{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
661 visninger | Oprettet:

Jeg er panisk <-> hesten bliver panisk {{forumTopicSubject}}

Hejhej .

Jeg har dette kæmpe problem at jeg har haft rigtig mange grimme oplevelser når jeg har redet tur gennem årene. Det gør også at jeg bare hesten går antræk til at stoppe (og ikke vil længere fx.) eller den bliver bare det mindste bange for noget, at jeg så går næsten helt i panik og begynder at tude som pisket fordi jeg er så bange for at noget skal gå galt igen.

Nu har jeg så kæmpet mig frem til at jeg godt kan ride ture på mine gamle fjordheste, men det er også kun fordi de sjældent reagere på at jeg bliver panikken/bange, alligevel pumper mit hjerte løs hver eneste gang jeg hører en bil. Kommer der traktore, lastbiler, scootore, eller bare større biler går jeg helt i panik og SKAL bare væk fra vejen med det samme! Den ene af de gamle heste er det nok bare at komme små 4-5 meter væk, men nøj hvor jeg ryster.

Mit helt store problem er så nu at Nesser, unghest på 6 år, gerne skulle lære at gå en smule tur. Hun reagere ikke det mindste på biler eller andre maskiner, men fordi jeg reagere så kraftigt går hun helt i panik også. Hun er dog ikke typen der bare løber fra det hele, nej, hun stejler, små hopper, bukker og jeg mister ALT kontakt til hende, hvilket gør det endnu sværre for mig at få jordforbindelse igen og falde til ro.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at komme over min panik? Det er lige meget om der er andre heste med, eller andre ryttere, jeg går lige meget i panik, måske viser jeg det ikke så meget, men tro mig, hesten mærker det lige kraftigt. Jeg begyndte sidste år sammen med en af mine veninder med at synge og snakke rigtigt meget samme når vi red ved veje og sådan, for at jeg skulle glemme det. Det virker også lidt, men slet ikke når jeg rider på Ness'. Er en af os først blevet bange kan jeg slet ikke falde ned igen før vi er hjemme /: .

Nogle som kender til det, eller har nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er panisk <-> hesten bliver panisk
  • #1   26. jul 2008 Kigger lige med har noget lignende de problemer

  • #2   26. jul 2008 Det lyder som om du lider af panikangst, det er tankerne som du skal lære at styre, det kan en psykolog hjælpe dig med. Det koster altså bare omkring 600 kr. pr time, men måske du kan nøjes med tre til fire timer.
    Det vil hjælpe dig når du rider på vejen med/på dine heste.


  • #3   26. jul 2008 Jeg bliver også <b>altid mega</b> bange, når jeg hører en bil eller noget som helst andet - fordi Flicka er bange for traktorer og busser, og da hun havde vænnet sig til dem var der en idi** i en traktor som speedede op ved sidan af os - og nu bliver hun skrægslagen, men udelukkende fordi jeg ikke kan slappe af når jeg hører dem.
    Jeg rider ned i den anden ende af marken når jeg hører noget, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det smiley

    Når jeg rider på min ridelæres hest, er jeg ved at gøre noget uheldigt i bukserne, når jeg hører noget, fordi hun normalt er meget ild og bukker og sådan. Men hun er <b>fuldstændig</b> kold overfor ALLE maskiner - men alligevel bliver jeg bange ;S hun har ikke gjort noget én eneste gang fordi der var en bil, ikke engang når de dytter af hende..

    <b> så du er langt fra alene smiley


  • #4   26. jul 2008 Panikangst (:
    Lider selv af det, men i andre situationer som ikke er med heste.
    En psykolog kan klare det, for det er inde i ens hoved tankerne er og det er ikke noget der lige ér særligt nemt at lave om på.
    Psykolgen skære det ud i pap for dig, og ja .. i arbejder jer op fra bunden og tager små skridt (:


  • #5   26. jul 2008 Jeg prøvede hvor Czar blev bange for en traktor lignende en... og han smuttede næsten ind foran den istedet for at flygte den "rigtige" vej... Glæder mig ikke til jeg skal igang med Shaklero og tilvende ham biler osv...

