{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

væmmelse (anky) {{forumTopicSubject}}

nu sidder jeg her som inkarneret dressurrytter.. Jeg er selvfølgelig ligesom alle andre fuldstændig overbevist om at det jeg gør og det jeg laver ved min hest er helt iorden, og min hest elsker det smiley

Jeg er stolt af at være dressurrytter, meget stolt endda.. jeg syntes det er det flotteste der findes, når hest og rytter virkelig harmonere på en dressurbane.. Når hesten bare danser derudad og man overhovedet ikke kan se nogle signaler fra rytteren, man ved de er der, men man kan ikke se dem.. Og så dukker der sådan et klip op som dette her http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTShNE&feature=related

helt ærligt og så taler man om små signaler og på hestens præmisser og om at hesten virkelig elsker det den laver.. jamen altså jeg væmmes ved synet.. Hvad er det for en måde at udbrede dressuren på ? at få hesten til at gå og overbøje så den nærmest river muskler og sener over..

Det er en fandes dårlig representant for verdenseliten vi har i dressursporten..

JEG SKAMMER MIG !!!!!! JEG VÆMMES!!!!!!!


Kommentarer på:  væmmelse (anky)
  • #1   2. jul 2008 Ja jeg er heller ikke særlig begejstret for hendes træningsmetoder

  • #2   2. jul 2008 Kunne ikke være mere enig.

  • #3   2. jul 2008 Føj føj føj o:
    Hvis hun smed de spore og den jernstang så ville hun være hjælpeløs på den hest! JEG væmmes!


  • #4   2. jul 2008 Jeg er generelt ikke særlig imponeret af "eliten". Men Anky er dog den værste :S Og tænk - HUN ER VERDENSMESTER smiley Det der har bare ikke noget med dressur at gøre, i mine øjne!

  • #5   2. jul 2008 - Utroligt at man er nødt til at ride sådan for at få titlen som Verdensmester :s

  • #6   2. jul 2008 <b>Cæcilie</b>

    Ja det har jeg også hørt, det med at den strækker ud, og jeg kan også godt lidt se at den strækker ud i ryggen, men det kan umuligt være helt sundt det der


  • #7   2. jul 2008 Frygteligt..

  • #8   2. jul 2008 <b>Janie Sparrow </b>

    Det er de hurtige resultater folk er ude efter


  • #9   2. jul 2008 Da jeg var på Hest&Rytter messe i Herning i år, var jeg heller ikke særlig imponeret over Andreas' preformance på opvarmningen! Han sparkede til hesten og stoppede den igen, hev og flåede i den og sagde at den ikke hørte efter. Den var snot forvirret, og han red den simpelthen så dybt at den ikke havde en ærlig chance for at yde sit bedste.
    Skræmmende når det er eliten - og dem man burde spejle sig i o:

    (kan ellers enormt godt lide Andreas, men mest for at sige at hun ikke er den eneste der går til den på en skidt måde) :o)


  • #10   2. jul 2008 Ja, jeg er enig med hele flokken - undtagen lige Malle!
    Det er rigtig ubehageligt at se på. Blev nødt til at slukke for videoen.
    Det er utroligt, at nogen folk rider sådan!
    Det burde ærlig talt forbydes, ligesom det med ponyen, som havde indspændingstøjler!


  • #11   2. jul 2008 Føj da...

  • #12   2. jul 2008 Synes efterhånden flere og flere glemmer, at det er levende dyr de har med at gøre... Stakkels hest. Ser ikke specielt rart ud for den.

  • #13   2. jul 2008 malle : jo jeg skammer sgu fordi det representere os der gerne vil ride på en hest og opnå det samme som netop eliten men uden de metoder som bliver brugt.. syntes det er direkte skræmmende at hvis man rider sådan som hun gør så bliver man verdensmester.. det er satme lige så slemt som doping i cykelsport..

  • #15   2. jul 2008 Jeg kan ikke se hvad DU skammer dig over, for du kan i det mindste se at det er en forkert måde at ride en hest på. Hvis bare man selv er klar over hvad man skal, og selv føler er bedst for hest og rytter. smiley

  • #16   2. jul 2008 host host !

    tror nu nok at Anky ved hvad hun gør!

    Hun er jo en del dygtigere end alle os amatøre der sidder herinde på dyregalleri.dk og sviner hende og hendes metoder til..
    Synes i burde undersøge hendes rideteknik nærmere før i sviner den til... :o)

    For det lyder meget som om at i ikke ved andet end hvad i selv ser .. :b

    Ingen kritik. blot en opfordring ! :o)


  • #17   2. jul 2008 hvad er det fede ved at vinde, hvis hesten ikke syns syns det er sjovt?

  • #18   2. jul 2008 misundelse er en grim ting der er en grund til at andreas og anky er nogle af de bedste ryttere i verden.
    Der er da ingen af de heste de rider på som er blevet ødelagt af deres ridning så tvivler på at det er så skadeligt som i går og tror.
    var både til andreas´s og ankys clinic da de var i herning og syntes at man virkelig lærte noget af dem


  • #19   2. jul 2008 Men hov, forstår ikke hvad Anky har med dette at gøre?

