{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

Tilridning på hestens premisser.Hvad/hvordan gjorde I? {{forumTopicSubject}}

Nu har det sig sådan at Tindur KUN er hest nr. 2 jeg tilrider selv. Har gjort mange ryttervendte igennem årenes løb men da der kom til selve tilridningen så blev hestene sendt videre. Sidste hest/pony jeg tilred så gjorde jeg det på traditionelt vis hvor man bare kørte derudaf. Denne gang er der MEGET anderledes da fokusset ligger på biomekanikken og indlæringen.. Hestens tempo/formåen og motivation.

Så til Jer der har fokus på biomekanikken og indlæringen kontra målet.
Hvilke steps/dele/rækkefølge tilred I i? (1.stopsignal, 2 fremad osv.)
Hvor lang tid gik der før I kunne sige at Jeres hest var tilredet?
Hvad er Jeres definition af en tilredet hest?

smiley

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af opvaskemaskine 113.000 kr.
  • Skift håndvaskarmatur på badeværelse 70.000 kr.
  • Hjælp med at sætte op lamper 40.000 kr.
  • Reparation af to cykler 60.000 kr.
  • Installering af plombering (verifikationsmærke) ved elmåler/elskab 68.500 kr.
  • opsætning af TV på væg 80.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning på hestens premisser.Hvad/hvordan gjorde I?
  • #1   3. sep 2014 Jeg er jo mega tilhænger af tilridning i longe - både for hest og rytters skyld.
    På den måde overfører du signaler stille og roligt, og hesten har selv noget at støtte sig til, som den er bekendt med. smiley

• #2   3. sep 2014 Ok. Men hvilke signaler og rækkefølge gjorde/gør du det i? smiley

• #3   3. sep 2014 jeg vil mene at når man træner på hestens premisser så laver man det i små perioder med pauser så hesten har tid til at "tænke" over det, og at man øver de forskelige ting flere gang og gerne hver gang man starter smiley

• #5   3. sep 2014 Begyndte i sommers at tilride en hest helt fra bunden alene for første gang og i søndags var han til sin første jagt (med hans mulemor på ryggen) - mega fed fornemmelse! Hesten har haft en del fysiske problemer som i den grad har spærret ben for træningen - så det er gået meget langsommere end hvad jeg normalt ville mene det burde tage. Tilgengæld har han haft massør en masse gange (og andre behandlinger) og han har hele tiden været "med" i træningen.

1: fremadsignal (skridt)
    2: stopsignal (skridt)
    3: drejesignaler (skridt)
    4: Finpudsning af disse og fokus på at komme ud på den store volte.
    5: baksignal

Dette afhænger meget af hesten - nogle har brug for trækker længe andre kommer hurtigt til at kunne gå selv. Oftest har jeg trækker på et par gange, så ud i longe - måske ud af longe den dag også og så vil jeg gerne have en til at stå på jorden når jeg stiger op indtil jeg har været på hesten en del gange smiley Har også oplevet heste som havde brug for trækker nogle uger fordi de havde meget svært ved at finde balance med rytter på ryggen.

Når hesten er stabil i skridt (efter et par uger ved fast træning) sætter jeg den som regel i trav på langsiden og har fokus på overgangen - lader hesten falde i trav efter få skridt og øger forsigtigt derfra. Jeg plejer ikke at have hesten i longe da jeg gerne vil have hesten så stabil i skridt at longen er overflødig - igen er longen nødvendig hos nogle heste.

Galoppen venter jeg som regel lang tid med - efter et par måneder i stabil trav tænker jeg at de <i>som regel</i> er klar til galoppen.

Jeg vil mene at fra man har siddet på hesten første gang og til alle gangarter fungerer så går der 3-4 måneder (hvis man træner intensivt) og når overgangene fungerer skridt - trav, trav - galop så er hesten (færdig)tilredet.

Vil dog tilføje at med min egen kommer det til at gå meget langsommere - regner med <b>minimum</b> 6 måneder fra skridt til galop, ganske enkelt fordi jeg gerne vil give muskler, sener og ligamenter god tid til at tilpasse arbejdet. Tænker også at der kommer til at gå længere tid end det - personligt er jeg stor fan af skridtarbejde og kommer også til at træne agility fra ryggen inden hesten kommer i trav.

