{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

Gjordkrampe - Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Da jeg i tirsdags ville ride min 6 års hoppe, som iøvrigt lige er kommet i gang med sin tilridning, gik det galt.
Jeg har for 3 uger siden købt en dejlig pinto hoppe, som jeg så gik igang med at træne. Men da jeg i tirsdags havde sadlet op, og var gået op i ridehallen, ville jeg stige op, det gik også fint, men lige i det sekund hun gik frem, sprang hun i luften, hun blev ved med at stejle og bukke, og da jeg så var blevet smidt af, blev hun bare ved med at gå amok, tilsidst stoppede hun, men rystede helt vildt. Jeg spændte naturligvis gjorden op, og trak hende rundt.. Det skal lige siges at min gjord er en lædergjord med sparkeplade og elastik i begge ender..

Regner med at det var en gjordkrampe, selvom jeg ikke har haft eller set nogle symptomer fra hende de 3 uger, men aner desværre ikke ret meget om dette.

Hvad kan jeg gøre, for at undgå flere af disse?
Hvad er en gjordkrampe lige præcis?

Christina

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gjordkrampe - Hjælp!
  • #1   23. okt 2008 Det kunne godt lyde som gjordkrampe.
    Sørg for at spænde gjorden forsigtig, og lidt af gangen og træk lige en runde inden du sætter dig op.

• #2   23. okt 2008 Jah, regnede jeg også med at det var, det der undre mig, er at den først gik amok, da jeg var kommet op, der var intet da jeg trak hende fra stalden til ridehallen.. ?

• #3   23. okt 2008 sæt den i første hul men du står på staldgangen og så spænd den li et hul op inden du skal putte hovedtøj på og så skal du stige op ikke fra jorden men fra en træstub eller andet og få en til at spænde den lidt men ikke meget og så skridt den varm og så kan du selv spænde den igen som den skal være .. det system har altid virket for mig ..

• #4   23. okt 2008 kan evt, være at hvis du har stiget op fra jorden at du har kommet til at trække ned som hesten ikke syntes har været rart ...

• #5   23. okt 2008 Generelt er der mange der spænder gjorden for hårdt, for hurtigt (særligt med unge heste).

Når man går fra stalden skal gjorden være løs. Den skal sådan set bare være strammet nok til at sadlen ligger fast selvom hesten skulle tage et lille hop til siden eller noget.
    Inden man stiger op spændes den efter (det er egentlig osse hvad man lærte da man startede -i hvert fald dengang jeg var lille).

Med ungeheste kan det kun anbefales at når man har spændt efter går man lige en runde med hesten inden man stiger op. Det du beskriver er ikke en ualmindelig reaktion på gjorden hvis ikke man tager lidt hensyn

• #6   23. okt 2008 Okay, dejligt med nogle gode svar.. Jeg spænder aldrig sadlen stramt i stalden, og trækker hende altid en runde inden jeg stiger op, da hun jo lige er påbegyndt ridning, men jeg må være mere på vagt.. smiley

• #7   23. okt 2008 jeg ville i samme omgang nok lægge en almindelig gjord på hende (evt med elastik, men altså uden mavepladen), hvis hun har lidt problemer med gjorden

• #8   23. okt 2008 Køb en neoprengjord med elastik i begge ender - start med & spænde den i et hul gå lidt med hende & igen det samme , ind til gjorden er helt spændt - du skulle gerne hjælpe smiley

• #10   23. okt 2008 Min den gamle reagerede også først når man steg op. Så det er ikke ualmindelig.

• #11   23. okt 2008 Køb aldrig gjord med elastik i! det er noget bras.

Køb en neopren gjord uden elastik, og så som de andre siger. Tag det stille og roligt (;

• #12   23. okt 2008 som de andre siger.. men vil lige tilføje at det er en god ide at longere hende lidt først inden du sætter dig op... så du ikke kommer tilskade hvis det sker igen

• #13   24. okt 2008 Tusind tak, for de mange gode svar, nu står jeg bare med det spørgsmål: Skal det være en gjord med eller uden elastik? -Der er åbenbart delte meninger... ?

• #14   24. okt 2008 Jeg har selv god erfaring med tottis anatomiske gjord. Der er gel i mavestykket og den er derfor blød for hesten. Der er elastik i men min har holdt et år uden problemer. Den koster kun små 200kr så det er til at overskue. Min have også gjordkrampe indtil jeg fik denne gjord på.

Mener i øvrigt også at gjordkrampe kan komme fra usikkerhed så masser af ros og rolig omgang med hesten hjælper også. Iflg min erfaring.

• #15   24. okt 2008 Louise L: okay, det lyder meget fornuftigt.. Hvor har du købt gjorden?

• #16   24. okt 2008 smiley

• #17   29. okt 2008 du skal stramme gjorden fler gange.
    Hesten kan få gjordkrampe hvis du
    spænder den på en gang.

Kommentér på:
Gjordkrampe - Hjælp!

Annonce