  • #20   2. jul 2008 Pia K

    ENIG !
    Var også inde og se det . og jeg så en GLAD og AFSLAPPET hest, der var total i harmoni med rytteren ! (Anky) :o)


  • #22   2. jul 2008 <b>- Julie Ek O. **SØGER HEST*** !</b>

    Er enig i at man bør undersøge tingene nærmere før man kritiserer, men man må gerne udtale sig om at man ikke er interesseret i at ride på den måde ved kun at have set en video som denne...

    Nu er jeg en af dem der gener vil ride hesten helt uden tøjlehjælp, og er derfor gået over til at ride uden bid, og det går virkelig godt, taget betragtning at der ikke er nogen tvang fra bidet... Så jeg kan sagtens tillade mig at sige at jeg ikke er vild med måden hun rider på, da jeg kan se hvor stramt hun holder tøjlerne! Det behøver jeg ikke og have læst en hel masse om før jeg udtaler mig smiley


  • #23   2. jul 2008 Hvad har doping med det her at gøre jeg kan ikke helt se sammen hængen.
    Så altså til clinic med andreas at han sagens kunne ride en hest ind i piaff eller passage uden at have hårt i den fortil eller bruge sporene uhæmmet han kunne ride dem ind i det bare med stemmen men ved ikke helt med jer om det ikke er rimeligt godt klaret at ride ind i det bare med stemmen


  • #24   2. jul 2008 <b>camilla skov </b>

    Det er vel ikke et krav at der skal bruges tøjle for at lave en piaff... Har du set det berømte billed med Bent branderup, der laver en piaff og det eneste han har af udstyr på hesten er en cordeo


  • #25   2. jul 2008 Hvis man læser lidt om hesten biomekanik, ved man at det ikke er korrekt for en hest at gå der. Og ser man en afslappet hest på det klip - så tag lige ned og besøg din optiker imorgen, ikke?

  • #28   3. jul 2008 Uanset hvad folk mener om anky og hendes ridning så er hun altså Verdens bedste rytter af en grund og det hun bruger i hendes trænning er nok ikke noget man skal begynde med fordi man tror det er rigtigt det man gør det er noget man skal have 100 % styr på og viden om og det er helt sikkert det har anky ellers ville hun have mange problemer med dyrefonde

  • #30   3. jul 2008 happy athlete har ingen betydning mere efter anky fik titlen.

  • #31   3. jul 2008 <b>camilla skov </b>

    Jep, men det er vel ikke nødvendigt at bruge tøjlehjælp... Tøjler er ikke en forudsætning for at kunne ride piaff og passage...

    Kan godt være jeg er ene om den mening


  • #32   3. jul 2008 grunden til at jeg sammenligner med doping i cykelsporten (som for eksempel i TDF 2007 hvor Michael Rasmussen havde dopet sig op til løbet) er fordi at vi som såkaldte amatøre ser op til disse mennesker som er i eliten.. Jeg mener personligt der er noget galt i at man ser op til en verdensmester der flere gange er blevet beskyldt for dyreplagerri af alverdens eksperter inden for ridesporten..

    Pia K: dette har intet med misundelse at gøre.. jeg er med egne øjne hver dag vidne til at man godt kan nå den absolutte elite uden brug af grimme metoder der tydeligt skader hesten..


  • #33   3. jul 2008 <b>Pia K</b>

    Problemer med dyrefonde? Næppe... Dyrefondene går op i om hesten er velplejet og om den for mad og vand hver dag... Ikke hvordan den bliver trænet


  • #34   3. jul 2008 tinna - jeg er med dig der. (;

  • #35   3. jul 2008 Hmm

    nu tænker jeg bare.. en måde man bruger til netop at få hesten til at strække ud på, det er ved at få dens hoved indtil bringen, fordi det skulle strække nogle af dens muskler ud..


    og som nogle andre har nævnt, hvis hesten virkelig bliver IH og ÅH så ødelagt af det, så ville de ikke holde på det niveau de er på, og kunen lave de præsentationer de gør.. tror nu også hun ved hvad hun gør! hun har sikkert også en del mere erfaring en største delen herinde..


  • #36   3. jul 2008 Maudee:

    hvorfor vil du selv prøve det af?? nu er der den forskel, at mennesker er beregent til at stå på to ben og heste på fire smiley


  • #37   3. jul 2008

  • #38   3. jul 2008 AS (judas)

    Ja det er fedt!!!


  • #40   3. jul 2008 desuden ved nogen her grunden til hvorofr hun rider den sådan?? der kan jo rent faktisk godt være en grund til det...

    Taz. Nu det jo ikke alle der vælger at ride sådan.. og bare fordi hesten har meget jern i munden er det ikke ens betydet med at det bliver "brugt".. de skal jo ride med det, selv hvis de kunne ride uden, som de sikkert godt kan..


