{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af opvaskemaskine 113.000 kr.
  • Skift håndvaskarmatur på badeværelse 70.000 kr.
  • Hjælp med at sætte op lamper 40.000 kr.
  • Reparation af to cykler 60.000 kr.
  • Installering af plombering (verifikationsmærke) ved elmåler/elskab 68.500 kr.
  • opsætning af TV på væg 80.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning - hestens alder
  • #1   22. jan 2015 Når den er klar smiley

• #2   22. jan 2015 det kommer helt an på racen og heste...
    skal i gang med "min" på 3 år snart, var begyndt med ham sidste år man da han vokset vild og ikke spiste særligt meget så blev det ikke til mere end sadel og hovedtøj.. og 2-3 ture med mig på ryggen... han har ikke lavet noget siden midten af sidste sommer...

gider ikke at høre på at det er for ungt, jeg har styr på det, og gør det kun fordi han er den han er..

• #5   22. jan 2015 Hingstene der skal gå med i Herning bliver startet allerede når de er 2½ år..

Jeg synes det er OK, at gøre Ryttervant som 3 års og så på begynde tilridning i løbet af det 4 år.. På betingelse af, at hesten er klar og hænger sammen smiley

• #6   22. jan 2015 Det kommer helt an på hesten selv. Både om den er psykisk og fysisk klar til ridning. nogen er klar når de er 3, andre 4 og nogen 5 - 6 år. ville som udgangspunkt sige omkring de 4 år. for min skyld må de gerne introduceres for saddel og trense samt longe i grime/kapsun når de er 3 - 3½ år gammel.

har redet en pony på 12 år der kun var rytter vandt og den stressede fuldstændig op når det kom rytter på ryggen, så den var bestem ikke klar psykisk! rider pt en pony på snart 7 som blev tilredet foråret 2014 (lige blevet 6) og han tog alt i stiv arm, ufattelig lærenem og super rolig, så han var klar både psykisk og fysisk.

• #7   22. jan 2015 kommer an på hasten - dens bygning, udvikling bade mentalt og fysisk smiley

har en som fylder 4 år til sommer. Fysisk har hun været klar siden hun var omkring 3 år, men ikke mentalt, det er først nu her jeg syntes hun er ved at være klar.

Så hvis hesten er klar syntes jeg godt man kan begynde når de er 3 år, men ikke før, heller ikke selvom den er klar.

Jeg var oppe og sidde et par gange på min I sommers og hen af efteråret, 4-5 gange i alt tror jeg. Så har hun haft pause hen over vinteren (mest pga. alt regnen, ville ellers godt have longeret hende) og så starter jeg op igen nu når vejret bliver bedre, men at longere hende, og så op og sidde igen og skridte lidt, og så tager vi den der fra smiley
    Som sagt har hun været klar længe, så ser ikke nogle fysiske problemer i det smiley
    Og de gange jeg har været oppe, har hun bare opført sig sååå pænt!
    Lige så stor en djævel hun kan være på staldgange (og det kan være MEGET slemt) lige så flink var hun under rytter smiley Så glæder mig til at komme igang igen.

Der var engang en dame her ude som så hende, og troede hun var en helt voksen 6 årig smiley

• #8   22. jan 2015 3 år starter jeg.

• #9   22. jan 2015 Starte? Det er jo et vidt begreb, eftersom tilvæning af sadel og trense også er en del at tilridningen. Men hvis hesten er klar til at prøve trense og sadel som 2½ års, be my guest. Dog ville jeg aldrig begynde at ride en hest fast, før den var 5 år smiley

• #10   22. jan 2015 De fleste af vores er blevet redet til i foråret som 3-års, en enkelt var slet ikke klar, så hun fik et år mere, men hun er også 176-178 cm.

• #11   22. jan 2015 Min hest bliver gjort ryttervant som 4½ års, også får han ret meget fri fra ridning indtil han er 5 år. Jeg vil først have bygget de korrekte muskler på min hest, være sikker på han kan bære mig, samt at han er helt klar. Han har brug for meget tid til at gennemarbejde tingene.

Jeg ser ingen grund til at have travlt med ridningen af hesten. For mig skal grundtræningen være helt på plads inden jeg overvejer at sætte mig op på ryggen af min hest. Er der ikke et stabilt fundament, kommer der ikke andet end problemer fra ryggen. Uden et ordentligt fundament vil huset på et tidspunkt styrte sammen..

