tilridning - alder? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Palomino araber hingst, der bliver 2 år til maj... Hvornår vil i mene at det er okay at begynde tilridning? og mener lægge trense på, lægge sadel på, vænne ham til rytter, små korte skridtture på et par min. osv.. ikke "rigtig" ridning (håber i forstår hvad jeg mener) - er godt klar over at jeg ikke skal begynde med rytter osv nu...
Har snakket med flere fra araber-verdenen der siger at arabere helst skal rides til når de er mellem 2 og 3 år... og flere bøger understøtter dette... men hvad er jeres mening om det?
Har læst at arabere, når de er 18-24 mdr., er 95% af deres sluthøjde og 80% af deres slutvægt... har fået dette bekræftet af en dyrlæge... Giver bare lige den info med, da der jo er stor forskel på, hvor hurtigt de forskellige racer er udviklet og jo derfor også har stor indflydelse på, hvornår man kan begynde tilridning...
dec 2005
Følger: 22 Følgere: 46 Emner: 1 Svar: 777
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.401
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
men hvis det var mig vil jeg nok vente lidt med rytter.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.868
Men jeg ville tidligst sætte mig op på den når den er 3 - så ride tur og træne basis signaler som frem, stop, bak og drej til den bliver 4 hvor jeg ville begynde at ride frem og ned også gradvist når den vist muskler - rejse den mere i nakken :).
Inden det, kan man sagtens vænne den til sadel og trense og evt. longere lidt frem og ned.
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 252
maj 2008
Tror også det er et holdningsspørgsmål
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
De fleste arabere er ret langsomme i vægst, men trense og sadel kan du ligge på, og træne med det. du kan godt lægge en lille rytter op, så han /hun ligger eller sidder på hesten i kort tid, det er god træning.
men den egentlige tilridning med en seriøs rytter, den skal du vente med,
Anita W
jun 2007
Han fik elastikgjord på da han var et halvt år eller så noget.. og dækkentræning i samme alder... jeg har ikke tænkt mig at tonse rundt på ham når han er fyldt to... min dyrlæge har anbefalet at jeg til juni/juli skal skridte et par min. to-tre gange om ugen i 4 uger og så lade ham står indtil næste vinter.. og selvfølgelig arbejde fra jorden i den periode... intet andet end at skridte... ikke noget andet og ikke noget med at stille krav til ham
jun 2007
han skal også først i seriøs tilridning når han er tre-fire år.,...
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
Det lyder jo til du har helt styr på det
Anita W
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.841
det eneste jeg ville vente med, var at lægge reelt sadel på ham... og ridning self
men vend ham til at gå med trense.
gå med bandager, gamacher, dækken, knitrende poser på ryggen, så han ved, at det kan være det larmer, men ikke er farligt... praktisk til engang, når rytter spiser bolcher på ryggen af hesten, og papiret knitrer.... vend ham til vand, trailer you name it...
det eneste han ikke skal er at blive redet. heller ingen grund til at lægge pres på ryggen.
men måske en fodersæk på ryggen af ham (start langsomt, øg vægten )... ?
husk at det er en lille hest, arabere er sent udviklet... så det skal bare være for at vende ham til det.
husk, det vigtigste er, at andre skal kunne håndtere ham uden at komme til skade
jun 2007
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.385
Jeg ville vende til trense nu.. sadel og lidt longring over sommeren.. og begynde at ligge mig over ham i sen sommeren.. sidde op et pr gane i løbet af efter året og begynde at skridte lidt næste vinter.. vel og mærke hvis han virkertil at kunne magte det i hoved og ikke vokser helt fra hinanden i kroppen..
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.157
sadel ville jeg nok bare vente et halvt års tid med og ville ikke sætte en rytter op før den er 3. Noget som longering ville jeg starte rooligt på når den er omkring 2½, men indtil da kan du jo sagtens træne noget som parade, frem og tilbage fra jorden lige så stille, så den lærer at reagere på din stemme, dels vil det så blive lettere når du begynder at longere, men også senere hen når der så kommer rytter på, der kender den jo ikke til at flytte sig for benene:)
jun 2007
jun 2007
maj 2008
Link til den undersøgelse??
maj 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.691
Men du kan jo sagtens godt vende den til trense og sadel, underlag.. mv.. Den slags ting er sundt for den at lære.. Du kan også vende den til at blive longeret.. bare få min..
Jeg begynder med trense og den slags ting når min er 2 år..
maj 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.691
nov 2003
Som Mia skriver er eksperterne på området ret enige om at de fleste heste er klar som 2½ års og faktisk har bedst af at starte roligt op der..
Er træt af den der med at det bare er rytteren der har travlt.. hvis man nu relt tror på det det er det bedste og sundeste for hesten har det da intet at gøre med at have travlt..
Jeg har ydermere læst en lang undersøgelse der påviste at alle heste knoglemæssigt udvikles ens (+- ½ år) så ingen racer er hurtigere ller langsommere udviklet..
I en bog jeg har der hedder unghesten, der råder de til at man vænner hesten til rytter (stående og skridtende med trækker) i sensommeren/efteråret det år den er fyldt 2 år, giver den pause i december og begynder på den rigtige rining (selvfølgeligt stadig stille og roliget) i januar/februar det år den fylder 3 år..
nov 2003
En god ide at spørge sin dyrelæge om han mener hesten er udviklet nok til at bære rytter.. det gjorde jeg.. havde også massør ude og tjekke at den ikke var øm.. begge mener hesten er helt klar og udviklet.. alligevel er jeg blevet svinet til og kaldt mishandler og diverse af nogle fordi min hest har skriidtet med rytte 3 gange i december..
Hvis det var å skadeligt så ville de nok ikke have gamle heste i andre lande..i USA fx der starter de med de 2 års om sommeren.. nogle endda allerede med de 1½ års vinteren før (det synes jeg så er lige tidligt nok) og deres heste holder generalt længe.. i Frankrig, sverige og England starter man også med hesten som 2½ års.. og sikkert også flere andre lande.. disse er blot dem jeg ved med sikkerhed at det er normalt..
jun 2007
Her siger de lidt om at hestes højde og vægt ikke udvikles i helt samme tempo...
jun 2007
der hvor jeg stod med min hest før havde de Quartere der var hentet hjem fra USA... en af dem er 28 og hun bliver stadig redet og de har lige aflivet en der var 30... og de bliver alle sammen redet til når de er halvandet til to år...
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 87 Svar: 451
Held og lykke med det
tilridning - alder?