{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

hjælp min hest er hisig {{forumTopicSubject}}

hej alle heste elsker jeg har brug for hjælpe jeg har halv part på en elleres rolig dejlig sød hest.
har fået halv parten her for en lille måndet siden, har elleres radet på ride skolens heste.

da jeg ikke følte jeg rigtig havde så meget tid som voksen men, så kom tilbudet om halv part på sander.

pia som ejer den har kun ejet den i ca 4-5 månder men har kent ham et års tid !
her på det sidste er han begynt at stejle og højt når men rider ham i skrit og i trav er der ikke noget med i galoppen begynder han så at stejle og bugge vi har ind til vider alle tre da (vi er tre der deler ham) skæld ham ud og blivet sur.

pia mente det måske kunne være sadlen der drillede, så hun købte ny sadel og har fået den tilpasset og det hele

men han forsætter og det er faktisk blivet lidt værre ... her til aften beslutte pia og jeg at vi ville prøve at løs springe ham !
først lidt øvelser med trække tov dette gik super fint men da vi så slap ham løs ville han ikke løbe, så vi pøvede at skrame ham lidt det hvar han helt kold over for .

så vi opgav denne teknink. jeg tog fat i grimen og fik ham til at gå over med følge af mig over bomene super så lang så godt

men så kommer det der skræmmer mig! jeg satte i løb i håb om at han også ville følge mig her !
men i stedet andgrab han mig med ørerne helt ned og hovet også og prøvede at bide mig i det han gjorde stopede jeg op og råbte af ham så han bliv lidt for skækket
tænkede detter nok bare for at teste mig jeg er jo ny ... men nej vær gang jeg satte i løb andgrab ham og når jeg vente mig begynte han at stejle lidt uhyggeligt

pia prøvede og med samme resultat

hved ikke helt hvad jeg/vi gør galt !
håber der er nogen der kan hjælpe mig /os da dette ikke var en positiv oplevelse for nogen af os! men snare farlig da han er en mega stor hest når han stå på bagbenne !

håber der nogen der har gode forslag til hvordan vi skal takle dette !

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp min hest er hisig
  • #2   12. mar 2008 hvorfor presser i hesten til noget den ikke vil?

nu kender jeg ikke hesten, men som jeg synes det lyder, har i trådt over dens grænse, og den siger fra nu...

ang, stejle problemet så kunne det jo være den har fået ondt et sted, og det ikke nødvendigvis ryggen, men som alligevel gør ondt når i rider den..

• #3   12. mar 2008 Jeg tror det kunne hjælpe, hvis i er roligere omkring den, og ikke råber eller gør andet når den laver sine numre, da jeg ikke ser hvordan det skal løse problemet...

• #4   12. mar 2008 ja det tror jeg også

men han er lige blivet gået igennem af en dyrerlæge og han sagde at han hvar i tip top form ......ved salget ... så jeg er ikke sikker på det er det!

• #5   12. mar 2008 Mit gæt er at den føler sig presset når i forsøger at få den til at løbe.. sådan en hest har jeg også haft.. hvis folk prøvede at longere, løsspring og lignende så angreb den.. fordi den følte sig presset..
    Under ridning er der 3 muligheder.. inten har den ondt (er tænder, ben og ryg undersøgt ?) ellers forstår den ikke signalerne/i giver modstridende signaler og hesten bliver forvirret/stresset og reagere derfor voldsomt.. eller det er tillært adfærd, dvs første gang har den følt sig presset, forvirret, været bange eller lignende og rytteren har så fjernet alt pres/givet efter idet den stejler.. det tager hesten som ros og derved tror den at den gør det rette..
    Bare husk den er ikke fræk eller dum eller tager røven på jer.. det er en hest ikke i stand til.. den mangler den del af hjernen.. så ideer om at slå den eller lignende holder ingen steder..

• #6   12. mar 2008 Hvis i er sikre på det ikke er smerter.. så kontakt hende her http://www.hesteforstand.dk/ hun er virkelig dygtig, uddannet i heste adfærd og har hjulpet rigtig mange heste og ejere..

• #7   12. mar 2008 det er ikke fordi vi løber rundt om den og røber

vi er voksne mensker men hvis jeg ikke havde råbt i dette øjeblik hvar jeg blivet trappet ned ....

du skal ikke komme og sige at du ikke bliver sur hvis en hest lave balade ! som at bide ud efter dig !

• #9   12. mar 2008 nej okay.. men det kunne jo være dyrlægen har overset noget..

Nu kender jeg ikke hesten eller hvordan i plejer at omgåes den.. men jeg kunne forestille mig, hvis i startede lidt forfra, med at få et godt forhold til den stille og roligt, hvor ingen bliver ophidset.. og så se om det hjælper.. kan jo også være i munden der er noget der irritere.. hvis i har mod på det, kunne i jo prøve at sætte jer op uden sadel, evt. også uden hovedtøj ved det lyder risikabelt, men hvis den ikke reagere voldsomt ved det, så må det jo næsten være noget med enten sadlen eller hovedtøjet..