  • #42   3. jul 2008 heh

    Alt den snakken om, om de kan ride uden bid, så kunne det nu være sjovt at se dem prøve og ride bidløs smiley


  • #43   3. jul 2008 tak katja smiley lige præcis.. den skal jo ud med næsen så den kan få gjordt sine muskler smidige og stærke og derved få en meget større bagbensaktion fordi dens muskler og led er afslappede..

  • #45   3. jul 2008 <b>camilla skov </b>

    Jeg ved ikke helt om jeg misforstår dig???

    Er lidt forvirret... Er din mening at tøjlen er en forudsætning for samlede øvelser eller ej?

    Først siger du at tøjlen kan undværes, men dernæst siger du at tøjlen skal være der for at rytter og hest kan udføre øvelsen???


  • #46   3. jul 2008 katja:

    nu snakker jeg generelt ikke om under ridningen der.. men i daglig jordtræning, bruges den metode med at komme ind og røre bringen--

    om det er sundt under ridning vil jeg ikke begynde at gøre mig klog på..


  • #47   3. jul 2008 Katja Brink Hansen .
    Lige en tilføjelse til dit indlæg, så kommer hesten også til at bære sig med nakkeligamenterne dér. Og det er jo ikke ligefrem det vi stræber efter.


  • #49   3. jul 2008 camilal Skov:

    pas på.. "så hvis hun ikke havde det bid på ville hesten være på vej til månen" nej, det ville den ikke..



  • #50   3. jul 2008 Og må man spørg efter hvor i har alt den viden om at ride heste på så højt et plan som hun gør for det tror jeg da ikke lige at der er nogen af jer som gør undskyld mig men hvis det var direkte mishandling ville de have været bortvist fra konkurrencer for længe siden


  • #54   3. jul 2008 <b>camilla skov </b>

    Jeps forstår det nu, og det er da også en træningsvej at gå, men ikke den eneste! Det kan også læres uden bidet smiley

    Man kan evt. starte med at lære dem det fra jorden. Det har jeg lige for nylig erfaret, at det giver hesten en meget større forståelse når man så kommer på ryggen af den, men man kan også bare ride hesten ind i det, men det tager lang lang lang tid i forhold til hvis man har et bid, men det kan lade sig gøre smiley


  • #56   3. jul 2008 Taz
    øh nej for det er der ikke nogen der mener for hvis ikke hestene var passet ordentligt osv så ville de blive stoppet i dyrlæge kontrollen og du kan tror der er nogle folk fra dyrenesbeskyttelse der holder øje med dem der rider på så højt plan fordi de er forbilleder for millioner af andre så der bliver ikke gjort noget så hesten lider overlast


  • #58   3. jul 2008 Katja:

    hmm snak med en kiropraktor? for det er dem der siger det smiley

    camilla skov : meget svært at forklare.. men har selv en hest der (dengang jeg købte den) kunne finde på at være meget opspændt, og lave piaff og passage af sig sel vunder ridningen.. og selvom det lignede den ville springe i luften hvert andet minut,.. så gjorte den det ikk, og nogle gange sidder den ligesom "fast" så hvis man slipper tøjlen, bliver den stående , men stadig væk i bevægelsen
    - sikekrt svært at forstå, men det er også svært at forklare..


  • #61   3. jul 2008 Katja :

    hvornår?


  • #64   3. jul 2008 camilla skov:

    min har været trænet meget hårdt med pisk engang, der gør at jeg Ikke kan ride med pisk.. og efter to års dressur undervisning nu, kan jeg nogenlunde få hende til at slappe af i trav.. da jeg fik hende kunne jeg ingenting på ryggen af hende, for hun var bange for den mindste lyd og bevægelse..


  • #65   3. jul 2008 <b>** Nice Little Penguins !? </b>

    Det med at hesten gør det af sig selv er jo også fordi den er opspændt, og er en rimelig dårlig ting, mener jeg!

    Når jeg rider Tonga rundt samlet i længere tid, kan jeg uden videre ligge hende langt ned og frem, selvom mine tøjler er helt løse når hun er samlet... Så min mening er at selvom du rider med helt løse tøjler, og hesten er samlet, så skal man sørge for at den ikke har låst sig fast deroppe


  • #67   3. jul 2008 Tinna: det ved jeg godt.. det var bare et svar på at man godt kan slipep tøjlen på en anspændt hest uden den stiger til vejrs.. netop fordi den låser fast..

  • #68   3. jul 2008 katja
    sys det er mærkeligt du ikke er verdensmester i dressur når du tilsyneladende ved alt om at træne heste på det nivau og ved hvordan dyrlæge kontrollen foregår til de store internationale konkurrencer.
    springryttere kan da ikke barre deres heste til konkurrencer så lidt kontrolo er der vidst alligevel til de stævner


  • #69   3. jul 2008 Katja
    hvor var det en af hendes heste var gået amok henne ???


  • #71   3. jul 2008 sys ikk det ser så slemt ud når man ser dem ride stævne??

  • #72   3. jul 2008 Pia K: Kan spring ryttere ikke barre deres heste til konkurrencer ?? det klare flere fra det danske landshold da ellers fint til nations springningen her Hjemme.. og uden at der blev skredet ind.. det kom kun frem fordi der tilfældigvis var heste interessede journalister til stede..

