Og ja, det er også de fine ting som timing, at slippe pres når han fx går fra skridt til trav, osv.

    Hvis du har en underviser, og det ikke bliver bedre, så ville jeg da tænke på at prøve en anden underviser. En underviser skal til enhver tid hjælpe dig til, at sætte fingeren på, hvad der skal gøres bedre/anderledes og hvordan det gøres.

    Hvis du ikke har lyst til at sparke - fint. Men hvad med en dressurpisk? Det er sikkert rarere for hesten med et rap bagi, end at få æltet tarmene af dine hæle. Underligt nok virker et rap effektiv på heste.

    Men - hvad er der mindst rarhed i den næste halve time?
    1) At hesten ikke vil gå frem, og du svarer "du har to muligheder - fordi jeg beder pænt, eller fordi du skal", og så er det ligesom debateret færdigt, og I er gode venner igen.
    2) Eller, du irritabelt sender bitchy signaler, som Lige Præcist er milde nok til at hesten kan ignorere det - og så har striden ingen afslutning og fortsat strid udelukker at du kan komme videre til noget, som er rart for jer.


  • #7   28. jan 2021 Jeg er enig med Doktor WHO

  • #8   28. jan 2021 Jeg tænker helt klart at det er tillært adfærd, først gjorde han det fordi der var et sadelproblem, men heste er ikke sådan indrettet at de ved, ok sadlen passer, så sker der ikke noget ubehageligt mere, nej, den har lært, det her gør ondt, og derfor kæder den det sammen med baneridning.

    Nu skal den jo så lære at det ikke gør ondt, altså skal du rose den for de små ting, han går 3 skridt frem, ros!

    Det kan også være at du giver mixede signaler og han simpelthen er smask forvirret, igen er fremgangsmåden, du beder om frem han svarer frem og du roser med det samme, inden han stopper, er han ved at gå i stå, bed om frem, han fortsætter = ros
    Ros er i starten både slip pres, og verbalt, måske et lille klø, nus eller klap på halsen, men vigtigst er slip pres, er han så ved at gå i stå, tilføj pres, og så snart der er reaktion, slip pres. Med tiden vil det være nok at slippe presset.
    Det tager lang tid og meget træning, men start med 5 min. og så gør noget andet han gerne vil, Ellers bliver det træls og kedeligt for jer begge.

    Jeg ville finde en underviser som er uddannet i noget indlæringsteori, adfærd og problemløsning.


  • #10   28. jan 2021 Lisette - Min underviser har ret travlt og vi har ikke nået så meget efter ny sadel, så derfor har hun ikke kunne hjælpe pt. især pga. frost.

    Doktor WHO/Maria E - Tak for jeres kommentarer smiley Jeg må prøve det I siger smiley Det er faktisk mest fra skridt til trav, der er problemet. Jeg prøver ellers at holde tøjlerne, så han kan gå frem og selvfølgelig lade være med at presse/"sparke" og der var heller ingen problemer overhovedet, da vi skulle springe, tværtimod. Pisk er han ikke yderligere begejstret for, men jeg kan prøve. Det kan også være, at hesten synes noget andet end mig. Jeg må høre underviser ad smiley


  • #11   28. jan 2021 Har du prøvet, alligevel, at eksperimentere lidt med udstyr? Ride uden sadel eller fjerne biddet? Jeg er klar over at ejer nok bruger samme udstyr som dig så det nok ikke er dét der er problemet, men bare for at prøve noget.
    Ellers ville jeg kigge efter en underviser som er skarp til adfærd, timing og alt det andet "alternative" som det nok stadig går ind under.


  • #12   28. jan 2021 Jeg har prøvet uden sadel og med lammepad. Der er han lidt bedre, men det er ikke det samme som det var engang smiley

  • #13   28. jan 2021 Forestil dig, at du skal give for 100 point signalstyrke for at få den reaktion, som man ønsker.
    Fx fra skridt til trav.

    Giver du mere, fx 105-110 point, nåja, så har du brugt mere energi end nødvendigt, men ja, du får trav hver gang.
    Bruger du mindre end 100, fx 70-99 point, så har du givet et signal, som vil blive ignoreret.
    Hvis du plejer at give et signal, som er lige under 100 point, så træner du faktisk hestens grænse i at ignorere signaler så stærke, at de ellers var omkring "sikker travstart".

    Okey.
    Sigt efter at give 105-110 point signal, når du vil skifte til trav.
    Når du og hesten har fundet ud af, hvad det er, kan du prøve at sigte efter 101-105 point signal senere, dvs forfin signaler senere. Nu handler det om, at få det ønskede respons hver gang.

    Og så synes jeg, at det er en fejl at sige "du er god" - det hedder "vi goe - vi goe" for, det er jo jeres samarbejde I er ved at få styr på.


  • Viben S
    Viben S Tilmeldt:
    jan 2021

    Følger: 11 Svar: 1
    #14   4. feb 2021 Hold øje med dine knæ, hvis du klemmer, fordi du er bange for at han bukker, så hindre du ham fremdrift, nogle heste er meget følsomme og især efter sadelskift.

Kommentér på:
Samme kamp hver gang?

Annonce