  • #6   27. jul 2008 Som Hanne H siger lyder det somom, du har panik angst.
    Jeg har selv panik angst, og det er slet ikke nogen rart føelse. (Det er dog ikke på tur ridning mit kommer frem)

    Du ved det sikkert allerede, men når du bliver bange, går det lige ned i hesten. Du fortæller den via dit kropssprog at uh ha nu bliver det farligt.
    Dit hovede siger jo p.g.a tidligere oplevelser til dig, at nu bliver det farligt, selvom et slet ikke behøves at være det smiley

    Du skal efter min menning, ikke øve at tage på tur inden du er klar til det i dit hovede. Hvis din nye hest, ikke er bange for noget, så bliver du jo nød til at stole på den. Hvis hesten ikke er bange, behøver du ikke være bange, for der kan jo kun ske noget, hvis hesten flipper ud (Hvilket det på mig ikke lyder somom din vil gøre, med mindre du selv gør den bange).
    Hvis du bare slapper af, og nyder det skal det nok gå godt smiley

    Hvis du skulle få et anfald, så husk at trække vejret dybt et par gange.
    Bare slap og træk vejret et par gange, og snak med dine veninder. Fortæl dem du er bange, og prøv at lade dem berolige dig smiley

    Jeg håber, din hest og dig har en masse gode ture sammen foran jer smiley


  • #7   27. jul 2008 jeg er enig med de andre om at psykolog hjælp skal der til, men din læge kan altså give dig en henvisning dertil, snak med dine forældre om det og de vil helt sikkert hjælpe dig på rette vej.
    Syntes at næste gang du skal på tur så få feks din ridelærer eller en anden voksen, til at sætte et træktov i din hest og hun/han så går stille og roligt ved siden af. Så ved du med sikkerhed at hvis der skulle ske noget pludseligt ja så er der altså een mere der holder fast i din hest og der vil derfor ikke ske noget, det giver dig tryghed, men i sidste ende så er det helt sikkert noget du skal arbejde med og have hjælp til ;0)


  • #8   27. jul 2008 Du kunne evt. tage Barch's blomsterremedier for at slappe lidt af, du ka købe det i matas.
    For at lære at styre dine følelser, angst, kunne det være en ide et læse, Den kompetente rytter af Heidi Møller, eller få hjælp af hende selv.

    Med hensyn til din unghest, kunne det være at du skulle gå tyre med den til at starte med. Det ka nemlig hjælpe hesten til at slappe lidt af når han ka se sin rytter. Men du må under ingen omstændiheder vise at du er nervøs. for så bliver han det os. Så læs Den kompetente rytter, og få styr på din angst.
    Håber det ka hjælpe.


  • #9   27. jul 2008 Ja gode råd er dyre når hjertet sidder i halsen så snart krikken vrikker med ørene. Har samme problem. Er ved at skide i bukserne når jeg rider ud og beder bønner til guderne om at der hverken kommer cykellister, fodgænger, hunde, barnevogne, knallert osv osv. Kan ride en tur ud på et kvarter på min venindes rolige vallak mens hun går ved siden af ellers er jeg lige ved at besvime ad ansgt og det kommer af at jeg har haft SÅ mange grimme oplevelser hvor hestene bare er jordet ad helvedes til. Jeg kan læse at du har oplevet det samme med dårlige oplevelser og så tror jeg ikke ligefrem det er panikangst. Du reagere som de fleste mennesker ville gøre fordi du rent faktisk HAR oplevelet noget frygtelige ture ud og derfor er du skide bange for at det skal ske igen. Panik angst eller ej det er ganske forfærdelig at have det sådan.

  • #11   29. jul 2008 Har haft det på samme måde.. Og har det indimellem stadigvæk.. Har 3 ride ullykker bag mig som gav mig "stof til efter tanke".. Skiftede ridestil bla. Sagde HØJT at jeg ikke turde/eller var bange.

    Idag så mange år efter min sidste ullykke, så siger jeg forsat hvis jeg ikke tør, og det SEJT at kunne sige det højt... Tør jeg ik lige ride den ene dag så går jeg tur med mulen i stedet for.. :o) Jeg ved hun IKKE gør noget hun er så COOL men men hun er jo et flugtdyr.... :o)

    Hilsen
    JJ


Kommentér på:
Jeg er panisk <-> hesten bliver panisk

Annonce