  • #74   3. jul 2008 Synes det er utroligt at folk kan se på sådan en video og mene det er i orden..
    Hvis man sætter sig ind i hestens biomekatik og psyke ville man vide at den er helt galt.. FEI udmeldte ellers at det var psykisk overgren på hesten da den bla. ikke kan se ordentligt når den går der.. desværre er udmelding midlertidigt trukket tilbage..
    Fysisk har det den effekt at hesten ikke kan sætte sig korrekt bagtil da den lange ryg musklen strækkes fortil og derfor ikke har plads til at strækkes bagtil samtidigt.. derfor opnår de ikke det rette vip i bækkenet..
    Ud over det løftes ryggen af ligamenterne i en statisk holdning i stedet for at svinge og de forkerte muskler opbygges..
    Hestene passer i skridten og fejltakter i traven.. og hverken Ankys eller Andreas heste kan gå en korrekt piaf eller passage.. disse øvelser kræver at hesten bevæger bagbenene i en halv cirkel og sætter dem ned inde under sit tyngdepunkt.. hvis man ser langsomme gengivelser af disse heste løfter de blot benene høj op og holder dem stille i luften.. hvorefter de sætter dem ned igen langt bag tyngdepunktet..
    Synes det er pinligt at en meget kendt tysk træner, forsker og forfatter Gerhard Heuschmann bruger Andreas og Matine som eksempel på det forkerte op til flere gange.. og endda har skrevet til FEI og klaget over hans medalje...
    Sjovt nok bliver man altid beskyldt for at være jaloux og ikke have sat sig ind tingene.. og ja nogle reagere bare på at det ser ubehageligt ud.. men folk der forsvare det har ofte heller ikke sat sig ind i noget som helst, men mener de har ret bare fordi Anky er verdensmester.. der kommer ingen brugbare argumenter for hvorfor det skulle virke.. ikke engang fra Anky selv..
    Og i siger deres heste holder.. ved i hvor mange heste Anky har haft som ikke holdt ?? nej vel.. det ved ingen af os, for vi får jo ikke dem at se som aldrig når de internationale stævner.. Og Andreas.. ja hans heste holder jo i hvert fald ikke specielt godt.. ellers havde vi jo nok set noget til Matine det sidste 1½ år..


  • #75   3. jul 2008 <b>Signe *spider-pig* L</b>

    Jeg har haft skrevet lidt med ham tyskeren du nævner, og han mener jo også at grunden til at dommerne ikke dømmer ned på Anky og Andreas er fordi de ikke tør... Han mener det er fåtallet der kan se at det ikke er en korrekt passage og piaff, og hvis de dømmer ned på fx de to, vil de mere eller mindre blive fyret....


  • #76   3. jul 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !: Det tror jeg desværre han har helt ret i smiley Dressur er blevet mere cirkus og show end rigtig dressur..

    Anne Christine P: Jeg ville også rigtig gerne læse den i sin helhed (har desværre kun læst uddrag) men kan ikke tysk.. og synes engelsk måske bliver for svært med de tekniske ting.. men den skulle heldigvis snart komme på dansk smiley


  • #77   3. jul 2008 - Julie Ek O. **SØGER HEST*** !: Jeg er helt enig (:
    Jeg ville ikke bruge metoden - Men jeg ville utrolig gerne høre og lære mere om den.

    Jeg er helt sikker på at Anky, gør det for at gøre det bedste for hendes heste. Hun vil nok næppe skade hendes heste.
    Og hvornår hører man om at Anky har en skadet hest ? - Aldrig !
    Hvorimod Andreas konstant har en hest som er skadet.

    Jeg er ikke fan af Abky og hendes metoder , men eftersom hun er proff. og jeg er amatør, vil jeg ikke begynde at kritisere hendes ridning.

    <i> - Jette


  • #78   3. jul 2008 Fæj ha. Kan godt forstår hvorfor du skammer dig! Jeg (og håber heller ikke andre) vil samlignes med hende når vi træner!!! Ørene tilbage, smækker hele tiden med halen og pludselig, hoppende frem af. Er tydelige tegn på at hesten forstår ingen ting af det hun ber den om og er forviret. Sådan læser jeg hvert fald den hest! Tror måske hesten ved at når den kommer til stævner og får lov at løfte hovdet og gå i korrekt holdning, bliver den nød ti at gøre sig bedste for der bliver den rost og ikke hele tiden holdt (hun har over meget fat i tøjlen, så snart den løfter det lidt, strammer hun lige tøjlen lidt igen) tilbage i tøjle. Det tidspuknt hvor hun stopper den, (meget pludselig) ser det lidt ud som om hun lige skal fortælle den en ting eller 2 og så lige få den lidt længere ned! Skækkeligt! Ved godt selv jeg ikke rider den sværhedsgrad men jeg ved til gengæld hvad der er godt for hesten! (ikke at hun måske ikke gør det men det viser denne video bestemt ikke!!!) Min mening! :s

  • #79   3. jul 2008 Syntes at lige i denne video rider hun da forfærdeligt !
    Kan skam godt forstå dig - men nu har jeg ikke set hende ride ellers (:

    - Men Andreas fatter jeg ikke lige hvorfor i smider lort efter ?
    Tror i virkelig selv på at dommerne ikke tør give dem lave karaktere ? vor herre til hest xD ! - Andreas rider jo med ben og sæde - uden man overhovedet kan se det ! Han kan lave passage for løse tøjler på Shufro? (: Men - jeg syntes Anky holder utrolig stramt i tøjlen det ser forfærdeligt ud !


