{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.771 visninger | Oprettet:

tilridning - alder? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Palomino araber hingst, der bliver 2 år til maj... Hvornår vil i mene at det er okay at begynde tilridning? og mener lægge trense på, lægge sadel på, vænne ham til rytter, små korte skridtture på et par min. osv.. ikke "rigtig" ridning (håber i forstår hvad jeg mener) - er godt klar over at jeg ikke skal begynde med rytter osv nu...

Har snakket med flere fra araber-verdenen der siger at arabere helst skal rides til når de er mellem 2 og 3 år... og flere bøger understøtter dette... men hvad er jeres mening om det?

Har læst at arabere, når de er 18-24 mdr., er 95% af deres sluthøjde og 80% af deres slutvægt... har fået dette bekræftet af en dyrlæge... Giver bare lige den info med, da der jo er stor forskel på, hvor hurtigt de forskellige racer er udviklet og jo derfor også har stor indflydelse på, hvornår man kan begynde tilridning...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af opvaskemaskine 113.000 kr.
  • Skift håndvaskarmatur på badeværelse 70.000 kr.
  • Hjælp med at sætte op lamper 40.000 kr.
  • Reparation af to cykler 60.000 kr.
  • Installering af plombering (verifikationsmærke) ved elmåler/elskab 68.500 kr.
  • opsætning af TV på væg 80.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tilridning - alder?
  • #1   1. feb 2009 absolut tidligst når din hest er 3 efter min mening..

• #2   1. feb 2009 Synes at du sagtens kan begynde med hovedtøj og sadel, evt. bare en elastik gjord.

• #3   1. feb 2009 du kan jo godt begynde at vænne den til sadel og trense, og måske stille og rolig longere den lidt.
    men hvis det var mig vil jeg nok vente lidt med rytter.

• #4   1. feb 2009 Well, alle heste udvikler sig ens og vokser ens har man fundet ud af - kan se om jeg kan finde link til den undersøgelse :).

Men jeg ville tidligst sætte mig op på den når den er 3 - så ride tur og træne basis signaler som frem, stop, bak og drej til den bliver 4 hvor jeg ville begynde at ride frem og ned også gradvist når den vist muskler - rejse den mere i nakken :).

Inden det, kan man sagtens vænne den til sadel og trense og evt. longere lidt frem og ned.

• #6   1. feb 2009 i forhold til at vente så lang tid med trense så stor jeg lidt i et dilemma... for han skal til skue i foråret og til forhånds-avlsgodkendelse til sep/okt... og hingste skal stilles med bid...

• #7   1. feb 2009 Tina:
    Tror også det er et holdningsspørgsmål smiley Jeg er selv af den mening at jo tidligere de stifter bekendtskab jo bedre, næsten :b Synes det er vildt synd for de heste der ser det hele, og få dage efter så skal der rytter på! Vores føl fra 2008 har da både haft elastikgjord med underlag og elastikgjord med reflex lændedækken på! + En dag hun lå på folden lagde jeg mig på hende, og hun syntes bare det var enormt hyggeligt :o)

• #8   1. feb 2009 Hej
    De fleste arabere er ret langsomme i vægst, men trense og sadel kan du ligge på, og træne med det. du kan godt lægge en lille rytter op, så han /hun ligger eller sidder på hesten i kort tid, det er god træning.
    men den egentlige tilridning med en seriøs rytter, den skal du vente med,

Anita W

• #9   1. feb 2009 kan også ligge og sidde på min når han ligger ned smiley

Han fik elastikgjord på da han var et halvt år eller så noget.. og dækkentræning i samme alder... jeg har ikke tænkt mig at tonse rundt på ham når han er fyldt to... min dyrlæge har anbefalet at jeg til juni/juli skal skridte et par min. to-tre gange om ugen i 4 uger og så lade ham står indtil næste vinter.. og selvfølgelig arbejde fra jorden i den periode... intet andet end at skridte... ikke noget andet og ikke noget med at stille krav til ham

• #10   1. feb 2009 vejer selv 50 kg så måske kunne jeg selv ligge mig henover ham... smiley

han skal også først i seriøs tilridning når han er tre-fire år.,...