• #11   12. mar 2008 jeg ville have gjort nødagtig det samme som i her har gjort... Jeg er ret sikker på den har ondt... En dyrelæge kan desværre ikke de om den har knogler siddende forkert eller den er låst diverse steder... Få kiopraktor til den først og rid den ikke inden han/hun har været der... At den stejler er en typisk reaktion på at den har ondt, normalt ville en hest ikke vælge at stejle ellers...

• #12   12. mar 2008 ikke fordi det er noget han gør til hverdag ... han er sød og rar det kan godt være at han har følt sig prasset !

men hvordan få man ham så til at ikke føle sig prasset ?
    og så han har løst til at gøre det

vi har snakket om vi skulle have en ude og kikke på ham ... men pia som lige har købt ham har ikke lige kapitalen lige nu ... så vi må nok prøve lidt selv

• #13   12. mar 2008 lyder til den er stresset

• #14   12. mar 2008 jeg ville få tjekket hesten helt med røngten billeder ..
    min hest stejlede godt nok ikke, men vi havde problemer med sadlen, den gled altid frem uanset hvad vi gjorde ..
    vi fik købt en ny og fik den tilpasset, det hjalp ikke, så fik vi speciel syget en, den passede ikke, så ventede vi på den nye sepciel sygede sadel, den passede heller ikke ..
    så sagde manden med sadlerne, da han stilte sig bag hesten, at halen sad lidt i den ene side, meget svært at se, han rådede os til at få en kioprakter ud til hesten ..
    kioprakteren sagde vi skulle have lavet røngten billeder af ryg og ben hvor vi fandt ud af at han havde kissing spies (staves?) i hele ryggen, hvilket man normalt kan rette op, men det kunne man ikke i min hests tilfælde, da han også havde slid gigt i venstre forben .. det endte desværre med at han blev aflivet ..

prøvede en gang hvor han var løs i ridehuset, at gå lidt rundt med ham løs osv, så skulle jeg have ham til at løbe, så sparkede han ud efter mig, og havde jeg ikke flyttet mig det ene skridt bagud, havde han ramt mig lige i ansigtet ..
    jeg skulle bruge ham som spring hest, men nogle gange kunne vi ikke få ham til at springe, muligvis fordi hesten var klog nok til at vide at han ville lande på sit dårlige ben?
    jeg deler MEGET gerne ud af denne viden, da jeg ved hvordan min hest har haft det ..

• #15   12. mar 2008 tror du virklig at det er så alvorligt jeg er enig i at vi nok må have en kioprakter ud

tror i også han har ondt når vi er på hjorden ? han gør ikke noget når vi rider ham i trav ......

• #16   12. mar 2008 kun i galopen ..... og han har hele tiden haft svært ved balancen

• #17   12. mar 2008 min hest gjorde ALDRIG noget når vi red ham, fordi han var for flink, han tog altid ørerne frem når vi kom med sadlen og når vi skulle ud og lave noget ..
    derfor var det svært for os at tro der var noget, men vi gjorde som vi blev vejledet til, og vi fik afvide hesten havde ondt hele tiden :s

• #18   12. mar 2008 Ryster på hovedet.. og tænker hvad laver tre uafarende voksne med sådan en hest der tydeligt kræver mere end i kan give den.. endten har den ondt eller også har i formået på ganske kort tid at få den hest helt rundt på gulvet.. Dette er ikke for at nedgøre jer.. men som voksne må man også kunne se når man tager munden for fuld..

Jeg vil andbefale jer at i får undersøgt hesten rigtig grundigt.. og få noget hjælp til at få hyppen glad igen...
    Og måske i skulle sætte jer ned og snakke om hvad målet med hesten er, og hvordan kommer jeg der hen..
    hvilke metode passer bedst til hesten.. osv..
    Held og lykke med det.. og krydser finger for en glad og rask hest

• #19   12. mar 2008 det lyder virkelig ikke godt for det er det samme han lidt laver, det gør mig virkelig ondt at han måtte aflives din hest maajz

tak fordi i er så søde at sikive så mange forslag

jeg må ærlig indrøme at jeg hvar lidt forskrækket over at han regerede på denne måde og så hisigt

• #20   12. mar 2008 maria H
    vi kunne godt have ladet ham leve stadig, men han var så dejlig en hest, at vi ikke synes han havde fortjent at gå at have ondt hele tiden, aldrig kunne blive redet osv. for han var en meget aktiv hest ..
    men jeg råder jer i hvertfald til at få hesten undersøgt ..
    det vi så på røngtenbillederne kunne man ikke se på nogle af de billeder man tager ved almindelig handelsundersøgelse ..
    han var ellers en glad hest altid, helt perfekt, men vi undrede os til sidst meget over at det kun var nogle gange hesten ville springe, hvis vi fik ham til noget, han først ikke ville, blev han ondskabsfuld, og sadlen gled altid frem :s