  • #80   3. jul 2008 christnna
    ja ufattelige stramme tøjler!! Syntes det er fedt man kan ride en hest i holdning med svag kontakt til bidet! Det er blæret ride stil og ellers kan ride den med ben og sæde! smiley


  • #81   3. jul 2008 Lisa

    - Ja og det er det jeg bestemt vil mene Andreas gør ! (:
    Evt det billede der er på forsiden af Ridehesten - laver han passage med løse tøjler (:
    Og ja han vandt jo endnu engang - så nu blev det 4 gang i træk xD


  • #82   3. jul 2008 signe: du er en gudinde tak for din fine forklaring smiley lige det denne debat havde brug for smiley

    Pia K: med hensyn til dyrlægekontrol til internatinale stævner så foregår det på den måde, at hesten bliver tjekket om den halter og om den er fysisks syg.. altså om den har feber eller ikke er rask på anden måde, ondt i maven, ondt i hovene, eller forhøjet muskelværdi.. ved ponyer bliver de målt.. og så bliver der i nogle tilfælde tjekket for dopingbrug.. der bliver ikke tjekket om hesten bliver redet så den bliver ødelagt..


  • #83   3. jul 2008 Julie og Jupiter Stauslykke : Nu rødmer jeg altså smiley

    Christinna <: Andreas rider bestemt ikke altid særligt blidt.. jeg har set en del videoer hvor han rider næsten lige så greel som Anky.. hvilket jo også tydeligt vises på hans enortm spændte heste..

    » Stald Jessen «: Du har ret i at Andreas heste ekstremt ofte er skadet.. tror bla. det skyldes at de startes rigtig tidligt i de høje klasser.. men vi ved jo ikke om Ankys heste har skader.. og hvor mange heste hun har der aldrig når de høje klasser..
    Jeg kan ikke forstå hvorfor mange mener at vi som amatøre ikke må sætte spørgsmålstegn ved det de professionelle gør.. så længe man har sat sig ind i tingene.. ellers kunne de jo bare gøre som de havde lyst til..
    Jeg tro heller ikke Anky er ude på at skade sine heste.. jeg tror det skyldes uvidenhed omkring hestens biomekanik og manglende lyst til at lære det.. og at heste for hende er et rebskab til sejr og ikke et "kæledyr" som for os andre..
    Hun vinder ved det hun gør.. hvorfor skulle hun ønske at ændre det.. flere og flere efterligner og vinder.. det er en dårlig spiral.. hvorfor dommerne ikke længere dømmer efter de regler de faktisk burde, som anser bag lod for en alvorlig grundfejl som bør koste 1-3 point i hver øvelse det ses i.. ved jeg ikke..








  • #84   3. jul 2008 Signe

    Jeg syntes ikke Andreas heste ser særlig spændte ud - og har aldrig set nogle videoer som bare minder lidt om Anky hun rider rundt og laver ? (:

    Så jeg kan ikke give dig ret - da jeg ikke har set noget der ligner (:


  • #85   3. jul 2008 Har ikke nogen mening i det her emne, men vil lige påpege at Martiné er skadet fordi hun væltede på en asfalteret vej...

  • #86   3. jul 2008 Christinna: Der lå en film på HN hvor hesten blev redet voldsomt bag lod og fik nogle ordentlige kajetræk.. desværre er den slettet fra den side den lå på..
    Men synes du dette er en afslappet hest http://www.youtube.com/watch?v=fSsyweom9NU&feature=related
    Her ses det meget tydeligt at det slet ikke er en korrekt piaf den fortager, benet løftes bare og og ned på stedet og beskriver ikke en halvbue som øvelsen kræver..
    Han rider dem dog ikke helt så langt ind med mulen som Anky.. eller har ikke set det i hvert fald.. men har set meget grim og anspændt ridning fra ham.. og der er nok en grund til at han er brugt som skræk eksempel på forkert dressur af anerkendt forsker og træner og at hans heste altid er skadet..


  • #87   3. jul 2008 Christine Matthesen: Nej hun trådte forkert på vej ud af heste transporten.. men det skader jo altså ikke normalt en hest i 1½ år.. dengang sagde de at det kun var for at skåne den de trak den fra konkurrencen.. og det er jo ikke den eneste.. de andre heste er også skadet igen og igen..