• #12   22. jan 2015 Tænk lige på en væddeløbshest smiley
    Jeg har aldrig tilredet en hest selv, kun hjulpet og det har også været ved 3-4 års alderen smiley

• #13   22. jan 2015 Jeg tror det handler om at finde en gylden mellemvej. Ikke for tidligt, ikke for sent. Jeg tror fx den 12 årlige som nævnes her i tråden, reagerer som den gør fordi der ikke er stillet krav til den.

Personlig har vi tilredet en med start i jan det år han fyldte 3 år, han var helt rå og havde ikke lavet noget. En startede tilridning da hun var fyldt 3 år, hun var dog lige til at gå igang med, da hun som 2 års var introduceret til trense, longe og gjord i forbindelse med 2 års skue. Den sidste af vores bliver 4 år til juli og han har kun haft trense på et par gange, prøvet løsspringning og lidt løs i ridehallen, ellers er han helt rå.

Jeg kigger lidt på hesten, hvordan ser den ud, er den i vækst, trives den med sig selv og i flokken, er der noget rent kiropraktisk, noget med tænder der skal ordnes først, skal den kastr. først. Dernæst kigger jeg lidt på kalenderen, hvornår på året er det, er der ting den skal være klar til eller "haster" det ikke, hvordan passer det i mit program, det skal gøres ordentlig når vi går igang og ikke bare lige lidt pjat i 14 dage og så er tiden ikke til det mere.

Jeg foretrækker dog at træne dem let med trense, longe og gjord som 2 års, de skal "stresses" lidt fx med trailer, lidt TREC/aqility øvelser, jordarbejde, håndhest osv. Jeg mener naturligvis ikke at hesten skal stresse, men den skal præsenteres for nye ting før den bliver for gammel, den skal lærer at håndtere "farlig" ting, heste der kommer og går i ridehallen osv. Så har de fri hele vinteren, men de husker alt til vi går igang når de er 3.

• #14   22. jan 2015 Jeg har planer om at starte med min når han er omkring 3,5 år smiley
    Såfremt han er både fysisk og mentalt klar til det smiley
    Selvom jeg selvfølgelig glæder mig til det, har jeg på ingen måde travlt smiley

• #15   22. jan 2015 typisk tilvænner jeg trense og sadel om efteråret i det år i de bliver 3.. dvs. når de er 3 og typisk et lille halvt år.. der bliver de longeret og vænnet til sadel og trense og får måske lige fornemmelsen af rytteren en 2-3 gange alt efter hvordan de reagerer.. hvis de er ligeglade gør vi ikke mere ved det, er de lidt utrygge får de lidt mere tid til at vænne sig til det så de slutter af med det som noget positivt.. når de så når sommeren det år de bliver 4 bliver de reelt tilredet og lærer signalerne og begynder at blive redet ud på små ture sammen med en rutineret hest, der bliver ikke som sådan stillet de store krav andet end at den skal vænne til at lystre de basale signaler, når den kan rides relativt normalt de skridt, trav/tölt og galop så får de som oftest en pause henover vinteren, og til foråret startes de så op igen og så begynder de langsomt sådan for alvor at blive trænet op skridt for skridt derefter i det tempo de nu tager

• #16   22. jan 2015 er hesten klar til det bygningsmæssigt så vil jeg sige at 3 år er helt fint. Dog har jeg heller ikke travlt i nogen form, så det førate halve-hele år ville gå med at lærer de helt basale ting som stop, dreje, bakke, skridt, trav, galop og generelt blive vendt til at gå på tur.

Pt. er jeg igang med en 10 års, det kan ikke anbefales, det er svært at vende en 10 års foldbums til at gå til ridning. Vi har været i gang i knap et år nu og traver ikke endnu, dog har der også været nogle komplikationer undervejs

• #18   23. jan 2015 Når den i er klar til det..

Varmblodsheste kan gøres ryttervant og rides i alle tre gangarter nogle enkelte dage om ugen når de er 3 år, og så pause indtil hen på foråret når de bliver 4, og så tages ridningen op igen nogle dage om ugen.
    ^^ Efter min mening - og hvis den er mentalt og fysisk klar.

Koldblodracer - her også islændere, fjordheste mm, synes jeg ikke skal have rytter på før de bliver 4 år, og så samme fremgangsmåde som ovennævnte, bare et år senere.

• #19   23. jan 2015 Øver lidt udstyr med dem når de bliver 3, de får rytter på og skridter lidt rundt når de bliver 4, og når de er 5 går jeg igang med den egentlige ridning.. Indtil de bliver 3 øver jeg KUN at de står bundet, bliver trukket med og striglet, ellers får de lov til at være UNGE med en masse foldtid

Kommentér på:
Tilridning - hestens alder

Annonce