• #21   12. mar 2008 jeg skulle måske lige sige at han har været ride skole hest da pia købte ham .... og at han altid har haft svært ved galopen ....

og ikke har været så svær at ride så jeg ville ikke mene han er en forstor en mund fuld

men han måske snare regere stresset og måske ondt det vil jeg tage op med de andrer og jeg er rat sikker på at vi vil få en kiropakter til at se på ham

det er selvfølig også en rigtig god ide det med at vi skal have et fælles mål og det vi jeg også helt klart tage op med de andrer

• #22   13. mar 2008 Jeg havde engang en tre års. Hun var for det første for stor til mig, og for det andet var jeg slet ikke afarende nok til sådan en hest... Jeg henvendte mig til en som selv skulle tilride sine to ungheste. så tænkte hun må sku have lidt forstand på det.. Hun lød også som om hun havde...
    Jeg tror at i alt fik jeg 5 ridetimer af hende.. men øved jo dagligt det hun sagde.. vi lagde ud med at hesten skulle gå i fuld holdning, uden lige at tænke på om hesten overhovedet kunne søge ned og holde balancen.. Hun kunne ikke engang galop andspring så rå var hun..
    Der efter var det versader og travversader.. chinkel vininger ja det var skrækkeligt.. Der gik ikke mere end en måned før de første problemer startede, først ku jeg ikk fange hende på marken, så ville hun ikke have hovedtøj på.. til sidst andgreb hun mig i boksen med blottet tænder.. hun bukked og rendte af helved til hvis hun så sit snit til det.. Jeg var efterhånden godt bange for hende og ked af det.. Det begyndte jo langsomt at gå op for mig hvad der var sket.. jeg havde ødelagt hende.. Selvf ikke med vilje, jeg var jo bare 14 år.. og vidste ikke bedre... jeg skifted ridelære...
    Det enste minus var vi skulle ride 7 km for at komme der over.. det er langt når man realt ikke har styr på sin hest..

Til ay begynde med var vi virkelig lykkelige over at hun måske tog en halv runde i ridehuset uden at stoppe op og bakke...
    Men som sagt skaden var sket og jeg var bange for hende... Bytted med min kusine.. og fik en dejlig fjordhest som kunne lære mig rigtig meget om det at have hest...

Dette forløb tog ialt 5 måneder.. så hurtigt kan det gå..
    Dette var en lille fortæling om Soraya, som jeg mener er oprette her inde.. søg under Maria P.. eller ja Soraya

Ved ikke om du kan gendkende noget.. men måske

• #23   13. mar 2008 betina jo det kan jeg godt og det giver stof til efter tanke måske munden er for fuld men han har bare aldrig været så svær at have med at gører de små piger på ride skolen rad ham uden problemer ,

men det kan da godt være vi præsser for meget vi er alle tre dresur rytter ..... det akn måske være det .

måske man skal tage det lidt mere med ro

• #24   13. mar 2008 rigtig mange tak for alle jeres svar det er jeg super glad for ..... ;O) og jeg vil helt klart tage rigtigt manget af det til mig og buge det men nu vil jeg sige god nat og sov godt ;O)

• #25   13. mar 2008 maria H: Hvorfor blive så udfarende ?? du stiller et spørgsmål og der bliver svaret ud fra folks viden og baggrund..
    Men hvorfor ikke prøve at skrive eller ringe til hende jeg lagde et link ind til og høre hvad hun mener problemet er.. det tager hun ikke penge for, hvis det er det der er problemet.. du kan bare sige jeg henviste dig.. er sikker på hun gerne vil give et par gode råd.. selv om det smarteste ville være om ejeren fik hende ud og se på hesten.. koster ikke meget mere end undervisning.. så kunne man jo gøre det et par gange i stedet for undervisning..

• #26   19. mar 2008 hej alle tak for alle jeres indslag

vi har haft dyrelæge til ham og han have lidt ondt i rykken men han sagde det ikke kunne være det der kunne forsage denne reg det med han stejler ovs og så har vi fået raspet tænderne inde bag ved med bedøvelse så nu ser vi om det er det , men ellers tro jeg han er en meget dominerene hest og det er jo en del af hans charme... så vi må jo bare arbejde videre med ham så skal han nok blive god har fået lidt værktøjer til hvordan vi styrer ham uden at tvinge ham ..... (har haft fælles undervisning )så han også syntes det er hyggeligt! så nu prøver vi ...

• #27   19. mar 2008 det lyder supert.. held og lykke med ham

Kommentér på:
hjælp min hest er hisig

Annonce