  • #88   3. jul 2008 Signe

    Kan godt se den nogle gange ikke ser særlig tilpas ud - men ellers syntes jeg det ser fint ud (:
    Men ja det jo bare min mening - og så faldt jeg lige over den her kommentar (På engelsk) som jeg egentlig vil give ham/hende ret i (:

    Those who are posting stuff about tail swishing and bit chomping obviously know very little about equine behaviour. Mouthing the bit is a GOOD thing, tail swishing can be excitement or just habit, and even the best horses throw in a buck every now and then.

    Don't pretend to know more than you do. It makes you look silly.


  • #89   3. jul 2008 Jeg har redet undervisning ved Andreas og det sjove er at han langt fra underviser som han indimellem rider. Han ligger meget vægt på at hesten ligger let på tøjlen og er redet for ben og sæde. I opvarmning rider du dyb og lang, hvorefter du samler sammen. Han ser helst at hestene går med næsen lige foran lod... Så hans undervisning er jo faktisk meget korrekt.

    Jeg tror det er meget svært at være i eliten, de får gode heste og folk ser helst, at de kommer på topplan med det samme. Hvis ikke Andreas eller Anky kan vise resultater med en hest, så sender ejeren dem videre til næste rytter. For dem er det jo et job som alt andet de får løn for det.

    MEN, MEN det giver dem selvfølgelig ikke mere sympati at de gør det af den grund.


  • #90   3. jul 2008 Karina N

    - Kunne nu godt tænke mig at få undervisning af Andreas smiley
    Så jeg er lidt misundelig (:
    Min ridelære skal ned til ham som har uddannet Andreas og ride - ville gerne med smiley

    - Forresten Signe
    Kan du ikke komme med et eksempel på hvordan en "ordenlig" piaff så ser ud ?


  • #91   3. jul 2008 Christinna < www.epona.tv - det koster 50,- for en måned. men pengene er givet godt ud,. Der kan du se indslaget om korrekt og ukorrekt piaffe og passage smiley

  • #92   3. jul 2008 Pauline - Hvis der kun er tekst kan jeg ikke bruge det til noget xD
    Men mange tak smiley


  • #93   3. jul 2008 Der er video smiley

  • #94   3. jul 2008 Kan ikke rigtig finde noget ? :s

  • #95   3. jul 2008 Karina N: kender også en der har redet ved ham.. og hun sagde også at han underviser helt anderledes end han selv rider smiley

  • #96   3. jul 2008 Jeg synes ihvertfald han er dygtig :0)

  • #97   3. jul 2008 Der er også det der hedder - gør som jeg siger ikke som jeg gør xD

    Det siger min underviser xD


  • #98   3. jul 2008 Præcis og det er jo ikke forbudt at vælge lidt til og fra, alt efter hvad man synes passer til sin egen ridning og hest

  • #99   3. jul 2008 Nemlig (:

    - Jeg kan rigtig godt lide Andreas (selvom jeg aldrig har mødt ham)
    Men håber jeg en eller anden dag skal se ham live og evt få undervisning af ham (:


  • #100   3. jul 2008 Christinna <: øh en hest der hakker på bidet og skummer vildt er da absolut ikke en god ting.. og en hest er ikke en hund, den logre ikke med halen af glæde.. men hvis du mener det er korrekt fordi en eller anden ukendt person har skrevet det under en video, jamen så er du da velkommen.. jeg mener så det er den person der intet aner om hestes adfærd..
    Det er faktisk rigtig svært at finde en korrekt piaf eller pasage.. især hvis man ikke har mulighed for at sætte ned i langsom gengivelse.. men det er tydeligt at Matine bare tramper på stedet..
    Men som Pauline siger så er der tydeligt vist forskellen på epona (samt rigtig mange andre gode artikler og video) men det kræver jo man gider tagne et abbonement..

    Karina N: Det er jo bare super hvis han underviser bedre smiley Anky siger jo også en hel masse fornuftigt, som hun desværre ikke selv praktisere..
    Og ja tror også at du har ret i det tit skyldes det press der er på fra hestenes ejere og sponsore om hurtige resultater..




  • #101   3. jul 2008 Skam ikke kun fordi denne ukendte person skriver det - men fordi det absolut også er min mening !

    - Jeg syntes ikke Martiné bare "tramper" på stedet - vil du da lige holde op :s
    Helt ærligt tror du selv dommere ville sige de er pæne hvis de ikke var det ? - de jo dommeren der har "magten" .. Syntes det er lidt latterligt at sige sådan :s


  • #102   3. jul 2008 Vil nu alligevel sige, at på det plan er dommerne ind imellem lidt korrupte.

    Er selv dommer, dog ikke på det plan :0) Men c dommer og kender en international dommer og det er ikke altid en dans på roser


  • #103   3. jul 2008 Hvordan mener du ?(:

  • #104   3. jul 2008 Signe - det var sådan det skete første gang, men da hun så var frisk skete det jeg nævnte på vej til stævne...

  • #105   3. jul 2008 De risikerer indimellem at de tre topplaceringer er fundet allerede inden klassen går igang, absolut ikke hver gang, men jo det sker faktisk.

    Det er korrupt, men facts på det plan.