• #11   1. feb 2009 Tina
    Det lyder jo til du har helt styr på det smiley

Anita W

• #12   1. feb 2009 vend ham da til alt det du overhovedet kan vende ham til nu smiley

det eneste jeg ville vente med, var at lægge reelt sadel på ham... og ridning self

men vend ham til at gå med trense.
    gå med bandager, gamacher, dækken, knitrende poser på ryggen, så han ved, at det kan være det larmer, men ikke er farligt... praktisk til engang, når rytter spiser bolcher på ryggen af hesten, og papiret knitrer.... vend ham til vand, trailer you name it...

det eneste han ikke skal er at blive redet. heller ingen grund til at lægge pres på ryggen.
    men måske en fodersæk på ryggen af ham (start langsomt, øg vægten )... ?

husk at det er en lille hest, arabere er sent udviklet... så det skal bare være for at vende ham til det.

husk, det vigtigste er, at andre skal kunne håndtere ham uden at komme til skade smiley som minimum skal ens hest, uanset alder, kunne trækkes i grime af andre.

• #13   1. feb 2009 men ved bare ikke om det er for voldsomt det min dyrlæge har anbefalet... på den ene side lyder det okay for kan godt se at det ikke er så stor en belastning igen... men samtidig synes jeg bare det er lidt tidligt med de ting som 2 års...

• #14   2. feb 2009 Enig med Mia, der er faktisk ikke rigtig nogen forskning der taler for at vente så længe som muligt... tvært imod.. og hvis i ser på andre lande starter de alle i 2-2½ års alderen..
    Jeg ville vende til trense nu.. sadel og lidt longring over sommeren.. og begynde at ligge mig over ham i sen sommeren.. sidde op et pr gane i løbet af efter året og begynde at skridte lidt næste vinter.. vel og mærke hvis han virkertil at kunne magte det i hoved og ikke vokser helt fra hinanden i kroppen..

• #15   2. feb 2009 du kan sagtens lægge hovedtøj på nu vil jeg sige.. da jeg havde føl havde den hovedtøj på da den var 1½ ca, da den var med på tur, og så er den altså lettest med hovedtøj .
    sadel ville jeg nok bare vente et halvt års tid med og ville ikke sætte en rytter op før den er 3. Noget som longering ville jeg starte rooligt på når den er omkring 2½, men indtil da kan du jo sagtens træne noget som parade, frem og tilbage fra jorden lige så stille, så den lærer at reagere på din stemme, dels vil det så blive lettere når du begynder at longere, men også senere hen når der så kommer rytter på, der kender den jo ikke til at flytte sig for benene:)

• #16   2. feb 2009 mht araberes udvikling så hører jeg fra flere at de er lidt sent udviklet.. men lige meget hvor jeg slår det op så viser kurverne at arabere er tidligt udviklet... både i bøger og på nettet... ??

• #17   2. feb 2009 Har ikke tænkt mig at begynde egentlig tilridning.. men tanken var at vænne ham til rytter over sommeren.. altså bare at sidde op og skridte en lille smule... han er helt super fra jorden og reagerer fint på min stemme.... kan styre ham med stemmen og få ham til at lave parade, skridt, trav og galop... kun ved brug af stemmen... så det trin er jeg over smiley

• #18   2. feb 2009 Mia Sjørup .
    Link til den undersøgelse??