Her er lige et lille billede af skønne Theo (som jeg tilred for en veninde) tredje gang i trav med rytter. Ham har vi brugt et godt års tid på at tilride - incl voksepause (og en forfærdeligt masse kropsligt bøvl som har forsinket os en del..):

profilbillede
  • #6   3. sep 2014 F&F - Mange tak smiley Rigtig dejligt og detaljeret forklaring smiley En rigtig god måde du gør det på smiley Og dejligt billede smiley Som du jo nok har set så red jeg selv for første gang på banen i dag og totalt tredje gang selv (de andre to gange hjemme på vejen ved gården). Jeg har redet på ham 9 gange siden vi startede smiley Han drejer fint, stopper upåklageligt men fremadsignalet er lidt sløvt... Han bakker fint smiley Vi må se hvad underviser siger i morgen smiley

Mvh TT

• #7   3. sep 2014 Jeg er ved at tilride min fjordbasse. Jeg har fået undervisning helt fra starten.
    Men, vi har først lært ham signalere fra jorden! Altså stoppe. Dreje. Gå frem. Og nu er ved så gået videre, til det fra ryggen af. Nu er han ved at lære at dreje. Der tager jeg armen uden til den side han nu skal, og nærmest lader som om man åbner en dør.
    Sørg for at når hesten gør det rigtige at løsne tøjlen, så den hænger i en lille bue. Hvis den så gør noget den ikke skal, så tager man selfølgelig lidt mere fat.
    Det er min måde. Håber det hjalp lidt smiley

• #8   3. sep 2014 Jeg startede med at tilvænne til rytter (self. longearbejde, tilvænning til udstyr, og hænge på hende i lang tid før). Op at sidde, og så ned igen.

Så begyndte jeg at træne frem-signalet, imens der gik en ved siden af med et tov i hende.
    Så lærte jeg hende stopsignal, og derefter dreje-signal.

Så fik hun pause vinteren over, og jeg begyndte så igen at skridte rundt, denne gang uden trækker. Begyndte trav i longe, og inden længe skridt og trav ude på hovslaget, og finpudse frem, stop, dreje og bakke-signaler.

På dette tidspunkt flyttede vi til et andet sted med skov i nærheden, og jeg begyndte så at ride hende på tur, først i skridt med trækker og en anden hest. Efter kort tid kunne jeg ride uden trækker (dog med en der gik ved siden af for en sikkerheds skyld), og det var også her vi fik vores første galop. Jeg syntes virkelig det var en god måde at lære galopanspring på, på en lang lige strækning, med en anden hest foran.

Så begyndte vi langsomt at fokusere på at søge frem og ned, stille lidt ind ad, sidebevægelser osv. i skridt og senere hen i trav, og så (nogenlunde samtidig tror jeg) begyndte vi galop på banen.

Det hele er alt i alt bare gået super godt, hun har taget det SÅ flot! Jeg har taget det meget stille og roligt, hun har haft en del pauser. Samtidig har der været nogle ting i vejen som har gjort at jeg ikke har kunnet ride osv., især her i år er vi gået noget i stå.

Jeg sad på hende første gang i juli 2012, da hun var 3½ år. I november 2012 travede vi for første gang. I marts 2013 travede vi alene på hovslaget for første gang. I april, da hun var 4 år, var vi på tur for første gang. I maj galoperede vi for første gang. Et par uger senere galoperede vi på banen for første gang. I sommeren 2013 vil jeg sige, at min hest var fuldt tilredet. Så det har taget ca. et år smiley

Held og lykke med tilridningen af din hest! Det er bare sådan en fantastisk oplevelse smiley

• #9   3. sep 2014 Christina - Har haft undervisning fra dag 1 men når underviser bliver syg må jeg jo træne selv smiley Det kaldes direkte drej (din dør) smiley Han har blevet vænnet til det hele fra jorden af de sidste par år hvor vi har gået en masse ture og longeret med og uden udstyr osv. Jeg har hoppet og "klatret" rundt ham i boksen osv. Ind parkeret ham og lænet mig meget over ham smiley
    Tanja - Dejligt smiley Flot profilbillede du har fået! smiley

• #10   4. sep 2014 Når okay! Men i hvert fald held og lykke! smiley

Kommentér på:
Tilridning på hestens premisser.Hvad/hvordan gjorde I?

Annonce