  • #106   3. jul 2008 http://www.youtube.com/watch?v=h22v-QpbiXk denne hest er kendt for en korrekt piaf og passage.. men man skal helt hen til omkring 5 min før man ser noget..
    http://www.youtube.com/watch?v=udKSRcxQ8Jc
    Her kommer den ind imellem ud af takten, men især i passagen kan man fornemme den halv cirkulære bevægelse og ikke bare løft af benet


  • #107   3. jul 2008 Christinna <: Vil du da selv lige holde op.. det er ikke noget jeg finder på men det eksperterne siger.. hvis du gad sætte dig ind i tingene og så undersøgelserne, så ville du (forhåbentlig) selv kunne se det..
    Og alt er altså ikke korrekt fordi dommerne ikke kommentere det.. de trækker heller ikke for bag lod, selv om det står i reglerne.. eller for pasgang i skridt..
    Dømmer de ikke som ønsket.. så får de jo bare ikke nogle job..

    Christine Matthesen: Det er da så ikke offentligt kendt.. mener stadig den hest er startet for tidligt på det nivue..

    Karina N: Ærgeligt at sådan noget foregår






  • #108   3. jul 2008 Forresten så tror rigtig mange idag at piaf bare er trav på stedet.. da det er det rigtig mange heste udføre..
    En hest som Matine løfter hoven, holder den længe i luften og sætter den så ned i eller bag hvor den løftede den fra.. dette ser imponerende ud.. men er ikke korrekt piaffe..
    Hoven skal løftes og føres frem i en halv cirkulær bevægelse og sættes ned lidt foran hvorfra den løftede den.. benet må ikke holdes stille i luften..


  • #109   3. jul 2008 Kan ikke se det skulle være bedre en Martinés piaff ? (:

    Syntes ikke det ser så harmonisk ud - men ja det vel bare min mening ..

    Og ja må da sige det forfærdeligt dommere ikke dømmer efter hvad der er korrekt !


  • #110   3. jul 2008 jeg synes ikke hun rider spor annderledes end andre ?
    JO selvfølgelig går hesten og sutter bringe , og JA dens piaffe ser da forfærdelig ud.. Men herregud, selve rytteren gør jo ikke noget forkert ?

    Lugano bliver da også spændt helt ind engang imellem , og hvis han bliver stædig og begynder at trippe, losser jeg da også til ham ?

    I skal tænke på hun er jo kun et alm. menneske som os (:


  • #112   3. jul 2008 Katja:
    haha lad os sætte alle OLrytterne op på urolige heeste og se om de kan holde sig fast ;D . haha


  • #114   3. jul 2008 <b>Katja</b>

    ENIG!

    Dog det med gråspurven, kan vel ske for enhver smiley

    Minder mig om at det tog Tonga og jeg et helt kvarter at komme forbi en container idag... hehe NUJ den var godt nok farlig... Så er der andre dage hvor intet kan skræmme hende, så ja det med gråspurven, vil jeg mene kan ske for enhver


  • #117   3. jul 2008 jo da, de burde da, men så alligevel ikke... Det er trods alt et stort og stærkt dyr... Vil nu stadig mene det kan ske for enhver, men kan sagtens se hvad du mener smiley

  • #119   3. jul 2008 jamen jeg er enig smiley

    De kan sagtens lære at være rolige smiley Det er jo ikke for sjov skyld der er en del af os der render rundt som en eller anden tosser, med plastic i hånden hehe ;P


  • #120   4. jul 2008 Christinna <: Som sagt kan det være svært at se for de utrænede øje hvis de ikke er i slow motion.. og du er så åbenbart ikke i stand til at se det smiley du er jo blevet opfprdret flere gange til at se på epona.. men det kræver abonnement og ikke alle gider bruge 50 kr på at få adgang til den nyeste viden..

    Camilla L: Håber dit indlæg var sort humor, selv om der mangler nogle smileyer smiley

    Katja: Jeg mener en så velreden hest bør kunne stoppes ret hurtigt hvis den forskrækkes, hvilket kan ske for alle.. selv min 5 års som max har haft rytter på 50 gange har aldrig løbet mere end 3-4 galop spring da stoppet er godt indøvet..
    Men generalt har mange top dressur heste svært ved at stå stille.. Kyra er en af de få der ikke behøver hjælpe tøjler eller reserve heste..





  • #121   4. jul 2008 <b>Signe</b>

    Nej jeg har heller aldrig været ude for at en hest er stukket af med mig, og har også tilredet en hel del heste, men vi kan jo ikke sige hvordan hendes hest er, og om det virkelig er hende der ikke har trænet den nok?

    Jeg er også stor fan af Kyra smiley


  • #122   4. jul 2008 Tinna: Nej selvfølgelig ikke.. men det er jo ikke kun en af hendes heste hun har problemer med.. har også set en video med en anden hest der kylder hende af.. og flere hvor hestene forsøger at flygte under ridningen..
    Men synes det virker forkert at top ryttere generalt har meget svært ved at styre hestene under præmie overrækkelser og ikke kan få dem til at stå stille..


