711 visninger
|
Oprettet:
Tilridning - hestens alder {{forumTopicSubject}}
Det her er mest fordi, jeg godt kunne tænke mig at høre jeres bud.
Hvor gammel mener DU, at hesten skal være, før den må tilrides?
Der hersker mange meninger - hvad er din?
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.563
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.170
skal i gang med "min" på 3 år snart, var begyndt med ham sidste år man da han vokset vild og ikke spiste særligt meget så blev det ikke til mere end sadel og hovedtøj.. og 2-3 ture med mig på ryggen... han har ikke lavet noget siden midten af sidste sommer...
gider ikke at høre på at det er for ungt, jeg har styr på det, og gør det kun fordi han er den han er..
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.227
Jeg synes det er OK, at gøre Ryttervant som 3 års og så på begynde tilridning i løbet af det 4 år.. På betingelse af, at hesten er klar og hænger sammen
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 423
har redet en pony på 12 år der kun var rytter vandt og den stressede fuldstændig op når det kom rytter på ryggen, så den var bestem ikke klar psykisk! rider pt en pony på snart 7 som blev tilredet foråret 2014 (lige blevet 6) og han tog alt i stiv arm, ufattelig lærenem og super rolig, så han var klar både psykisk og fysisk.
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.129
har en som fylder 4 år til sommer. Fysisk har hun været klar siden hun var omkring 3 år, men ikke mentalt, det er først nu her jeg syntes hun er ved at være klar.
Så hvis hesten er klar syntes jeg godt man kan begynde når de er 3 år, men ikke før, heller ikke selvom den er klar.
Jeg var oppe og sidde et par gange på min I sommers og hen af efteråret, 4-5 gange i alt tror jeg. Så har hun haft pause hen over vinteren (mest pga. alt regnen, ville ellers godt have longeret hende) og så starter jeg op igen nu når vejret bliver bedre, men at longere hende, og så op og sidde igen og skridte lidt, og så tager vi den der fra
Som sagt har hun været klar længe, så ser ikke nogle fysiske problemer i det
Og de gange jeg har været oppe, har hun bare opført sig sååå pænt!
Lige så stor en djævel hun kan være på staldgange (og det kan være MEGET slemt) lige så flink var hun under rytter
Der var engang en dame her ude som så hende, og troede hun var en helt voksen 6 årig
jun 2007
Følger: 57 Følgere: 84 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 242
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.730
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 564
Blogger
Følger: 74 Følgere: 266 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.979
Jeg ser ingen grund til at have travlt med ridningen af hesten. For mig skal grundtræningen være helt på plads inden jeg overvejer at sætte mig op på ryggen af min hest. Er der ikke et stabilt fundament, kommer der ikke andet end problemer fra ryggen. Uden et ordentligt fundament vil huset på et tidspunkt styrte sammen..
jul 2013
Følger: 93 Følgere: 174 Heste: 6 Emner: 21 Svar: 150
Jeg har aldrig tilredet en hest selv, kun hjulpet og det har også været ved 3-4 års alderen
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 812
Personlig har vi tilredet en med start i jan det år han fyldte 3 år, han var helt rå og havde ikke lavet noget. En startede tilridning da hun var fyldt 3 år, hun var dog lige til at gå igang med, da hun som 2 års var introduceret til trense, longe og gjord i forbindelse med 2 års skue. Den sidste af vores bliver 4 år til juli og han har kun haft trense på et par gange, prøvet løsspringning og lidt løs i ridehallen, ellers er han helt rå.
Jeg kigger lidt på hesten, hvordan ser den ud, er den i vækst, trives den med sig selv og i flokken, er der noget rent kiropraktisk, noget med tænder der skal ordnes først, skal den kastr. først. Dernæst kigger jeg lidt på kalenderen, hvornår på året er det, er der ting den skal være klar til eller "haster" det ikke, hvordan passer det i mit program, det skal gøres ordentlig når vi går igang og ikke bare lige lidt pjat i 14 dage og så er tiden ikke til det mere.
Jeg foretrækker dog at træne dem let med trense, longe og gjord som 2 års, de skal "stresses" lidt fx med trailer, lidt TREC/aqility øvelser, jordarbejde, håndhest osv. Jeg mener naturligvis ikke at hesten skal stresse, men den skal præsenteres for nye ting før den bliver for gammel, den skal lærer at håndtere "farlig" ting, heste der kommer og går i ridehallen osv. Så har de fri hele vinteren, men de husker alt til vi går igang når de er 3.
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Såfremt han er både fysisk og mentalt klar til det
Selvom jeg selvfølgelig glæder mig til det, har jeg på ingen måde travlt
maj 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.976
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.142
Pt. er jeg igang med en 10 års, det kan ikke anbefales, det er svært at vende en 10 års foldbums til at gå til ridning. Vi har været i gang i knap et år nu og traver ikke endnu, dog har der også været nogle komplikationer undervejs
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2148 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.469
Varmblodsheste kan gøres ryttervant og rides i alle tre gangarter nogle enkelte dage om ugen når de er 3 år, og så pause indtil hen på foråret når de bliver 4, og så tages ridningen op igen nogle dage om ugen.
^^ Efter min mening - og hvis den er mentalt og fysisk klar.
Koldblodracer - her også islændere, fjordheste mm, synes jeg ikke skal have rytter på før de bliver 4 år, og så samme fremgangsmåde som ovennævnte, bare et år senere.
feb 2005
Følger: 131 Følgere: 131 Heste: 10 Emner: 21 Svar: 229
Tilridning - hestens alder