{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.504 visninger | Oprettet:

Tina K
Tina K
Tilmeldt:
17. nov 2020
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1

At lære at stå alene {{forumTopicSubject}}

Hej
Vi har 2 ponyer i løsdrift - en stor 1’er pony og en lille shetlænder. Vi skal til at køre til undervisning og stævner med den store (omkring 1 gang ugentligt), men den lille kan slet ikke stå alene. Han tonser rundt på fold og løber ind i hegn. Vi har bygget en mindre “kravlegård” med lille skur til han, han kommer ind i, da han slet ikke virker til at kunne styre det på den store fold, og vi frygter han bryder ud. I kravlegården stejler han dog og står nu nærmest som en hund med hove oppe på hegn ?? Han er nu også svær at få ind i gården - self fordi han ved, han så skal være lidt alene. Han får masser af mad i gården, vi har prøvet at blive hos ham og har haft den store tæt på når han lukkes derind, men ....intet rykker, og synes det bliver mere og mere svært. Nogen med godt råd til at træne det? Tænker andre med 2 heste måske oplever det, når de gerne vil på tur med kun den ene. Har ikke overskud til en mere pt...så...håber nogen har et magisk råd ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære at stå alene
  • #1   1. apr 2021 Seperationsangst er forfærdeligt tidskrævende at træne. Det handler simpelthen om at gå der til hvor han kan håndtere det og ikke længere. Derefter går man en meter længere væk, indtil hesten igen slapper af. Jeg er selv i gang og hver gang min unge selv vælger at gå væk fra lågen, går jeg tilbage med mine, som belønning, og så længere væk. Han står sammen med to andre, så det er ret fjollet i virkeligheden.

  • #2   2. apr 2021 Træning af seperationsangst er tidskrævende.
    Jeg går ud fra, at I har lært teknikken?
    Dvs find ud af, hvad dyret kan være med til uden panik - seperer så tilpas lidt (afstand, tid, osv) at dyrene ikke panikker) - og så udvid gradvist.
    Undgå at fremprovokere panik - det styrker seperationsangsten.

    Hvis du ikke kan nå at træne jer ud af seperationsangst før undervisning starter, hvad med at tage den lille pony med?
    Kan han fx stå bundet på ridebanen med et hønet foran mulen, mens I træner?


  • #3   2. apr 2021 Det kræver meget langsommelig træning at få bugt med separationsangst, men som nævnt træn og træn meget, sørg for at han aldrig når at gå i panik, for der kan han ikke lære, gå der til hvor han er med på hvad der sker og så øg tid og distance inden for komfortzonen. Men før han er ok med at I kører med den anden, ja. i ikke tage nogen steder, for det nytter ikke at træne i en uge og så må den bare skabe sig når man er væk med den anden, for så kan I starte forfra, så ind til den kan være alene, må i vente med træning, eller få det hjemme

Kommentér på:
At lære at stå alene

Annonce