{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

At ride støvsugerridning {{forumTopicSubject}}

Når man skal ride støvsugerridning, skal man så have en støtte på tøjlen, eller er det bedst helt at slippe?
Skal man ride letridning, nedsidning, eller ride med letsæde - hvad giver bedste virkning?
Hvilket tempo skal hesten gå i?
Er ligudrettet eller buet spor bedst?
Hvor skal hesten helst placere halsen? - helt nede ved forbenene i sandet, eller let strækt hals - eller hvordan?

Vh Spørgejørgen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At ride støvsugerridning
  • #1   8. mar 2009 Støtte på tøjlen eller helt slip? Du kan sagtens støtte på tøjlen, men det skal ikke blive sådan at du begrænser hesten i at søge ned. Dvs. trækker hesten ned af, så giver du efter.

    Let ridning, nedsidning eller letsæde? - Letsæde/remonte sæde er at foretrække. Men jeg er nu ikke tilhænger af at hænge halvt ude på halsen af hesten og det kræver utrolig god balance og muskler fra ens egen side.
    Derfor, så når jeg støvsuger så er det i letridning. Da det har den virkning at ryggen ikke skal belastes, men hestens skal kunne svinge igennem uden påvirkning fra en bumpende rytter.

    Tempo? Nu er tyngdekraften indrettet sådan et jo lavere tempo, jo lavere ansat hals. Dvs. hvis hesten går i lavere tempo har den nemmere ved at søge ned. I starten hvor hesten ingen muskler har skal den heller ikke rides for hurtigt da den så ikke kan søge ned og bygge muskler.
    Mere tempo kan lægges ind når hesten er kommet længere i niveau til fx. bringe højde og er stabil, så kan man begynde på små øgninger.

    Ligeudrettet eller buet spor? Lige ud rettet. En hest der lige er tilredet har ingen balance og vil derfor ikke kunne søge ned mens den bliver redet på buet spor. Når man når længere hen og hesten er stabil kan man så begynde på buede spor.

    Hvor plaere hesten halsen? Hvor den vil. Nogle heste skal have snuden helt ned i sandet, mens den for andre ikke kommer længere end lidt under bringen.
    Om snuden er i sandet eller ej er ikke så vigtigt, det er mere det at hesten rækker sig frem og ned.

    Jeg er ingen proff, men det er sådan jeg har opfattet det og mener det skal rides.
    Da der inde for støvsuger ridning er forskellige former som der er med alt andet.


  • #2   8. mar 2009 Jeg synes det har bedst virkning at slippe tøjlen så meget som muligt, men stadig kunne mærke hestens mund. Hvis hesten har balance til det, så er det godt at ride volter, men ellers veksl lidt i mellem det. Hesten skal gå frisk fremad, men slappe af og gå roligt med energi. hesten skal strække halsen frem og ned.. Har jeg glemt noget..?

  • #3   8. mar 2009 hvad er det o: ?

  • #4   8. mar 2009 Start fasen af støvsugerridningen rider man uden kontakt, for at hesten har plads til at strække sig frem og placerer sit hovede selv. Halsen er hestens balancestang.

    Man rider i letridning/letsæde, men vægten i stigbøjlerne, for at aflaste hestens ryg.

    Rides på ligudrettet spor i starten, når hestens hals er lige, søger hesten bedre frem og ned.

    Langsomt tempo - så langsomt du kan i starten..

    Du må gerne tillade at strække hesten så langt frem og ned som muligt.. Men aldrig så den er bag lod..


  • #6   8. mar 2009 Hvad skal det gøre godt for?:-)
    SKal overhovedet ikke tolkes negativt vil vildt gerne vide hvad der hjælper på - for overvejer at begynde at ride sådan..


  • #7   8. mar 2009 JK - det er muskel opbyggende. Ungheste har ikke muskler til at blive redet i LC - LA holdning ( dvs. m nakken som højeste punkt ).

    Støvsugerridnng er en øgenavn det har fået på Hn af nogen der ikke kan li den slags ridning.
    Det er ganske almindelig og gammeldags frem og ned ridning.
    Hesten rides frem og ned/støvsuger og opbygger langsomt muskler, efterhånden som den bliver stærkere kan man med halveparader og tempovekslinger sætte den på bagparten.


  • #9   8. mar 2009 Hvad er støvsugerridning?

    Opbygning af den unge hest eller heste i re-dressur.. Fokus på at få hesten til at søge frem og ned, få hesten til at gå taktfast, balanceret, altid afspændt og med løftet ryg. Alt sammen for senere at kunne videreuddanne den så den kan "vippes" på bagparten og gå i "holdning".