  • #123   4. jul 2008 <b>Signe</b>

    Der er jo ret meget larm og ståhej sådan et sted


  • #124   4. jul 2008 Jeg må tilslutte mig her... synes selvfølgelig en top dressurhest bør være inde under hjælperne, men men, men.... Der er rigtig mange mennesker sådan et sted og de larmer og de klapper og der er blitz lys osv. osv. Jeg forstår såmænd godt at nogle, specielt de yngre heste, hopper og danser af og til til en præmieoverrækkelse :0)

    Nu ved jeg godt det ikke kan sammenlignes, men jeg var så heldig i mine ponyår at ride landsstævne på Vilhelmsborg. Selvom min ponse var SÅ rolig og altid bare stod og gloede dumt til en præmieoverrækkelse, så var Vilhelmsborg alligevel for meget for ham og han var nu en pony som jeg synesd er var godt kontrol over :0)

    Men ja, mange af de her heste er jo efterhånden ved at være vandt til det.
    Jeg kan leve med de hopper lidt, en tændt hest giver jo trods alt som regel den bedste konkurrencehest, har selv erfaret det og vælger normalt selv en hest som er oppe på mærkerne, men som samtidig er hurtigt nede på jorden igen.


  • #125   4. jul 2008 Jeg synes det er ok når hesten er ung.. men det er ikke kun de unge.. det er heste der har været med i rigtig mange år.. de burde altså være vendt til det..


  • #126   4. jul 2008 Jeg kan sagtens se hvad du mener SIgne, men med det pres der ligger på både rytter og hest plus, at det jo faktisk tit ikke er Anky , eller hvem det nu er, der rider hesten altid i hverdagen.

    Jeg tror det er MEGET svært for os dødelige at sætte os ind i de ting på det plan, bare fordi man har redet et sølle landsstævne :0)

    Uanset hvad, er det meget dygtige ryttere det her, men selv en dygtig rytter kan blive påvirket forkert, fordi de bliver presset til hurtige resultater af ejere og sponsorere.

    En af vores dygtige ryttere Lone Madsen, som red den samme hest i mange år fik jo super gode resultater og jeg synes virkelig den ridning hun viste udaftil var flot. Men hun havde også tiden til at gøre den og hende selv super gående...


  • #127   4. jul 2008 nå folkens super lækker debat vi lige fik op at køre her smiley Dejligt at se folk kommer med konstruktive kommentare uden at blive onde ved hinanden smiley
    Kan i nu holde skansen mens jeg tager 14 dage til frankrig smiley


  • Julia K
    Julia K Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #128   6. jul 2008 M.h.t. "problemer med dyrefonde", så har Anky og co. faktisk en del bøvl med dem derhjemme. Ridesporten i Holland er under enorm kritik fra politikere og dyrværnsfolk på grund af den måde, som dressurlandsholdet rider på. I det hollandske folketing har de et "dyrebeskyttelsesparti" med to mandater. Dette parti går til valg på at der skal sættes ind overfor rollkur i ridesporten.

    Den Danske Dyrlægeforening satte også fokus på rollkur på deres stand på messen Hest & Rytter i Herning i 2006. Her tog dyrlægeforeningen skarpt afstand fra hyperfleksion med begrundelse i at det er usundt for hesten og "synd" fordi dens vejrtrækning, udsyn og balanceevne bliver forstyrret.

    Så det er ikke rigtigt, at ingen af de kloge har råbt vagt i gevær.

    Om dommerne er korrupte aner jeg ikke. Men der er i hvert tilfælde grobund for, at de let kunne blive tvunget til at være det:

    Stævnearrangørerne lever af at sælge billetter og annoncer/sponsorater.

    Annoncer/sponsorater kræver størs mulig deltagelse af store navne.

    Store navne vil ikke ride for en dommer, som de ved, dømmer dem ned på deres svagheder.

    Det er stævnearrangøren, der hyrer dommerne.

    Så hvis stævnearrangøren vil have overskud, er vedkommende afhængig af at kunne engagere et hold dommere, som toprytterne gerne vil ride for.

    Stævnearrangøren udpeger også de officials, som skal holde øje med at hestene behandles rimeligt under stævnet.

    Faktum er, at vi ser vinderheste, som går banen rundt med adskillige grundfejl, og alligevel scorer i de høje 70'ere og sågar over 80%.

    Lad mig gentage: Man kan ikke konkludere noget på basis af ovenstående fakta. Men man KAN tillade sig selv at OVERVEJE muligheden af, at bare fordi en hest, som går under en kendt rytter, vinder en sløjfe ved et stort stævne, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den hest er blevet redet eller behandlet efter bogen.

    Mange hilsner

    J


  • #129   6. jul 2008 <b>Julia K</b>

    Det var da helt rart med en der er sat ind i tingene smiley

    Hvor er det træls at det skal foregå på den måde, mht. dommerne. Jeg synes det er smadder ærgeligt at de ikke bare kan være fair, og så kan det godt være at sådan nogle som Anky og Andreas får sig en røvtur, men så er det i det mindste fair!


Kommentér på:
væmmelse (anky)

Annonce