{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Ridning og frostgrader {{forumTopicSubject}}

Nu overhørte jeg en samtale i stalden i dag, der omhandlede at man ikke red sin hest 100% i øjeblikket nu hvor det er så koldt.
For mig er det lidt uforståeligt, for det gør jeg selv - med god og sikker opvarmning med lændetæppe og uldtæppe, hvor sidstnævnte bliver smidt når hesten skal arbejde noget mere. Men nu bliver jeg da helt i tvivl om det er forkert?

Selvfølgelig er det hele med omtanke og står jeg med en hest der er stiv af kulde bliver den ikke bedt om at arbejde særlig hårdt - men helt generelt bliver hestene ikke bedt om mere arbejde end de kan håndtere, det også på almindelige dage.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning og frostgrader
  • #1   8. feb 2021 Jeg rider også kun moderat. Det er ikke så meget et spørgsmål om mængden af tæpper. Det er den iskolde luft der er problemet, det er ikke sundt, hverken for mennesker, hunde eller heste at få den iskolde luft ned/ ind i luftvejene.

    Så moderat tempo og mange pauser.


  • #3   8. feb 2021 Jeg rider ikke på bane, og på nuværende tidspunkt er jorden for hård og knoldet, så hestene får ømme tæer.

    En hest i god form tager ingen skade af at arbejde i frostgrader. I hvert fald ikke med de sølle frostgrader vores klima i Danmark kan præstere. Jeg løber en del, og efter min mening er det nemmere at forstå, hvordan motion virker på vores heste, hvis vi også selv dyrker motion. Frostgrader betyder ikke så meget fysisk, men kan måske gøre mentalt.

    Det afhænger af flere ting: Opstaldning - hesten skal ikke stilles våd og svedig ind i en kold stald, med der er jo forskel på, hvordan vi opstalder, hver især. Mine heste står i en isoleret og opvarmet stald, andre heste er måske knap så heldige. Men så længe de ikke står i træk, så skal der meget kulde til at de fryser.

    Heste kan groft sagt sammenlignes med et biogasanlæg, hvor stortarmen fungerer som reaktortank. Det grovfoder og andet energi der kommer deri afgiver en masse varme når det omsættes. Man skal ikke være så bange for de fryser, hvis ellers de får nok energi.


  • #4   8. feb 2021 Jeg har en hest der fylder 25 i år, og jeg skridter normalt varm i 20 min. Men nu hvor det er så koldt, skridter jeg varm i 25-30 min.
    Jeg mener bare at hestens muskler skal opvarmes, og så kan man egentlig ride som man plejer smiley
    Og så vidt jeg ved, er det virkelig dårligt for hestens led at stå stille når det er så koldt! De skal bare ud og motioneres smiley


  • #7   8. feb 2021 Her er der dømt vinterferie siden omkring nytår.
    Enten har banen været oversvømmet, frossen eller fyld med sne.
    Har kun udendørsbane, sadler op udenfor og jeg kan ikke holde varmen når det blæser på den måde som det gør nu.
    Så det bliver kun til skridtture i weekenden.
    Henry er også meget følsom når det blæser. Han går med Hut ved mindste blæst, så tænker bestemt ikke han lider overlast af lidt ferie.


  • #8   8. feb 2021 Spændende at læse hvad I hver især gør smiley
    Her har vi heldigvis haller, så de benyttes. Hestene rides på M-niveau (selvfølgelig ikke hver dag der er fuld knald på) i både spring og dressur. Desværre har vi en noget køligere stald, men hestene står så vidt muligt aldrig uden noget på.
    Spændende mht det med den kolde luft - har måske ikke helt selv tænkt på det! Men synes nu ikke selv at det er specielt koldt at hive luft ind under arbejde (hvad end det er ridning eller løb).
    Den eneste forskel vi har mærket i vores heste er, at den ene (som også er mest "sensitiv") er lidt mere frisk og kræver lidt mere ridning før man får noget ud af det - den dur faktisk ikke når den bare skal "tulle" rundt i let/"Skåne" ridning smiley


  • #9   8. feb 2021 Bor i Norge.
    De retningslinjer jeg har fået er at her arbeider vi normalt i kulden. Når vi rammer de - 20 er det kun skridt. Pga hestens luftveje.
    Jeg synes det var rimelig køligt da det var -16. men med 3 lag uld trøjer og vinter jakke, uldbukser, skibukser og rideskørt, 3 par uldsokker i støvlerne , hue og vanter, så er det ikke noget problem smiley


  • #10   8. feb 2021 Jeg tror ikke, at det reelt betyder det helt store for hesten om det er +3 eller %2 grader.

    Fraset, hvis ridebane og stier er frossen eller dækket af sne...

    Men, JEG synes at det er koldt, og klæder jeg mig på til %3 grader er det svært at være aktiv uden at stoppe op og tage ydre lag af tøj af = besværligt.
    Så - jeg indrømmer blankt, jeg hygger bare, når det er koldt. Og lader være med at være så aktiv, at jeg sveder.
    Hvis det er +5 grader fungerer alm vinterridebukser fint og to lag tynd jakke, når det bliver varmt tager jeg en tynd jakke af.
    Når det er koldt, har jeg måske lange underbukser under ridebukser, dvs der kan jeg ikke tage et lag af - og at tage min tykke vinterjakke af =et ubehageligt stort spring i varmen.
    Så, jeg er ikke mere aktiv end det fungerer med max at åbne jakken

    Min hest har almindelig vinterpels, jeg frygter ikke nyreslag hos ham. Ridedækken er beregnet til at forebygge muskelspændinger og nyreslag, så den slags udstyr ser jeg ikke grund til at bruge.

    I de kommende dage snakkes om snestorm, sker det kører jeg ikke ud til, hvor hesten er opstaldet.


  • #11   8. feb 2021 Jeg har ikke rigtig så meget valg i øjeblikket. Vi har ikke ridehal, og de steder, der ikke er hårde og knoldede, er glatte. Min hest står i løsdrift, men de bevæger sig alligevel ikke ret meget i løbet af dagen, så jeg skridter troligt en tur på vejen hver dag, for at holde benene og maven i gang. Så jeg rider stadig, men sket ikke som normalt.

  • #12   9. feb 2021 Det er den kolde luft, der kommer ned i luftvejene, der kan give problemer. Om jeg fryser er jo mit problem, MEN det er mig der skal passe på min hest!

    Nu er der jo også forskellig opfattelse af hvad hårdt arbejde er.

    Jeg synes selv at jeg arbejder rigtigt hårdt, når jeg rider, men det er endnu hårdere når min underviser er der smiley


  • #14   9. feb 2021 Jeg må da ærgerligt indrømme at jeg ikke har nær den samme lyst til at skifte støvler og have overtræksbukserne af når det er så koldt ?? Jeg kører normalt på knallert, men har lånt min mors bil nu hvor der er sne. Så det er faktisk lidt nemmere nu

    Men jeg tænker ikke desideret på at det er koldt for hesten


Kommentér på:
Ridning og frostgrader

Annonce