    Kort sagt det stadie som en stor procentdel af danmarks ryttere springer over i arbejdet med deres unge heste...


  • #10   8. mar 2009 Okay - det lyder fornuftigt (; Prøver mig lidt frem med min unghest, som dog er tilredet.. Jeg rider ham både på ligudrettet og buet spor, og han holder snuden helt ned i sandet, så godt som hele tiden - og det er jo fint smiley

  • #12   8. mar 2009 Man kan da godt springe uden kontakt til tøjlerne?

  • #13   8. mar 2009 Er det idealet? (link fjernet)

  • #14   8. mar 2009 Man kan godt springe for løs tøjle, men det er vel begrænset hvordan springningen er hvis hesten har hovedet i sandet x)

  • #16   8. mar 2009 Nu er det jo ikke det som tråden skal handle om :o)

  • #17   8. mar 2009 Hvis hesten er på det plan, ER man nok nået over støvsugerstadiet.

  • #18   8. mar 2009 Nu er støvsuger ridning også kun et begynder stadie for en hest der ikke er tilredet, skal gen op trænes eller 'gentilrides'..


  • #19   8. mar 2009 Hmm. - Kan det ikke også bare bruges som almindelig opvarmning? :b

  • #20   8. mar 2009 Jo, det bruges også som opvarmning :).

    Men hvis en hest lige er tilredet og ikke har de nødvendige muskler for at gå højere oppe i nakken, så er det jo nødvendigt at lade den komme frem og ned så den kan få de muskler ;o).


  • #21   8. mar 2009 Jeg rider støvsugeridning i opvarmningen, og det funkere rigtig rigtig godt, så det kan du sagents (: - lige meget hvilket nivea du er på ;D

  • #22   8. mar 2009 Okay - super duper x) Det virker alsidigt smiley

  • #23   9. mar 2009 det lyder altså sært det her?
    Når man rider skal hesten jo "suge" på tøjlen, trække en fremaf, eller hvaad med støtte på tøjlene? De syns jeg ikk rigtig der er noget af her.
    Selv rider jeg min hest dybt, men overhovedet ikke på den her måde.
    Hvad med det at hesten skal være fremme for benene? Det kommer den jo ikke rigtig her?


  • #24   9. mar 2009 Ditte

    Som der er sagt flere gange er det er en super god måde at opbygge muskler på en unghest f.eks.
    Denne metode er meget svær at forstå hvis man rider efter den "normale" dressur ridning smiley

    Den er super effiktiv, og rigtig god til opvarming og muskel opbyggende smiley


  • #25   9. mar 2009 Jeg syntes at støvsugerridning, lyder spændende.. og kan sagtens se det logiske i det, især for en unghest.. Jeg har alle dage lært at man ride hesten ned og frem.. især når man traver af.. Men jeg er så også begyndt at ride sådan når jeg varmer op.. Det er kun godt for hesten at komme ned og strække halsen..

    En unghest har godt af at blive redet på denne måde, den for opbygget muskler uden at blive anstrengt.. man "rejser" hesten mere i nakken jo længere den kommer i uddannelsen, og når den bliver stærkere til det.. og forhåbenligt er der ingen der springer MB/MA på en unghest..???

    Jeg har hvertfald tænkt mig, at når jeg skal igang med mit plag, så bliver det også frem og ned og i et stille tempo, så hun kan få bygget de rigtige muskler op fra start.. smiley


  • #26   9. mar 2009 Ditte *Dressur pony tilsalg se video* R

    Jeg ved ikke hvordan jeg skal forstå din "suge på tøjlen" udtalelse. Støtte på tøjlen - eller ville faktisk heller kalde det minemal kontakt, kommer når hesten er klar til at gå med kortere tøjlekontakt, altså ikke fremme og nede hele tiden.

    Det er vigtigt at vide at holdningen, som man ser det i meget moderne dressur, ikke kommer fordi man placerer hovedet med tøjlerne, men som en konsekvens at den måde man rider på. Forstår heller ikke hvad du mener med "fremme ved benene"?


  • #27   10. mar 2009 Folk bliver åbenbart ved med at tro at hesten for evigt går med løse tøjler og næsen i sandet.. det er kun starten, mens den opbygger muskler, så længe den går der er den slet ikke klar til at springe..
    Unghesten skal lære at bære sig selv og have frihed til at strække sig uden at blive hæmmet af tøjlen, derfor de løse tøjler.. senere hen rider man med en let kontakt hvor man lige netop kan mærke at hesten er der og reagere på ens mindste vink..
    Men modsat mange så rider man aldrig med træk, nyk, pillen eller anden irritation af hesten mund eller med 20 kg vægt i hver hånd..


Kommentér på:
At ride støvsugerridning

Annonce