• #19   2. feb 2009 Altså jeg ville ikke starte tilridningen, før hesten er mindst 3 år.. eller det år hvor den bliver 3.. Jeg har et plag der bliver 2 til juni.. Hende begynder jeg ikke med før til næste forår.. Hvis hun altså er klar.. Hun vokser rimelig meget pt.. Jeg kan umuligt forstille mig, at det er sundt for en så ung en hest´s krop, at sætte sig op på den.. Ryggen er da ikke stærk nok, til at bære vægt.. Jeg ville være bange for overbelastning.. Så hellere vente det år mere.. Hesten dør ikke af at vente.. Det er vidst et spørgsmål om tålmodighed fra rytterens side.. smiley

Men du kan jo sagtens godt vende den til trense og sadel, underlag.. mv.. Den slags ting er sundt for den at lære.. Du kan også vende den til at blive longeret.. bare få min.. smiley Det har hesten også godt af.. smiley

Jeg begynder med trense og den slags ting når min er 2 år.. smiley

• #20   2. feb 2009 Hun har desuden prøvet at have en løs sadel på.. smiley Det sagde hun ikke det store til.. longe træner vi også lidt 1 gang i måneden ca.. Hun nyder at lave lidt kan man se på hende.. smiley

• #22   2. feb 2009 Jeg synes det er sjovt at folk er så fastlåst på de 3 år... der er ingen videnskabeligt grundlag for de 3 år.. det er blot et tal nogen en gang har sagt og det vi alle har lært.. er der nogen der har anden baggrund for at sige 3 år end at det har de altid lært ???
    Som Mia skriver er eksperterne på området ret enige om at de fleste heste er klar som 2½ års og faktisk har bedst af at starte roligt op der..
    Er træt af den der med at det bare er rytteren der har travlt.. hvis man nu relt tror på det det er det bedste og sundeste for hesten har det da intet at gøre med at have travlt..
    Jeg har ydermere læst en lang undersøgelse der påviste at alle heste knoglemæssigt udvikles ens (+- ½ år) så ingen racer er hurtigere ller langsommere udviklet..
    I en bog jeg har der hedder unghesten, der råder de til at man vænner hesten til rytter (stående og skridtende med trækker) i sensommeren/efteråret det år den er fyldt 2 år, giver den pause i december og begynder på den rigtige rining (selvfølgeligt stadig stille og roliget) i januar/februar det år den fylder 3 år..

• #23   2. feb 2009 Synes bare det er så plat at nogle nærmest udråber andre til mishandlere og at de er ligeglade med deres hest fordi debegynder tilridningen lidt før.. uden at de har andet at have det i end at dehar lært den kal være 3 år...
    En god ide at spørge sin dyrelæge om han mener hesten er udviklet nok til at bære rytter.. det gjorde jeg.. havde også massør ude og tjekke at den ikke var øm.. begge mener hesten er helt klar og udviklet.. alligevel er jeg blevet svinet til og kaldt mishandler og diverse af nogle fordi min hest har skriidtet med rytte 3 gange i december..
    Hvis det var å skadeligt så ville de nok ikke have gamle heste i andre lande..i USA fx der starter de med de 2 års om sommeren.. nogle endda allerede med de 1½ års vinteren før (det synes jeg så er lige tidligt nok) og deres heste holder generalt længe.. i Frankrig, sverige og England starter man også med hesten som 2½ års.. og sikkert også flere andre lande.. disse er blot dem jeg ved med sikkerhed at det er normalt..

• #24   2. feb 2009 (link fjernet)

Her siger de lidt om at hestes højde og vægt ikke udvikles i helt samme tempo...

• #25   2. feb 2009 Signe: vil give dig helt ret... og jeg har ikke travlt... vil bare gøre det der er bedst for min hest...

der hvor jeg stod med min hest før havde de Quartere der var hentet hjem fra USA... en af dem er 28 og hun bliver stadig redet og de har lige aflivet en der var 30... og de bliver alle sammen redet til når de er halvandet til to år...

• #26   3. feb 2009 jeg har en pony, der bliver 4 i år, og i sommerferien sidste år red jeg den let til, altså bare så den kunne skridte, trave og galopere. og så red jeg en del ture på den for hyggens skyld. så har den fri her i vinter og jeg starter op med undervisning og lidt mere seriøs ridning til foråret. jeg synes sagten du kan vænne den til trense, men jeg ville ikke longere den hvis jeg var dig, for det er meget belastende for så ung en hest. Gå i stedet en masse ture med den, så den får set en masse ting.
    Held og lykke med det smiley

Kommentér på:
tilridning - alder?

Annonce