{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel af shetlænder
  • #1   10. jul 2008 hmmm det er godt nok nogle år siden... men jeg kan huske at vi først lagde selen på.
    når den var tryg ved den begyndte vi at gå nogle turer. så når den havde vendet sig til det va der en der gik ved dens hoved og en der havde de lange liner og gik bagved og styrede. og jo mere tryg og styrbar den blev jo længere væk gik hovedhjælperen.
    dan den så havde vendet sig til selen og blive styret bagfra.
    spændte vi et lille dæk efter. og når den så havde vendet sig til at der var noget der fylgte efter den. sætte vi vognen efter den og lod den trække vognen og styreren gik ved siden af vognen til den havde vendet sig til vognen.

men det tager meget lang tid. og jeg ved ikke om det er den rigtig måde at gøre det på. men sådan gjorde vi

• #2   10. jul 2008 Mig jeg køre selv shætter

• #3   10. jul 2008 Meget simpelt -hvis ikke man ved hvad man laver får man en til at gøre det for sig. Det er absolut ikke ufarligt at spænde en vogn efter hesten.

At lade hesten slæbe dæk, paller og hvad folk ellers finder på inden de smider vognen efter vil jeg ikke anbefale.
    Hesten kan meget nemt få benene i skaglerne når tingen ligger så lavt som sådan noget jo gør, HVIS hesten løber har man ikke en chance for at gøre noget andet end at slippe osv...

Og har hesten først haft en sådan oplevelse er det lagt fra sikkert at den nogensinde vil trække igen.

Og har man en gang prøvet at vælte med vogn, så overlader man tilkørsel til erfarne kuske.

En nybegynder kan jo heller ikke anbefales selv at tilride sin hest vel= Hvorfor skulle det være anderledes med kørsel?

• #4   10. jul 2008 Jeg vil give Michelle w ret. Man skal vide hvad man laver, det kan gå meget galt, det er ikke det samme som når man tilrider. Her er der altså en vogn efter ponyen.

Jeg har selv tilkørt heste i en del år nu og hygger mig med det.
    lige for tiden har jeg 2 i tilkørsel, man skal virkelig vide hvad man har med at gøre.

Hvis det er er du meget velkommen til at kontakte mig, hvis du vil have hjælp med det.

• #5   10. jul 2008 der er en der gerne vil hjælpe os.... men hvor lang tid tager det ca at gøre det?

• #6   10. jul 2008 Jeg er ved at køre Fergus til, og det er gået temmeligt smertefrit. da han skulle til materielprøve sidste vinter lærte han at "Køre" i lange liner og det er han rigtig god til. Da jeg fik seltøjet "kørte" jeg med det nogle gange, der var også tilvænning (haleremmen var sikkert det værste Fergus havde prøvet :o) ) Da vi havde vognen for første gang var det i ridehallen og min far ved siden af vognen med et tov i trensen. Vi køre stadig i ridehallen, men skal snart ud, så bliver det med en hjælper ved siden igen de første gange.
    Sandra

• #7   10. jul 2008 for os tog det ca et år. fra den var helt rå til at kunne trække vognen og styres med lillefingeren nærmest

• #8   10. jul 2008 Trine -en tilkørsel fra helt rå til fuld tilkørt (altså gå let til bidet, færdes på vej, i skov osv) tager 1-3 mdr alt efter hesten, og alt efter hvem der gør det.

Dertil kommer så at du selv skal have noget køreundervisning.

• #9   10. jul 2008 Forarbejdet kan du dog godt selv gå lidt igang med. Det der er allervigtigst er at hesten lærer at stå stille uanset hvad der sker omkring den. Dette er en kørehests fornemste opgave (den skal jo kunne stå mens den bliver spændt for og ude i trafikken osv)

Derudover skal den lære at have seletøjet på og at kunne skridte/trave på kommando. Og osse at man kan lægge kørepisken på uden at de slå ud efter den.
    Skal den køres med skyklapper skal dette osse tilvænnes.

• #10   10. jul 2008 hvis jeg var dig ville jeg bare lægge selen på et par gange og lade ham stå med den, derfter trække den nogle ture med den og derefter begynde at køre ham for lange liner.
    Derefter ville jeg spænde ham for vognen sammen men en rutineret hest, da det giver hesten tryghed, og så stille og roligt prøve at køre nogle små ture. men sørg for at der er nogen på jorden der kan tage fat i hestene hvis den panikker.

det er den måde vi har tilkørt en del heste på

• #11   10. jul 2008 Naja -det er så osse den perfekte måde at ødelægge en god kørehest på (her tænker jeg på den rutinerede hest)

Om ma foretrækker 1 eller 2-spand under tilkørsel er forskelligt, jeg selv foretrækker at heste er tilkørt som enspænder først -på den måde er den stabil og kan det grundlæggende før man spænder den sammen med en anden.
    Man kan osse væsentligt bedre arbejde med en hest alene end med to for en vogn.

Og pointen er jo at hesten IKKE skal nå dertil hvor den panikker -derfor gør man ikke bare lige det du skriver (så simpelt som du beskriver det mener jeg) og da slet ikke hvis man ikke har erfaring med kørsel

• #12   10. jul 2008 jeg villle gerne hjælpe gratis...Hvis det er+ hvilken by?

• #13   10. jul 2008 Smil... -slet ikke ondt ment, men hvor meget erfaring kan du have med kørsel som 13-årig?

• #14   10. jul 2008 smil y: det er i frederiksværk

• #15   10. jul 2008 meningen med vores shetlænder er jo til at starte med kun at køre på en bane ikke noget vildt... vi får resten af udstyret i morgen og regner derfor med at gå igang der... har overhovedet ikke erfaring, men har spurgt en om hun vil hjælpe så håber hun ved noget om det..

• #16   14. jul 2008 Uanset om man il køre på bane eller i skoven, hygge eller konkurrencer osv, så overlader man altså tilkørslen til nogen der ved hvad de laver.

Når det går galt kan det gå rigtig galt, og har man planer om at ville kunne hyggekøre lidt med ponyen er det da temmelig trist at have ødelagt det fordi ponyen bliver bange for at køre, pga ens egen uvidenhed...

• #17   14. jul 2008 vi prøver jo også at finde nogen der har styr på det...

• #18   14. jul 2008 Kontakt det lokale køreselskab (der er "afdelinger" over hele landet), og få dem til at henvise til en erfaren kusk

Kommentér på:
Tilkørsel af shetlænder

Annonce